1.034.200

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Reformpedagógia és az iskola reformja

Szerző
Fordító
Lektor

Kiadó: Nemzeti Tankönyvkiadó Rt.
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 344 oldal
Sorozatcím: Universitas
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-19-0168-8
Megjegyzés: Fekete-fehér illusztrációkat tartalmaz.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Tartalom

Tartalomjegyzék5
Az iskola és az oktatás történeti változásai: A reformpedagógiai koncepciók kibontakozásának történeti háttere9
A hagyományos iskola jellegzetes didaktiaki-metodikai elemei és problémái11
A régebbi történeti korok iskolakritikája és az emberbarát iskola gondolata15
A "félelemmentes tanulás" mint a reformpedagógia alapgondolata15
Az ókori iskola. A vessző mint fegyelmezőeszköz eredményességével kapcsolatos első kételyek16
Szent Ágoston (340-430) elmarasztaló véleménye az iskoláról és a természetes tanulás gondolatának megjelenése18
Rotterdami Erasmus (1469-1536). A tanári lélek ábrázolása és egy emberbarát iskola vázlata19
Johann Amos Comenius (1592-1670). Az iskola az emberiesség műhelye, az örömmel végzett tanulás színtere22
A refompedagógia előfutárai28
Rousseau Emilje: az újkori nvevelés "kopernikuszi fordulat"30
Pestalozzi pedagógia: a nevelés mint segítségnyújtás a teljes élethez34
Jean Paul romantiksu hitvallása a gyermekkor és a játék fontosságáról35
Fröbel a gyermeki öntevékenységről a a segítő taneszközökről37
A modern kor válságjelenségei, főbb iskolaügyi és nevelési reformtörekvései37
A korszakváltás főbb jellemzői. A modern kor embere40
A modern európai tömegiskola megszületése és pedagógiai gyakorlata41
A modern tömegoktatás gyakorlatának tudományis igényű elméleti megalapozása: Herbart pedagógiája44
A nevelés és a gyermekfelfogás változásai. A gyermek évszázada48
A társadalom- és kultúrakritika. A korszak életformareform- és emancipációs mozgalmai53
A korszak új pedagógiai és pszichológiai törekvései54
A pozitivizmus új pedagógiai alapelve. Felkészítés a tökéletes életre57
Dewey törekvése: könyviskola helyett a gyermeki tapasztalatokra alapozó életiskola57
A gyermektanulmány és a kísérleti pedagógia60
A reformpedagógia kialakulása és fejlődésének főbb szakaszai a múlt század végétől a második világháborúig terjedő időszakában65
A reformpedagógia fejlődésének első szakasza65
A reformpedagógia fejlődésének második szakasza77
A világmozgalommá válás időszaka97
A reformpedagógia hatása napjaink iskolareformjaira97
Hatása az iskola világára100
A német alap- és középiskola főbb fejlődési tendenciái Észak-Rajna-Vesztfália példája alapján103
Hollandia. Az iskolaügy átalakulása a reformpedagógia jegyében105
A reformpedagógia elvei alapján megvalósult iskolafejlesztés távlatai105
A reformpedagógia fontosabb iskolakoncepció: Alapítók, elméleti háttér, gyakorlati sajátosságok107
A Montessori-iskola: a nevelés mint az önfejlődés elősegítése109
Maria Montessori életútja109
Pedagógiai felfogásának világnézeti háttere - Montessori "kozmikus elmélete"112
A koncepció gyermekantroppológiai-pszichológiai alapjai114
A tanterv117
A koncepció főbb pedagógiai vonatkozásai. Az előkészített környezet118
A Montessori-intézetek oktatási gyakorlata127
A Montessori-pedagógia rendszertani összefoglalása128
A Waldorf-iskola: nevelés, mint az érzékelhető és az érzékelés feletti kozmikus összefüggések átélésbe történő bevezetés130
Bevezetés. A Waldorf-pedagógia célja, kialakulása és elterjedése131
Rudolf Steiner és a Waldorf-iskola. Az antropozófiai pedagógia létrejöttének főbb állomásai, az életmű vázlata135
Az ember fejlődése és nevelése az antropozófiai pedagógia létrejöttének főbb állomásai, az életmű vázlata139
Az ember fejlődése és nevelése az antropozófia nézőpontjából151
Iskola és oktatás: szervezeési és diadaktikai-metodikai mozzanatok153
A Waldorf-pedagógia rendszertani összefoglalása155
A Dalton-terv iskola: a demokratikus társadalom érdekében végzett, egyéni felelősségvállaláson alapuló tanulás155
Bevezetés: a Dalton-terv - pedagógiai és szervezési elvek, nemzetközi értelmezések160
A holland Dalton-terv-iskolák pedagógiai gyakorlata164
Helen Parkhurst és a "Dalton-terv" - az életmű tükrében166
A nevelés célja, az iskolai munka alapelvei, valamint a tanári szerep új felfogása168
A metodikai-didaktikai újítás lényege: "assigment" és "graph" - a feladat, valamint a tanulási folyamat eredményének szimbolikus megjelenításe170
A Dalton-terv "gyermekantropológiája" és "pszichológiája"172
A Dalton-terv értékelése174
A Dalton-terv rendszertani összefoglalása174
A Jenaterv-iskola: a közösségben és a közösség által megvalósult nevelés175
Peter Petersen életútja, munkásságának vázlatos áttekintése177
Világnézeti és neveléselméleti alapok180
A Jena-terv pedagógiai, antropológiai alapjai184
Oktatásszervezési alapelvek és a Jenaterv-iskola gyakorlata191
A gyermekek élete és tanulása a Jenaterv-iskola "tér-idő" dimenzióiban195
Mit jelent tanulni?198
A Jenaterv-pedagógia rendszertani összefoglalása199
A Freinet-iskola: emancipációra és az önálló életvezetés gyakorlására nevelés201
Célestin Freinet élete és munkássága202
A nevelés és művelődés világnézeti, neveléselméleti és pszichológiai alapjai208
A gyakorlati tevékenység főbb elemei: anyagi, tárgyi feltételek, didaktikai-metodikai elemek, az iskola szervezete213
A tanári és a gyermeki munka a Freinet-iskola "pedagógiai tér-idő struktúrájában" 215
A Freinet-pedagógia hatása és továbbfejlesztése216
Mit tanulhatunk mindebből? Konstruktív záró megjegyzések217
A Freinet-pedagógia rendszertani összefoglalása218
Az alternatív iskola: nevelés a szabadság által - együttműködéssel az önrendelkezéshez220
Az alternatív iskolák főbb típusai és világnézeti háttere221
Az alternatív iskolák főbb művelődéspolitikai és pedagógiai alapelvei226
A szabadelvű nevelés úttörői229
Didaktikai-metodikai, szervezeti jellemzők és neveléselméleti alapelvek236
Az alternatív iskolák értékelése240
Az alternatív iskola pedagógiai rendszertani összefoglalása243
A tanári munka és az iskola tárgyi környezetének változásai245
A pedagógus szerepének változásai - a paidagógosztól a gyermeki munkát támogató felnőtt segítőig246
A paidagógosztól a szakképzett pedagógusig246
A pedagógusszakma intézményesülése254
A különböző reformpedagógiai koncepciók pedagógusfelfogása259
A különböző reformkoncepciók pedagógusfelfogásának főbb jellemzői266
A nevelés-oktatás térbeli környezetének változásai266
Az osztályterem és berendezések történeti alakulása267
A különböző reformkoncepciók osztályterme: többfunkciójú iskola tér, az autonóm tevékenység és annak pedagógiai ritmusa278
Munkaeszközök és munkasarkok: az osztályterem mint tanulást segítő környezet283
Az egyes reformkoncepciók térelrendezésének sajátosságai288
Az oktatás módszertani sokszínűségének lehetőségei290
A nyílt oktatás294
A szabad munka297
A heti terv alapján folyó oktatás300
Csoportmunka302
Projektoktatás309
A holland reformiskolák egy integrált projektoktatási modellje - "tájékozódás a világban"313
"Tájékozódás a világban": az iskolai tanulás távlati céljai315
Zárómegjegyzés: a gyermek komolyanvétele321
A személyes tapasztalat mint az iskolai tanulás alapja: az olvasás és az írástanítás példája alapján321
A mélyebb lelki élményeken alapuló olvasás- és írástanítás - Ashton-Warner módszere324
Az olvasás- és írástanítás valamely jelentős személyes élmény ábrázolása segítségével326
Az írás- és olvasástanítás valamely közös élmény ábrázolása segítségével327
Az iskola belső reformjának útjai. Előfeltételek és fontosabb tennivalók328
Válogatott bibliográfia332
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv