| Előszó | 15 |
| A pszichológia természete | 23 |
| A pszichológia témái | 26 |
| Részösszefoglalás | 28 |
| Gondolkodtató kérdések | 28 |
| A pszichológia gyökerei | 28 |
| Öröklés-környezet vita | 29 |
| A tudományos pszichológia kezdetei | 29 |
| Strukturalizmus és funkcionalizmus | 30 |
| Behaviorizmus | 30 |
| Alaklélektan (Gestalt-pszichológia) | 31 |
| Pszichoanalízis | 31 |
| A XX. századi pszichológia újabb fejleményei | 32 |
| Részösszefoglalás | 33 |
| Gondolkodtató kérdések | 33 |
| A pszichológia mai nézőpontjai | 33 |
| A viselkedés idegi alapjai: Biológiai nézőpont | 34 |
| Behaviorista nézőpont | 34 |
| Kognitív nézőpont | 35 |
| Pszichoanalitikus nézőpont | 35 |
| Szubjektivista nézőpont | 36 |
| A viselkedés idegi alapjai: A pszichológiai és a biológiai nézőpontok közötti kapcsolatok | 37 |
| A pszichológia legfontosabb területei | 38 |
| Részösszefoglalás | 39 |
| Gondolkodtató kérdések | 39 |
| Kutatási módszerek a pszichológiában | 41 |
| Hipotézisek megfogalmazása | 41 |
| Kísérletek | 42 |
| Korreláció | 44 |
| Megfigyelés | 45 |
| A szakirodalom áttekintése | 47 |
| A pszichológiai kutatás etikai kérdései | 47 |
| Részösszefoglalás | 51 |
| Gondolkodtató kérdések | 51 |
| A legújabb kutatások: A XXI. század pszichológiája | 40 |
| Az érem két oldala: A vérünkben van az önzés? | 48 |
| A fejezet összefoglalása | 52 |
| Kulcsfogalmak | 53 |
| Weboldalak | 53 |
| A pszichológia biológiai alapjai | 55 |
| Az idegrendszer építőköve, a neuron | 57 |
| Akciós potenciál | 58 |
| Szinaptikus átvitel | 59 |
| Részösszefoglalás | 61 |
| Gondolkodtató kérdések | 61 |
| Neurotranszmitterek | 61 |
| Részösszefoglalás | 62 |
| Gondolkodtató kérdések | 63 |
| Az idegrendszer szervezése | 63 |
| Az idegrendszer felosztása | 63 |
| Az agy szervezése | 63 |
| Központi mag | 63 |
| Limbikus rendszer | 66 |
| Nagyagy | 67 |
| Az élő agy képei | 69 |
| Aszimmetriák az agyban | 70 |
| Nyelv és agy | 75 |
| Vegetatív idegrendszer | 75 |
| Részösszefoglalás | 77 |
| Gondolkodtató kérdések | 77 |
| A belső elválasztású mirigyek rendszere | 77 |
| Részösszefoglalás | 78 |
| Gondolkodtató kérdések | 78 |
| Evolúció, gének, viselkedés | 79 |
| A viselkedés evolúciója | 79 |
| Kromoszómák és gének | 80 |
| A viselkedés genetikai vizsgálata | 84 |
| Részösszefoglalás | 86 |
| Gondolkodtató kérdések | 86 |
| A legújabb kutatások: Tényleg növeszthetünk új agyat? | 72 |
| Az érem két oldala: Biológiai vagy környezeti tényezők felelősek-e az agresszív viselkedésért? | 82 |
| A fejezet összefoglalása | 87 |
| Kulcsfogalmak | 88 |
| Weboldalak | 88 |
| A pszichológiai fejlődés | 89 |
| Öröklés és környezet | 91 |
| A fejlődés szakaszai | 93 |
| Részösszefoglalás | 94 |
| Gondolkodtató kérdések | 94 |
| Az újszülött képességei | 94 |
| Látás | 94 |
| Hallás | 95 |
| Ízlelés és szaglás | 96 |
| Tanulás és emlékezés | 96 |
| Részösszefoglalás | 98 |
| Gondolkodtató kérdések | 99 |
| Kognitív fejlődés gyermekkorban | 99 |
| Piaget szakaszelmélete | 99 |
| Piaget elméletének értékelése | 102 |
| Piaget alternatívái | 104 |
| Elmeteória | 107 |
| Az erkölcsi gondolkodás fejlődése | 108 |
| Részösszefoglalás | 110 |
| Gondolkodtató kérdések | 110 |
| A személyiség és a társas kapcsolatok fejlődése | 110 |
| Temperamentum | 111 |
| Korai társas viselkedés | 112 |
| Kötődés | 113 |
| A szülők nevelési stílusa | 115 |
| Későbbi fejlődés | 116 |
| Az óvoda hatása | 117 |
| Nemi identitás és nemhez igazodás | 118 |
| Részösszefoglalás | 121 |
| Gondolkodtató kérdések | 122 |
| Serdülőkori fejlődés | 122 |
| Részösszefoglalás | 127 |
| Gondolkodtató kérdések | 127 |
| Legújabb kutatások: A veszélyeztetett csecsemők masszázsterápiája | 97 |
| Az érem két oldala: Valóban a szülő lenne gyermeke sorsának kovácsa? | 124 |
| A fejezet összefoglalása | 128 |
| Kulcsfogalmak | 129 |
| Weboldalak | 129 |
| Érzékelés | 131 |
| A különböző érzékleti modalitások jellemzői | 133 |
| Érzékenység | 133 |
| Szignáldetekciós elmélet | 136 |
| Érzékszervi kódolás | 138 |
| Részösszefoglalás | 140 |
| Gondolkodtató kérdések | 141 |
| Látás | 141 |
| Fény és látás | 141 |
| A látórendszer | 141 |
| Fényérzékelés | 143 |
| Mintalátás | 145 |
| Színlátás | 146 |
| Részösszefoglalás | 151 |
| Gondolkodtató kérdések | 152 |
| Hallás | 152 |
| Hanghullámok | 152 |
| A hallórendszer | 153 |
| A hangerő érzékelése | 154 |
| A hangmagasság érzékelése | 155 |
| Részösszefoglalás | 156 |
| Gondolkodtató kérdések | 157 |
| Egyéb érzékletek | 157 |
| Szaglás | 157 |
| Ízlelés | 160 |
| Nyomás- és hőérzékelés | 161 |
| Fájdalom | 162 |
| Részösszefoglalás | 166 |
| Gondolkodtató kérdések | 166 |
| A legújabb kutatások: Mesterséges fülek és szemek | 158 |
| Az érem két oldala: Használjunk-e opiátokat a krónikus fájdalom enyhítésére? | 164 |
| A fejezet összefoglalásaa | 167 |
| Kulcsfogalmak | 168 |
| Weboldalak | 168 |
| Észlelés | 169 |
| Mire jó az észlelés? | 171 |
| Részösszefoglalás | 172 |
| Gondolkodtató kérdések | 173 |
| Figyelem | 173 |
| Szelektív figyelem | 173 |
| Hallás és figyelem | 174 |
| Figyelem, észlelés, emlékezet | 174 |
| Részösszefoglalás | 175 |
| Gondolkodtató kérdések | 175 |
| Lokalizáció | 176 |
| A tárgyak elkülönítése | 176 |
| Távolságészlelés | 179 |
| Mozgásészlelés | 181 |
| Részösszefoglalás | 184 |
| Gondolkodtató kérdések | 184 |
| Felismerés | 184 |
| Az összeillesztési probléma: figyelem előtti és figyelmi folyamatok | 185 |
| A tárgyak azonosítása | 186 |
| A felismerés későbbi szakaszai: hálózati modellek | 188 |
| A természetes tárgyak felismerése és a felülről lefelé irányuló folyamatok | 189 |
| A felismerés zavarai | 192 |
| Részösszefoglalás | 193 |
| Gondolkodtató kérdések | 196 |
| Absztrakció | 193 |
| Részösszefoglalás | 196 |
| Gondolkodtató kérdések | 196 |
| Perceptuális konstanciák | 196 |
| Élénkség- és színkonstancia | 197 |
| Alakkonstancia | 198 |
| Nagyságkonstancia | 198 |
| Illúziók | 199 |
| Minden szenzoros modalitásban léteznek konstanciák | 202 |
| Részösszefoglalás | 202 |
| Gondolkodtató kérdések | 202 |
| A viselkedés idegi alapjai: Munkamegosztás az agyban | 202 |
| A figyelem idegi alapjai | 202 |
| A látókéreg | 203 |
| Felismerés és lokalizáció | 204 |
| Részösszefoglalás | 206 |
| Gondolkodtató kérdések | 206 |
| Perceptuális fejlődés | 206 |
| A csecsemők diszkriminációs képességei | 207 |
| Szabályozott ingerfeltételek | 209 |
| Részösszefoglalás | 213 |
