A kosaram
0
80%-ig
még
5 db

Privátfotó szimbólumszótár

Szerző
Szerkesztő

Kiadó: Theater Art Fotó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 105 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 27 cm x 21 cm
ISBN: 963-036-527-8
Megjegyzés: Színes és fekete-fehér fotókkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

"Amikor az emberek belépnek a lakásukba, bezárják maguk mögött az ajtót, a társadalomtudós nem követheti őket tovább." Ezzel a gondolattal kezdődik Forgács Péter és Bán András... Tovább

Előszó

"Amikor az emberek belépnek a lakásukba, bezárják maguk mögött az ajtót, a társadalomtudós nem követheti őket tovább." Ezzel a gondolattal kezdődik Forgács Péter és Bán András privátfotó-kutatásának 1983-as munkaközi jelentése. A kíváncsiság, hogy kövessük, s meglessük az emberek privát életét, régi vágya az embereknek. Talán pontosabban a művészeknek, akik szeretnék az emberek valódi életét, valódi arcát ábrázolni. Arra már korán rájöttek, hogy amit megmutatnak magukról, az inkább a többieknek szól, szerepek, álarcok terméke, a valódi érzelmek, gondolatok, indulatok rejtve maradnak.
Le Sage a sánta ördögöt hívja segítségül, aki az éj leple alatt Párizs fölött repül, leemeli a házak tetejét és megfigyeli az embereket, „belső világukat". A kutatás irányítói is egy ilyen „sánta médiumot", a privátfotót hívják segítségül, hogy a privát szférát kutassák, hiteles információkat nyerjenek róla. Szegő György még ennél is tovább megy: nemcsak a háztetőket, de az emberek fejebúbját is leemeli, hogy az egyéni s ennek közvetítésével a kollektív tudattalant megfigyelhesse, az egyéni lelki folyamatokon keresztül a kultúra egészéhez jusson el. Szegő feltételezi, hogy a privátfotók üzenetek, s bennük a fotóson keresztül a kultúra, az emberi közösség kulturális hagyományainak mintázata jelenítődik meg. Szegő könyvében Jung eredeti értelmezésében használja az archetípusokat, azaz a kollektív tudattalanban élő szimbolikus tartalmakat, amelyek magukba sűrítik az emberi viszonylatok és kulturális hagyományok korai időktől adott, de mindenhol érvényesülő feltételeit, tapasztalatait. így válhatnak ezek a kultúra hordozóivá, s tudnak akadály nélkül átlépni korokat, földrészeket.
Az archetípust analógiásan akár felfoghatjuk egy ásatási területnek is, ahol a régész kibontja a település kultúrrétegeit, az újabb koroktól haladva az ősi rétegek felé. Jungot és Szegőt az ősi korok kultúrmaradványai érdeklik inkább, a jelent úgy vetítik vissza a múltba, mintha csak egy szempillantást vetnének a mába, az ősi rétegek fölött húzódó tárgyakra, jelenségekre, emberi viszonylatokra. A jelen őstípusainak tipizálása mégis benne van a régiben, mert az ember az évezredek alatt sem változott annyit, mint hisszük. Szegő a privátfotót ikonográfiái funkcióval látja el, mintha ezekben is funkcionálnának szimbólumok, melyekről ellentétben a középkor emberével, aki ismerte a táblaképek „olvasatát", amit a mai ember nem "ért". A középkor "privátfotósa", a táblaképfestő csak ürügyként nyúlt szakrális témához, hogy ennek védelmében ábrázolhassa korát, s mondhassa el véleményét a viszonyokról, az emberi kapcsolatokról, s ő is "becsempészi" magát a jámbor hívőt ábrázolt tömegébe. Az alkotás során azonban pontos útmutatások szerint halad, "ikonográfiai kánont" használ. Vissza

Tartalom

Előszó 5
Privátfotó-szimbólumok és archetípusok 7
I. Fejezet:
Utazás 16
Szekér és kerék 16
Kocsirúd, kormány 17
Férfi és gyermek a volánnál 17
Kocsiverseny, a hős 18
Repülés, szárnyak, madarak 19
Ég, felhők 20
Landolás, pályaudvar 20
Eltakart arc, fátyol 20
Meztelen test, akt 22
II. Fejezet:
Vadászzsákmány 25
Kifogott hal 25
Disznóölés 26
Baromfiak, libák, hattyúk 27
Vadászok és hajtók 28
Születésnapi torta 29
Italozás 33
Bor 33
Pezsgő 34
Sör 34
Részegség 35
Étkezés 35
Asztal és teríték 37
Konyha és főzés 37
Sütemények, édességek 38
Szőlő, gyümölcs 39
III. Fejezet:
Víz 41
Hajó, csónak 41
Tenger, fürdés, napozó nő 43
Nő a habokban 43
Gyermek a kiskádban 44
Temetés, kereszt 45
Koszorú 46
Egyenruha 47
Katonaapa és a bébi 48
Sportmezek és -bírák 48
IV. Fejezet:
Lányok, "Okos és balga szüzek" 50
Várostrom, lépcső 50
Építés és rombolás 52
Ház 54
Esküvő és gyűrű 55
Ruha, privát-divatfotó 57
Télisport és -öltözet 58
Szőrme 59
Jelmez, bál, Mikulás 59
Pap 61
Elsőáldozás és ballagás 62
Népviselet 62
V. Fejezet:
Ajándék és csomagolás 64
Pedagógusnap 64
Kibontott ajándék 64
Karácsonyfa 65
Család és fotel 65
Portré és grimasz 67
Phallikus képek 68
Virágnő és sellő 70
Iskola 70
Tűzhely, kályha, kemence 71
Baldachin, esernyő, sátor 72
VI. Fejezet:
Kutya 74
Macska 75
Ló, marha, galamb, patkány 76
Televízió 79
Gyerekcsoport 80
Felnőttcsoport 80
Szoptató anya 81
Apás képek 82
Ikrek 82
Az első lépések 82
Gyermek a játékautóban 83
Autó 83
VII. Fejezet:
Tánc 85
Zenélés 86
Játékok és játékosok 87
Emlékművek, szobrok 89
Óriásposzter, turistafotó 90
Csók 92
Horror vacui és „repülő szőnyeg" 93
Alkalmi tablók 94
Terhesség, áldott állapot 95
Utószó 96
Jegyzetek 103
Felhasznált irodalom 104

Szegő György

Szegő György műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Szegő György könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv