1.031.324

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Dialógus és interakció

Szerző

Kiadó: Tömegkommunikációs Kutatóközpont
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Tűzött kötés
Oldalszám: 256 oldal
Sorozatcím: Tanfolyamok
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 15 cm
ISBN:
Megjegyzés: Megjelent 350 példányban.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Néhány évtizeddel ezelőtt, ha megkérdezték, volna egy nyelvészt , hogy mi a szakmájához legközelebb áll6, vele legtöbb tokon problémát vizsgáló tudományág, bizonyára gondolkodás nélkül az... Tovább

Előszó

Néhány évtizeddel ezelőtt, ha megkérdezték, volna egy nyelvészt , hogy mi a szakmájához legközelebb áll6, vele legtöbb tokon problémát vizsgáló tudományág, bizonyára gondolkodás nélkül az irodalomtudományt, esetleg a néprajzot vagy a történettudományt választotta volna - annak ellenére, hogy a nyelv működéséről és változásáról akkoriban megfogalmazott tételéket is, talán még a múlt század gondolkodásából átöröklött minták hatására, át meg átszőtték a pszichológiai, s kisebb mértékben szociológiai jellegű érvek és utalások. Hasonlóképpen, ha akár csak húsz évvel ezelőtt ugyanilyen kérdést a pszichológusoknak tettek volna fel, a legközelebb álló társtudományok sorában nem valószínű, hogy a nyelvészet helyet kapott volna - annak ellenére, hogy a tudományos pszichológia úttörői, pl. Wundt vagy Brühler már világosan fölismerték e tudományok összefonódását. Ma egy hasonló kérdésre adott válaszban bizonyára sokkal nagyobb volna a rokonnak kijelölt társtudományok "szórása", s kétségtelenül gyakran szerepelne egymás mellett a nyelvészet, a pszichológia és a szociológia.
A tudományágak rendszere tehát abban az érteledben nagyon megváltozott, hogy egy-egy témát vagy jelenséget milyen elméleti közegbe illeszkedő fogalomrendszerrel, milyen tudományból eredő módszertani apparátussal lehet megközelíteni. Ez a fajta változás nagyon is természetes, hiszen a kialakult tudomások rendszere, illetve egy-egy időszakban az ismeretek szerkezete történeti képződmény, nem pedig valamiféle változatlan adottság. Azt pedig, hogy egy-egy korszakban melyik tudományágak állnak közel természetes módon egymáshoz, nem külső, felületi jegyeken alapuló besorolás dönti el, hanem az egyes tudományok fejlődésének belső logikája. Az egyes tudományágak témáinak, módszereinek és egymásra következő különböző elméleti változásainak a belső, természetes mozgásából, fejlődéséből következik, hogy az adott korszakban milyen tényeket, jelentségeket milyen tudományos fogalmi közegben lehet és érdemes vizsgálat alá venni. Vissza

Tartalom

BEVEZETŐ 5
I. GYERMEKNYELVI KUTATÁSOK
Szegal Borisz: Zárt környezetben nevelkedő gyermekek preverbális és verbális
fejlődéséről 11
Réger Zita: A mellérendelés vizsgálata mondatkiegészítési teszttel kétnyelvű cigánygyermekeknél 29
S. Meggyes Klára: Jegyzetek a képi ábrázolás gyermeki verbalizálásáról 45
Pap Mária: Összefüggő beszéd az alsó tagozat első osztályában 67
II. SZÓ, MONDAT, SZÖVEG
Bruck Gábor: A mentális szótár szerveződése és szerepe a verbális anyagok megértésében és emlékezeti megőrzésében 83
Siklaki István: Egy újságszöveg szerkezete és felidézése 102
Pléh Csaba: A szöveg mint aktualizált nyelv 134
III. KOMMUNIKÁCIÓ ÉS INTERAKCÓ
Terestyéni Tamás: Konvencionális jelentés - kommunikációs jelentés 169
László János: A személyre utaló kontextuális információ 200
Buda Béla: Kontextus és kommunikáció az emberi kapcsolatokban 220
Hankiss Ágnes: Az álcázás "geometriája" 229
IV. NEUROLINGVISZTIKA
Osmanné Sági Judit: Az afázia neurolingvisztikai szemléletű tipológiája 241
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv