1.036.055

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Pszichológia mindenkinek 2.

Tanulás, emlékezés, intelligencia, tudatosság

Szerző
Szerkesztő
Fordító
Lektor

Kiadó: Libri Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 261 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 978-963-433-162-9
Megjegyzés: Színes és fekete-fehér fotókkal.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg


HOGYAN TANULUNK MEG BESZÉLNI? A GYEREKEK TÉNYLEG FELPÖRÖGNEK. HA SOK CUKROT ESZNEK? MITŐL LESZ BOLDOG A HÁZASSÁGUNK? HOGYAN CSAPNAK BE MINKET AZ ÉRZÉKSZERVEINK?
A Stanford Egyetem professzora, a „börtönkísérlete" révén világhírt szerzett Philip Zimbardo és munkatársai tudományosan, ugyanakkor nagyon szórakoztatóan ismertetnek meg mindazzal, amit a pszichológiáról tudni kell. A szerzők felhasználják a legfrissebb kutatási eredményeket, és esettanulmányokkal, a kritikus gondolkodást fejlesztő feladatokkal segítik, hogy az elsajátított tudást a mindennapi életben is alkalmazhassuk. A Pszichológia mindenkinek nem véletlenül szerepel a világ főiskoláin, egyetemein a kötelező olvasmányok listáján.
Zimbardóék munkája magyarul négy kötetben jelenik meg. A második kötet főbb témái: tanulás - emlékezés - intelligencia - tudatosság.

Tartalom


5 A tanulás formái 8
PROBLÉMA: Feltéve, hogy Sabra félelme a repüléstől tanult reakció, vajon a megszüntetése is lehetséges tanulás által? Ha igen, mi módon? 10
5.1. Milyen típusú tanulásra nyújt magyarázatot a klasszikus kondicionálás? 13
A klasszikus kondicionálás 14 A klasszikus kondicionálás alkalmazása 18 PSZICHOÜGYEK - Kemoterápia és ízérzékelés 21
5.2. Hogyan tanulunk új viselkedéseket az operáns kondicionálás során? 22
Skinner és a radikális behaviorizmus 23 A megerősítés ereje 24 Mi a gond a büntetéssel? 32 Az operáns viselkedés módosítása 37 Az operáns és a klasszikus kondicionálás összehasonlítása 38
6 Az emlékezet 60
PSZICHOÜGYEK - Pszichológiai ismeretek szerzése pszichológiai módszerekkel 41 5.3. Miként magyarázza a kognitív pszichológia a tanulást? 42
Belátásos tanulás: Köhler és a
csimpánzok 42 A kognitív térképek: mi van a patkányok
fejében? 43 A megfigyeléses tanulás: Bandura támadása
a behaviorizmus ellen 45 Hogyan tanul az agy? 47 A „magasabb szintű" kognitív tanulás 50 PSZICHOÜGYEK - Hogyan lehet megszüntetni a repüléstől való félelmet? 50 Kritikus gondolkodás élesben: Eltérő lehet az egyes emberek „tanulási stílusa"? 52 Foglaljuk össze! 56
PROBLÉMA: Az emlékezetről szerzett ismereteink hogyan segíthetnek minket a felbukkanó emlékek hitelességének megállapításában? 62
6.1. Mi az emlékezet? 63
Mihez hasonlítható az emlékezetünk? 63 Az emlékezet három alapvető feladata 65 PSZICHOÜGYEK - Tényleg akkora áldás a „fotografikus" memória? 66
6.2. Hogyan hozzuk létre az emlékeket? 68 Az első szakasz: a szenzoros memória 71
A második szakasz: a munkamemória 72 A harmadik szakasz: a hosszú távú
emlékezet 77 PSZICHOÜGYEK - A „villanófényemlékek": hol voltál, amikor ? 84
6.3. Hogyan hívjuk elő az emlékeinket? 86 Az implicit és az explicit emlékek 86
A hívóingerek szerepe 87 Az előhívást befolyásoló egyéb tényezők 90 PSZICHOÜGYEK - Itt van a nyelvem hegyén 92
6.4. Miért hagy minket időnként cserben az emlékezetünk? 94
Elhalványulás: elillanó emlékek 95 Szórakozottság: a figyelem lanyhulásának
hatása 98 Rövidzárlat: hozzáférés megtagadva 98 Téves attribúció: rossz kontextusba kerülő
emlékek 99 Szuggesztibilitás: a külső ingerek torzító
és emlékteremtő hatása 100 Elfogultság: a hiedelmek, a hozzáállás és a vélemények emléktorzító hatása 102 Perzisztencia: el nem múló emlékek 103 Milyen előnyökkel jár az emlékezet
„hét bűne"? 104 Az emlékezet javítása 104 PSZICHOÜGYEK - Pszichológiai ismeretek szerzése pszichológiai eszközökkel 106 Kritikus gondolkodás élesben: Az eltemetett emlékek problémája 109 Foglaljuk össze! 112
7 Gondolkodás és intelligencia 116
PROBLÉMA.- Mi teszi a „zsenit", és milyen mértékben különböznek a zseninek tartott emberek a többiektől? 118
7.1. Melyek a gondolkodás alkotórészei? 120
Fogalmak 120
Képek és kognitív térképek 123 Hogyan gondolkodik az agy? 124 Intuíció 125
PSZICHOÜGYEK - Mire számíthatunk? A sémák és a forgatókönyvek szerepe 127
7.2. Mely képességek jellemzik a jó gondolkodókat? 129
Problémamegoldás 130 ítéletalkotás és döntéshozás 135 Hogyan születnek a kreatív géniuszok? 140 PSZICHOÜGYEK - Pszichológiai ismeretek szerzése pszichológiai módszerekkel 143
7.3. Hogyan mérjük az intelligenciát? 146
Binet és Simon kidolgozzák az iskolai alkalmasságot vizsgáló tesztet 147 Az amerikai pszichológusok is átveszik Binet
és Simon elképzeléseit 148 Okos gyerekből buta felnőtt? 150 Az IQ megállapítása az eloszlási görbe
alapján 150 A napjainkban használt intelligenciatesztek 152
8 Tudatállapotok 186
PSZICHOÜGYEK - Mit lehet tenni, ha kilóg egy gyerek a sorból? 154
7.4. Az intelligencia egy vagy több képesség? 158
Az intelligencia pszichometrikus
elméletei 158 Az intelligencia kognitív elméletei 159 A kultúránként változó intelligencia 163 Állati intelligencia 164 PSZICHOÜGYEK - A pontszámok esete az önbeteljesítő jóslatokkal 167
7.4. Hogyan magyarázzák a pszichológusok az egyes csoportok intelligenciahányadosa közötti különbségeket? 169
Politika és pszichológia - a bevándorlók
intelligenciája 170 Milyen bizonyítékok szólnak a mellett, hogy
a gének hatnak az intelligenciára? 170 Milyen bizonyítékok szólnak a mellett, hogy
az intelligenciára hat a környezet? 171 Az örökölhetőség és a csoportok közötti
különbségek 172 PSZICHOÜGYEK - Fenyegető sztereotípiák 178
Kritikus gondolkodás élesben: A nemi különbségek kérdése 180
Foglaljuk össze! 182
PROBLÉMA: Hogyan képesek a pszichológusok objektív módszerekkel tanulmányozni az álmodást és a többi szubjektív mentális állapotot? 188
8.1. Miként viszonyul a tudatosság a többi mentális folyamathoz? 188
Hogyan lehet vizsgálni a tudatosságot? 191 A tudatos és a tudattalan elme modelljei 193 Mi a tudatosság feladata? 196 A kóma és a kómaszerű állapotok 197 PSZICHOÜGYEK - Pszichológiai ismeretek szerzése pszichológiai eszközökkel 198
8.2. Milyen ciklikusság jellemzi a hétköznapi tudatosságunkat? 200
Nappali álmodozás 200 Az alvás: életünk titokzatos harmada 202 Álmok: az éjszaka szirénjei 210 PSZICHOÜGYEK - Alvászavarok 214
8.3. Milyen egyéb tudatállapotok léteznek? 217
Hipnózis 218 Meditáció 221
A pszichoaktív drogok hatásai a tudatállapotra 223 PSZICHOÜGYEK - A függőség típusai 231
Kritikus gondolkodás élesben: Az újragondolt tudattalan 234
Foglaljuk össze! 236
Tárgymutató 240 Irodalomjegyzék 246 Képek jegyzéke 262
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv