| Előszó | 7 |
| A kézikönyv céja, jellege, használata | 7 |
| 5. osztály | 11 |
| Bevezetés | 13 |
| Az 5. osztály szerepe a rajzoktatás feladatainak megoldásában | 13 |
| A tanterv művelődési anyaga és követelményei | 17 |
| Az oktatási folyamat megtervezése | 38 |
| Az 5. osztály éves tanmenete | 56 |
| A rajzórák nevelő-oktató munkája | 70 |
| Az oktatási folyamat órameghatározó szerepe | 70 |
| Óratípusok a rajztanításban | 70 |
| A tanulók személyiségjegyeinek megismerése | 79 |
| Tanítási tervezetek, óravázlatok | 85 |
| Paletták ecsettel. Természet utáni tanulmány. Vegyes típusú óra | 85 |
| Sál, kesztyű, sapka. Természet utáni tanulmány. Vegyes típusú óta | 89 |
| Zöldségvágó deszka burgonyával. Természet utáni tanulmány. Új anyagot feldolgozó óra | 92 |
| Almák. Természet utáni tanulmány és magyarázó, közlő rajz. Vegyes típusú óra | 96 |
| Hanglemezek. Természet utáni tanulmány. Új anyagot feldolgozó óra | 101 |
| Szita. Természet utáni tanulmány. Vegyes típusú óra | 105 |
| Konzervdobozok. Természet utáni tanulmány. Begyakorló típusú óra | 109 |
| Fahasábok. Természet utáni tanulmány. Begyakorló típusó óra | 113 |
| Edények tálcán. Természet utáni tanulmány. Begyakorló típusú óra | 116 |
| Favédő henger. Természet utáni tanulmány. Összefoglaló rendszerező óra | 120 |
| Bögre és cserép. Magyarázó-közlő rajz. Új anyagot feldolgozó óra | 124 |
| Ősz van. Adott témára történő rajzolás és festés. Önálló, alkotó jellegű óra | 126 |
| Virágárus. Adott témára való rajzolás és festés | 130 |
| Meghívó. Díszítő jellegű munka. Önálló, alkotó jellegű óra | 133 |
| Ne szemetelj! Díszítő jellegű munka. Vegyes típusú óra | 136 |
| Egyiptom művészete. Képzőművészeti alkotások szemléltetése | 140 |
| Kiállításlátogatás. Képzőművészeti alkotások elemzése | 142 |
| 6. osztály | 143 |
| Bevezetés | 145 |
| A 6. osztály szerepe a rajzoktatás feladatainak megoldásában | 145 |
| A tanterv művelődési anyaga és követelményei | 147 |
| Az oktatási folyamat megtervezése | 168 |
| A 6. osztály éves tanmenete | 192 |
| A rajzórák nevelő-oktató munkája | 201 |
| Az oktatási folyamat órameghatározó szerepe | 201 |
| A tanulók fejlődő személyiségjegyeinek figyelembevétele | 203 |
| Tanítási tervezetek, óravázlatok | 207 |
| Papírszalagok. Természet utáni tanulmány. Vegyes típusú óra | 207 |
| Falevelek. Természet utáni tanulmány. Vegyes típusú óra | 211 |
| Lobogó és zászló. Természet utáni tanulmány. Vegyes típusú óra | 215 |
| Fazék és lábas. Természet utáni tanulmány. Vegyes típusú óra | 219 |
| Köcsög (leveles ággal, almával és szeletjével). Természet utáni tanulmány és magyarázó rajz. Vegyes típusú óra | 223 |
| Székek és asztal. Természet utáni tanulmány. Vegyes típusú óra | 228 |
| Tejeskanna és bögre tálcán. Természet utáni tanulmány. Vegyes típusú óra | 232 |
| Ipari munkadarab. Természet utáni tanulmány és magyarázó-közlő vázlat. Vegyes típusú óra | 236 |
| Tintásüveg papírtekercsekkel. Természet utáni tanulmány | 238 |
| Kút kannával, vödörrel. Természet utáni tnulmány. Összefoglaló óra | 242 |
| Vasgyűjtés, papírgyűjtés. Adott téma rajzolása és festése. Önálló, alkalmazó óra | 245 |
| Kútnál (öntözés). Tematikus képalakítás. Önálló, alkalmazó típusú óra | 249 |
| Tejeskanna szerkezeti felépítése. Magyarázó-közlő rajz. Vegyes típusú óra | 253 |
| Tintásüveg metszete. Magyarázó-közlő rajz. Vegyes típusú óra | 255 |
| Gyufásdoboz vetületei. Magyarázó-közlő rajz. Új anyagot feldolgozó óra | 257 |
| Szabványbetűk kis ábécéje, szövegírás. Díszítő jellegű munka. Vegyes típusú óra | 259 |
| November 7-e. Díszítő jellegű munkák. Önálló, alakalmazó óra | 261 |
| Népművészet-plakát. Díszítő jellegű munka. Önálló, alkalmazó óra | 264 |
| Középkori épületek és társművészeteik. Képzőművészeti alkotások elemzése. Új anyagot feldolgozó óra | 268 |
| Reneszánsz képek és szobrok. Képzőművészeti alkotások elemzése. Vegyes típusú óra | 269 |
| A reneszánsz nagy nűvészegyéniségei. Képzőművészeti alkotások elemzése | 271 |