Előszó
A jegyzet célja az előadási anyaghoz tartozó kisérletek részletesebb tárgyalása. A kisérletek egy része előadáson látható, más része olyan lehetőségekre utal, melyeket középiskolában könnyen meg...
Tovább
Előszó
A jegyzet célja az előadási anyaghoz tartozó kisérletek részletesebb tárgyalása. A kisérletek egy része előadáson látható, más része olyan lehetőségekre utal, melyeket középiskolában könnyen meg lehet valósitani.
Nem célunk aprólékosan, teljes technikai részletességgel tárgyalni a kisérletet. Arra vállalkoztunk csupán, hogy kb. az előadásnak megfelelő sorrendben leirjunk néhány kisérletet. Igyekszünk minden kisérletnél kiemelni,
a) hogy milyen célból végezzük,
b) mit tapasztalunk,
c) és milyen következtetéseket vonhatunk le.
Nézzünk pár szót az emlitett 3 pontról.
a) A kisérleteknek két funkciója lehet: egyik, hogy belőle törvényeket, vagy összefüggéseket vonjunk le, másik, hogy meglévő törvényeket igazoljunk vele. Ez utóbbi kisérleteket nevezzük verifikáló kisérleteknek.
b) A legtöbb gondot arra fordítjuk, hogy magát a kisérletet leirjuk. Meg kell szoknunk, hogy egy kisérletből csak annyit lássunk, amennyit az maga mutat. Ezt igyekszünk minden kisérletnél röviden összefoglalni.
c) És végül, ha nagyon röviden is, hivatkozunk arra, hogy milyen következtetéseket lehet levonni a kisérletekből, illetve hogyan lehet matematikai formába önteni azokat.
Vissza