1.034.149

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Pszicholingvisztika

Szerző
Lektor

Kiadó: Osiris Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 401 oldal
Sorozatcím: Osiris Tankönyvek
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-389-773-4
Megjegyzés: Néhány fekete-fehér ábrával illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A lélektan és a nyelvészet határterületein kialakult és önállóvá fejlődött tudomány, a pszicholingvisztika azokkal a kérdésekkel foglalkozik, amelyek a nyelv használatával kapcsolatosak. A jelen kötet - amelyet a szerző a hat évvel ezelőtt megjelent munkájához képest jelentősen kibővített és átdolgozott - bemutatja azt, hogy miként vagyunk képesek a gondolatainkat beszédben kifejezni, vagy hogy hogyan értjük meg a mások szavait, mondatait, hosszabb közléseit. A nyelv használatához szükséges a megfelelő szókincs, a szavak és nyelvi szabályok tárolásának szerkezete, az előhívás módozatai, azaz a mentális lexikon, amelyről külön fejezet szól. Tárgyalja az anyanyelv elsajátításának menetét, az elméleti kérdésektől a magyar gyermek beszédének és beszédmegértésének fejlődéséig, gazdag példaanyaggal illusztrálva az egyes szakaszokat. A nyelvhasználat nem épen működő mechanizmusainak, azaz a nyelvi és beszédzavaroknak (ilyen például a gyermek késői beszédindulása vagy az afázia) a... Tovább

Fülszöveg

A lélektan és a nyelvészet határterületein kialakult és önállóvá fejlődött tudomány, a pszicholingvisztika azokkal a kérdésekkel foglalkozik, amelyek a nyelv használatával kapcsolatosak. A jelen kötet - amelyet a szerző a hat évvel ezelőtt megjelent munkájához képest jelentősen kibővített és átdolgozott - bemutatja azt, hogy miként vagyunk képesek a gondolatainkat beszédben kifejezni, vagy hogy hogyan értjük meg a mások szavait, mondatait, hosszabb közléseit. A nyelv használatához szükséges a megfelelő szókincs, a szavak és nyelvi szabályok tárolásának szerkezete, az előhívás módozatai, azaz a mentális lexikon, amelyről külön fejezet szól. Tárgyalja az anyanyelv elsajátításának menetét, az elméleti kérdésektől a magyar gyermek beszédének és beszédmegértésének fejlődéséig, gazdag példaanyaggal illusztrálva az egyes szakaszokat. A nyelvhasználat nem épen működő mechanizmusainak, azaz a nyelvi és beszédzavaroknak (ilyen például a gyermek késői beszédindulása vagy az afázia) a vizsgálata segít az ép folyamatok jobb megismerésében, valamint a zavarok okainak kiderítésében, a terápia, a fejlesztés megtervezésében. Az olvasás az írott anyanyelv használata, amely az olvasástanulással és az olvasástanulási nehézségek tárgyalásával együtt ugyancsak része a pszicholingvisztikának. Mindezen folyamatokat az agy vezérli, amelynek működéséről, sajátosságairól a tudomány legújabb eredményeinek fényében kapunk értő leírást. Az elméleteket és a kísérletek eredményeit gyakorlati vonatkozások egészítik ki valamennyi fejezetben. A hazai és a nemzetközi szakirodalom áttekintése mellett a szerző saját kutatási eredményei is helyet kaptak a kötetben. Ajánljuk a könyvet a felsőoktatás számára, tanároknak és diákoknak, szakembereknek, valamint a gyakorlatban dolgozóknak és a téma iránt érdeklődőknek egyaránt. Vissza

Tartalom

Előszó11
A pszicholingvisztika kialakulása13
Tények és adatok13
Összefoglalás16
A pszicholingvisztika meghatározása16
A pszicholingvisztika előzményeiről18
A pszicholingvisztika ma21
Összefoglalás23
Irodalom24
A beszédfolyamatok szervezése: az agy27
Agy, tudat, lélek28
Összefoglalás31
Az agy felépítése32
Összefoglalás38
Módszerek a nyelv és a beszéd agyi reprezentációjának vizsgálatára39
A két agyfélteke funkciómegoszlása40
Összefoglalás48
Az agyfélteke-dominancia49
A kezesség (kézdominancia)51
Összefoglalás55
Az értelmi képesség56
Agyműködési elméletek58
Emlékezés, emlékezet60
Összefoglalás65
Irodalom66
A beszédprodukció folyamata71
A beszédprodukció vizsgálata72
Megakadásjelenség-korpuszok73
Az első magyar megakadásjelenség-korpusz75
Összefoglalás79
Beszédprodukciós modellek80
Levelt modellje83
A beszédprodukciós folyamat működése84
A szándéktól az artikulációig85
A spontán beszéd jellegzetességei88
Összefoglalás94
A megakadásjelenségek tanúságtétele95
A hibajelenségek98
A megakadásjelenségek a beszédprodukciós folyamat egyes szintjein100
Előfordulási gyakoriság106
A korrekciós folyamatok működése112
Összefoglalás115
Irodalom116
A beszédészlelés és a beszédmegértés folyamata120
A beszédpercepció szakaszai121
A percepciós bázis122
Beszédmegértési modellek125
A motoros teória126
Az analízis szintézissel vagy aktív-passzív modell128
A globális beszédmegértés modellje129
A Bondarko-féle elmélet129
A hierarchikus megértési modell130
A beszédmegértés kognitív modelljei130
Összefoglalás133
Szegmentálás a beszédészlelésben és a beszédmegértésben133
A visszacsatolás (késleltetett kötés) elve136
Az elemi percepciós egység136
Az invariancia (az 'állandó') jelensége140
Összefoglalás146
A beszédészlelési folyamat működése147
A hallás149
Az emberi hallás152
Az emberi hallás vizsgálata153
A beszédészlelés akusztikai szintje155
A beszédészlelés fonetikai szintje157
A beszédészlelés fonológiai elemzései158
Beszédészlelési részfolyamatok163
Szupraszegmentumok észlelése166
Multimodális percepció171
Összefoglalás172
A beszédmegértés működése172
A morfológia pszicholingvisztikája174
Mondatmegértés175
A szöveg tagolása178
Szövegértés és tudás180
A beszédpercepció vizsgálata184
GMP-diagnosztika184
Összefoglalás185
Irodalom186
A mentális lexikon193
A mentális lexikon szerkezete193
A mentális lexikon nagysága195
Felépítés és működés197
Szótövek, szóösszetételek és toldalékok200
A szóasszociációk203
Összefoglalás207
A lexikális hozzáférés folyamata208
Aktiválás a beszédprodukcióban208
A lemma és a lexéma szint211
A lexikális előhívás problémája213
A "nyelvem hegyén van" jelenség218
Összefoglalás222
Aktiválás a beszédmegértésben223
Téves riasztások231
A lexikális hozzáférés tényezői233
Összefoglalás236
Irodalom237
Az anyanyelv elsajátítása241
Elméleti kérdések, felfogások, modellek241
A "vad gyermekek" és a nyelvelsajátítás249
Az anyanyelv-elsajátítás kritikus periódusa252
Az anyanyelv elsajátításának rövid áttekintése253
A magyar gyermeknyelvi kutatások kezdetei255
Összefoglalás256
A magyar gyermek beszédprodukciójának és beszédmegértésének fejlődése256
Preverbális hangjelenségek257
A gőgicsélés fejlődése260
Az anyanyelv-elsajátítás kezdeti szakaszai261
A hangjelenségektől a szókezdeményekig (8-15 hónapos kor)262
Mondatszók/szómondatok, holofrázisok263
A holofrázisoktól a telegrafikus beszédig (12-24 hónapos kor)265
A szó formai változását meghatározó folyamatok268
A telegrafikus beszédtől hároméves korig (20-36 hónapos kor)273
A nyelv kialakulása alapfokon (3-4 éves kor)277
A zöngésségi hasonulás fejlődése279
Az ötödik és hatodik életév281
Hatéves kor után283
Tízéves kor fölött284
A gyermek szókincsének fejlődéséről286
A beszédészlelési és a beszédmegértési folyamat fejlődése292
Az óvodáskorúak beszédfeldolgozási folyamatai294
A beszédfeldolgozás további fejlődése297
Az anyai beszéd hatása a gyermek nyelvére298
Nemi különbségek az anyanyelv-elsajátítás folyamatában?299
Gyermeknyelvi adatbázis300
Összefoglalás301
Irodalom302
A beszédprodukció és a beszédfeldolgozás zavarai307
Beszédzavar - nyelvi zavar307
Rendszerezés és rendszerezési nehézségek310
Az anyanyelv-elsajátítás zavarait magyarázó elméletek312
Diszfázia és specifikus nyelvi zavar313
Megkésett beszédfejlődés315
Afázia321
Összefoglalás329
A nagyothallás következménye a beszédre330
Az értelmi fogyatékosság hatása a beszédre334
Mutizmus336
Beszéd és mentálhigiéné338
Összefoglalás339
A zöngeképzés és a hangszínezet zavarai340
A beszédprodukció zavarai342
Beszédhangképzési zavarok343
Agrammatizmus345
A beszédfolyamat zavarai346
A mondatértés és a szövegértés zavarai353
Vizsgálati módszerek a gyermekkori nyelvi és beszédzavarok felismerésére354
Összefoglalás355
Irodalom356
Az olvasás és az olvasási nehézség362
Az olvasás folyamata362
Olvasási modellek365
A hallott nyelv és az írott nyelv összefüggése368
Összefoglalás371
Az olvasás tanulása372
Az olvasástanítás374
Az olvasás típusai380
A korrektúraolvasás382
Összefoglalás384
Olvasási nehézség és diszlexia385
A diszlexia meghatározása, tünetei és típusai386
A diszlexia okai390
Az olvasás fejlesztése392
Összefoglalás393
Irodalom394
Tárgymutató397

Gósy Mária

Gósy Mária műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Gósy Mária könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv