kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
| Kiadó: | Franklin-Társulat Magyar Irod. Intézet és Könyvnyomda |
|---|---|
| Kiadás helye: | Budapest |
| Kiadás éve: | |
| Kötés típusa: | Fűzött papírkötés |
| Oldalszám: | 327 oldal |
| Sorozatcím: | Olcsó könyvtár |
| Kötetszám: | 644-646 |
| Nyelv: | Magyar |
| Méret: | 15 cm x 11 cm |
| ISBN: | |
| Bevezetés | |
| Aesthetikai elvek szerepe az irodalom újjászületésében | |
| Almási Balogh Pál és Versényi György aesthetika-történetei tanulmányai | |
| Ez értekezés tárgya, köre és czíme | |
| Bessenyei György | |
| Bessenyeivel kezdődik az irodalom újjászületése | |
| Philosophiai és széptani nézeteinek forrása | |
| Viszonya Voltairehez | |
| A nyelv aesthetikai fejlesztését sürgeti | |
| Felfogása a szépről | |
| Nézetei a magyar irodalomról és külföldi mintái | |
| Hol és mikép alkalmazza költői munkásságában Voltaire elméletét? | |
| Ő említi irodalmunkban először Shakespearet | |
| Sófalvi József | |
| Mit tudunk életéről? | |
| Művei | |
| Az Oeconomia vitae humanae kivételével Sulzer értekezéseit fordítja | |
| A természet munkáiból vétetett erkölcsi elmélkedések | |
| A rend minden szépség kútfeje | |
| A természet szépségéről való beszélgetések | |
| Isten a legfőbb szépség | |
| A természeti szép megismerése a lelki széphez (erényhez) vezet. A természeti szép mindenkor és mindenkire hat | |
| Egység a sokféleségben | |
| Csak a formában kereste-e Sulzer a természeti szépet? | |
| A természet a művészet és mesterség mintája | |
| Sulzer viszonya Baumgartenhez és a német popular-philosphia | |
| Minden elméleti vizsgálódás gyakorlati czélja a társadalmi élet boldogsága | |
| A művészet a szép által megkedvelteti az erényt és a rút által megutáltatja a bűnt | |
| Sulzer fontossága a magyar aesthetika történetében | |
| Mily czél vezette Sófalvit az első magyar nyelven írt aesthetikai értekezésben? | |
| Szerdahelyi György: Aesthetika | |
| Szerdahelyi élete | |
| Munkái | |
| Korabeli nézetek Sz. aesthetikájáról | |
| Leibnitz philosophiája | |
| Wolff rendszerbe foglalja a philosophia eredményeit | |
| Baumgarten kiegészíti e rendszert az aesthetikával | |
| Az aesthetika az érzéki megismerés theoriája | |
| Elméleti és gyakorlati aesthetika | |
| A művészetek feladata a természet utánzása | |
| A szép: érzékileg megismerhető tökéletesség | |
| A szép viszonya az igazhoz és jóhoz | |
| Baumgarten érdemei és tévedései | |
| Szerdahelyi meghatározása az aesthetikáról | |
| Aesthetikájának két része | |
| Izlés | |
| A szépség meghatározása körül földmerülhető nehézségek | |
| Szép, jó, igaz | |
| Szerdahelyi viszonya Baumgartenhez | |
| Logikailag és aesthetikailag igaz | |
| A művészet a szép természetet követi, sőt más világot alkot | |
| A szép ethikai hatásáról | |
| A szép elemei | |
| A művészetek felosztása | |
| Szerdahelyi és Szép János | |
| Imago aesthetices | |
| Szerdahelyi vallomásai aesthetikai vizsgálódásainak okáról, módjáról és czéljáról | |
| Egyéb forrásai és Baumgarten | |
| Szép János | |
| Munkái | |
| Szép János átdolgozása az első magyar nyelven írt rendszeres széptan | |
| Szép János nyelve és aesthetikai műszavai | |
| Szerdahelyi: Ars poetica generalis | |
| Utánzás képessége és hajlam az összhang iránt szülte a költészetét | |
| Alkalmazása és tárgya | |
| A költészet elemei: mese és előadás | |
| Elbeszélés és cselekmény | |
| Költői és történeti elbeszélés | |
| Miben különbözik a leírás az elbeszéléstől? | |
| Lessing Laokoon elméletének első magyar interpretetiója | |
| Sorsfordúlat | |
| Rásimerés | |
| Episod | |
| Machina | |
| Jellem | |
| Előadás | |
| A költészet feladata | |
| A költői tehetség és poetai jellem | |
| Phantasia és izlés | |
| Források | |
| Szerdahelyi: Poesis narrativa | |
| Az epikus költészet négy faja: aesopi mese, regény, eposz és idyll | |
| Az aesopi mese osztályozása: parabola, apologus és mixta | |
| A regény két faja: költői beszély és prózai elbeszélés | |
| A regény eredete és védelme | |
| A regényirodalom áttekintése s a magyar szépprózai elbeszélés | |
| Hősi és furcsa epos | |
| Hős epos és történet | |
| Az eposzi hős | |
| Az eposz szerkezete | |
| Az epos-irodalom áttekintése | |
| A magyar eposz | |
| A furcsa eposz meghatározása és története | |
| A pásztorköltészet tárgya, előadása és irodalma | |
| A magyar pásztorköltészetről | |
| Faludi Ferencz | |
| Mándi Sámuel első magyar regényelmélete | |
| Szerdahelyi: Poesis dramatica | |
| A dráma meghatározása, tárgya, szerkezete és előadása | |
| A tragédia cselekménye és személyei | |
| A drámai és epikai heroismus különbsége | |
| Mi a tragikum? | |
| A szerelemnek nincs tragikai méltósága | |
| A megoldás | |
| A drámairodalom áttekintése | |
| Az angol dráma és Shakespeare | |
| Shakespeare első behatóbb és jellemzőbb méltatása hazánkban | |
| A komedia meghatározása, tárgya és személyei | |
| Jobban szereti a realis viszonyokat | |
| A jellemzés igazsága itt fontosabb, mint a tragédiában | |
| A ridiciulum szerepe és hatása | |
| A komedia nyelvéről és a bonyodalom megoldásáról | |
| A görög és latin vígjáték | |
| Moliére első komolyabb méltatása | |
| Az operáról | |
| Honnan veszi elemeit? | |
| Melyek az opera hibái és hogyan lehetne rajta segíteni? | |
| Szerdahelyi általános méltatása, érdemei és tévedései | |
| Összefoglalás | |
| Folyóiratok. Magyar Hirmondó | |
| A folyóiratokban megjelenet aesthetikai és műelméleti értekezések fontossága | |
| Magyar Hirmondó | |
| Rát Mátyás kritikai elve | |
| Irodalmi tanulmányokra buzdítja az ifjuságot | |
| A magyar nyelv aesthetikai művelését sürgeti | |
| Kárhoztatja a leoninius és chronostichon verseket | |
| Jegyzései a fordításról és polemiája a magyar irodalmi nyelv ügyében | |
| A Magyar Hirmondó további sorsa és megszünése | |
| Görög és Kerekes Magyar Hirmondójában a rege és mese közötti különbség magyaráztatik | |
| Földi János elmélkedése a zsidó versírástól | |
| Mendelssohn: Mi az oka, hogy sem a csupa világos, sem pedig a csupa homályos gondolatok meg nem egyezhetnek a szépség érzésével? | |
| A képzelés tisztasága segíti a gyönyörködést | |
| Aristoteles poétikája bizonyos helyének magyarázatja | |
| A világ alkotmányának két különböző oldalról való megvizsgálása | |
| Kassai Magyar Museum | |
| Bacsányi előszava | |
| A nemzeti culturalis haladásának feltétele a művelt ízlés | |
| Sürgeti az aesthetikai tanulmányokat, kritikát és idegen remekművek átültetését | |
| Ismerteti Miltont, Ossiant, Bessenyeit, Ányost, Báróczyt és fejtegeti a műfordításról való nézeteit | |
| Kazinczy aesthetikai munkássága | |
| Verseghi Ferencz dolgozatai: A szép mesterségekről | |
| A szép mesterségeknek rövid története | |
| A muzsikáról | |
| Mind ez értekezések fordításai a Sulzer-fele Allgemeine Theorie der schönen Künste illető fejezeteinek | |
| A szinház mint erkölcsmenesítő intézet | |
| Péczeli és a Mindenes Gyüjtemény | |
| A könyvirókhoz. Fejtegeti ebben a szép hatását, megkülönbözteti a költőt az iparostól, szól a hasznosnak és gyönyörködtetőnek viszonyáról, s magyarázza a költés czélját és természetét | |
| Az észről és elmésségről | |
| A történetírásról | |
| A hangegyezésről és harmoniáról | |
| A poésisről | |
| A pásztori verseknek eredetéről | |
| Magyar komediák | |
| A meséről v. poética históriáról | |
| A mesékről vagy költött beszédekről | |
| Ovid Metamorphosisairól | |
| Az ízlelésről (Seran de La Tour) | |
| Más jegyzések a magasságosról (Seran de la Tour) | |
| A fenségesról (Castel P.) | |
| Az ékesen szólásról (O. Buffier) | |
| Micsoda hasonlatosság légyen az ékesszólás és a festés között? (Bern Sensaric) | |
| Mégis az ékesenszólásról (Coypel) | |
| A beszédnek jeles elmondásáról | |
| Az indulatoknak felgerjesztéséről | |
| Péczeli: A beszélő versezetről készített próba | |
| Kikel a műszabályok ellen és bizonyítja azok viszonylagos értékét | |
| A görög, franczia és angol dráma rövid jellemzése | |
| Az eposz meghatározása | |
| A világirodalom remek eposzainak összehasonlításából vonja le műelveit | |
| A mit minden nemzetnél talált, azt fogadja el az eposz lényeges tulajdonságának, a többi esetleges vonásokat az illető nép jelleméből magyarázza | |
| Az olasz, franczia és angol stíl összevetése | |
| Ne kövessünk az eposzban sem szabályokat, hanem tanulmányozzuk e műfaj remekeit | |
| Homer, Virgil. Lucanus, Le Trissen, Camoens, Tasso, Don Alonzo d'Ercilla, Milton | |
| Batteux, Pope, Horatius és a renaissance-kori poétika | |
| Molnár János Magyar Könyvesháza | |
| Plato közbeszédeiről | |
| Stranda: Prolasiones academicae | |
| Vitruvius: Az építő mesterségről | |
| Révai Miklós aesthetika történeti jelentősége | |
| A pásztorköltészetről szóló oktatás. (Batteux után Révai) | |
| Az ízlés historiájából | |
| A dráma eredetéről (Batteux után Dayka) | |
| Batteux aesthetikai rendszeréenk rövid ismertetése | |
| Elmélkedés avagy próbatétel a kiritkáról | |
| Pope tankölteményének méltatása | |
| Horatius Ars poéticájának első magyar fordítása és jelentősége | |
| A magyar aesthetikai törekvések első korszakára két idegen irány gyakorol jellemző befolyást: a renaissance-kori poética és a mult században megalakult német aesthetika (Baumgarten, Sulzer. A francziák részéről Boilean és Batteux) | |
| Látzai József: Oskolai tanító könyv | |
| Kármán és az Uránia | |
| Czélja az ízlés terjesztése | |
| Milyennek kivánja a kritikát | |
| A nemzet csinosodása | |
| A tudomány művészi formában való terjesztéséről | |
| Mi teszi a költőt? | |
| Elitéli a tömeges fordítást | |
| A költő tiszteletéről és hatásáról | |
| Kármán munkásságának főideája: "A jó formálás" | |
| Remekek a düsseldorfi képpalotában | |
| Első magyar műkritikai értekezés | |
| A mosaik munkákról | |
| Az oszlopokról | |
| Aesthetikai műszók | |
| Pánczél D., Sándor Istv., Kis J., Virág Benedek | |
| Pánczél Dániel Bibliothecája az első kritikai szakközlöny | |
| Sándor István Sokféle cz. vállalata | |
| A szobrászatról. Raphaelről | |
| A ritkáról és szépről | |
| A lenionus és chronosticon versekről | |
| A költött beszédekről | |
| A magyar játékmesékről és játékszinről | |
| A régi s mostani magyar tánczáról és énekről | |
| Kis János: Kalendariuma | |
| A szépség felszentelése | |
| A kritika, vagy a tudományok s mesterségek itélő istennője. Virág Benedek: Ars poética fordítása és magyarázatai | |
| Csokonai, Gyöngyösi J. és Vitkovich | |
| Csokonai aesthetikai dolgozatai | |
| Költészeti elve | |
| Nézetei Kisfaludy S. Himfyjéről | |
| Az anakreoni dalról | |
| A lyrai költészet eredete és természeti alapja | |
| Az óda és dal | |
| Az anakreoni dal tárgya és szelleme | |
| Anakreon-irodalom | |
| Előbeszéd a Dorottyához | |
| Dorottya nem pasquille, nem is satira, hanem furcsa vitézi versezet | |
| Ez elnevezés igazolása | |
| Miért irta Dorottyát? | |
| Műeljárása | |
| Iránya | |
| A költészet erkölcsi hatásáról | |
| Miben áll a Dorottya comicuma? | |
| Szerkezete és előadása | |
| A furcsa epopoeáról | |
| A komikum meghatározása és magyar elnevezése | |
| A comica epopea meghatározása | |
| A ridiculum forrásai | |
| Csokonai ismerteti először Herdert | |
| Csokonai további aesthetikai törekvése és terve egy magyar költészettan megírására. (Marmontel után) | |
| A nyelv széptani fejlesztését sürgető megjegyzései | |
| Összefoglalás | |
| Gyöngyösi J. gondolatai a rímes verselésről, a helyes versírás törvényeiről, az ízlés meghatározásáról és a leoninusokról | |
| A XIX. század első évtizedének meddősége aesthetikai tanulmányokban | |
| Schedius Lajos német folyóirata | |
| Feltételek | |
| Vitkovich: A játékszínről. (Schiller után) | |
| Erdélyi Museum. Kisebb dolgozatok | |
| Kazinczy utasításai | |
| A folyóirat programmja | |
| Döbrentei szigorú kritikára fekteti a súlyt | |
| A folyóirat irodalmi hatása és fontossága | |
| Gr. Teleki József: Gyermekeim neveléséről való gondolataim | |
| Szász Mózes: Okos élet regulái | |
| Szentkúti Sándor: Halottak beszélgetése | |
| Zsombori József: A magyar nyelv mostani állapotjáról | |
| Pataki Mózes: A római poésis története | |
| Kazinczy verselméleti és kisebb kritikai czikkei | |
| Tanulmánya: a szép tudományok befolyásáról a felsőbb tudományokra (Herder után) | |
| Szabó András: Philosophiára vezető értekezések | |
| Kis János: A költés és a szép literatura dicsérete | |
| Miért szükséges a tudományokat és szép mesterségeket virágoztatni? | |
| Döbrentei Gábor | |
| Munkásságának általános jellemzése Gyulai Páltól | |
| Raphaelről s a szép művészetekről | |
| Eredetiség és jutalomtétel, drámai pályázat | |
| Utasítások a dráma szerkezetére, jellemzési módra, nyelvre és a kellő előismeretek megszerzésére | |
| A pályázat eredménye | |
| Értekezés: Játékszíneink mostani állapotáról | |
| Mint kellene lenni a játékszinnek? | |
| Észrevételek a szomorújáték tehoriája körül | |
| A költő ismerje az embereket, darabjának korát, e kor erkölcseit, szokásaits mind azon vonásokat, melyek azt jellemzik | |
| A képzelet és értelem munkája a dráma megalkotásában | |
| A cselekmény, jellem és előadás | |
| Tragikai felfogása | |
| A szerelem drámai alkalmazása | |
| A hármas egység | |
| Compositio | |
| Tragikus esetek | |
| Peripetia | |
| Drámabirálat elvei | |
| A történeti hüség | |
| Bólyai Farkas darabjainak jellemzése | |
| A német játékszín eredete és története | |
| A német próza története | |
| Boileau poétikájának ismertetése | |
| Nisard nézetei e műről | |
| A magyar literaturát illető jegyzékek | |
| Az ízlelésről, szigorú kritikáról, a költő neveléséről | |
| Versírási nehézségek | |
| A poésis nyelve | |
| Észrevételek az életírás tehoriájáról | |
| A kritikáról | |
| Viszonya Herderhez s a kifejtett gondolatok méltatása | |
| A fordító, másoló az előtte levő eredeti széphez | |
| Összefoglalás | |
| Buczy Emil | |
| Értekezés az elmének magas kifejlődése körül az ízlés munkájiban | |
| Tudós író és szép-író | |
| Valamely nemzet műveltsége annak politikai bukása után is él | |
| A latin nyelv és irodalom hatása a modern népekre | |
| Minden tehetség csak annyiban hahat a maga nemzetére, a mennyiben annak műveltségi "tónusa" e hatást befogadni képes | |
| Shakespeare és kora | |
| Dante | |
| A keleti nyelvek elhanyagolásáról | |
| A magyarok kulturalis törekvései és műveltségi "tónusa" | |
| Nincs kritika, nincs ízlés | |
| Az aesthetikai nevelés is hibás | |
| Egyéb okok, melyek az irodalom fejlődését akadályozzák | |
| Nincs nemzeti nyelv | |
| A kritikaszterek és grammatikusok is sokat ártanak | |
| Biztatás egy szebb jövőre | |
| Buczy értekezésének érdemei | |
| Miért nem lehetett mégis mélyebb hatása | |
| Formai fogyatékosság és nehézkes előadás | |
| A tragédia legfőbbje a görögöknél s mostani álláspontja | |
| Irodalomtörténeti felfogás | |
| Művészet és élet | |
| A drámát megelőzte az epos | |
| A művészetek gyorsa felvirágzása Görögországban | |
| A görög geine kifejlődése okainak sajdítása | |
| A görög tragédia hősei és tárgya | |
| Aechylos és Sophokles által nyert formája | |
| Athén tónusa | |
| A közízlés | |
| A görög tragédia ismertetése és magyarázata a köztónus alapján | |
| A római művészet utánzása a görög művészetnek | |
| Renaissance, s az olasz, spanyol, franczia és angol dráma | |
| Shakespeare | |
| Az Erdélyi Museum megszünése | |
| A lyrica poésis okairól és lyricusokról | |
| A görög lyra és Pindar | |
| A latin lyra és Horácz | |
| Ossián | |
| Petrarca | |
| Sarbiewszky | |
| Összefoglalás | |
| Verseghi kisebb dolgozatai és Rikóti Mátyás | |
| Egy jó szívből költ szatira avagy feddő költemény a magyar litteraturáról | |
| Rövid értekezések a musikáról | |
| Mi a poezis és ki az igazi poeta? | |
| Rikóti Mátyás | |
| E satirico-didactico epos aesthetikai iránya | |
| Az onomatopoisesről | |
| Poéta nascitur | |
| A költő széptani műveltségéről | |
| A classicus költészet szolgalelkű utánzása | |
| Az ókori irodalom relatív becséről | |
| A művészet forrása | |
| Modern irodalmi műveltség | |
| A magyar nemzet aesthetikai képzése | |
| A művészetek culturalis hatásáról | |
| A műfajok tisztaságáról | |
| Igazság a művészetben | |
| A tekintély érvnek nincs tekintélye | |
| Verselési játékok | |
| Mennyiben tanulmányozzuk és alkalmazzuk a régiséget? | |
| A költő egyoldalúságáról s a költészet realista alapjáról | |
| A nemzeti irodalmi nyelvről | |
| Költői carricaturák: a tragikus, pásztorköltő, epikus és "ódista" | |
| Mythologiai requisitum | |
| A költő világa és közönsége | |
| A magyar költő jutalma | |
| Verseghi Analyticája, egyéb értekezései, összefoglalás és befejezés | |
| Analyticae institutionum linguae hungaricae | |
| Usus aestheticus hungaricae | |
| Rendszeres széptan | |
| Sulzer aesthetikai rendszere | |
| Verseghi rendszere | |
| A philosophiának talpigazságaira épített felelet | |
| Az egyházi énekről | |
| Barátságos tanácskozások az egyházi magyar ékesen szólásról | |
| A zsoltárokról | |
| Átmenet Kölcseyhez | |
| Összefoglalás | |
| Befejezés |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.