1.035.089

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Az óvodavezetés elmélete és módszertana

Szerző
Szerkesztő
Lektor

Kiadó: Comenius Bt.
Kiadás helye: Pécs
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 269 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A vezető óvodapedagógus szakirányú továbbképzési szak képesítési követelményeiről szóló 13/1997 (II. 18) MKM rendelet a vezetéselméleti szakismereteket a legfőbb tanulmányi területként írja elő.... Tovább

Előszó

A vezető óvodapedagógus szakirányú továbbképzési szak képesítési követelményeiről szóló 13/1997 (II. 18) MKM rendelet a vezetéselméleti szakismereteket a legfőbb tanulmányi területként írja elő.
E tankönyv - a felsőfokú óvodapedagógusi oklevéllel rendelkezők továbbképzése céljából - segítséget nyújt az óvodavezetők, óvodafenntartók, szaktanácsadók és szakértők feladatainak szakszerű ellátásához.
Az olvasó olyan könyvet tart a kezében, amelyből megtudhatja, hogyan lehet valaki óvodavezető, milyen jogszabályi előírásokat kell figyelembe venni az óvodavezető kinevezésénél, milyen pedagógiai, gazdálkodási, tanügy-igazgatási és munkáltatói teendői vannak a vezetőnek a nevelési év során.
A könyv megismertet a legfontosabb vezetéselméleti alapfogalmakkal, útmutatást ad az elméleti ismeretek alkalmazásához, a tervezési, szervezési, ellenőrzési és értékelési feladatok ellátásához, a vezetői döntések megalapozottságához.
Megpróbáltam összefoglalni mindezeket a kérdések a jelenleg Hatályos jogszabályok figyelembe vételével, a témával kapcsolatban megjelent gazdag szakirodalom felhasználásával, valamint a több mint 20 éves - az óvodák vezetésével, irányításával és ellenőrzésével kapcsolatos - tapasztalataim alapján.
A korszerű ismeretek közlése mellett arra törekedtem, hogy gyakorlati segítséget nyújtsak a speciális óvodavezetői feladatok ellátásához, az óvodákban felmerülő problémák megoldásához, és a képzésben résztvevő hallgatók ismeret elsajátításához, tanulmányaihoz. A fejezetek végén szereplő kérdések és feladatok a távoktatásban résztvevők önálló tanulását kívánják segíteni.
Köszönetemet fejezem ki dr. Mezei Gyulának és dr. Odor Klárának a tankönyv elkészítéséhez nyújtott segítségéért, az „Alkalmazott vezetéselmélet" című könyv egye fejezete közlésének engedélyezéséért.
Köszönet illeti Pécs város óvodavezetőit, mivel eddigi eredményes vezetői munkájukkal, írásbeli dokumentumaik közlésének biztosításával segítették e tankönyv megszületését. Vissza

Tartalom

Bevezetés 7
1. Vezetéselméleti alapfogalmak 7
1.1. Vezetés, irányítás, igazgatás 7
1.1.1. Vezetés 9
1.1.2. Vezetés, menedzselés 11
1.1.3. Irányítás és vezetés 15
1.1.4. Igazgatás: az irányítás eszköze 16
1.2. A vezetési funkciók értelmezése 17
1.2.1. Funkcionalista elméletek 19
1.2.2. Tulajdonságelméletek 25
1.2.3. Stíluselméletek 26
1.2.4. A kontingencia elmélet 28
1.2.5. Típuselméletek 31
1.2.6. Motivációs elméletek 33
Ellenőrző kérdések és feladatok 39
2. A tervezés elmélete és gyakorlati technikái 40
2.1 A tervezés követelményei 40
2.2. A tervezés jellemzői 43
2.3. A tervezés elemei 45
2.4. A tervezés szintjei 47
2.5. A tervezés technikái 48
2.6. A tervezés írásos formái az óvodában 52
2.6.1. Az óvoda helyi nevelési programja 52
2.6.2. Az óvoda munkaterve 60
2.6.3. A gyermekcsoportok fejlesztésének terve 78
2.6.4. Az óvoda továbbképzési programja és beiskolázási terve 81
2.6.5. Az óvodák működésével kapcsolatos tervek (SZMSZ, házirend, munkarend) 89
Ellenőrző kérdések és feladatok 110
3. A szervezés elmélete és módszertana 111
3.1. A szervezés fogalma és fajtái 111
3.2. Változás, változtatás az óvodában 113
3.3. Szervezési feladatok a óvodában 117
3.3.1. Az óvodai beíratás megszervezése 118
3.3.2. Az óvodai csoportok megszervezése 121
3.3.3. Az új gyermekek fogadásával és a tankötelezettség teljesítésével kapcsolatos szervezési feladatok 125
3.3.4. Az óvodapedagógusok csoportba történő beosztása 129
3.3.5. Nevelési értekezletek, nevelés nélküli munkanapok megszervezése 131
3.3.6. Az óvodai szülői értekezletek megszervezése 136
3.3.7. Ünnepek, ünnepélyek, hagyományok az óvodában 138
3.3.8. Az óvoda szolgáltatásainak megszervezése 141
3.3.9. Hit és vallásoktatás megszervezése 144
3.3.10. A tárgyi feltételek biztosítása 145
Ellenőrző kérdések és feladatok 148
4. Ellenőrzés, elemzés, értékelés, minőségbiztosítás 149
4.1. Az ellenőrzés fogalma és követelményei 149
4.2. Elemzés és értékelés 152
4.3. Ellenőrzés és értékelés a közoktatásban 154
4.3.1. Az ellenőrzés szintjei 156
4.4. Az óvodavezető ellenőrzési értékelési tevékenysége . 160
4.4.1. A szakmai, pedagógiai munka ellenőrzése 161
4.4.2. Az ellenőrzés területei az óvodában 166
4.4.3. Felkészülés az ellenőrzésre és az ellenőrzés lebonyolítása 167
4.4.4. Az óvodai munka elemzése és értékelése 170
4.4.5. Az ellenőrzés és értékelés formái 176
4.4.6. Az ellenőrzés és értékelés dokumentumai 181
4.5. A minőségbiztosítás 189
5. A döntéshozatal 195
5.1. A döntés folyamata 196
5.2. A döntéshozatal hibái 201
5.3. A döntések rendszerzése 204
5.4. Döntéshozatal az óvodában 210
5.5. Döntések és konfliktusok 215
5.5.1. Konfliktust jelző tünetek az óvodában 217
5.5.2. A konfliktusok okai 218
5.5.3. A konfliktusok megoldása 221
Ellenőrző kérdések és feladatok 225
6. Az óvoda vezetője 226
6.1. A vezetői megbízás feltételei 226
6.2. A vezetői pályázat tartalmi és formai követelményei. 229
6.3. Az óvodavezetői megbízás időtartama 234
6.4. A pályázati eljárás lépései 236
6.4.1. A pályázati felhívás megfogalmazása, közzététele 236
6.4.2. A pályázat iránt érdeklődők tájékoztatása 237
6.4.3. Háromtagú bizottság megalakítása 237
6.4.4. A beérkező pályázatok átvétele, átadása 238
6.4.5. A rendkívüli nevelőtestületi értekezlet és az alkalmazotti közösség értekezlete 239
6.4.6. A döntéshozatal 241
6.4.7. A pályázók értesítése 242
6.5. Az óvodavezető feladatai 243
6.5.1. Az óvodavezető munkaköri leírása 247
Ellenőrző kérdések és feladatok 250
7. A korszerű és hatékony óvodavezetés 251
Ellenőrző kérdések és feladatok 256
Bibliográfia 257
Függelék 259

Petren Ferencné

Petren Ferencné műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Petren Ferencné könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv