1.035.018

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Az attrakciótól az élményig

A látogatómenedzsment módszerei

Szerző
Lektor

Kiadó: Geomédia Kiadói Rt.
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 399 oldal
Sorozatcím: Geomédia Szakkönyvek-Üzlet és menedzsment
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-791-077-8
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A kötet célja, hogy a hazai szakirodalomban eddig hiányt jelentő területet, a turisztikai attrakciók - esemény, látnivaló, helyszín - menedzselésének témáját feldolgozza. Vonzerő ugyanis szinte mindenből válhat, ha a menedzsment megtalálja hozzá a megfelelő piaci csoportot. A könyv fejezetein végigvonuló fő motívum a látogató: az ő igényei, demográfiai és pszichológiai jellemzői. Mindezek vizsgálata alapján ismertetik a szerzők a látogatómenedzsmentben kialakult elveket és a hozzájuk kapcsolódó módszereket. A látogató élménye, illetve az attrakció fenntarthatósága és a menedzsment céljainak elérése egyaránt fontos kritériumok, ezért olyan technikákat kell a látnivaló menedzsmentjének alkalmaznia, amelyek mindhárom fő célnak megfelelnek. Az idegenforgalom egyik legfontosabb kérdése: hogyan lehet kielégíteni az egyes attrakciók látogatóinak igényeit. Az optimális látogatói élmény eléréséhez szükség van a látnivaló szakszerű megtervezésére, kialakítására és fenntartására, egyszóval az... Tovább

Fülszöveg

A kötet célja, hogy a hazai szakirodalomban eddig hiányt jelentő területet, a turisztikai attrakciók - esemény, látnivaló, helyszín - menedzselésének témáját feldolgozza. Vonzerő ugyanis szinte mindenből válhat, ha a menedzsment megtalálja hozzá a megfelelő piaci csoportot. A könyv fejezetein végigvonuló fő motívum a látogató: az ő igényei, demográfiai és pszichológiai jellemzői. Mindezek vizsgálata alapján ismertetik a szerzők a látogatómenedzsmentben kialakult elveket és a hozzájuk kapcsolódó módszereket. A látogató élménye, illetve az attrakció fenntarthatósága és a menedzsment céljainak elérése egyaránt fontos kritériumok, ezért olyan technikákat kell a látnivaló menedzsmentjének alkalmaznia, amelyek mindhárom fő célnak megfelelnek. Az idegenforgalom egyik legfontosabb kérdése: hogyan lehet kielégíteni az egyes attrakciók látogatóinak igényeit. Az optimális látogatói élmény eléréséhez szükség van a látnivaló szakszerű megtervezésére, kialakítására és fenntartására, egyszóval az attrakció- és látogatómenedzsment hatékony alkalmazására. A könyv számos példája és esettanulmánya hozzásegíti az olvasót, hogy megtalálja saját attrakciója számára a megfelelő konkrét megoldást. Puczkó László és Rátz Tamara arra vállalkozott, hogy létrehozzák az első magyar nyelvű összefoglaló munkát a látogatómenedzsment kérdéseiről, s ezzel segítséget nyújtsanak a különféle turisztikai attrakciók irányításával foglalkozó szervezetek, létesítmények, tulajdonosok számára. Dr. Puczkó László a Kodolányi János Főiskola docense, a Budapesti Közgazdaságtudományi és Államigazgatási Egyetem adjunktusa. 1993 óta oktat és vesz részt turisztikai kutatási programokban. Speciális érdeklődési körei a turizmus fizikai hatásai, a speciális turisztikai termékek, valamint a látogatómenedzsment. Rátz Tamara szintén a Kodolányi János Főiskola docense és a Budapesti Közgazdaságtudományi és Államigazgatási Egyetem adjunktusa, valamint 1995 óta a finnországi Hámé Polytechnic vendégtanára. A szerzők első közös könyve 1998-ban jelent meg a Turizmus hatásai címmel. Vissza

Tartalom

Előszó (Szabó Ildikó) 11
I. Turizmus
1. A turizmus rendszere 17
1.1. A turizmus fogalma 18
1.2. A turizmus rendszere 19
1.2.1. A turisztikai kínálat és az attrakciók kapcsolata 21
1.2.2. A turisztikai kereslet jellemzői 22
1.2.2.1. Turistatípusok 27
1.3. Az attrakciók szerepe a kínálatban 32
1.3.1. Az attrakciók definiálása 32
1.3.1.1. Az attrakció definíciójának szűkítése 34
1.3.2. Rendszerelméleti csoportosítás 35
1.3.3. Csoportosítás az attrakciók tulajdonságai alapján 38
1.3.4. Attrakciók csoportosítása a látogató élménye szerint 41
1.3.5. Attrakciók csoportosítása a vonzás hatóköre alapján 43
1.3.6. A szinergiahatás 44
1.3.7. Attrakciók csoportosítása a tulajdonlás formája alapján 46
1.4. A látogatómenedzsment feladatai és az attrakciók 48
1.5. Turisztikai trendek 49
1.6. Attrakciótrendek 55
1.6.1. Tematikus parkok 56
Esettanulmány: Ceol, ír Népzenei Központ, Dublin
(Kiss Kornélia fordítása) 60
2. Örökség 67
2.1. Az örökség fogalma 68
2.2. Örökségturizmus 70
2.2.1. Új trendek az örökségturizmusban 72
2.3. Ellentmondások az örökségturizmussal kapcsolatban 77
2.4. A világörökség 79
2.4.1. A világörökség-turizmus 84
Esettanulmány: A pannonhalmi bencés főapátság
(Kiss Kornélia)
5. Tematikus utak 91
3.1. Földrajzi lefedettség 92
5.2. Tematikus csoportosítás 93
3.2.1. Festői utak 94
3.3. Csoportosítás közlekedési eszközök alapján 95
3.4. Az utak kialakításának céljai 96
3.5. Felvetődő kérdések 100
Esettanulmány: A villány-siklósi borút mint tematikus út
(Szabó Géza) 104
II. Látogatómenedzsment
4. Interpretáció 121
4.1. Interpretáció mint kommunikáció 121
4.1.1. Az interpretáció definíciója 122
4.2. Látogatópszichológia 126
4.2.1. A pszichológia és a látogatók 126
4.2.2. Pszichológiai alapok 127
4.3. Környezeti pszichológia 129
4.3.1. Környezeti észlelés 130
4.3.1.1. Az információfeldolgozás nehézségei 133
4.3.1.2. Mentális fáradtság 133
4.3.2. A környezet megítélése 135
4.3.3. Környezetorientált személyiség 138
4.4. Tanulás, pszichológia, viselkedés 139
4.4.1. Behavioristák 139
4.4.2. A kognitív pszichológia 139
4.4.2.1. A viselkedést befolyásoló faktorok 140
4.4.2.2. Mentális térkép 142
4.4.2.3. Az ingerek feldolgozása 143
4.4.2.4. Konceptuális keret 145
4.5. Tanulási elméletek 148
4.5.1. Szabadidős tanulás 148
4.5.2. Tanulási modellek 149
4.5.3. Az érzékszervek tanulást befolyásoló szerepe 151
4.5.4. Pszichológiai összegzés 152
4.6. Az interpretáció irányító elvei 155
4.6.1. Interpretáció és oktatás 155
4.6.2. Az interpretáció alapelvei 158
4.7. Összegzés 170
4.8. Az interpretáció alanyai 172
4.9. Az interpretáció végzője 176
5. Bemutatási módszerek és eszközök 179
5.1. Az interpretációs módszerek kategorizálása 181
5.2. Statikus eszköztár 184
5.2.1. Tárgyak, statikus eszközök 184
5.2.2. Zónák kialakítása 190
5.2.3. Előzetesen ismertetett program/menetrend 190
5.3. Dinamikus eszköztár 191
5.3.1. Audiovizuális és számítástechnikai eszközök 191
5.3.2. Személyes kontaktus, személyes bemutatás 196
5.3.3. A látogatók bevonása 199
5.4. Kombinált eszközök 201
5.4.1. Ride-ok 201
5.4.2. Látogatóközpont 202
5.4.3. A mézesbödön-koncepció 204
5.5. Az értékelés tényezői 205
5.6. Eszközalkalmazási esetek, az eszközök speciális tulajdonságai 209
5.6.1. Jelek és piktogramok 209
5.6.2. írásmód, szóhasználat 214
5.6.2.1. Szóhasználat 215
5.6.2.2. írott anyagok 216
5.6.2.3. Javasolt standardok 220
5.6.3. A belépők l 222
5.6.4. Személyes interpretáció 225
5.6.5. Történelmi interpretáció 227
5.6.6. Vallási központok, kegyhelyek interpretációja 230
5.6.7. Élőlények bemutatása 231
5.6.8. Téralakítás, áramlástervezés, sormenedzsment 234
5.6.8.1. A személyes tér 235
5.6.8.2. Áramlástervezés 236
5.6.8.3. Sormenedzsment 239
5.6.9. A tematikus utak interpretációja 241
5.6.9.1. Útvonaltervezés 241
5.6.9.2. Megállók kialakítása 244
5.6.9.3. Nyomtatott eszközök 245
5.6.9.4. A vezetés módja 246
5.6.9.5. Alapvető standardok a tematikus utak interpretációjában 247
5.6.9.6. Autós túrák 250
5.6.10. Mozgáskorlátozott látogatók 252
5.7. Összegzés .253
Esettanulmány: Kiállítás építése a Halfmoon Caye Nemzeti Park
látogatóközpontjában
(Veréczi Gábor) 259
6. Az interpretáció elemzése 265
6.1. Elemzési elvek 265
6.2. Mit kutassunk? 267
6.2.1. Kutatás a bemutatott témák közötti preferenciák alapján 268
6.2.2. Kutatás a bemutatás stratégiája alapján 269
6.2.3. Kutatás az alkalmazott bemutatási eszközök alapján 270
6.2.4. Kutatás a megtekintés biztonságossága és kényelmessége alapján 271
6.2.5. Kutatás a látogatók információszerzése alapján 271
6.3. Elemzési típusok 271
6.3.1. Előre jelző elemzés 272
6.3.2. Fejlesztési elemzés 273
6.3.3. Összegző elemzések 275
6.4. Az adatgyűjtés fajtái 276
6.5. Az interpretációs eszközök elemzése 276
6.6. Elemzési módszerek 279
6.6.1. Megfigyelés 280
6.6.1.1. A megfigyelés típusai 280
6.6.1.2. Közreműködővel történő interpretáció 283
6.6.1.3. A megfigyelés eredményeinek értékelése 287
6.6.2. Szövegelemzés 289
6.6.2.1. Olvashatósági tesztek 290
6.6.2.2. Érthetőség 292
6.6.2.3. Tartalomelemzés 294
6.6.3. Az interjúk 295
6.6.4. A kérdőívek 295
6.6.5. A visszaemlékezés és a felismerés kutatása kérdőívekkel 297
6.6.6. Naplókészítés 300
6.6.7. Módszer a visszaemlékezés vizsgálatára 301
6.6.8. Vonzás és megtartás 305
6.7. A látogatók csoportosítása 306
6.8. A fotográfia felhasználása az attrakció értékelésében 308
6.9. Összegzés 309
7. Tervezés és menedzselés 311
7.1. Fogalmi keret 312
7.2. Látogatómenedzsment 313
7.3. Az interpretatív terv 314
7.3.1. Miért? 317
7.3.2. Mit? 320
7.3.3. Kinek? 322
7.3.4. Hogyan?/ Mikor?/ Hol? 323
7.3.4.1. A struktúramodell 324
7.3.5. Miből? 327
7.3.6. Na és? 327
7.4. Szolgáltatásterv 330
7.5. Megközelíthetőség/ megtalálhatóság 332
7.6. Hatásmenedzsment 332
7.7. Az attrakciók támogatási formái 333
8. Elemzés és ellenőrzés 339
8.1. Az elemzési útmutató 340
8.2. A Füsti Magyar Vasúttörténeti Park elemzése 345
8.3. Összegzés 357
Mellékletek 359
Irodalomjegyzék 382
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv