A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Michelangelo freskói

Az újjászületett Sixtus-kápolna

Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Az "isteni" Michelangelo, a művészetek óriása Vasari szerint azért született erre a világra, mert a Teremtő példát akart mutatni nekünk, embereknek, hogyan kell a kiváló művésznek élnie és alkotnia. Csodáljuk, de vajon ismerjük-e? Ismertük-e legnagyobb művét, a vatikáni Sixtus-kápolna mennyezetfreskóit, láttuk-e őket igazi mivoltukban, úgy, ahogyan Michelangelo 1508-1511 között megfestette? Az olvasó talán már sejti a választ...
Túlzás nélkül állíthatjuk, hogy a nyolcvanas években japán restaurátorok aprólékos, hozzáértő munkája nyomán a Sixtus-kápolna újjászületett. A több évig tartó, minden egyes beavatkozást gondosan mérlegelő és dokumentáló helyreállítás századunk legnagyobb és egyben legkorszerűbb vállalkozása volt. A mennyezetfreskók színei ismét felragyogtak, és nyomukban egy "új" Michelangelót ismerhettünk meg. Az újdonság ereje olyan nagy, hogy nézők tömegei állnak döbbenten - sokan a fejüket csóválva -, és bámulnak fel a kápolna mennyezetére. Kétkedő és lelkes cikkek és... Tovább

Fülszöveg

Az "isteni" Michelangelo, a művészetek óriása Vasari szerint azért született erre a világra, mert a Teremtő példát akart mutatni nekünk, embereknek, hogyan kell a kiváló művésznek élnie és alkotnia. Csodáljuk, de vajon ismerjük-e? Ismertük-e legnagyobb művét, a vatikáni Sixtus-kápolna mennyezetfreskóit, láttuk-e őket igazi mivoltukban, úgy, ahogyan Michelangelo 1508-1511 között megfestette? Az olvasó talán már sejti a választ...
Túlzás nélkül állíthatjuk, hogy a nyolcvanas években japán restaurátorok aprólékos, hozzáértő munkája nyomán a Sixtus-kápolna újjászületett. A több évig tartó, minden egyes beavatkozást gondosan mérlegelő és dokumentáló helyreállítás századunk legnagyobb és egyben legkorszerűbb vállalkozása volt. A mennyezetfreskók színei ismét felragyogtak, és nyomukban egy "új" Michelangelót ismerhettünk meg. Az újdonság ereje olyan nagy, hogy nézők tömegei állnak döbbenten - sokan a fejüket csóválva -, és bámulnak fel a kápolna mennyezetére. Kétkedő és lelkes cikkek és könyvek íródtak.
Ugyanilyen heves érzelmeket váltottak ki a freskók a XVI. századi kortársakból. Vasari, a mester odaadó csodálója arról ír, hogy Michelangelo itt talán kevesebbet törődött a színekkel, mint az anatómiával vagy a rajzzal. Voltak, akik egyenesen azt állították, hogy nem ismerte a színeket, azaz a festőmesterség alapjait. A korabeli vélemények a jelenlegi restaurálás helyességét támasztják alá, azt, hogy Michelangelo valódi forradalmat hozott a festészetbe. Festői eszközeivel, színeivel ugyanazt akarta elérni, amit a költészetben, az építészetben vagy a szobrászatban: nem szolgai módon utánozni a látható természetet, hanem arra használni a művészi képzelőerőt, hogy meglelje az igazi, az isteni valóságot.
Olyan ez a könyv, mintha alagút végére érnénk, és első ízben pillanthatnánk meg a fényt: először érthetjük meg a kápolna boltozatának teljes együttesét, kifejezésbeli gazdagságát, Jézus őseinek, prófétáknak és szibilláknak a világát. Részesei leszünk annak az emelkedett szellemnek, amelynek középpontja a megváltás eszménye, a szenvedés és a remény összefonódása, meditáció az emberiség sorsáról. Michelangelo saját élete, jelleme különös ellentétben áll ezzel a fenséges világgal. Állítólag gyanakvó, nehezen megközelíthető, magányos ember volt. Bizalmatlansága elűzte környezetéből a segédeket is, és megfeszített, hatalmas munkával, csaknem egyedül festette ki a kápolna teljes mennyezetét. Jellemének, külsejének tökéletlenségeit éppen a művészetében megjelenő, természetfölötti szépség ellensúlyozta.
Az újjászületett freskókat bemutató kötet egyszerre több nyelven lát napvilágot. Megismerhetjük belőle a kutatás legfrissebb eredményeit, a legjobb Michelangelo-szakértők - sokszor egymással is szembenálló - véleményét, s gyönyörködhetünk a 200 nagyméretű, kiváló minőségű színes reprodukcióban, Takashi Okamura munkáiban. Vissza

Tartalom

Carlo Pietrangeli: Előszó6
Michael Hirst: Megjegyzések a mennyezeti képek vázlataihoz8
Gianluigi Colalucci: A Sixtus-kápolna mennyezetfreskói26
Fabrizio Mancinelli: Michelangelo segédei46
John Shearman: Megjegyzések a színek szerepéről Michelangelónál80
Matthias Winner: Jónás alakja - a Sixtus-kápolna mennyezetfreskójának új festői nyelvezete110
Edward Maeder: Jézus őseinek ruházata a Sixtus-kápolna freskóin194
Pierluigi De Vecchi: A testek és a gesztusok rendszere a mennyezetfreskóktól az Utolsó ítéletig224
Fabrizio Mancinelli - Gianluigi Colalucci - Nazzareno Gabrielli: Az Utolsó ítélet restaurálása - történeti és technikai megjegyzések236
Piernicola Pagliara: A Sixtus-kápolna építése a legújabban előkerült dokumentumok fényében256
Fotók eredete271
Művésznévmutató
A freskók mutatója
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv