| Előszó | 3 |
| Bevezetés | |
| A pszichológia tárgya, felatata (dr. Domján Károly) | 5 |
| A pszichológia fejlődésének főbb sajátosságai és szakaszai (dr. Szilágyi Vilmos) | 9 |
| A pszichológia fontosabb szakágai (Dr. Domján Károly) | 13 |
| A pszichológia módszerei (Dr. Domján Károly) | 15 |
| Kutatási módszerek | 16 |
| Vizsgálati módszerek | 19 |
| A lelki jelenség és a magasabb idegműködés összefüggéseinek néhány sajátossága (dr. Geréb György) | 19 |
| Általános pszichológia | |
| A megismerési folyamatok | 27 |
| Az érzékelés és az észlelés (dr. Domján Károly) | 27 |
| A figyelem (dr. Geréb György) | 43 |
| Az emlékezés (dr. Geréb György) | 51 |
| A képzelet (dr. Geréb György) | 64 |
| A gondolkodás (dr. Domján Károly) | 73 |
| Motiváció és tevékenység (dr. Kiss Lajos) | 85 |
| A motiváció fogalma és jelentősége | 85 |
| A motivációs állapot és a szükséglet kapcsolata | 85 |
| A motiváltság állapota, lefolyása | 88 |
| A motiváció és az idegrendszeri alapok | 89 |
| A motiváció hatásmechanizmusa (Kielégülés, frusztráció, konfliktus) | 94 |
| Az érzelem (dr. Geréb György) | 96 |
| Az érzelem fogalma | 96 |
| Az érzelmek fizológiai alapjai | 98 |
| Az érzelmek kifejezése | 100 |
| Az érzelmi állapotok és élmények főbb fajtái | 101 |
| Az akarati cselekvés (dr. Szilágyi Vilmos) | 105 |
| A cselekvés szabályozásának szintjei | 106 |
| A készségek és a szokások | 107 |
| A tudatos tevékenység | 109 |
| Az akarat szerepe a cselekvés szabályozásában | 110 |
| A fáradtság pszichológiai értelmezése (dr. Geréb György) | 114 |
| A személyiség problémái a pszichológiában (dr. Domján Károly) | 118 |
| A személyiség fogalma, személyiségelméletek, a személyiség szerkezete | 118 |
| A személyiség fogalma, személyiségelméletek | 118 |
| A külső hatások és belső feltételek összefüggései | 123 |
| A dinamika és a struktúra egysége | 124 |
| A pszichikus folyamatok, állapotok és tulajdonságok egysége | 124 |
| A különböző személyiségvonások összefüggése | 124 |
| A személyiség szerkezete | 126 |
| Adottság, rátermettség, hajlam, temperamentum | 127 |
| Adottság, rátermettség, hajlam | 127 |
| Vérmérséklet (temperamentum) | 127 |
| Az érdeklődés, képesség, tehetség | 131 |
| Az érdeklődés tartalma, irányultsága, terjedelme | 131 |
| Az érdeklődés mélysége, intenzitása | 132 |
| A képesség fogalma, kialakulásának folyamata | 133 |
| A képességek fajtái | 134 |
| Képesség és kreativitás | 135 |
| Személyiségtípusok. Jellem | 136 |
| Személyiségtípusok | 136 |
| A jellem | 139 |
| A személyiség vizsgálatának eljárásai | 141 |
| A kérdőíves (ankét) módszer | 141 |
| Egyes cselekvésformák megfigyelése | 142 |
| Tesztek alkalmazása a személyiségvizsgálatokban | 142 |
| A személyiség zavarai | 144 |
| Az oligofrénia fajai, határesetek | 144 |
| A pszichopátiák | 145 |
| A hisztéria | 146 |
| A hangsúlyozott (akcentált) személyiség | 146 |
| A személyiség kóros élmény- és reakciómódjai | 146 |
| Fejlődéspszichológia | |
| Bevezetés (dr. Szilágyi Vilmos) | |
| A fejlődéspszichológia tárgya, jelentősége és módszerei | 151 |
| A pszichikum filogenezise | 153 |
| Az ingerelhetőségtől az állati intelligencia | 154 |
| Az emberré válás | 155 |
| Az emberi faj pszichikus fejlődése | 156 |
| Az egyén pszichikus fejlődésének fő tényezői | 158 |
| A fejlődés fogalma és hajtóerői | 159 |
| A pszichikus fejlődés feltételei | 159 |
| A pszichikus ontogenezis általános jellemzése | 162 |
| A tevékenységközpontú fáziselmélet | 163 |
| A periodizáció problémája | 165 |
| A főbb életkori szakaszok jellemzése | 166 |
| A gyermek fejlődése az első életévben (dr. Kiss Lajos) | 170 |
| Prenatális fejlődés | 170 |
| Az újszülöttkor | 171 |
| A csecsemőkor (2-12. hónap) | 174 |
| Mozgás- és érzékszervi fejlődés | 175 |
| Megismerő lelki folyamatok a csecsemőkorban | 179 |
| Az érzelmek és a személyi érintkezési formák fejlődése | 180 |
| A beszéd kialakulásának kezdetei | 181 |
| A kisgyermekkor (dr. Kiss Lajos) | 183 |
| A testi fejlődés | 183 |
| Mozgásos fejlődés | 183 |
| Manipuláció - tárgyi cselekvés | 184 |
| Az eszközök használata | 185 |
| A tevékenység és gondolkodás kapcsolata | 185 |
| A beszéd fejlődése a kisgyermekkorban | 187 |
| Az akarati fejlődés sajátosságai | 190 |
| Az óvodáskor (dr. Kiss Lajos) | 192 |
| Testi fejlődés | 192 |
| Önállósodási tendencia és dac | 193 |
| A játék jelentősége | 194 |
| A szerepjáték mint az óvodás korú gyermek tevékenyéségének fő típusa | 195 |
| E játék fejlődése az óvodáskorban | 196 |
| Az óvodáskorú gyermek egyéb tevékenységi formái | 198 |
| A grafikus tevékenység fejlődése | 198 |
| Formázás, alkotó szerkesztés | 199 |
| A megismerő tevékenység fejlődése az óvodáskorban | 200 |
| Érzékelés-észlelés | 200 |
| Az emlékezet | 202 |
| A képzelet és a mese | 203 |
| Az óvodás korú gyermek gondolkodása | 204 |
| Az óvodás érzelmei és akarata | 208 |
| A kisiskoláskor (dr. Kiss Lajos) | 211 |
| Általános jellemzés | 211 |
| A testi fejlődés jellemzői: az első alakváltozás | 212 |
| Az iskolaérettség legfontosabb követelményei | 213 |
| A kisiskola alapvető pszichikus magatartása | 215 |
| A kisiskolás értelmi fejlődése | 216 |
| Az érzékelő-észlelő tevékenység | 216 |
| Az emlékezet | 218 |
| A képzelet | 221 |
| A gondolkodás | 222 |
| A kisiskolás fogalmai | 223 |
| Viszonyfelfogás a kisiskoláskorban | 225 |
| A gondolkodási műveletek sajátosságai | 226 |
| A beszéd fejlődése | 232 |
| Az akarat fejlődése | 235 |
| A gyermek pszichoszexuális fejlődésének áttekintése (dr. Szilágyi Vilmos) | 237 |
| Nemiazonosság-tudat és nemi szerep | 237 |
| Szexuális kíváncsiság és játék | 239 |
| A szülőkhöz való viszony változásai | 240 |
| A prepubertás (dr. Szilágyi Vilmos) | 242 |
| Testi változások | 242 |
| Tevékenység és motiváció | 243 |
| Társas kapcsolatok a prepubertásban | 245 |
| A szülőkhöz és nevelőkhöz való viszony | 245 |
| A kortársakhoz való viszony | 246 |
| A nemek viszonya egymáshoz | 247 |
| A csoportélet alakulása a prepubertásban | 248 |
| A megismerő funkció fejlődése | 249 |
| Az észlelés és az emlékezet fejlődése | 249 |
| A beszéd és a gondolkodás fejlődése | 251 |
| Tanulási nehézségek a prepubertásban | 252 |
| Affektív és erkölcsi-akarat fejlődés | 253 |
| A serdülő- és ifjúkor (dr. Szilágyi Vilmos) | 255 |
| A testi és lelki fejlődés viszonya. Akceleráció és retardáció | 257 |
| Emancipáció a családban. "Érzelmi leválás" a szülőkről | 260 |
| A kortárscsoport és a barátok hatása a személyiségfejlődésre | 263 |
| A szocializálódási folyamat meghosszabbodása | 264 |
| A kortárscsoport szerepe és jelentősége | 265 |
| A csoportélet jellemzői és fejlődése | 266 |
| Barátságok a serdülő- és ifjúkorban | 267 |
| Pszichoszexuális fejlődés, párválasztási szocializáció | 269 |
| Pszichoszexuális fejlődés, párválasztási szocializáció | 269 |
| A pszichoszexuális reakciókészség alakulása | 269 |
| A szexuális szerepmagatartás tényezői és jelentősége | 271 |
| A partnerkapcsolatok fejlődése | 273 |
| A randevúzás pozitív funkciói | 274 |
| A szerelmi képesség fejlődése | 274 |
| Partnerkapcsolati problémák és következményeik | 275 |
| A párválasztási érettségi kialakulása | 276 |
| Intellektuális fejlődése, pályaválasztási érettség | 277 |
| Értelmi fejlődés és személyiség | 278 |
| Az érdeklődés differenciálódása | 279 |
| A pályaválasztási döntés megalapozása | 280 |
| A pályaválasztás determinánsai | 283 |
| Az önismeret és pályaismeret szerepe | 283 |
| Az értékorientáció fejlődése és zavarai | 284 |
| Személyiségfejlődés a felnőttkorban (dr. Szilágyi Vilmos) | 288 |
| A korai és középső felnőttkor jellemzése | 289 |
| A kései felnőttkor | 292 |
| Az öregkor | 294 |
| Pedagógiai pszichológia | |
| A pedagógiai pszichológia tárgya és kutatási módszerei (S. dr. Gergencsik Eszter) | |
| A személyiségfejlesztés törvényei | 301 |
| A pedagógiai pszichológia kutatási módszerei | 304 |
| A tanuló személyiség fejlesztésének pszichológiai problémái (P. dr. Balogh Katalin) | 307 |
| A fejleszthetőség, a pszichikus determináció problémái | 307 |
| A pszichikus determináció főbb koncepciói | 308 |
| A hatáskeltés általános törvényszerűségei | 309 |
| A pedagógiai hatás alkalmazásának törvényei | 309 |
| Az életkori és egyéni sajátosságok meghatározó szerepe | 310 |
| A fejlesztés törvényszerűségeinek módosulása az egyénben | 311 |
| A tanuló megismerésének programja | 314 |
| A személyiség tanulmányozásának módszerei, a tanulói személyiségről készült pedagógiai jellemzés | 316 |
| A pedagógus személyi hatásának pedagógiai pszichológiai elemzése (P. dr. Balogh Katalin) | 319 |
| A pedagógus mint magatartási modell | 319 |
| A pedagógus mint struktúraszervező, irányító személy | 321 |
| A pedagógusi hivatás betöltéséhez szükséges, kívánatos személyiségvonások | 323 |
| A tanulói közösségek pszichológiai elemzése (P. dr. Balogh Katalin) | 328 |
| A kiscsoportkutatás történeti áttekintése | 329 |
| Egyén és közösség kapcsolata | 336 |
| A személyiségfejlődés problémái csoporthelyzetben | 336 |
| Az iskolai gyermekközösségek pszichológiai elemzése | 339 |
| Az iskolai osztály a társas kapcsolatok szerveződésének vezető színtere | 339 |
| A közösséggé érés fejlődési fázisainak pedagógiai pszichológiai problémái | 341 |
| Az iskolai osztály elemzése és jellemzése | 344 |
| A nevelési folyamat pszichológiai elemzése (S. dr. Gergencsik Eszter) | 346 |
| A nevelési folyamat értelmezése | 346 |
| A családi nevelés | 349 |
| Az óvodai nevelés | 350 |
| Az iskolai nevelés | 354 |
| A nevelés módszerei | 360 |
| Az oktatási folyamat pszichológiai elemzése (P. dr. Balogh Katalin) | 362 |
| Az ismeretelsajátítás és -alkalmazás pszichológiai problémái | 362 |
| Az ismeretelsajátítás problémái | 362 |
| Az ismeretek alkalmazásának problémái | 366 |
| A struktúraelméletre épülő oktatáslélektani kísérletek | 367 |
| Az információs pszichológia oktatáslélektani vonatkozásai | 369 |
| A programozott oktatás pszichológiai problémái | 370 |
| A felnőttoktatás pszichológiai problémái | 370 |
| Az iskolai tanulás pedagógiai pszichológiai elemzése | 374 |
| A klasszikus tanuláselméletek rövid áttekintése | 374 |
| Az iskolai tanulás sajátosságai | 375 |
| Az iskolai tanulás eredményességét meghatározó, mentális tényezők pszichológiai elemzése | 378 |
| A tanulás eredményességét effektíven meghatározó tényezők. A fáradtság és túlterhelés problémái (S. dr. Gerencsik Eszter) | 379 |
| A tanulók fáradtságának forrásai és következményei | 380 |
| A túlterhelés és kimerülés elkerülésének pszichológiai feltételei | 384 |
| A tanulói teljesítmény mérése, értékelése mint a személyiségfejlesztés eszköze | 386 |
| Az osztályozás pszichológiai problémái | 390 |
| Az ellenőrzés és értékelés adekváltabbá tételének lehetőségei | 391 |
| A pályaválasztás és családi életre nevelés pszichológiai problémái | 394 |
| A pályaválasztás pszichológiai problémái (S. dr. Gergencsik Eszter) | 394 |
| A pályaválasztás iskolai előkészítése | 394 |
| A pszichológiai pályaválasztási szaktanácsadás | 399 |
| A családi életre nevelés pszichológiai problémái (dr. Szilágyi Vilmos) | 401 |
| A felkészültség alapkövetelményei | 402 |
| A pszichoszexuális neveltségi szint vizsgálata | 405 |
| Néhány nevelési problémái pszichikus háttere | 407 |
| A nemiszerep-magatartás oktathatósága | 407 |
| A maszturbáció | 408 |
| A pornográfia és a trágár beszéd | 410 |
| Nemi kapcsolatok | 410 |
| Az átlagtól eltérő gyermekek személyiségfejlesztésének pszichológiai problémái (S. dr. Gergencsik Eszter) | 412 |
| A kiemelkedő képességű tanulókkal való bánásmód | 413 |
| A tanulási nehézségekkel küzdő tanulókkal való bánásmód pszichológiai problémái. A korrekciós osztályok szerepe | 415 |
| A nehezen nevelhető (problematikus) gyermekekkel való bánásmód pszichológiai kérdései | 418 |
| A nehezen nevelhetőség tünetei | 418 |
| A nehezen nevelhetőség okai | 420 |
| A nehezen nevelhető gyermekek harmonikus személyiségfejlesztésének speciális pedagógiai-pszichológiai feltételei | 425 |
| Fontosabb idegen szavak magyarázata | 427 |