| Élet és művészet | 7 |
| A kortársi művészet mint élettény | 7 |
| Hézagpótló mű? | 9 |
| A német avantgarde és a német realista törekvések | 12 |
| A tudatos kísérletekkel bevezetett filmavantgarde kezdete | 12 |
| A nonfiguratív absztrakttól a figuratív absztraktig | 15 |
| Az absztrakt film és a dokumentumfilm összekötése | 20 |
| A német film lázadása | 23 |
| Egy következetes lépés: az absztrakt film | 34 |
| A neoobjektivizmus és az avantgarde | 37 |
| A német realista törekvések és a német avantgarde | 47 |
| A francia avantgarde és a francia filmiskola | 59 |
| A francia avantgarde mint a filmművészet kiterjedt áramlata | 59 |
| A burleszk átnövesztése szürrealista ábrázolásba | 62 |
| A nonfiguratív absztrakt ábrázolás a francia avantgarde-filmben | 64 |
| A filmművészeti impresszionizmus és az avantgarde összekötése | 66 |
| A francia avantgarde mint szürrealizmus | 68 |
| A szürrealizmus kiteljesedése a francia filmművészetben | 71 |
| A szürrealizmus belső kapcsolata a dokumentumfilmmel | 79 |
| Ruttman anticipálása a francia filmművészetben | 88 |
| Az impresszionizmus korlátai és a valóság igénye | 88 |
| Az impresszionizmus legjellegzetesebb műveinek tanulsága | 92 |
| A francia avantgarde három irányzata | 99 |
| Szürrealizmus dadaizmus, vagyis tagadás nélkül | 100 |
| A figuratív absztrakt és a francia "tiszta" film | 103 |
| A francia avantgarde lázadása | 105 |
| A filmművészet és a valóság kapcsolatának megváltozása | 108 |
| Az avantgarde szükségessége | 122 |
| A "valóság" átértelmezése | 125 |
| A filmművészeti eszme | 131 |
| "A francia filmiskola" | 139 |
| A szovjet avantgarde és a szovjet realizmus | 146 |
| A kísérletezés és az avantgarde egysége és különbsége a szovjet filmben | 146 |
| A szovjet avantgarde valósága | 151 |
| Tradíciók és lehetőségek a szovjet filméletben | 161 |
| A művészeti tagadás forrása | 167 |
| A filmhíradók | 172 |
| Dziga Vertov | 175 |
| A dokumentumfilm születése | 184 |
| Lev Kulcsov | 201 |
| Grigorij Kozincev és Leonyid Trauberg | 213 |
| A történelem és az ember | 219 |
| Fridrich Ermler | 230 |
| A szovjet film klasszikusai | 234 |
| Szergej Eisenstein | 235 |
| Eisenstein és a kísérletezés | 244 |
| A szovjet avantgarde kiteljesedése | 263 |
| Avantgardizmus és naturalizmus | 275 |
| Ontológiai naturalizmus és gnoszeológiai realizmus | 275 |
| A húszas és harmincas évek filmművészetének kapcsolata | 282 |
| Miért nem volt amerikai kísérletezés a húszas években? | 284 |
| Egy francia Hollywoodban és Hollywood ellen | 285 |
| Az amerikai avantgarde megszületik a keleti parton | 287 |
| Az amerikai absztrakt film megteremtése | 288 |
| Közeledés a kommerszfilm felé | 288 |
| Oscar Fischinger az amerikai filmgyártásban | 290 |
| Az amerikai filmművészet három nagyja | 291 |
| David Wark Griffith | 294 |
| Erich von Stroheim | 300 |
| Charles Chaplin | 305 |
| A társadalmi igények és a művészeti feladatok | 318 |
| Az amerikai avantgarde és a realizmus lehetőségei | 327 |
| A mozgalom kialakulása | 327 |
| A kor és filmművészeti képe | 329 |
| Az amerikai experimentalizmus | 339 |
| Az ún. második avantgarde absztrakt iskolája | 341 |
| Len Lye hagyományai az absztrakt kísérletezésben | 345 |
| A figuratív absztrakt az amerikai experimentalizmusban | 348 |
| Az amerikai szürrealizmus | 350 |
| A szürrealizmus "merészsége" | 356 |
| Ismét a nemek problémája | 363 |
| A szürrealizmus elterjedése az amerikai kísérleti filmekben | 364 |
| Az ún. underground mozgalommal párhuzamos kísérletek | 375 |
| A filmkísérletezés átalakításának képviselői | 377 |
| A harmadik avantgarde | 385 |
| Az experimentalizmus és a dokumentálisirányzat érintkezése | 386 |
| Az experimentalizmus a hatvanas években | 394 |
| A film és a valóság kapcsolatának formai változása | 401 |
| A második és a harmadik amerikai avantgarde forrásai | 407 |
| Az amerikai experimentalizmus művészeti sajátosságai | 415 |
| A második és a harmadik avantgarde-ban megvalósult formai tagadás | 426 |
| Az amerikai experimentalizmus kapcsolata az amerikai filmművészettel | 429 |
| A filmművészet fejlődése | 445 |
| A filmművészeti ábrázolás korlátai | 445 |
| A kísérletezés szükségessége | 458 |
| Jegyzetek | 461 |
| Irodalomjegyzék | 473 |