1.034.828

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Általánosan elérhető nyelvoktató programok Magyarországon

Kutatási zárótanulmány

Szerző
Szerkesztő

Kiadó: Nemzeti Felnőttképzési Intézet
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 169 oldal
Sorozatcím: Felnőttképzési Kutatási Füzetek
Kötetszám: 8
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A nyelvtudás, mint alapkompetencia
A felnőttképzés jelenlegi törvényi környezetében a nyelvi képzések a szakképzéssel közös kategóriába tartoznak. Jelen tanulmány szakmai elemzései,... Tovább

Előszó

A nyelvtudás, mint alapkompetencia
A felnőttképzés jelenlegi törvényi környezetében a nyelvi képzések a szakképzéssel közös kategóriába tartoznak. Jelen tanulmány szakmai elemzései, következtetései és javaslatai azonban abból a - nyelvtanítási szakmai körökben egyértelműnek tartott - alaptézisből indulnak ki, hogy a nyelvtudás egyedi alapkompetencia, amely, ha valamihez lehet hasonlítani, közelebb áll az anyanyelven elsajátított írás-olvasás alapkompetenciájához, mint bármely jellegű szakmai tudáshoz vagy készséghez. A lenti különbségből adódóan a nyelvtanulási folyamat sem azonos a szakmai tudás elsajátításának folyamatával. Noha mindkettő folyhat a felnőttképzés keretei között a képzés külső körülményei egymástól lényegesen eltérő tanulási folyamatot takarnak. Ezek ismerete, tudatosítása alapvetően szükséges ahhoz, hogy a nyelvi képzések minőségi ismérveit megértsük, és azokat megfelelő módon alkalmazzuk.
A fenti szakmai megállapítás nyelvpolitikai visszaigazolását az Európa Tanács deklarált álláspontja is megerősíti, amely az idegennyelv-tudást alapkompetenciaként értelmezi, és az európai polgárok számára az anyanyelvükön kívül két idegen nyelv ismeretét tartja kívánatosnak. Az Európa Tanács elvi nyelvpolitikai álláspontjának gyakorlati megvalósítását tükrözi a nyelvi kompetencia mint alapkompetencia beépítése az EUROPASS-ba, amely az Európai Nyelvi Portfolió mintája alapján ún. szakképzési útlevélként a szakmai képzések és képzettségek áttekinthetőségét és átjárhatóságát hivatott elősegíteni. Vissza

Tartalom

Előszó 5
I. Helyzetleírás 7
I.1. Az idegennyelv-ismeret helyzete Magyarországon 7
I.1.1. Bevezetés 7
I.1.2. Visszatekintés 7
I.1.3. A "Helyzetelemzés" 10
I.1.4. A "Helyzetelemzés" legfontosabb általános megállapításai 12
I.1.5. A lakosság nyelvtudásának szintje a "Helyzetelemzés" alapján 18
I.1.6. Javaslatok 38
I.2. Felhasználói igények és tendenciák 39
I.2.1. A idegennyelv-oktatási programokat igénybevevő egyéni felhasználók 39
I.2.2. Céges igények 48
I.2.3. Munkaügyi központok és ügyfeleik, mint felhasználók 56
I.2.4. Közbeszerzés, állami szektor 58
I.2.5. Összegzés 60
I.2.6. Javaslatok: 61
I.3. A felnőttképzés keretein belül történő nyelvoktatás intézményi háttere 61
I.3.1. A felnőttképzés keretein belül történő nyelvoktatás személyi és tárgyi feltételei 61
I.3.2. Támogatási források 67
I.3.3. Összegzés 77
I.3.4. Javaslatok: 77
I.4. Nyelvi programok Magyarországon 77
I.4.1. A 48/2001 OM rendelet szerint nyilvántartott nyelvi programok 78
I.4.2. A Felnőttképzési Akkreditáló Testület (FAT) által akkreditált nyelvi programok 80
I.4.3. Nyelvi programok elemzése mintavételi eljárással gyűjtött adatok alapján 83
I.4.4. Alternatív tanulási formák: távoktatás és e-learning 90
I.4.5. Nyelvvizsgák 94
I.4.6. Összegzés 98
I.4.7. Javaslatok 98
I.5. Jogi szabályozások és anomáliák 99
I.5.1. Felnőttképzési törvény 101
I.5.3. Tanárok foglalkoztatása a felnőttoktatásban és a magán nyelvoktatásban 11
I.5.4. A felnőttképzéshez társuló egyéb jogszabályok és központi támogatási lehetőségek 118
I.5.5. Összegzés 122
I.5.6. Javaslatok: 123
I.6. Minőségbiztosítás 130
I.6.1. Nyelvoktatás és a Nyelviskolák Szakmai Egyesülete 132
I.6.2. A tanárok kulcsszerepe 133
I.6.3. A Nyelviskolák Szakmai Egyesületének minősítési rendszere 134
I.6.4. Összegzés 139
I.6.5. Javaslatok: 141
II. Javaslatok összegezve 143
III. Akció-és költségtervek 155
Irodalomjegyzék 157
Mellékletek 159-169
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Általánosan elérhető nyelvoktató programok Magyarországon Általánosan elérhető nyelvoktató programok Magyarországon
Állapot:
2.480 Ft
1.240 ,-Ft 50
10 pont kapható
Kosárba
Állapotfotók
Általánosan elérhető nyelvoktató programok Magyarországon Általánosan elérhető nyelvoktató programok Magyarországon
Állapot:
2.480 ,-Ft
20 pont kapható
Kosárba
konyv