kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
| Kiadó: | Nemzeti Tankönyvkiadó Rt. |
|---|---|
| Kiadás helye: | Budapest |
| Kiadás éve: | |
| Kötés típusa: | Ragasztott papírkötés |
| Oldalszám: | 445 oldal |
| Sorozatcím: | |
| Kötetszám: | |
| Nyelv: | Magyar |
| Méret: | 24 cm x 17 cm |
| ISBN: | 963-18-6011-6 |
| Előszó | 3 |
| Bevezetés | 5 |
| Dr. Domján Károly: A pszichológia tárgya, feladata | 5 |
| Dr. Szilágyi Vilmos: A pszichológia fejlődésének főbb sajátosságai és szakaszai | 9 |
| Dr. Domján Károly: A pszichológia fontosabb szakágai | 13 |
| Dr. Domján Károly: A pszichológia módszerei | 15 |
| Kutatási módszerek | 16 |
| Vizsgálati módszerek | 19 |
| Dr. Geréb György: A lelki jelenség és a magasabb idegműködés összefüggésének néhány sajátossága | 19 |
| Általános pszichológia | |
| A megismerési folyamatok | 27 |
| Dr. Domján Károly: Az érzékelés és az észlelés | 27 |
| Az érzékelés és az észlelés helye és szerepe a megismerésben | 27 |
| Az érzékelés fiziológiai alapjai | 27 |
| A receptorok osztályozása | 31 |
| Az észlelés sajátosságai és feltételei | 35 |
| A tárgyak összjellegének és állandó tulajdonságainak tükröződése az észlelésben | 39 |
| Tér-, idő- és mozgásészlelés | 39 |
| Érzéki csalódások | 41 |
| A megfigyelés | 42 |
| Dr. Geréb György: | 43 |
| A figyelem általános jellemzése és kísérő jelenségei | 43 |
| A figyelem fajtái és ezek egymással aló kapcsolatai | 46 |
| A figyelem tulajdonságai. Ereje, tartóssága és hullámzása | 48 |
| A figyelem zavarai | 51 |
| Dr. Geréb György: Az emlékezés | 51 |
| Az emlékezés fogalma | 51 |
| A képzetek | 53 |
| Az emlékezés alapfolyamatai | 55 |
| Az emlékezés fajtái és egyéni sajátosságai | 61 |
| Az emlékezés hibái és zavarai | 62 |
| Dr. Geréb György: A képzelet | 64 |
| A képzelet fogalma és kialakulása | 64 |
| A képzelet működésének formái. Reproduktív és alkotó képzelet | 66 |
| A képzeleti működés tudatossága. Álom és ábránd. Beteges képzelet | 68 |
| Dr. Domján Károly: A gondolkodás | 73 |
| A gondolkodás fogalma | 73 |
| A nyelv és a gondolkodás | 74 |
| A gondolkodás fajtái | 76 |
| A gondolkodás folyamata | 77 |
| Problémamegoldás és kreativitás | 80 |
| Problémamegoldás és gépi modell | 81 |
| A gondolkodás műveletei | 81 |
| Intelligencia és gondolkodás | 82 |
| A gondolkodás zavarai | 83 |
| Dr. Kiss Lajos: Motiváció és tevékenység | 85 |
| A motiváció fogalma és jelentősége | 85 |
| A motivációs állapot és a szükséglet kapcsolata | 86 |
| A motiváltság állapota, lefolyása | 88 |
| A motiváció és az idegrendszeri alapok | 89 |
| A motivumok fejlődése, osztályozása | 90 |
| A motiváció hatásmechanizmusa (Kielégülés, frusztráció, konfliktus) | 94 |
| Dr. Geréb György: Az érzelem | 96 |
| Az érzelem fogalma | 96 |
| Az érzelmek fiziológiai alapjai | 98 |
| Az érzelmek kifejezése | 100 |
| Az érzelmi állapotok és élmények főbb fajtái | 101 |
| Dr. Szilágyi Vilmos: Az akarati cselekvés | 105 |
| A cselekvés szabályozásának szintjei | 106 |
| A készségek és a szokások | 107 |
| A tudatos tevékenység | 109 |
| Az akarat szerepe a cselekvés szabályozásában | 110 |
| A cselekvés ösztönző szabályozása | 111 |