| Gondolkodtató kérdések | 213 |
| A legújabb kutatások: A virtuális valóság csökkenti az erős fájdalmakat | 176 |
| Az érem két oldala: A perceptuális fejlődés veleszületett vagy szociális tanulással elsajátított folyamat? | 210 |
| A fejezet összefoglalása | 214 |
| Kulcsfogalmak | 215 |
| Weboldalak | 215 |
| Tudat és tudatállapotok | 217 |
| A tudat jellemzői | 218 |
| A tudat | 219 |
| Tudatelőttes emlékek | 220 |
| A tudattalan | 220 |
| Automatikus készségek és disszociáció | 221 |
| Részösszefoglalás | 222 |
| Gondolkodtató kérdések | 222 |
| Alvás és álom | 222 |
| A viselkedés idegi alapjai: Az alvási szakaszok | 222 |
| Az alvás elmélete | 224 |
| Alvászavarok | 225 |
| Az álom | 227 |
| Álomelméletek | 228 |
| Részösszefoglalás | 230 |
| Gondolkodtató kérdések | 230 |
| Meditáció | 230 |
| Részösszefoglalás | 231 |
| Gondolkodtató kérdések | 231 |
| Hipnózis | 231 |
| Hipnózisindukció | 232 |
| Hipnotikus szuggesztiók | 233 |
| A rejtett megfigyelő | 234 |
| Részösszefoglalás | 235 |
| Gondolkodtató kérdések | 235 |
| Pszichoaktív szerek | 235 |
| Depresszánsok | 237 |
| Opiátok | 242 |
| Stimulánsok | 243 |
| Hallucinogének | 245 |
| Cannabis | 246 |
| Részösszefoglalás | 247 |
| Gondolkodtató kérdések | 248 |
| A pszi-jelenségek | 248 |
| Kísérleti bizonyítékok | 248 |
| Vita a bizonyítékokról | 249 |
| Anekdotikus bizonyítékok | 251 |
| Részösszefoglalás | 254 |
| Gondolkodtató kérdések | 254 |
| A legújabb kutatások: A dohányzás génje nyomában | 238 |
| Az érem két oldala: Létezik-e a pszi-jelenség? | 252 |
| A fejezet összefoglalása | 255 |
| Kulcsfogalmak | 256 |
| Weboldalak | 256 |
| Tanulás és kondicionálás | 257 |
| A tanulás különböző megközelítései | 259 |
| Részösszefoglalás | 260 |
| Gondolkodtató kérdések | 260 |
| Klasszikus kondicionálás | 260 |
| Pavlov kísérletei | 260 |
| A jelenség és alkalmazási területei | 261 |
| Bejósolhatóság és kognítiv tényezők | 264 |
| Biológiai korlátok | 265 |
| Részösszefoglalás | 267 |
| Gondolkodtató kérdések | 267 |
| Instrumentális kondicionálás | 267 |
| Az effektus törvénye | 267 |
| Skinner kísérletei | 268 |
| Jelenségek és alkalmazásaik | 271 |
| Averzív kondicionálás | 274 |
| Kontroll és kognitív tényezők | 275 |
| Biológiai korlátok | 276 |
| Részösszefoglalás | 277 |
| Gondolkodtató kérdések | 277 |
| Komplex tanulás | 277 |
| Kognitív térképek és absztrakt fogalmak | 277 |
| Belátásos tanulás | 278 |
| Előzetes vélekedések | 280 |
| Részösszefoglalás | 282 |
| Gondolkodtató kérdések | 282 |
| A viselkedés idegi alapjai: Tanulás és kondicionálás | 282 |
| Habituáció és szenzitizáció | 282 |
| Klasszikus kondicionálás | 283 |
| A tanulás sejtszintjű alapjai | 285 |
| Részösszefoglalás | 287 |
| Gondolkodtató kérdések | 287 |
| A legújabb kutatások: Építsünk magunknak okosabb agyat! | 284 |
| Az érem két oldala: Hozzuk-e vagy szerezzük fóbiáinkat? | 288 |
| A fejezet összefoglalása | 290 |
| Kulcsfogalmak | 291 |
| Weboldalak | 291 |
| Emlékezés | 293 |
| Három alaptétel | 295 |
| Az emlékezet három szakasza | 295 |
| Háromféle emlékezeti tár | 296 |
| Különböző emléknyomok különböző jellegű információk számára | 296 |
| Részösszefoglalás | 297 |
| Gondolkodtató kérdések | 297 |
| Szenzoros emlékezet | 297 |
| Sperling kísérletei: a részleges beszámolós kísérlet | 297 |
| A látványperzisztencia: az idő integrációs kísérlet | 298 |
| A részleges beszámoló, a látványperzisztencia és a kettőt integráló elmélet | 299 |
| Részösszefoglalás | 300 |
| Gondolkodtató kérdések | 300 |
| Munkamemória | 300 |
| Kódolás | 300 |
| Tárolás | 302 |
| Előhívás | 304 |
| Munkamemória és gondolkodás | 305 |
| Az információ átvitele a munkamemóriából a hosszú távú emlékezetbe | 306 |
| A viselkedés idegi alapjai: Az agy munkamegosztása, valamint a munkamemória és a hosszú távú emlékezet | 307 |
| Részösszefoglalás | 307 |
| Gondolkodtató kérdések | 308 |
| Hosszú távú emlékezet | 308 |
| Kódolás | 308 |
| Előhívás | 309 |
| A viselkedés idegi alapjai: Felejtés - a tárolás során is vesznek el információk | 312 |
| A kódolás és az előhívás közötti kölcsönhatások | 313 |
| A felejtés érzelmi tényezői | 314 |
| Részösszefoglalás | 316 |
| Gondolkodtató kérdések | 316 |
| Implicit emlékezet | 316 |
| Emlékezés és amnézia | 316 |
| Az emlékezeti rendszerek osztályozása | 319 |
| Az egészségesek implicit memóriája | 319 |
| Részösszefoglalás | 320 |
| Gondolkodtató kérdések | 321 |
| Konstruktív emlékezet | 321 |
| Piaget gyerekkori története | 321 |
| Az emlékek bevésésének kontstruktív folyamatai | 322 |
| Esemény utáni emlékezeti rekonstrukció | 323 |
| A konstruktív emlékezet és az igazságszolgáltatás | 326 |
| Részösszefoglalás | 329 |
| Gondolkodtató kérdések | 329 |
| Az emlékezet fejlesztése | 329 |
| Tömbösítés és memóriaterjedelem | 329 |
| Képzelet és kódolás | 330 |
| Feldolgozás és kódolás | 331 |
| Kontextus és előhívás | 331 |
| Szervezés | 332 |
| Az előhívás gyakorlása | 332 |
| Részösszefoglalás | 333 |
| Gondolkodtató kérdések | 333 |
| A legújabb kutatások: Gyógynövénnyel az emlékezetzavar ellen? | 320 |
| Az érem két oldala: Valódiak-e az elfojtott emlékek? | 334 |
| A fejezet összefoglalása | 336 |
| Kulcsfogalmak | 337 |
| Weboldalak | 337 |
| Gondolkodás és nyelv | 339 |
| Nyelv és kommunikáció | 340 |
| Nyelvi szintek | 341 |
| Nyelvi egységek és folyamatok | 341 |
| A kontextus hatása a megértésre és a produkcióra | 343 |
| A viselkedés idegi alapjai: A nyelv | 345 |
| Részösszefoglalás | 346 |
| Gondolkodtató kérdések | 346 |
| A nyelv fejlődése | 347 |
| Mit sajátítunk el? | 347 |
| A tanuls folyamata | 348 |
| Veleszületett tényezők | 350 |
| Részösszefoglalás | 353 |
| Gondolkodtató kérdések | 353 |
| Fogalmak és kategorizáció: a gondolkodás építőkövei | 353 |
| A fogalmak funkciói | 353 |
| Prototípusok | 354 |
| Fogalmi hierarchiák | 356 |
| A különböző kategorizációs folyamatok | 357 |
| Fogalomelsajátítás | 357 |
| A viselkedés idegi alapjai: Fogalmak és kategorizáció | 359 |
| Részösszefoglalás | 361 |
| Gondolkodtató kérdések | 361 |
| Következtetések | 361 |
| Deduktív következtetés | 361 |
| Induktív következtetés | 363 |
| A viselkedés idegi alapjai: A következtetés | 366 |
| Részösszefoglalás | 367 |
| Gondolkodtató kérdések | 367 |
| A képzeleti gondolkodás | 367 |
| Képzeleti műveletek | 367 |
| A viselkedés idegi alapjai: A képzelet | 369 |
| Részösszefoglalás | 370 |
| Gondolkodtató kérdések | 370 |
| Amikor az eszünket használjuk: problémamegoldás | 370 |
| Problémamegoldási stratégiák | 370 |
| A probléma leképezése | 372 |
| Szakértők és kezdők | 373 |
| Részösszefoglalás | 376 |
| Gondolkodtató kérdések | 376 |
| A legújabb kutatások: A döntéshozatal és az agy | 367 |
| Az érem két oldala: A nyelv alakítja a gondolkodást, vagy a gondolkodás a nyelvet? | 374 |
| A fejezet összefoglalása | 377 |
| Kulcsfogalmak | 378 |
| Weboldalak | 378 |
| Alapvető motívumok | 379 |
| Jutalom és incentív motiváció | 382 |
| Drogfüggés és jutalom | 384 |
| Részösszefoglalás | 385 |
| Gondolkodtató kérdések | 385 |
| Homeosztázis és késztetés | 385 |
| Hőmérséklet és homeosztázis | 386 |
| A szomjúság mint homeosztatikus motívum | 386 |
| Részösszefoglalás | 387 |
| Gondolkodtató kérdések | 387 |
| Éhség | 387 |
| A homeosztázis és az incentív célok kölcsönhatásai | 388 |
| Az éhség élettani jelzései | 390 |
| A viselkedés idegi alapjai: Az éhségjelzések agyi integrációja | 391 |
| Elhízás | 393 |
| Anorexia és bulimia | 397 |
| Részösszefoglalás | 400 |
| Gondolkodtató kérdések | 400 |
| Nemek és szexualitás | 400 |
| Korai szexuális fejlődés | 401 |
| Hormonok és környezet | 402 |
| Felnőttkori szexualitás | 403 |
| Nemi orientáció | 407 |
| Részösszefoglalás | 412 |
| Gondolkodtató kérdések | 412 |
| A legújabb kutatások: Akarni és szeretni valamit | 383 |
| Az érem két oldala: Veleszületett vagy szociálisan meghatározott jelenség-e a nemi orientáció? | 410 |
| A fejezet összefoglalása | 413 |
| Kulcsfogalmak | 414 |
| Weboldalak | 414 |
| Érzelmek | 415 |
| Az érzelmek összetevői | 417 |
| Részösszefoglalás | 418 |
| Gondolkodtató kérdések | 418 |
| Kognitív kiértékelés és érzelem | 419 |
| A kiértékelés felfedezése | 419 |
| A kiértékelés tartalmaz és dimenziói | 420 |
| Tudatos és tudattalan kiértékelés | 422 |
| A viselkedés idegi alapjaia: Agy és kiértékelés | 422 |
| Részösszefoglalás | 423 |
| Gondolkodtató kérdések | 423 |
| Szubjektív élmények és érzelem | 423 |
| Gondolkodási és cselekvési tendenciák | 424 |
| Az érzések figyelemre és tanulásra gyakorolt hatása | 424 |
| Az érzések hatása az értékelésre és az ítéletalkotásra | 425 |
| Részösszefoglalás | 428 |
| Gondolkodtató kérdések | 428 |
| Fiziológiai változások és érzelem | 428 |
| Az érzelmek intenzitása | 429 |
| Az érzelmek megkülönböztetése | 430 |
| Részösszefoglalás | 432 |
| Gondolkodtató kérdések | 432 |
| Mimika és érzelem | 432 |
| Az érzelmek mimikai kommunikálása | 432 |
| A mimikai visszacsatolás hipotézise | 434 |
| Részösszefoglalás | 435 |
| Gondolkodtató kérdések | 435 |
| Az érzelmekre adott válaszok: érzelemszabályozás | 435 |
| Részösszefoglalás | 437 |
| Gondolkodtató kérdések | 437 |
| Érzelmek, nemek, kultúrák | 437 |
| Nemi különbségek | 437 |
| Kulturális különbségek | 439 |
| Részösszefoglalás | 440 |
| Gondolkodtató kérdések | 440 |
| Agresszió | 440 |
| Az agresszió mint késztetés (drive) | 441 |
| Az agresszió mint tanult válasz | 442 |
| Az agresszió kifejezése és a katarzis | 444 |
| Részösszefoglalás | 447 |
| Gondolkodtató kérdések | 447 |
| A legújabb kutatások: A pozitív érzelmek jótékony hatása | 426 |
| Az érem két oldala: Milyen az érzelmek felépítése és szerkezete? | 448 |
| A fejezet összefoglalása | 450 |
| Kulcsfogalmak | 451 |
| Weboldalak | 451 |
| Az intelligencia | 453 |
| Az intellektuális képességek mérése | 454 |
| Megbízhatóság | 455 |
| Érvényesség | 456 |
| Az első intelligenciatesztek | 456 |
| A Stanford-Binet-intelligenciaskála | 457 |
| A Wechsler-féle intelligenciateszt | 458 |
| Csoportos képességvizsgáló tesztek | 458 |
| A faktoriális megközelítés | 460 |
| Kulturális megfontolások | 461 |
| Részösszefoglalás | 462 |
| Gondolkodtató kérdések | 462 |
| Az intelligencia mai elméletei | 462 |
| Gardner többrétűintelligencia-elmélete | 463 |
| Anderson intelligencia és kongitívfejlődés-elmélete | 464 |
| Sternberg háromrétű elmélete | 465 |
| Ceci bioökológiai elmélete | 467 |
| Az intelligenciaelméletek összehasonlítása | 468 |
| Az intelligencia kultúrközi megközelítése | 470 |
| Részösszefoglalás | 470 |
| Gondolkodtató kérdések | 470 |
| Genetika és intelligencia | 470 |
| Örökletesség | 471 |
| Részösszefoglalás | 473 |
| Gondolkodtató kérdések | 473 |
| A legújabb kutatások: Érzelmi intelligencia | 466 |
| Az érem két oldala: Valóban a képességeket tükrözik-e az intelligenciatesztek? | 474 |
| A fejezet összefoglalása | 476 |
| Kulcsfogalmak | 477 |
| Weboldalak | 477 |
| A személyiség | 479 |
| A személyiség mérése | 481 |
| Személyiség-kérdőívek | 483 |
| Részösszefoglalás | 486 |
| Gondolkodtató kérdések | 486 |
| Pszichoanalitikus megközelítés | 486 |
| A személyiség szerkezete | 487 |
| A személyiség dinamikája | 488 |
| A személyiség fejlődése | 491 |
| Freud elméletének módosításai | 492 |
| Projektív tesztek | 493 |
| A projektív tesztek problémái | 495 |
| A pszichoanalitikus emberkép | 495 |
| A pszichoanalitikus megközelítés értékelése | 496 |
| Részösszefoglalás | 497 |
| Gondolkodtató kérdések | 498 |
| Behaviorista megközelítés | 498 |
| Szociális tanulás és kondicionálás | 498 |
| A behaviorista emberkép | 499 |
| A behaviorista megközelítés értékelése | 499 |
| Részösszefoglalás | 500 |
| Gondolkodtató kérdések | 500 |
| Kognitív megközelítés | 500 |
| Szociális tanuláselmélet | 500 |
| Kelly elmélete a személyes konstruktumokról | 502 |
| Énsémák | 503 |
| A kognitív megközelítés értékelése | 504 |
| Részösszefoglalás | 505 |
| Gondolkodtató kérdések | 505 |
| Humanisztikus megközelítés | 505 |
| Carl Rogers | 505 |
| Abraham Maslow | 507 |
| A humanisztikus emberkép | 508 |
| A humanisztikus megközelítés értékelése | 509 |
| Részösszefoglalás | 510 |
| Gondolkodtató kérdések | 510 |
| Evolúciós megközelítés | 510 |
| Az evolúciós emberkép | 511 |
| Az evolúciós megközelítés értékelése | 511 |
| Részösszefoglalás | 512 |
| Gondolkodtató kérdések | 512 |
| A személyiség genetikája | 512 |
| A személyiség és a környezet közti kölcsönhatás | 513 |
| Részösszefoglalás | 519 |
| Gondolkodtató kérdések | 519 |
| A legújabb kutatások: Egyetlen pirula a személyiség ára? | 514 |
| Az érem két oldala: Számít-e még Freud a pszichológiában | 516 |
| A fejezet összefoglalása | 520 |
| Kulcsfogalmak | 521 |
| Weboldalak | 521 |
| Stressz és egészség | 523 |
| A stresszesemények jellemzői | 524 |
| Traumatikus események | 525 |
| Befolyásolhatóság | 526 |
| Bejósolhatóság | 527 |
| Az életkörülmények változása | 527 |
| Belső konfliktusok | 528 |
| Részösszefoglalás | 529 |
| Gondolkodtató kérdések | 529 |
| Pszichés stresszválaszok | 529 |
| Szorongás | 529 |
| Harag és agresszió | 532 |
| Fásultság és depresszió | 533 |
| Kognitív károsodások | 533 |
| Részösszefoglalás | 534 |
| Gondolkodtató kérdések | 534 |
| A viselkedés idegi alapjai: Fiziológiai stresszválaszok | 534 |
| Az "üss vagy fuss" válasz | 534 |
| A poszttraumás stresszzavar fiziológiája | 536 |
| Hogyan befolyásolja a stressz az egészséget | 536 |
| Részösszefoglalás | 541 |
| Gondolkodtató kérdések | 541 |
| Stresszválasz és pszichés tényezők | 542 |
| Pszichoanalitikus elmélet | 542 |
| Behaviorista elmélet | 542 |
| Kognitív elmélet | 542 |
| Az A típusú személyiség | 545 |
| Részösszefoglalás | 547 |
| Gondolkodtató kérdések | 547 |
| Megküzdési készségek | 547 |
| Problémaközpontú megküzdés | 547 |
| Érzelemközpontú megküzdés | 548 |
| Részösszefoglalás | 550 |
| Gondolkodtató kérdések | 550 |
| Stresszkezelés | 551 |
| Viselkedéses eljárások | 551 |
| Kognitív eljárások | 553 |
| Az A típusú viselkedés módosítása | 553 |
| A legújabb kutatások: Segíti-e a vallás az egészség megőrzését? | 551 |
| Az érem két oldala: Káros-e a határtalan optimizmus? | 554 |
| A fejezet összefoglalása | 557 |
| Kulcsfogalmak | 558 |
| Weboldalak | 558 |
| Pszichés rendellenességek | 559 |
| Az abnormalitás meghatározása | 560 |
| A kulturális normáktól való eltérés | 560 |
| A statisztikai normáktól való eltérés | 561 |
| A maladaptív, rosszul alkalmazkodó viselkedés | 561 |
| Személyes distressz | 561 |
| Mi a normalitás? | 562 |
| Az abnormális, rendellenes viselkedések osztályozása | 562 |
| A mentális zavarok különböző megközelítései | 565 |
| Részösszefoglalás | 566 |
| Gondolkodtató kérdések | 566 |
| Szorongásos zavarok | 566 |
| Pánikzavarok | 567 |
| A pánikzavar és az agorafóbia értelmezése | 568 |
| Fóbiák | 571 |
| A fóbiák értelmezése | 571 |
| Kényszeres zavarok | 572 |
| A kényszeres zavarok értelmezése | 573 |
| Részösszefoglalás | 575 |
| Gondolkodtató kérdések | 575 |
| Hangulatzavarok | 573 |
| Depresszió | 576 |
| Bipoláris zavar | 577 |
| A hangulatzavarok értelmezése | 578 |
| Részösszefoglalás | 583 |
| Gondolkodtató kérdések | 583 |
| Skizofrénia | 583 |
| A skizofrénia jellemzői | 584 |
| Mozgásos tünetek és a valóságtól való elszigetelődés | 586 |
| A skizofrénia súlyossága és a kultúra | 586 |
| A skizofrénia értelmezése | 587 |
| Részösszefoglalás | 590 |
| Gondolkodtató kérdések | 590 |
| Személyiségzavarok | 590 |
| Antiszociális személyiség | 591 |
| Az antiszociális személyiségzavar értelmezése | 592 |
| Borderline személyiségzavar | 593 |
| A borderline személyiségzavar értelmezése | 595 |
| Részösszefoglalás | 595 |
| Gondolkodtató kérdések | 595 |
| Pszichoterápiás módszerek | 611 |
| Pszichodinamikus terápiák | 611 |
| Viselkedésterápiák | 613 |
| Kognitív viselkedésterápiák | 616 |
| Humanisztikus terápiák | 619 |
| Szociokulturális szemléletű terápiák | 620 |
| Eklektikus megközelítés | 624 |
| Gyermekek kezelésének sajátosságai | 625 |
| A pszichoterápia hatékonysága | 626 |
| A pszichoterápiák közös vonásai | 627 |
| Részösszefoglalás | 628 |
| Gondolkodtató kérdések | 629 |
| A viselkedés idegi alapjai: Biológiai terápiák | 629 |
| Gyógyszeres kezelés | 629 |
| Elektrokonvulzív terápia | 632 |
| Biológiai és pszichológiai terápiák együttes alkalmazása | 633 |
| Részösszefoglalás | 633 |
| Gondolkodtató kérdések | 638 |
| A mentális egészség karbantartása | 638 |
| Részösszefoglalás | 639 |
| Gondolkodtató kérdések | 639 |
| A legújabb kutatások: Lehet-e közönséges gyógynövényekkel hatni a mentális zavarokra? | 634 |
| Az érem két oldala: Hatékony-e az Anonim Alkoholisták klubja az alkoholizmus elleni küzdelemben? | 636 |
| A fejezet összefoglalása | 640 |
| Kulcsfogalmak | 641 |
| Weboldalak | 641 |
| Társas befolyásolás | 643 |
| Mások jelenléte | 645 |
| Társas serkentés és társas gátlás | 645 |
| Egyéniségvesztés a csoportban | 648 |
| Szemtanúhatás | 650 |
| Részösszefoglalás | 653 |
| Gondolkodtató kérdések | 653 |
| Engedelmesség és ellenállás | 653 |
| Alkalmazkodás a többséghez | 653 |
| A kisebbségek befolyása | 656 |
| Engedelmeskedés a tekintélynek | 658 |
| Részösszefoglalás | 665 |
| Internalizáció | 666 |
| Önigazolás | 666 |
| Referenciacsoportok és azonosulás | 671 |
| Részösszefoglalás | 672 |
| Gondolkodtató kérdések | 672 |
| Csoportközi interakciók | 673 |
| Intézményes normák | 673 |
| Kollektív döntéshozatal | 674 |
| Részösszefoglalás | 680 |
| Gondolkodtató kérdések | 680 |
| Még egyszer a látszólag megmagyarázhatatlan dolgok pszichológiájáról | 681 |
| Gondolkodtató kérdések | 681 |
| A legújabb kutatások: A csoportos ignorancia esete a részeges diákokkal | 657 |
| Az érem két oldala: Szeressük-e a pozitív diszkriminációt? | 678 |
| A fejezet összefoglalása | 682 |
| Kulcsfogalmak | 683 |
| Weboldalak | 682 |
| Társas megismerés | 685 |
| Benyomásformálás | 687 |
| Sztereotípiák | 687 |
| Individuáció | 694 |
| Attribúciók | 696 |
| Részösszefoglalás | 699 |
| Gondolkodtató kérdések | 699 |
| Attitűdök | 699 |
| Meggyőző közlés | 702 |
| Attitűdök és viselkedés | 704 |
| Részösszefoglalás | 706 |
| Gondolkodtató kérdések | 706 |
| Személyközi vonzalom | 706 |
| Rokonszerv és vonzalom | 706 |
| Szerelem és párválasztás | 711 |
| Részösszefoglalás | 716 |
| Gondolkodtató kérdések | 717 |
| Összegzés: A társas megismerés két modellje | 717 |
| Gondolkodtató kérdések | 717 |
| A legújabb kutatások: Megismerés és kultúra | 700 |
| Az érem két oldala: Evolúciós vagy társas eredetűek-e a párválasztásban megmutatkozó nemi különbségek? | 714 |
| A fejezet összefoglalása | 718 |
| Kulcsfogalmak | 719 |
| Weboldalak | 719 |
| Statisztikai módszerek és mérés | 721 |
| Leíró statisztika | 722 |
| Gyakorisági eloszlás | 722 |
| A középérték mérőszámai | 723 |
| A szóródás mérőszámai | 724 |
| Statisztikai következtetések | 726 |
| Népesség és minta | 726 |
| A normális eloszlás | 726 |
| Az adatok skálázása | 728 |
| Mennyire reprezentatív egy átlag? | 728 |
| A különbség szignifikanciája | 729 |
| Korrelációs együttható | 730 |
| Lineráis korrelációs együttható | 730 |
| A korrelációs együttható értelmezése | 731 |
| Szakkifejezések | 733 |
| Hivatkozott irodalom | 756 |
| Magyar nyelvű irodalom | 822 |
| Névmutató | 826 |
| Tárgymutató | 829 |