1.034.226

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Turbo Pascal 6.0 & for Windows

Programozási kézikönyv - Nyitott rendszerű képzés - távoktatás- oktatási segédlete

Szerző
Lektor

Kiadó: LSI Oktatóközpont
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 682 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 16 cm
ISBN: 963-577-021-9
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Tartalom

A Turbo Pascal nyelv története és eredete5
A Pascal programozási nyelv története5
Blaise Pascal élete, életműve8
Installálás DOS és Windows környezetben18
Installálás, indítás DOS alatt18
Installálás, indítás Windows környezetben19
A Turbo Pascal integrált fejlesztői környezete23
A Turbo rendszer részei24
Az integrált környezet részei29
A főmenü és az almenük29
A státuszsor31
A desktop31
A forró kulcsok35
A System menü39
A File menü40
Az editor és az Edit menü45
A 6.0 verzió multifile technikája45
A szövegszerkesztés fő funkciói46
Kurzormozgatás47
Törlés és beszúrás49
Blokkműveletek50
Egyéb szerkesztési műveletek53
Az Edit menü55
A Search (keresési) menü57
A Run (futtatási) menü63
A fordítási (Compile) menü65
A nyomkövetési (Debug) menü67
Az opciók menü74
Compilker... alfunkció74
Memory sizes... alfunkció76
Linker... alfunkció76
Debugger... alfunkció79
Directories... alfunkció79
Environment almenü79
Save options... funkció87
Retrive options... funkció88
Window (ablak) menü89
Help menü93
A Turbo.exe program paraméterzeése95
Integrált környezet Windows alatt97
A Microsoft Windows alapjai97
A rendszer részei100
Az integrált környezet részei 104
A főmenü és a menük104
A státuszsor105
A desktop106
A forró kulcsok107
A Turbo Pascal kontroll menü109
Az ablak-kontroll (Window Control) menü110
A File menü112
Az editor és az Edit menü115
A Search (keresési) menü118
A Run (futtatási) menü120
A fordítási (Compile) menü121
Az opciók (Options) menü124
Window (ablak) menü129
Help (segítő) menü131
Alapfogalmak133
A Turbo Pascal kódkészlete, vezérlőjelei133
Nyelvi elemek, programsorok, utasítások134
A lefoglalt szavak135
Azonosítók, változók136
Számok136
Karaktersorozatok137
Operátorok137
Kommentek137
Fordító direktívák137
A programok, a unit-ok és a dinamikus könyvtárak szerkezete138
A programok138
A forrásprogramok felépítése138
Forrás és lefordított programok140
Unit-ok, a Turbo Pascal programkönyvtárai141
Az unit fogalma141
Forrásnyelvű és lefordított unit-ok141
A forrás unit-ok szerkezete142
Standard unit-ok146
Példa egy unit definiálására és használatára149
Dinamikusan szerkesztett könyvtárak150
A DLL használata151
Statikus és dinamikus importálás152
A forrásnyelvű dinamikus könyvtárak szerkezete153
Deklarációs rész157
Általános deklarálási ismeretek157
Típusok157
Az egész típusok160
A Boolean, WordBool, LongBool logikai típusok168
Felsorolt (skaláris) típusok168
Résztartomány típus169
A sorszámozott típusok közös tulajdonságai170
Valós típusok171
Szöveges típusok178
Strukturált típusok181
Mutatók194
Eljárás és függvény típusú változók197
Objektumok199
Típusok azonossága és kompatibilitása199
Változók201
A változók fajtái és memóriabeli elhelyezkedésük201
Az operatív memória vázlatos felépítése202
Lokális és globális változók deklarálása203
Abszolút változók, rádefiniálás205
Dinamikus változók206
A konstansok deklarálása208
A numerikus és a szöveges konstansok208
A tipizált konstansok210
A cimkék deklarálása213
Eljárások, függvények deklarálása. Paraméterátadás213
Operátorok, műveletek, relációk219
Kifejezések, precedencia-szabály220
Aritmetikai operátorok221
Aritmetikai típusok bit-orientált operátorai223
Logikai operátorok225
String operátor226
Karakter pointer operátorok226
Halmaz operátorok227
Pointer operátorok228
Reláció operátorok229
Az utasítások231
Egyszerű utasítások232
Program, unit és DLL kezdete: program, unit és library utasítások232
Programblokk határai: begin és end utasítások232
Az üres utasítás233
Goto utasítás233
Értékadó utasítás233
Szubrutinhívás. Eljárás, függvény, konstruktor, destruktor; forward opció234
Assembly nyelvű és gépi kódú részletek beszúrása: asm és inline utasítások235
Rekord- és objektumkezelés egyszerűsítése: With utasítás236
Elágazások237
If utasítás237
Case utasítás237
Ciklusok239
While ciklus239
Repeat ciklus239
For ciklus240
A System unit alapvető standard szubrutinjai241
Matematikai függvények és eljárások242
Abs függvény243
ArcTan függvény243
Cos függvény243
Dec eljárás243
Exp függvény243
Frac függvény244
Hi függvény244
Inc eljárás244
Int függvény244
Ln függvény245
Lo függvény245
Odd függvény245
Pi füóggvény245
Pred függvény246
Randomize eljárás246
Random függvény246
Round függvény247
Sin függvény247
Succ függvény247
Sqr függvény248
Sqrt függvény248
Swap függvény248
Trunc függvény248
A string-ekhez kapcsolódó szdubrutinok249
A string-ek néhány tulajdonsága249
Concat függvény: stringek összefűzése250
Copy függvény: másolás250
Delete eljárás: törlés stringből250
Insert eljárás: beszúrás stringbe250
Length függvény: a string hosszát adja meg251
Pos függvény: keresés251
A konverziós függvények251
Chr függvény: egészből karakter251
Ord függvény: sorszámozottból longint251
Ptr függvény: egészből pointer252
Str eljárás: számból string252
Val eljárás: stringből szám253
A dinamikus változók kezelése253
A heap és a stack szerkezete254
A dinamikus változók használata255
New eljárás256
Mark és Release eljárások256
Dispose eljárás257
GetMem eljárás258
FreeMem eljárás258
MemAvail függvény258
MaxAvail függvény258
A címfüggvények259
Addr függvény259
CSeg függvény259
DSeg függvény259
SSeg függvény260
Ofs és Seg függvények260
SPtr függvény260
A program paraméterátadása260
ParamCount függvény261
ParamStr függvény261
Általános célú eljárások261
Exit eljárás261
FillChar eljárás262
Halt eljárás262
Move eljárás262
RumError eljárás262
SizeOf függvény262
UpCase függvény262
A System unit tipizált konstansai263
A System és a Printer unit file-kezelése264
A könyvtárkezelő eljárások265
ChDir eljárás265
GetDir eljárás265
MkDir eljárás265
RmDir eljárás265
A System unit - file-kezelést segítő - standard változói266
Az általános file-kezelő szubrutinok267
Assign eljárás: hozzárendelés267
Close eljárás: lezárás268
Eof függvény: file végének jelzése268
Erase eljárás: törlés268
FilePos függ vény: a file-pozíció268
FileSize függvény: a file mérete268
IOResult függvény: I/O diagnózis269
Read eljárás: olvasás270
Rename eljárás: átnevezés270
Reset eljárás: régi file megnyitása271
Rewrite eljárás: új file létrehozása, megnyitása271
Seek eljárás: pozícionálás271
Truncate eljárás: vágás272
Write eljárás: olvasás272
A szövegfile-kezelő szubrutinok273
Append eljárás: megnyitás folytatásra274
Eoln függvény: sor végének jelzése274
Flush eljárás: buffer ürítése274
Read és Readin eljárások: olvasás275
SeekEof függvény: file-vég teszt276
SeekEoln függvény: sorvég teszt277
SetTextBuf eljárás: bufferméret definiálása277
Write, Weiteln eljárások: írás277
Nemtipizált file-ok279
BlockRead és BlockWrite eljárások: olvasás, írás279
Külső eszközök, mint file-ok280
A Printer unit281
Példák a file-ok használatára281
A Strings unit287
StrCat függvény288
StrComp függvény288
StrCopy függvény288
StrDispose függvény288
StrECopy függvény288
StrEnd függvény288
StrlComp függvény288
StrlCat függvény289
StrlComp függvény289
StrLower függvény289
StrMove függvény290
StrNew függvény290
StrPas függvény290
StrPCopy függvény290
StrPos függvény290
StrRScan függvény291
StrScan függvény291
StrUpper függvény291
A Dos és a WinDos unit-ok292
A regiszterek292
A Dos és WinDos unit-ok tipizált konstansai293
Megszakítási pointerek295
DosError változó296
A Dos és WinDos unit-ok beépített típusai296
A Dos és WinDos unit-ok témakörei299
CreateDir eljárás300
DiskFree függvény300
DiskSize függvény300
DosExitCode függvény300
DosVersion függvény301
EnvCount függvény301
EnvStr függvény302
Exec eljárás, a DOS shell funkció302
FEspand és FileExpand függvények304
FindFirst eljárás304
FindNext eljárás306
FSearch és FileSearch függvények306
FSplit eljárás és FileSplit függvény307
GetArgCount függvény308
GetArgStr függvény308
GetCurDir függvény 308
GetCBreak eljárás308
GetDate eljárás308
GetEnv és GetEnvVar függvények309
GetFAttr eljárás309
GetFTime eljárás309
GetIntVec eljárás309
GetTime eljárás310
GetVerify eljárás310
Intr eljárás, megszakításkezelés310
Keep eljárás; rezidens programok készítése312
MsDos eljárás313
PackTime eljárás315
RemoveDir eljárás316
SetCBreak eljárás316
SetCurDir eljárás316
SetDate eljárás316
SetFAttr eljárás317
SetFTime eljárás317
SetIntVec eljárás317
SetTime eljárás318
SetVerify eljárás318
SwapVectors eljárás318
UnPackTime eljárás318
Egy példa a megszakítások kezelésére319
Interrupt opció: megszakítás típusú szubrutinok készítése324
Képernyő-analízis326
A képernyő szerepe a programozásban326
A nyomtatási technika fejlődési fázisai327
A képernyő-típusok fejlődési fázisai329
A memória általános felépítése330
A szöveges üzemmódok video-buffere, memóriatérképe331
A 80-25-ös szöveges üzemmódok332
A 40x25-ös szöveges üzemmódok335
Az EGA 40x43-as és a VGA 40x50-es üzemmódjai336
Az EGA 80x43-as és a VGA 80x50-es üzemmódjai337
A grafikus üzemmódok video-duffere, memóriatérképe338
A CGA grafikus video-buffere338
Példa a CGA grafikus video-bufferének kezelésére341
A Hercules grafikus video-buffere344
Az EGA grafikus video-buffere346
Az IBM-8514 és más RGB adapterek 347
A video kontroll blokkok348
A Crt és a WinCrt unit-ok351
Képernyőkezelés a Crt és a WinCrt segítségével351
A Crt unit beépített konstansai353
A Crt unit beépített változói354
A WinCrt unit beépített változói355
A Crt és WinCrt unit-ok eljárásai és függvényei357
AssignCrt eljárás357
ClrEol eljárás358
ClrSer eljárás358
CursorTo eljárás359
Delay eljárás359
DelLine eljárás359
DoneWinCrt eljárás359
GotoXY eljárás359
HighVideo eljárás360
InitWinCrt eljárás360
InsLine eljárás360
KeyPressed függvény360
LowVideo eljárás360
NormVideo eljárás361
Nosound eljárás361
ReadBuf függvény361
RFeadKey függvény361
ScrollTo eljárás362
Sound eljárás362
TextBackground eljárás362
TextColor eljárás363
TextMode eljárás363
TrackCursor eljárás364
WhereX függvény364
WhereY függvény364
WriteBuf függvény364
WriteChar eljárás365
Window eljárás365
Objektum-orientált programozás366
Az objektum-orientált programozás története366
Objektumok absztrakt analízise368
Az objektumok négy fő tulajdonsága368
Az objektumok deklarálása; metódusok369
Privát mezők és metódusok370
Metódushívás; a with utasítás és a metódusfej szerepe371
Öröklés, hierarchia371
Polimorfizmus373
Az objektumok zártsága374
Statikus és virtuális metódusok374
A konstruktor és alkalmazása376
A virtuális metódus tábla és a VMT mező378
Indexelt, dinamikus metódusok380
A kditerjesztett SizeOf függvény381
Self paraméter382
TypeOf függvény383
Dinamikus objektumok383
A kiterjesztett New eljárás383
Fail eljárás384
A destruktor és alkalmazása384
A kiterjesztett Dispose eljárás385
Alkalmazási példa; verem-objektum385
Objektum-orientált nyomkövetés388
A Turbo Vision alapjai389
A turbo Vision általános jellemzői (bevezető, gondolatok)389
Egy példa a Turbo Vision alkalmazására391
A demo program: GirlVision391
cmXXXX (parancs-) és kbXXXX (billentyű-) konstansok 403
A deklaráció folytatása; Trect objektum404
IntMenuBar metódus: menüsor és menük készítése405
InitStatusLine metódus: státuszsor készítése409
NewDialog metódus: dialog box készítése 411
Ablak készítése, működtetése, Tile és Cascade formájú megjelenítése415
HandleEvent metódus, evXXXX konstansok és az esemény-orientált programozás419
A Turbo Vision stream422
A stream fogalma és tulajdonságai422
Regisztrálás422
A stream megnyitása, lezárása425
Műveletek steam-ekkel426
Erőforrások427
Kollekciók, iterátorok428
Színtérképek, paletták429
Néhány kiegészítő gondolat431
A Turbo Vision objektumok hierarchiája432
A hierarchia ábrázolása faszerkezettel432
View fa, subview, fókusz lánc; fókuszált, tulajdonos és modal view434
A view-k Z-koordinátája 435
Tpoint objektumtípus435
TRect objektumjtípus436
TObject objektumtípus437
TView objektumtípus438
TBackGround objektumtípus445
TButton objektumtípus446
TCluster objektumtípus447
TCheckBoxes objektumtípus449
TRadioButtons objektumtípus450
TFrame objektumtípus450
TGroup objektumtípus451
TDeskTop objektumtípus454
TProgram objektumtípus455
TApplication objektumtípus457
TWindow objektumtípus458
TDialog objektumtípus461
THistoryWindow objektumtípus462
THistory objektumtípus463
TInputLine objektumtípus464
TListViewer objektumtípus466
THistoryViewer objektumtípus468
TListBox objektumtípus469
TMenuView objektumtípus470
TMenuBar objektumtípus472
TMenuBox objektumtípus473
TRScroller objektumtípus473
TTextDevice objektumtípus475
TTerminal objektumtípus475
TScrollBar objektumtípus477
TStaticText objektumtípus479
TLabel objektumtípus480
TParamText objektumtípus481
TStatusLine objektumtípus482
TStream objektumtípus484
TDosSream objektumtípus486
TBufSteam objektumtípus487
TEmsStream objektumtípus488
TCollection objektumtípus492
TStringCollection objektumtípus493
TResourceCollection objektumtípus494
TResourceFile objektumtípus494
TStringList objektumtípus496
TStrListMaker objektumtípus496
A Turbo Vision kiegészítő részei497
Előre definiált konstansok497
apXXXX paletta-konstansok unit497
bfXXXX konstansok498
cmXXXX parancs-konstansok498
coXXXX hiba-konstansok499
dmXXXX konstansok499
evXXXX esemény-konstansok500
gfXXXX esemény-konstansok501
hcXXXX help-konstansok502
kbXXXX billentyű-konstansok502
mbXXXX egér-konstansok505
ofXXXX konstansok505
sbXXXX konstansok507
sfXXXX konstansok507
smXXXX képernyő mód konstansokj508
stXXXX stream-konstansok509
wfXXXX konstansok509
wpXXXX konstansok510
Egyéb konstansok510
A Turb o Vision beépített függvényei és eljárásai510
A Turbo Vision beépített típusai517
A Turbo Vision beépített változói520
A Graph unit522
Arc eljárás526
Bar eljárás526
Bar3D eljárás526
Circle eljárás527
ClearDevice eljárás527
ClearViewPort eljárás527
CloseGraph eljárás527
DetectGraph eljárás527
DarwPoly eljárás528
Ellipse eljárás529
FillEllipse eljárás529
FillPoly eljárás529
FloodFill eljárás530
GetArcCoords eljárás530
GetAspectRatio eljárás530
GetBikColor függvény531
GetColor függvény531
GetDefaultPalette eljárás531
GetDriverName függvény531
GetFillPattern eljárás532
GetFillSettisngs eljárás532
GetGraphMode függvény532
GetImage eljárás533
GetLineSettings eljsárás533
phMode függvény532
GetImage eljárás533
GetLineSettings eljárás533
GetMaxColor függvény533
GetMaxMode függvény534
GetMaxX függvény534
GetMaxY függvény534
GetModeName függvény534
GetModeRange eljárás535
GetPalette eljárás535
GetPixel eljárás536
GetTextSettings eljárás536
GetViewSettings eljárás537
GetX függvény537
GetY függvény537
GraphDefaults eljárás537
GraphErrorMsg függvény538
GraphRFesult függvény538
ImageSize függvény539
InitGraph eljárás539
InstallUserDriver függvény541
InstallUserFont függvény542
Line eljárás542
LineRel eljárás542
LineTo eljárás542
MoveRel eljárás543
MoveTo eljárás543
OutText eljárás543
OutTextXY eljárás543
PieSlice eljárás544
PutImage eljárás544
PutPixel eljárás544
RecTangle eljárás545
RegisterBGIdriver függvény545
RegisterBGIfont függvény546
RestoreCrtMode eljárás547
Sector eljárás547
SetActivePage eljárás547
SetAllPalette eljárás547
SetAspectRatio eljárás548
SetBkColor eljárás548
SetColor eljárás549
SetFillPattern eljárás549
SettFillStyle eljárás550
SetGraphBufSize eljárás551
SetGFraphMode eljárás551
SetLineStyle eljárás551
SetPalette eljárás552
SetRGBPalette eljárás 552
SetTextJustify eljárás552
SetTextStyle eljárás553
SetUserCharSize eljárás555
SetViewPort eljárás555
SetVisulPage eljárás555
SetWriteMode eljárás556
TextHeight függvény556
TextWidth függvény556
A Graph unit beépített konstansai557
A Graph unit beépített típusai561
A Graph unit beépített változói562
A Graph3 és a Turbo3 unit-ok564
A Graph3 unit alapvető szubrutinjai565
Arc eljárás565
Circle eljárás565
ColorTable eljárás565
Draw eljárás566
FillPattern eljárás566
FillShape eljárás566
GetDotColor függvény566
GetPic eljárás566
GraphBackground eljárás5é67
GraphColorMode eljárás567
GraphMode eljárás567
GraphWindow eljárás567
HiRes eljárás567
HiresColor eljárás568
Palette eljárás568
Pattern eljárás568
Plot eljárás569
PutPic eljárás569
A "Turtle" grafikus rendszer569
Back eljárás571
ClearScreen eljárás571
Forwd eljárás571
Heading függvény571
HideTurtle eljárás571
Home eljárás571
NoWrap eljárás571
PenDown eljárás572
PenUp eljárás572
SetHeading eljárás572
SetPenColor eljárás572
SetPosition eljárás572
Show/Turtle eljárás572
TurnLeft eljárás572
TurnRight eljárás573
TurtleDelay eljárás573
TurtleThere függvény573
TurtleWindow eljárás573
Wrap eljárás573
XCor függvény573
YCor függvény573
A Turbo3 unit574
A Turbo3 unit beépített változói574
HighVideo, LowVideo, NormVideo eljárások575
IOREsult függvény575
LongFilePos függvény575
LongFileSize függvény575
LongSeck eljárás575
MaxAvail függvény575
MemAvail függvény576
Az Overlay unit átlapolásos technikája577
Az overlay technika elmélete577
A kezdeti verziók overlay struktúrája579
A 6.0 verzió átlapolásos technikája580
Az 'O' fordító direktíva582
Az overlay programok szerkezete582
Az overlay file beépítése az EXE programba584
Az Overlay unit585
Az OvrResult változó585
Konstansok és típusok az overlay kezeléshez585
OvrClearBuf eljárás587
OvrGetBuf függvény587
OvrGetRetry függvény587
OvrInit eljárás587
OvrInitEMS eljárás587
OvrSetBuf eljárás588
OvrSetRetry eljárás589
A fordító direktívák590
'A' direktíva: adatok igazítása591
'B' direktíva: logikai kifejezéskiértékelés591
'C' direktíva: kódszegmens-attribútumok592
'D' direktíva: nyomkövetés és copyright592
'E' direktíva: emuláció593
'F' direktíva: távoli hívás generálása594
'G' direktíva: 80286-os kód generálása594
'I' direktíva: I/O ellenőrzés, beszúrt file-ok595
'L' direktíva: lokális információ, object file-ok szerkesztése596
'M' direktíva: memória kijelölése596
'N' direktíva: numerikus processzor használata597
'O' direktíva: overlay struktúra kialakításához597
'R' direktíva: érvényességi tartomány ellenőrzése598
'S' direktíva: stack túlcsordulás ellenőrzése598
'V' direktíva: string paraméterek ellenőrzése598
"W" direktíva: Windows strack keretek599
'X' direktíva: a kiterjesztett szintaxis alkalmazása600
A feltételes fordítási direktívák: IFDEF, IFNDEF, IFOPT, ELSE, ENDIF, DEFINE, UNDEFINE601
A rendszerből kivont, túlhaladott direktívák603
A Turbo Pascal és az assembly nyelvek kapcsolata605
Az assembly nyelvek szerepe605
Az asm utasítás606
Inline gépi kód607
Extarnal típusú szubrutinok608
Egy hasznos lehetőség609
Kiegészítő lehetőségek612
Néhány hasznos utility612
Tpc.exe program: a parancssor-orientált környezet612
Tpumover utility614
Touch utility615
Binobj utility615
Egyéb utility-k616
A T Plus unit és az egér kezelése617
Az egérről általában617
Az egér kurzora és maszkja617
Az alkalmazott kordináta-rendszer és a Mickey mértékegység619
A megszakítás funkciói620
Egy példa az egér alkalmazására625
A TPLUS unit626
MousePresent változó627
A deklarálásra ajánlott változók és típusok627
MouseArca eljárás628
MouseFind eljárás628
MouseHideCursor eljárás628
MouseInit eljárás628
MouseMakeCursor eljárás629
MouseMakeHardCursor eljárás629
MouseMakeSoftCursor eljárás629
MouseMickey eljárás630
MouseMotion eljárás630
MouseMove eljárás630
MousePress eljárás630
MouseRelease eljárás630
MouseShowCursor eljárás631
Grafikus alkalmazási példa631
Szöveges módbeli alkalmazási példa633
Függelék635
A fordítóprogram hibaüzenetei635
A futás közbeni hibaüzenetek640
Standard eljárások és függvények (tárgymutató)643
Az SSCII karakterkészlet654
A funkcióbillentyűk visszatérési kódjai656
Irodalomjegyzék657
Tartalomjegyzék662
Judy programfejlesztő rendszer681
A Graph3D unit és a 3D grafikus program682

Pirkó József

Pirkó József műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Pirkó József könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Turbo Pascal 6.0 & for Windows Turbo Pascal 6.0 & for Windows Turbo Pascal 6.0 & for Windows

A gerinc töredezett.

A példány ISBN-száma: 963-577-097-9.

Állapot:
1.940 ,-Ft
16 pont kapható
Kosárba
konyv