A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Anyanyelv, oktatás - közösségi nyelvhasználat

Újratanítható-e a kisebbségek anyanyelve a magyarországi nemzetiségi iskolákban?

Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Könyvünk tanulmányai egyszerre jelzik azt a kétségbevonhatatlan tényt, hogy a magyarországi kisebbségek eredeti anyanyelvének térvesztése történeti háttérrel rendelkező, összetett, több okra visszavezethető folyamat, amelynek lassítását, megállítását vagy éppen visszafordítását, a kisebbségek nyelvének revitalizációját csak valamennyi felelős tényező egybehangolt munkájától lehet remélni. Tudatosítani kell, hogy mivel a nyelvcsere-helyzetben a nyelvmegtartás legfőbb bázisa, a szülők, a család nyelvátörökítő szerepe igen gyakran csökken, az oktatási programok adott viszonyoknak megfelelő megválasztása a nyelv és az azt beszélő közösség fennmaradásában kulcsszerepet játszik. Ebből a szempontból is fontos eredményekkel szolgálhatnak a kötet tanulmányai például az anyanyelv fogalmáról, az elfelejtett nyelvek újratanulásának lehetőségeiről és a csángó diákok magyar nyelvtanulásának buktatóiról. A kötet tanulmányai minden bizonnyal segíthetnek feltárni az identitás- és nyelvváltás... Tovább

Fülszöveg

Könyvünk tanulmányai egyszerre jelzik azt a kétségbevonhatatlan tényt, hogy a magyarországi kisebbségek eredeti anyanyelvének térvesztése történeti háttérrel rendelkező, összetett, több okra visszavezethető folyamat, amelynek lassítását, megállítását vagy éppen visszafordítását, a kisebbségek nyelvének revitalizációját csak valamennyi felelős tényező egybehangolt munkájától lehet remélni. Tudatosítani kell, hogy mivel a nyelvcsere-helyzetben a nyelvmegtartás legfőbb bázisa, a szülők, a család nyelvátörökítő szerepe igen gyakran csökken, az oktatási programok adott viszonyoknak megfelelő megválasztása a nyelv és az azt beszélő közösség fennmaradásában kulcsszerepet játszik. Ebből a szempontból is fontos eredményekkel szolgálhatnak a kötet tanulmányai például az anyanyelv fogalmáról, az elfelejtett nyelvek újratanulásának lehetőségeiről és a csángó diákok magyar nyelvtanulásának buktatóiról. A kötet tanulmányai minden bizonnyal segíthetnek feltárni az identitás- és nyelvváltás folyamatában a magyarországi kisebbségi iskola lehetőségeit, helyét és szerepét. Az MTA Kisebbségkutató intézetében a Nyelvtudományi Intézet Élőnyelvi Osztályán és más egyetemi kutatóhelyeken dolgozó kollégákkal közösen 1999 óta vizsgáljuk a magyarországi kisebbségek nyelv- és identitásváltási folyamatait. Ennek keretében indítottuk útjára az "Újratanulható-e a kisebbségek anyanyelve a magyarországi nemzetiségi iskolákban?" című kutatásunkat. Ez a kötet a kutatás első három évében készült elméleti és esettanulmányokból ad válogatást. Vissza

Tartalom

Kisebbségi anyanyelv, tannyelv - nyelvi revitalizáció9
Kontra Miklós: Újratanulható-e egy anyanyelv?15
Az anyanyelv meghatározásai15
Lehet akkor egy anyanyelvet újratanulni?16
Ki tanulja újra?17
Egy nyelv felélesztése18
A közbeszédről20
A népakarat szerepéről21
Bibliográfia24
Pléh Csaba: Kritikus periódusok a nyelv elsajátításában26
A kritikus periódus és a fejlődési ablakok26
Különböző nyelvi szintek és az elsajátítás kritikus korszakai32
A kritikus periódus szociális meghatározottsága37
A fokozatosság kérdése egy lágyabb szociális keretben39
Bibliográfia39
Szarka László: A magyarországi kisebbségek asszimilációja és iskolai anyanyelvoktatása43
Bibliográfia52
Szesztay Ádám: Az 1960-as nemzetiségi iskolareform54
A reform előzményei54
A reform véghezvitele57
Az érintettek és a következmények62
A reform indoklása és háttere64
Imre Anna: A család és az iskola szerepe a nemzetiségi nyelv megőrzésében69
Bevezetés69
Család71
Iskola82
Összegzés93
Borbély Anna: A kisebbségi nyelv megőrzésének lehetőségei a magyarországi románoknál95
A nyelvmegőrzés társadalmi és demográfiai vonatkozású faktorai, valamint az etnikai identitástudat és a nyelvi attitűdök96
A nemzetiségi iskolai oktatás múltja és hatása a nyelvmegőrzésre100
A román nemzetiségi oktatás a kilencvenes években102
A család (a szülők) és az iskola103
Az iskolai nyelvhasználat105
Román és magyar nyelvtudás106
A román nyelven belüli nyelvváltozatok használata107
Tankönyvek109
Tananyagajánlások a román nemzetiségi iskoláknak a NAT-on belül: az elveszített lehetőség110
Hogyan segíthetné az iskola a nyelvmegőrzést a jövőben: összegzés és kitekintés111
Bibliográfia113
Demeter Zayzon Mária: A nemzetiségi anyanyelv 1989 után Komárom-Esztergom megye németek és szlovákok lakta településein114
Arnold Fuszenecker Helga: Kisebbségi "anyanyelv" oktatása egy magyarországi német település iskolájában128
Bibliográfia139
Szabó Andrea: A nemzetiségi és az államnyelv tanítása két szilágysági faluban141
Az államnyelv elsajátítása142
Az anyanyelv regenerálása145
Sándor Klára: Magyar nyelvélesztés? megjegyzések a csángó beiskolázási kísérletről153
A csángó beiskolázási akció154
A csángó "beiskolázás" bukásának okai: az akció előkészítetlensége156
A csángó beiskolázás bukásának okai: tudatlanság159
A csángó kultúra sajátosságai és ütközése a befogadók kultúrájával163
A csángó identitás jellemzői166
Nyelvi különbségek a csángók és a befogadó közösségek anyanyelve között170
A beiskolázási akció politikai motivációja174
Lehetséges-e a csángó nyelvélesztés?176
Bibliográfia180
Tóth Györgyné: Tankönyvek a kisebbségi nyelvoktatáshoz183
Melléklet: Tankönyvjegyzék186
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv