| Kálmán Béla: Előszó | 5 |
| Szende Aladár: Szerkesztői tájékoztatás | 7 |
| Fábián Pál: Az anyanyelvi nevelés továbbfejlesztéséért | 10 |
| Irányelvek | |
| Benkő Loránd: Anyanyelvi nevelésünk néhány kérdéséről | 27 |
| Bencédy József: Az iskolai anyanyelvi nevelés rövid és hosszabb távű továbbfejlesztése | 39 |
| Deme László: Anyanyelvi tanterveink alapja és tendenciái | 45 |
| Bázistanulmányok | |
| Balázs János: Az általános és az akalmazott nyelvészet helye és szerepe az anyanyelvi oktatás korszerűsítésében | 65 |
| Kálmán Béla: Rokon nyelvi alapismeretek a középiskolában | 85 |
| D. Mátai Mária. A történeti szemlélet az anyanyelvi oktatásban | 94 |
| Rácz Endre: Az anyanyelvi nevelés korszerűsítésének grammatikai megalapozásáról | 112 |
| Sebestyén Árpád: "A nyelv területi tagolódása és társadalmi rétegződése" témakör tantervi helyzetéről | 130 |
| Kálmán Béla: A nyelvjárástudomány eredményeinek felhasználása az iskolában | 145 |
| Deme László: A szövegtan, a szövegismeret és a szövegszemlélet az anyanyelvi nevelés rendszerében | 158 |
| Fábián Pál: A helyesírás iskoláinkban | 171 |
| Bencédy József: Nyelvhelyesség, nyelvművelés az iskolában | 184 |
| Wacha Imre: A beszédművelés a tudományban és az iskolában | 193 |
| Nagy Ferenc: A szaknyelv a szakközépiskolai anyanyelvi nevelésben | 213 |
| Szende Tamás: A hangtani kutatások újabb eredményei és alkalmazási lehetőségeik a közoktatásban | 219 |
| Nyelvészeti résztanulmányok | |
| Huszár Ágnes: A mondat aktuális tagolása és tanítása | 239 |
| Wacha Balázs: Az aspektualitás és tanítása | 257 |
| Szolga Sándor: A nem-verbális kommunikáció az oktatásban | 276 |
| Nagy Ferenc: A kvantitatív nyelvészet oktatásáról | 291 |
| Pedagógiai megalapozás | |
| Szebenyi Péterné: Az anyanyelv mint társadalmi tényező | 305 |
| Szebenyi Péterné: Az anyanyelv mint személyiségformáló tényező | 317 |
| Szende Aladár: Személyiségformáló anyanyelvoktatás | 328 |
| Bachát László: Az ifjúsági nyelv és a köznyelv | 343 |
| Kísérletek, felmérések, javaslatok | |
| Losoncz Mihályné: Anyanyelvi nevelés az óvodában | 355 |
| Rónai Béla: A beszédművelés oktatása és oktatói | 367 |
| Hangay Zoltán: A szöveg integráló szerepének érvényesítése az alsó tagozati magyartanításban | 381 |
| B. Fejes Katalin: Életkor - szöveg - szintaxis | 390 |
| Stéger Hajnal: Javaslat a felső tagozat helyesírási tantervére | 402 |
| D. Berencsi Margit - Fekete Péter - O. Bozsik Gabriella - Pásztor Emil - Raisz Rózsa - Varga Gyula: Ötödik osztályos tanulók szókincsének vizsgálata | 413 |
| Schmidt Ferenc: Tantárgyközi kapcsolatok kiépítése az általános iskola felső tagozatán | 431 |
| Szabó Géza: Nyelvi tudatosság és nyelvhasználat az általános iskolában Vas megyében | 441 |
| Király Lajos: A köznyelvi kiejtés tanítása és a regionális nyelvhasználat | 452 |
| Fülöp Lajos: A fakultatív anyanyelvi nevelés helyzete és fejlesztésének lehetőségei | 463 |
| Sebestyén Árpádné: tantárgyi kulcsfogalmak elsajátítási és rögzülési szintjének mérése egy gimnáziumban | 475 |
| Szende Aladár: Kísérlet az anyanyelv és az irodalom integrált oktatására a szakmunkásképző iskolában | 481 |
| Graf Rezső: A nem magyar szakos tanárjelöltek egységes anyanyelvi képzéséről | 488 |
| Továbbképzés | |
| Benkő Loránd - Deme László - Fábián Pál - Fülöp Lajos - Szathmári István - Szende Aladár: Pedagógus-továbbképző tanfolyam tervezete magyar nyelvből | 519 |
| Tantervi tervezet | |
| Szende Aladár: Előterjesztés az anyanyelvi nevelést fejlesztő program megtervezésének elveiről | 531 |
| Javaslat az iskolafokok anyanyelvi nevelési tanterveinek továbbfejlesztésére | 540 |