| A cselekvés szervező és végrehajtó szabályozása | 113 |
| A fáradtság pszichológiai értelmezése | 114 |
| Dr. Domján Károly: A személyiség problémái a pszsichológiában | 118 |
| A személyiség fogalma, személyiségelméletek, a személyiség szerkezete | 118 |
| A személyiség fogalma, személyiségelméletek | 118 |
| A személyiség szerkezete | 126 |
| Adottság, rátermettség, hajlam, temperamentum | 127 |
| Adottság, rátermettség, hajlam | 127 |
| Vérmérséklet (temperamentum) | 128 |
| Az érdeklődés, képesség és tehetség | 131 |
| Az érdeklődés tartalma, irányultsága, terjedelme | 131 |
| Az érdeklődés mélysége, intenzitása | 132 |
| A képességek fajtái | 134 |
| Képesség és kreativitás | 135 |
| Személyiségtípusok. Jellem | 136 |
| Személyiségtípusok | 136 |
| A jellem | 139 |
| A személyiség vizsgálatának eljárásai | 141 |
| Kérdőíves (ankét-) módszer | 141 |
| Egyes cselekvésformák megfigyelése | 142 |
| Tesztek alkalmazása a személyiségvizsgálatokban | 142 |
| A személyiség zavarai | 144 |
| Az oligofrénia fajai, határesetei | 144 |
| A pszichopaták | 145 |
| A hisztéria | 146 |
| A hangsúlyozott (akcentált) személyiség | 146 |
| A személyiség kóros élmény- és reakciómódjai | 146 |
| Fejlődéspszichológia | |
| Dr. Szilágyi Vilmos: Bevezetés | 151 |
| A fejlődéspszichológia tárgya, jelentősége és módszerei | 151 |
| A pszichikum filogenezise | 153 |
| Az ingerelhetőségtől az állati intelligenciáig | 154 |
| Az emberré válás | 155 |
| Az emberi faj pszichikus fejlődése | 156 |
| Az egyén pszichikus fejlődésének fő tényezői | 158 |
| A fejlődés fogalma és hajtóerői | 158 |
| A pszichikus fejlődés feltételei | 159 |
| A pszichikus ontogenezis általános jellemzése | 162 |
| A tevékenységközpontú fáziselmélet | 163 |
| A peridozáció problémája | 165 |
| A főbb életkori szakaszok jellemzése | 166 |
| Dr. Kiss Lajos: A gyermek fejlődése az első életévben | 170 |
| Prenatális fejlődés | 170 |
| Az újszülöttkor | 171 |
| A csecsemőkor (2-12 hónap) | 174 |
| Dr. Kiss Lajos: A kisgyermekkor | 183 |
| A testi fejlődés | 183 |
| Mozgásos fejlődés | 183 |
| Manipuláció - tárgyi cselekvés | 184 |
| Az eszközök használata | 185 |
| A tevékenység és a gondolkodás kapcsolata | 185 |
| A beszéd fejlődése a kisgyermekkorban | 187 |
| Az akarati fejlődés sajátosságai | 190 |
| Dr. Kiss Lajos: Az óvodáskor | 192 |
| Testi fejlődés | 192 |
| Önállósodási tendencia és dac | 193 |
| A játék jelentősége | 194 |
| A szerepjáték mint az óvodás korú gyermek tevékenységének fő típusa | 195 |
| A játék fejlődése az óvodáskorban | 196 |
| Az óvodás korú gyermek egyéb tevékenységi formái | 198 |
| A grafikus tevékenység fejlődése | 198 |
| Formázás, alkotó szerkesztés | 199 |
| A megismerő tevékenység fejlődése az óvodáskorban | 200 |
| Érzékelés-észlelés | 200 |
| Az emlékezet | 202 |
| A képzelet és a mese | 203 |
| Az óvodás korú gyermek gondolkodása | 204 |
| Az óvodás érzelmei és akarata | 208 |
| Dr. Kiss Lajos: A kisiskoláskor | 211 |
| Általános jellemzés | 211 |
| A testi fejlődés jellemzői: az első alakváltozás | 212 |
| Az iskolaérettség legfontosabb követelményei | 213 |
| A kisiskolás alapvető pszichikus magatartása | 215 |
| A kisiskolás értelmi fejlődése | 216 |
| Az érzékelő-észlelő tevékenység | 216 |
| Az emlékezet | 218 |
| A képzelet | 221 |
| A gondolkodás | 222 |
| A beszéd fejlődése | 228 |
| A figyelem és érdeklődés fejlődése | 229 |
| Az érzelmek fejlődése | 232 |
| Az akarat fejlődése | 235 |
| Dr. Szilágyi Vilmos: A gyermek pszihoszexuális fejlődésének áttekintése | 237 |
| Nemiazonosság-tudat és nemi szerep | 237 |
| Szexuális kíváncsiság és játék | 239 |
| A szülőkhöz való viszony változásai | 240 |
| Dr. Szilágyi Vilmos: A prepubertás | 242 |
| Testi változások | 242 |
| Tevékenység és motiváció | 243 |
| Társas kapcsolatok a pubertásban | 245 |
| A szülőkhöz és nevelőkhöz való viszony | 245 |
| A kortársakhoz való viszony | 246 |
| A csoportélet alakulása a prepubertásban | 248 |
| A megismerő funkciók fejlődése | 249 |
| Az észlelés és az emlékezet fejlődése | 249 |
| A beszéd és a gondolkodás fejlődése | 251 |
| Tanulási nehézségek a prepubertásban | 252 |
| Affektív és erkölcsi-akarati fejlődés | 253 |
| Dr. Szilágyi Vilmos: A serdülő- és ifjúkor | 255 |
| A testi és lelki fejlődés viszonya. Akceleráció és retardáció | 257 |
| Emancipáció a családban. "Érzelmi leválás" a szülőkről | 260 |
| A kortárscsoport és a barátok hatása a személyiségfejlődésre | 263 |
| A szocializálódási folyamat meghosszabbodása | 264 |
| A kortárscsoport szerepe és jelentősége | 265 |
| A csoportélet jellemzői és fejlődése | 266 |
| Barátságok a serdülő- és ifjúkorban | 267 |
| Pszichoszexuális fejlődés, párválasztási szocializáció | 269 |
| A pszichoszexuális reakciókészség alakulása | 269 |
| A szexuális szerepmagatartás tényezői és jelentősége | 271 |
| A partnerkapcsolatok fejlődése | 273 |
| A párválasztási érettség kialakulása | 276 |
| Intellektuális fejlődés, pályaválasztási érettség | 277 |
| Értelmi fejlődés és személyiség | 278 |
| Az érdeklődés differenciálódása | 279 |
| A pályaválasztási döntés megalapozása | 280 |
| Az értékorientáció fejlődése és zavarai | 284 |
| Dr. Szilágyi Vilmos: Személyiségfejlődés a felnőttkorban | 288 |
| A korai és középső felnőttkor jellemzése | 289 |
| A késői felnőttkor | 292 |
| Az öregkor | 294 |
| Pedagógiai pszichológia | |
| S. Dr. Gergencsik Eszter: A pedagógiai pszichológia tárgya és kutatási módszerei | 299 |
| A személyiségfejlesztés törvényei | 301 |
| A pedagógiai pszichológia kutatási módszerei | 304 |
| P. Dr. Balaogh Katalin: A tanulói személyiség fejlesztésének pszichológiai problémái | 307 |
| A fejleszthetőség, a pszichikus determináció problémái | 307 |
| A pszichikus determináció főbb koncepciói | 308 |
| A hatáskeltés általános törvényszerűségei | 309 |
| A pedagógiai hatás alkalmazásának követelményei | 309 |
| Az életkori és egyéni sajátosságok meghatározó szerepe | 310 |
| A fejlesztés törvényszerűségeinek módosulása az egyénben | 311 |
| A tanulók megismerésének programja | 314 |
| A személyiség tanulmányozásának módszerei, a tanulói személyiségről készült pedagógiai jellemzés | 316 |
| P. Dr. Balogh Katalin: A pedagógus személyi hatásának pedagógiai pszichológiai elemzése | 319 |
| A pedagógus mint magatartási modell | 319 |
| A pedagógus mint struktúraszervező, irányító személy | 321 |
| A pedagógusi hivatás betöltéséhez szükséges, kívánatos személyiségvonások | 323 |
| P. Dr. Balogh Katalin: A tanulói közösségek pszichológiai elemzése | 328 |
| A kiscsoportkutatás történeti áttekintése | 329 |
| Egyén és közösség kapcsolata | 336 |
| A személyiségfejlődés problémái csoporthelyzetben | 336 |
| Az iskolai gyermekközösségek pszichológiai elemzése | 339 |
| Az iskolai osztály a társas kapcsolatok szerveződésének vezető színtere | 339 |
| A közösséggé érés fejlődési fázisainak pedagógiai pszichológiai problémái | 341 |
| Az iskolai osztály elemzése és jellemzése | 344 |
| S. Dr. Gergencsik Eszter: A nevelési folyamat pszichológiai elemzése | 346 |
| A nevelési folyamat értelmezése | 346 |
| A családi nevelés | 349 |
| Az óvodai nevelés | 350 |
| Az iskolai nevelés | 354 |
| A nevelés módszerei | 360 |
| P. Dr. Balogh Katalin: Az oktatási folyamat pszichológiai elemzése | 362 |
| Az ismeretelsajátítás és -alkalmazás pszichológiai problémái | 362 |
| Az ismeretelsajátítás problémái | 362 |
| Az ismeretek alkalmazásának problémái | 366 |
| Az iskolai tanulás pedagógiai pszichológiai elemzése | 374 |
| A klasszikus tanuláselméletek rövid áttekintése | 374 |
| Az iskolai tanulás sajátosságai | 375 |
| Az iskolai tanulás eredményességét meghatározó, mentális tényezők pszichológiai elemzése | 378 |
| S. Dr. Gerencsik Eszter: A tanulás eredményességét effektíven meghatározó tényezők. A fáradság és túlterhelés problémái | 379 |
| A tanulók fáradtságának forrásai és következményei | 380 |
| A túlterhelés és kimerülés elkerülésének pszichológiai feltételei | 384 |
| A tanulói teljesítmény mérése, értékelése mint a személyiségfejlesztés eszköze | 386 |
| Az osztályozás pszichológiai problémái | 388 |
| A vizsga pszichológiai problémái | 390 |
| Az ellenőrzés és értékelés adekváltabbá tételének lehetőségei | 391 |
| A pályaválasztás és családi életre nevelés pszichológiai problémái | 394 |
| S. Dr. Gergencsik Eszter: A pályaválasztás pszichológiai problémái | 394 |
| A pályaválasztás iskolai előkészítése | 394 |
| A pszichológiai pályaválasztási szaktanácsadás | 399 |
| Dr. Szilágyi Vilmos: A családi életre nevelés pszichológiai problémái | 401 |
| A felkészültség alapkövetelményei | 402 |
| A pszsichoszexuális neveltségi szint vizsgálata | 405 |
| Néhány nevelési probléma pszichikus háttere | 407 |
| S. Dr. Gergencsik Eszter: Az átlagtól eltérő gyermekek személyiségfejlesztésének pszichológiai problémái | 412 |
| A kiemelkedő képességű tanulókkal való bánásmód | 413 |
| A tanulási nehézségekkel küzdő tanulókkal való bánásmód pszichológiai problémái. A korrekciós osztályok szerepe | 415 |
| A nehezen nevelhető (problematikus) gyermekekkel való bánásmód pszichológiai kérdései | 418 |
| A nehezen nevelhetőség tünetei | 419 |
| A nehezen nevelhetőség okai | 420 |
| A nehezen nevelhető gyermekek harmonikus személyiségfejlesztésének speciális pedagógiai-pszichológiai feltételei | 425 |
| Fontosabb idegen szavak magyarázata | 427 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.