1.031.459

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Vizsgatárgyak, vizsgamodellek II. (töredék)

Földrajz

Szerző
Szerkesztő
Lektor

Kiadó: Országos Közoktatási Intézet
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 270 oldal
Sorozatcím: Mérés-értékelés-vizsga
Kötetszám: 7
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-682-481-9
Megjegyzés: Töredék kötet. Készült 1000 példányban. Fekete-fehér ábrákkal illusztrálva. Angol és német nyelvű összefoglalóval.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az Országos Közoktatási Intézet Értékelési és Érettségi Vizsgaközpontjában 1996 óta zajlik tíz közismereti tantárgy - köztük a földrajz - érettségi vizsgareformjának szakmai előkészítése. Ennek... Tovább

Előszó

Az Országos Közoktatási Intézet Értékelési és Érettségi Vizsgaközpontjában 1996 óta zajlik tíz közismereti tantárgy - köztük a földrajz - érettségi vizsgareformjának szakmai előkészítése. Ennek során került sor a tantárgyi vizsgakövetelmények megfogalmazására és a tantárgyi vizsgamodellek kidolgozására.
A vizsgafejlesztés első szakaszában nagyon sok tényfeltáró jellegű kutató, elemző munkára volt szükség. Ezek a kutatások egyrészt a földrajzoktatás jellemző vonásait, aktuális problémáit igyekeztek feltárni, felvázolva a fejlődés már körvonalazódó módjait. Másrészt fontosnak tartottuk a jelenlegi oktatáshoz, a tantárgypedagógiai elvekhez.
A követelmények és a vizsgamodell kidolgozásához fontosnak tartottuk más országok földrajzi vizsgájának megismerését, a tantárgyi tudással szemben támasztott, a hazai gyakorlattól eltérő követelmények tanulmányozását. Vissza

Tartalom

Bevezető 7
I. A MAGYARORSZÁGI FÖLDRAJZTANÍTÁS TARTALMI ÉS SZAKMAI JELLEMZŐI 9
1. A földrajztanítás Magyarországon (Próbáld Ferenc) 11
1.1 A hazai földrajztanítás történetének áttekintése 11
1.2 A földrajztanítás reformjai: tényezők, tendenciák, tanulságok 17
1.3 A földrajztanítás jelenlegi helyzete 23
1.3.1 A földrajztanítás és a Nat: javaslatok a módosításhoz 25
1.3.2 Az angliai reform - példa tanulságokkal 31
Irodalom 33
2. A földrajz tantárgy megváltozott szerepe 35
2.1 Új „kényszerek" a magyarországi földrajztanításban? 35
2.2 Különös helyen a közoktatás rendszerében 36
2.3 A földrajztanítás megújult céljai 39
2.4 Mi a teendőnk az új célok megvalósításáért? 40
2.5 A képességfejlesztő földrajztanítás 44
2.6 Tartalmi átrendezés - szemléleti újdonságok 50
2.6.1 Az összefüggések megláttatása a földrajzi övezetesség tanítása során 50
2.6.2 A felszínfejlődés folytonosságának és ciklikusságának érzékeltetése 54
2.6.3 Az újraértelmezett tájföldrajz szerepe a képességfejlesztésben 57
2.6.4 A társadalommal kapcsolatos ismeretek felértékelődése 61
Irodalom 62
3. Földrajztanítás a szakközépiskolákban 63
3.1 A földrajz helye az 1978-as szakközépiskolai nevelés és oktatás tervében 63
3.1.1 A földrajz mint közismereti tantárgy 64
3.1.2 A földrajz mint szakmai tárgy 67
3.1.3 Miben tért el a gimnáziumi és a szakközépiskolai földrajztanítás? 67
3.2 Földrajztanítás a szakközépiskolákban az „Emberi erőforrások fejlesztése" című világbanki program keretében 68
3.3 Hogyan tovább? 76
Irodalom 78
4. Földrajztanításunk egy felmérés tükrében 79
4.1 A tanulók körében végzett vizsgálat 80
4.1.1 A tanulói felmérés összegzése 99
4.2 A tanári kérdőív értékelése 99
4.2.1 A tanári felmérés összegzése 111
Irodalom 112
II. ÍRÁSBELI FELVÉTELI VIZSGÁK ELEMZÉSE 117
1. Az 1993-1997. évi felvételi feladatsorok összehasonlító elemzése 119
1.1 Bevezetés 119
1.2 Az elemzés szempontjai 120
1.2.1 Az egyes témakörök aránya a feladatsorokban 120
1.2.2 Az egyes feladattípusok aránya és pontszerző értéke 123
1.2.3 Az egyes feladattípusok és a témakörök kapcsolata 126
1.2.4 Az egyes feladatsorok jellemzői 128
1.3 összegzés és irodalom 140
Melléklet (L): írásbeli felvételi feladatok: 1993-1997 141
2. Az 1998. évi írásbeli felvételi feladatok elemzése 181
2.1 Bevezetés 181
2.2 Az 1998. évi földrajzi írásbeli felvételi feladatsor elemzése 182
I 2.3 összefoglalás 187
2.4 A feladatlap megoldási eredményei - pszichometriai elemzés 188
2.4.1 A feladatsor legfontosabb általános jellemzői 188
2.4.2 Az egyes feladatok elemzése 190
2.5 A feladatok közötti korreláció vizsgálata 207
2.6 Összefoglalás 209
Irodalom 210
Melléklet (2.): írásbeli felvételi feladatok: 1998 211
III. ÉRETTSÉGI VIZSGA FÖLDRAJZBÓL 219
1. Bevezetés 221
2. A hazai érettségi jellemző vonásai 221
2.1 A földrajzi érettségi törvényi szabályozása 221
2.2 A szóbeli vizsga 223
2.3 A jelenlegi érettségi vizsgával kapcsolatos észrevételek 224
3. A földrajz a nemzetközi érettségi programban 227
3.1 A nemzetközi érettségi jellemző vonásai 227
3.2 A földrajz helye a nemzetközi érettségi programban 228
4. A földrajzi érettségi Németországban 231
4.1 A vizsga általános jellemzői 231
4.2 A földrajzvizsga 232
4.2.1 Az emelt szintű érettségi 232
4.2.2 Az alapszintű vizsga 234
5. A földrajzi érettségi jellemző vonásai Franciaországban 236
6. összefoglalás 238
Irodalom 239
Mellékletek (1-3.): Német és francia érettségi vizsgakövetelmények 240
Összefoglaló 267
Summary 268
Zusammenfassung 269
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv