1.034.828

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Történelem X.

tankönyv a X. osztály számára

Szerző
Szerkesztő
Fordító
Lektor

Kiadó: Ábel Kiadó
Kiadás helye: Kolozsvár
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 128 oldal
Sorozatcím: Történelem
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 26 cm x 20 cm
ISBN: 973-823-943-5
Megjegyzés: Fekete-fehér illusztrációkkal.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Európa és az „új világok" a bécsi kongresszusig Európa és az „új világok" Olyan szószerkezet ez, amelyből számos kérdés és bizonytalanság származik. Emiatt vizsgálódásaink során mellőzzük az immár... Tovább

Előszó

Európa és az „új világok" a bécsi kongresszusig Európa és az „új világok" Olyan szószerkezet ez, amelyből számos kérdés és bizonytalanság származik. Emiatt vizsgálódásaink során mellőzzük az immár klasszikusnak tekintett sztereotípiákat, és mivel az a célunk, hogy önálló gondolkodásra ösztönözzünk titeket, inkább arra törekszünk, hogy a fogalomkör tisztázásához nyújtsunk nektek segítséget. Kétségtelen, hogy a tankönyvünk lapjain bemutatott történelem középpontjában Európa áll. Csakhogy melyik Európa? A távoli múltba visszanyúló folyamatosság érzését ápoló, patrimoniális és hagyományőrző, a görög-római és a keresztény kultúra öntőmintáiból kikerült abszolút értékeket védelmező Európa? Avagy talán a szabadelvű és demokratikus Európa, amely a hagyomány és újítás gyakorta heves összecsapásaiból, a múlt és a jelen értékeihez való ragaszkodás és az azokkal való szembefordulás konfliktusaiból született? Annyi bizonyos, hogy az európai modernitás nem egy meghatározott időpontban és nem egy bizonyos országban formálódott. Történelmi tapasztalatok sora hívta létre, hosszas történelmi folyamat, sok-sok kihívás és megannyi tényezőtől meghatározott parancsoló szükségszerűség eredménye. Kialakulásában rengeteg körülmény játszott közre, a politikai és gazdasági berendezkedéstől a térig és időig, a szegénységtől és a bőségtől a sokféle szemléletmódig és magatartásformáig, az írástudatlanságtól a közoktatás elterjedéséig, a tévhitektől a tudományos nézetekig, a háborúktól a békéig, a türelmetlenségtől a toleranciáig, a mindenkori hatalomtól való függéstől és kiszolgáltatottságtól a személyes szabadságig. Ez az időszak, amikor Európának azzal az igen súlyos dilemmával kellett szembesülnie, hogy sikerül-e a múlt értékeit egy „új világ" elvárásaival, a megismerés új horizontjaival összehangolnia, és identitása megőrzése érdekében egy egészen más értékrendre támaszkodva tud-e új értékeket teremteni, vagy pedig gazdasági, politikai, művelődési és szellemi struktúrái válságba kerülnek. Ekként született meg a reform és forradalom alternatívája, alakult ki a maga sokrétűségében a modern európaiság különböző politikai rendszereivel, gazdasági fejlődésének eltérő ütemével, az egész kontinensre kiterjedő kulturális és vallási sokszínűségével. Hiszen a modern Európa egy olyan földrész, amelyen egyszerre több világ is együtt létezik, és ezeknek nem azonos a földrajzuk, különbözik a politikai történetük, mások a vallásfelekezeteik. E sajátságos körülmények közepette a történelmi idő hihetetlenül felgyorsult, Európa és az „Újvilág" kapcsolatai kiszélesedtek. A Föld ekkor vált igazán kerekké, Európa pedig a világ ura lett. A földrajzi felfedezések, a megismerés és a növekvő szükségletek, de a szelekció révén is megszületik a közös törekvések Európája, a szabadság, a demokrácia és a törvényesség általánosan elfogadott eszmerendszerére épülő „nyugati egyetemesség". Mindezek középpontjában a polgár áll, aki tudatosan gyakorolja állampolgári és politikai szabadságjogait, illetve kötelességeit. Mindezek által Európa és a Világ egy olyan új, a közös értékeket integráló formát fedez fel identitása kifejezésére, amely serkentőleg hat az emberi kreativitás kiterjedésére és a nemzeti önazonosság megélésére. Tankönyvünk tehát - a tárgyalt történeti korszakhoz hasonlatosan - egyfajta kihívást hordoz magában, amelyet egyként intézünk a diákokhoz és tanártársainkhoz. Egy dolog kétségtelen: gondolkodásra, cselekvő hozzáállásra, leleményességre biztatunk mindenkit. Azt szeretnénk, ha e munka által a tanár-diák viszony belső energiákat mozgósító partnerséggé válnék, közös erőfeszítéssé a szóban forgó időszak végigjárásához, megismeréséhez és megértéséhez. Olyan tankönyvet indítunk tehát útjára, vágunk bele vele a közös kalandba, amelyet - úgy hisszük - vártatok és kiérdemeltetek. A TÖRTÉNELEM ugyanis, ha csak az események oldaláról közelítjük meg, egy és ugyanaz. Ám a felmerülő kérdésekre rendkívül sokféle választ adhatunk. A lényeg az, hogy a válaszok jól megalapozottak legyenek, érvek és bizonyítékok támasszák alá. Mert végső soron mi is Európa? „Az örökké elégedetlen gondolkodás." Sok sikert kívánunk! A szerzők Vissza

Tartalom

Bevezető: Európa és az „új világok" a bécsi kongresszusig 5
Hogyan használjuk a tankönyvet? 6
1. fejezet
A humanizmus - egy új, sokoldalú világnézet
• Az itáliai városok és az irodalmi-művészeti újjászületés 8
• Az újkor küszöbén - a humanizmus 12
Esettanulmány: Kimagasló reneszánsz személyiségek Közép- és Kelet-Európában 16
2. fejezet
A reformáció és az ellenreformáció
• A katolikus egyház megújítására tett kísérletek 1517 előtt 18
• A reformáció új embereszménye 20
• Az ellenreformáció. A tridenti zsinat 22
Esettanulmány: Reformáció Erdélyben 24
3. fejezet
A terjeszkedő Európa
• Földrajzi felfedezések. Gyarmatbirodalmak kialakulása 26
• A gyarmati rendszer kialakulásának kezdetei 30
• Találkozás Európán kívüli civilizációkkal. A másság képe 32
Esettanulmány: Keresztény hittérítők a Távol-Keleten 34
Összefoglaló: Az „új világok" képe az európai tudatban 36
4. fejezet
A barokk és a klasszicizmus
• Barokk és ellenreformáció 38
• Abszolutizmus és klasszicizmus 40
• A klasszicizmus embereszménye 44
Esettanulmány: A barokk a román fejedelemségekben 46
5. fejezet
Anglia a forradalmak évszázadában
• A Jogok kérvényétől a Jogok nyilatkozatáig 48
• Nagy-Britannia Egyesült Királysága 52
• Anyaország és gyarmatok 54
Esettanulmány: Thomas Hobbes és a nagy polgárháború 56
6. fejezet
A tudományos forradalom és a műszaki fejlődés
• A gondolkodás forradalma: a racionalizmus és a tudományos megismerés 58
• A műszaki fejlődés és következményei 60
Esettanulmány: Newton és az újkor szelleme 62
Ismétlés és kiértékelés (1-6. fejezet) 63
7. fejezet
Hétköznapi élet a XVII-XVIII. századi Európában
• Az ellentétek világa: a falusi és a városi Európa 64
• Főváros és vidék 66
• Társadalmi modellek és struktúrák 68
Esettanulmány: Az ellentétek országa: Oroszország.
Szentpétervár mindennapjai a XVIII. században 70
8. fejezet
A felvilágosodás
• Felvilágosodás és társadalom. Ismertetőjegyek 72
• A felvilágosodás eszméinek elterjedése. A közvélemény 76
• A felvilágosult abszolutizmus 78
Esettanulmány: Az osztrák felvilágosult abszolutizmus. A jozefinizmus 80
Összefoglaló: Kopernikusztól Laplace-ig. A világegyetemről vallott tudományos nézetek fejlődése 82
9. fejezet
Az európai diplomácia az államérdekek ütköztetésétől a hatalmi egyensúly politikájáig
• Vallás és államérdek a harmincéves háborúban 84
• A hatalmi egyensúly politika érvényesülése Európában 86
• A Török Birodalom és Európa. A keleti kérdés születése 90
Esettanulmány: A román államok megszervezésére vonatkozó politikai tervek 92
10. fejezet
Az észak-amerikai demokrácia születése
• Az amerikai forradalom előzményei 94
• A függetlenségi háború 96
• A hatalom megosztása az Egyesült Államokban 98
Esettanulmány: Alexis de Tocqueville az amerikai demokráciáról 100
11. fejezet
Franciaország a nagy forradalom korában
• Az anszien rezsim válsága 102
• A mérsékelt forradalomtól a forradalmi terrorig 104
• A thermidori konvent és a Direktórium (1795-1799) 106
Esettanulmány: Az oktatás és a modern állampolgár 108
12. fejezet
A napóleoni Európa
• A konzulátustól a Nagy Birodalomig 110
• Napóleon és Európa m 114
• A napóleoni politikai modell 111
Esettanulmány: Az amiens-i békeszerződés 118
Összefoglaló: A francia forradalom és Európa 120
Összefoglaló: Nyugati hatás a román fejedelemségekben 124
Összefoglalás és kiértékelés (7-12. fejezet) 128
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv