1.034.869

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Levéltári közlemények LVII. 1-2. szám

Ötvenhetedik évfolyam 1-2. szám

Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó


HAJDÚ LAJOS
A KÖZÉP- ÉS ALSÓFOKŰ ISKOLÁK ELLENŐRZÉSE MAGYARORSZÁGON A FELVILÁGOSULT ABSZOLUTIZMUS IDŐSZAKÁBAN
(1776-1790)
A felvilágosult abszolutizmus magyarországi tanügyi reformjainak... Tovább

Előszó


HAJDÚ LAJOS
A KÖZÉP- ÉS ALSÓFOKŰ ISKOLÁK ELLENŐRZÉSE MAGYARORSZÁGON A FELVILÁGOSULT ABSZOLUTIZMUS IDŐSZAKÁBAN
(1776-1790)
A felvilágosult abszolutizmus magyarországi tanügyi reformjainak elemzése és a centralizáltan felépített oktatási igazgatás működésének értékelése során a kutatónak feltétlenül meg kell vizsgálnia, hogy a kormányzat milyen módon biztosította rendelkezései végrehajtásának ellenőrzését. Hiszen minden államszervezet tevékenységének egyik, nem is utolsó fokmérője, hogy törekvéseiből mi az, ami megvalósult és mi az, ami puszta rendelkezés maradt; de az is mérce, hogy az igazgatás mennyire képes — a valóságot gondosan tanulmányozva — egy-egy kérdésben a kormányzat stratégiáját és taktikáját módosítani, gyorsan megtalálni a célok elérését jobban biztosító szervezeti, anyagi feltételeket vagy működési módszereket. Ehhez pedig — a kormányzat megfelelő rugalmassága, prekoncepcióktól való mentessége mellett — elsősorban jól működő ellenőrzésre van szükség. Hogyan biztosította Mária Terézia, majd II. József tanügyi igazgatása a kiadott oktatási rendelkezések ellenőrzését? Rendkívül nehézkesen.
A) A középiskolák ellenőrzése
Az első gondot az jelentette, hogy a jezsuita rend megszüntetése és az állami oktatás koncepciójának kialakítása után a kormányzatnak előbb meg kellett ismernie a helyzetet, mert ezen a területen szinte teljesen tájékozatlan volt: nem tudta, hogy hol, milyen oktatási intézmények működnek; ezekben hányan, milyen tananyagot és miből tanulnak; milyen az iskolák irányítási-vezetési rendszere ? stb. . . . Ezért például az örökös tartományokban 1775-ben a kerületek utasítást kaptak, hogy terjesszenek fel a területükön működő katolikus gimnáziumokról, illetve latin (grammatikai) iskolákról jelentést: ki az iskola igazgatója? Az intézménynek hány osztálya van? Hány pedagógus tanít, és közöttük mi a munkamegosztás? Kötelezték a jelentéstevőket, hogy mindegyik tanárnak tüntessék fel rendi helyzetét, életkorát és azt, hogy mióta oktat, valamint mennyi a fizetése, de azt is, hogy mit, milyen tankönyv illetve segédkönyvek alapján tanít.
A jelentésben ki kellett térni arra is, hogy az egyes osztályokba hány tanuló jár; mikor tartanak heti szünnapot, mikor van és milyen terjedelmű a két tanév közötti szünidő; vannak-e az iskolának (a tanítás rendjét és a diákok magatartását előíró) szabályai? Ha igen — ezeket terjesszék fel. Foglalkozni kellett a jelentésben azzal is, hogy kapnak-e a kimagasló eredményeket elérő diákok jutalmat és ezeket mikor, hogyan adják ki; van-e valamilyen, az iskola oktatási céljait elősegítő alapítványa az intézménynek? Ha igen —
1* Vissza

Tartalom


TARTALOM
Hajdú Lajos: A közép- és alsófokú iskolák ellenőrzése Magyarországon a felvilágosult abszolutizmus időszakában (1776 — 1790) 3
Iványosi-Szabó Tibor: Hazai és idegen pénzek forgalma Kecskeméten 1711 — 1790 57
Halász Imre: Az önkényuralmi közigazgatás kiépülése Zala megyében 1849 — 1854 87
Forrásközlés
Ivari Pederin: A Velencei Köztársaság és Magyarország szövetsége a török elleni
harcban 131
Szalai Lajos —Varga J. János: Bajor levéltári források a török elleni felszabadító
háború történetéhez 1683 — 1699 137
Soós László: Lukács György dokumentumok az Országos Levéltárban 155
Irodalom,
Protokolle des Ministerrates der ersten Republik 1918—1938. (Ism.: Szűcs László) 175 A jogászképzés a magyar felsőoktatás rendszerében. Szerk.: Kovács Kálmán. Bp.,
1984. (Ism.: Kállay István) 178
Tanulmányok Csongrád megye történetéből. VIII. Szerk.: Blazovieh László. Szeged, 1984. (Ism.: Trostovszky Gabriella) 180
Somogy megye múltjából. (Levéltári évkönyv 15.). Szerk.: Kanyar József. Kaposvár, 1984. (Ism.: Vass Előd) 181
A Forradalmi Kormányzótanács jegyzőkönyvei 1919. Szerk.: Imre Magda és Szűcs
László. (MOL kiadványai II/3.) Bp., 1986. (Ism.: L. Nagy Zsuzsa) 183
Karsai Elek (1922-1986)
Krónika
(Kállay István) 186
TARTALOM
Trócsányi Zsolt : Reformok előtt. (A Ministerialkonferenz in Rebus Transylvaniois
ós a Hofcommission, illetve Hofdeputation in Transylvanicis, Banaticis et Illy-
ricis (1745-1751).) 189
Kiss Márton: A budai vár címeres emlékei 247
Turbuly Éva: Zala megye közigazgatása a XVIII. század első felében 267
Irodalom
Johannes Papritz: Archivwissenschaft. Bd. 1—4. Marburg, 1983. (Ism.: Kállay
István) 295
Pölöskei Ferenc: Tisza István. (Magyar História. Életrajzok) Bp., 1985. (Ism.:
Komjáthy Miklós) 298
Österreich im Europa der Aufklärung. Kontinuität und Zäsur in Europa zur Zeit Maria Theresias und Josephs II. Internationales Symposion in Wien, 20—30. Oktober 1980. Wien, 1985. Bd. 1 — 2. (Ism.: Hajdú Lajos) 300
Krónika
P. Szigetváry Éva: Épülő Pest-Buda a századfordulón. (A Magyar Országos Levéltár
időszaki kiállítása, 1986) 307
Benczédi László (1929 —1986) (Pach Zsigmond Pál) 320
Román János (1921-1986) (Csorba Csaba) 322
Bibliográfia
A magyar levéltári irodalom bibliográfiája 1986 (Szabó Anikó)
325-348
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Levéltári közlemények LVII. 1-2. szám Levéltári közlemények LVII. 1-2. szám Levéltári közlemények LVII. 1-2. szám Levéltári közlemények LVII. 1-2. szám

A gerincek kissé elszíneződtek, az egyik nedvességtől enyhén foltos.

Állapot:
3.880 ,-Ft
19 pont kapható
Kosárba
konyv