1.035.157

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Iskolakultúra 2005. szeptember

Pedagógusok szakmai-tudományos folyóirata - XV. évfolyam 9. szám

Szerző

Kiadó: Pécsi Tudományegyetem
Kiadás helye: Pécs
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 156 oldal
Sorozatcím: Iskolakultúra
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Fekete-fehér fotókkal, ábrákkal illusztrálva. Angol nyelvű összefoglalót tartalmaz.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A MODERN MAGYAR ISKOLARENDSZER KIALAKULÁSA A NEMZETKÖZI INTÉZMÉNYFEJLŐDÉSI ÉS RECEPCIÓS FOLYAMATOK TÜKRÉBEN
A modern magyar közoktatási rendszer kialakulását és fejlődését vizsgálva megállapíthatjuk, hogy annak hátterében a magyar nemzetállami fejlődés különböző, egymást követő reformidőszakainak eltérő modernizációs igényei, kihívásai és megoldásai állnak. Ennek előtörténetét a 18. század utolsó harmadában kibontakozó felvilágosult abszolutizmus jegyében megvalósuló tanügyi reform jelentette.

EGY ÉRETTSÉGI TÁRGYA, EGY TÁRGY ÉRETTSÉGE
Az információáramlás lendületének, a médiumok szaporodásának, a szövegek sokszorozódásának korában a magyar közoktatás is ügyének, feladatának tekinti a médiumok tartalmára irányuló olvasási kultúra alakítását, a kép-, illetve filmnyelvi szövegértés elmélyítését, az információs mobil társadalomban való tájékozódás megsegítését.

A RÉGI ÉS AZ ÚJ KÖZÉPSZINTŰ MATEMATIKA ÉRETTSÉGI VIZSGA ÖSSZEHASONLÍTÁSA
A kétszintű érettségi kapcsán felmerült az a... Tovább

Fülszöveg

A MODERN MAGYAR ISKOLARENDSZER KIALAKULÁSA A NEMZETKÖZI INTÉZMÉNYFEJLŐDÉSI ÉS RECEPCIÓS FOLYAMATOK TÜKRÉBEN
A modern magyar közoktatási rendszer kialakulását és fejlődését vizsgálva megállapíthatjuk, hogy annak hátterében a magyar nemzetállami fejlődés különböző, egymást követő reformidőszakainak eltérő modernizációs igényei, kihívásai és megoldásai állnak. Ennek előtörténetét a 18. század utolsó harmadában kibontakozó felvilágosult abszolutizmus jegyében megvalósuló tanügyi reform jelentette.

EGY ÉRETTSÉGI TÁRGYA, EGY TÁRGY ÉRETTSÉGE
Az információáramlás lendületének, a médiumok szaporodásának, a szövegek sokszorozódásának korában a magyar közoktatás is ügyének, feladatának tekinti a médiumok tartalmára irányuló olvasási kultúra alakítását, a kép-, illetve filmnyelvi szövegértés elmélyítését, az információs mobil társadalomban való tájékozódás megsegítését.

A RÉGI ÉS AZ ÚJ KÖZÉPSZINTŰ MATEMATIKA ÉRETTSÉGI VIZSGA ÖSSZEHASONLÍTÁSA
A kétszintű érettségi kapcsán felmerült az a gondolat, hogy vajon mennyiben fog változni az érettségizők teljesítménye az új vizsgafajta bevezetésével. Várható-e, hogy az új középszintű érettségi jobban differenciál, mint a régi? Hogyan viszonyulnak a diákok a változásokhoz, mennyire ismerik az új érettségi, illetve felvételi eljárás szerkezetét?

TANKÖNYVANALÍZISEK
A tankönyvanalízis lényege, hogy a tankönyvek jellemzéséhez, összehasonlításához és értékeléséhez kvantitatív méréseket használ. Az elmúlt évtizedek ilyen jellegű kutatásai során sikerült olyan mérési módszereket kidolgozni, amelyek a tankönyv szinte minden lényeges minőségi összetevőjét képesek jól megragadni.

RÉGI TANKÖNYVEK MUSTRÁJA A SZÉCHÉNYI KÖNYVTÁRBAN
Nehéz és ellentmondásos a tankönyvszerzők sorsa: a maguk korában a legolvasottabb, legismertebb szakemberek, számos esetben személyük teljesen összeolvad az általuk képviselt tudománnyal. Másrészt viszont az idő múlásával könyveik könyvtárak, szertárak, tanári dolgozószobák polcaira kerülnek, és bizony csak nagy-néha veszi őket elő egy kutakodó kedvű érdeklődő. Ezt a nyilvánvaló tényt és a régi tankönyvekben rejlő hatalmas tudásanyag termékenyítő erejét ismerték fel az Országos Széchenyi Könyvtárban, ahol a Magyar Tudományos Akadémiával és a Magyar Tudománytörténeti Intézettel közösen, 'Pannóniai Féniksz, avagy hamvából feltámadott magyar nyelv' címmel a 16-19. századi első nyomtatott tudományos könyvekből reprezentatív kiállítás nyílt. Vissza

Tartalom

Tanulmány
Pukánszky Béla: Rousseau gyermekszemlélete és a „fekete pedagógia" 3
Juliane Jakobi: A gyermek évszázada javított változatban 17
Meike Sophia Baader: A vallás és a reformpedagógia bensőséges kapcsolata 28
Pálvölgyi Ferenc: A reformpedagógia vallásos dimenziói 38
Németh András: A modern magyar iskolarendszer kialakulása a nemzetközi intézményfejlődési és recepciós folyamatok tükrében 50
Horváth Beáta: Egy érettségi tárgya, egy tárgy érettsége 71
Rójáné Oláh Erika: A régi és az új középszintű matematika érettségi vizsga összehasonlítása 79
Kerber Zoltán: Magyar nyelv és irodalom tankönyvek elemzései I. 97
Szemle
Nóbik Attila: Rousseau-kép a 19. századi neveléstörténeti tankönyvekben 125
Hargitai Henrik: Tipográfiai analfabétizmus 131
Kojantiz László: Tankönyvanalízisek 135
Kritika
Mikonya György: Régi tankönyvek mustrája a Széchenyi Könyvtárban 144
Halmai Tamás: Közelítések, távlatok 149
(Kovalcsik Katalin [2001, szerk.]: Tanulmányok a cigányság társadalmi helyzete és kultúrája köréből)
Kolozsi Ádám: Az etnológia új útjai 150
(Kaschuba, Wolfgang [2004]: Bevezetés az európai etnológiába)
Contents 155
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv