A kosaram
0
80%-ig
még
5 db

Renaissance Olaszországban III.

A szépművészetek

Szerző
Fordító
,
Kiadó:
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Könyvkötői kötés
Oldalszám: 469 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 19 cm x 13 cm
ISBN:
Megjegyzés: Nyomtatta az Athenaeum r. társ. könyvnyomdája, Budapest.

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A Magyar Tudományos Akadémia föladata lévén, a tudományok önálló mívelése és emelése mellett, azoknak terjesztésére is hatni, 1872. január 22-én tartott összes ülésében egy bizottságot alakított... Tovább

Előszó

A Magyar Tudományos Akadémia föladata lévén, a tudományok önálló mívelése és emelése mellett, azoknak terjesztésére is hatni, 1872. január 22-én tartott összes ülésében egy bizottságot alakított oly czélból, hogy az részint a külföldi tudományos irodalmak jelesebb termékeinek lefordíttatása, részint a tudományokat mai színvonalukon előadó eredeti magyar művek készíttetése által a tudományos műveltség terjesztése érdekében működjék.
A Magyar Tudományos Akadémia ezen könyvkiadó bizottsága föladatának megfelelni kivánván, mindenekelőtt azon hiányokra fordította figyelmét, melyek az egyes tudományszakok körében leginkább érezhetők. Sietett ennélfogva elismert tekintélyű hazai szakférfiakat tudományos kézikönyvek szerkesztésével megbízni; egyúttal gondoskodott, hogy a külföldi tudományos irodalmak számos jelesebb művei hazai nyelvünkön mielőbb közrebocsáttassanak.
Ekkép a bizottság eszközlésére, részint a Magyar Tudományos Akadémia, részint egyes vállalkozó könyvkiadók kiadásában, tudományos eredeti műveknek és fordításoknak sorozata fog megjelenni; hivatva a külföld tudományos munkásságának eredményeit a magyar közönségre nézve megközelíthetőkké tenni. Vissza

Fülszöveg

A Renaissance Olaszországban czímű munkám e harmadik kötete nem akar az olasz művészetek története lenni, hanem inkább azoknak a renaissance műveltség fő mozzanataival való összefüggését kivánja elemezni. Munkám ezen főczélját folytonosan szem előtt tartva, világossá igyekeztem tenni azt, hogy kezdetben a művészetek a középkor kereszténységétől függő viszonyban voltak, utóbb fokozatosan fölszabadúltak az egyház ellenőrzése alól, mikor pedig a klasszikai műveltség ujjászületése elérte a tetőpontot, bekövetkezett a művészetek teljes függetlensége.
Lehetetlen volna a középkori időszakot ezen fejlődésében figyelemmel nem kísérni; miután a szobrászat és a képírás felvirágzása a XIII-dik század végén első jelei közé tartozott ama szellemi ujjászületésnek, mit Renaissance név alatt ismerünk. Ennélfogva kissé hosszadalmasabban kelle foglalkoznom az építés, a szobrászat és a képírás fejlődésének azon állapotaival, melyek saját történetemnek mintegy előjátékát képezik.

Tartalom

A szépművészetek által megfejtendő probléma
Művészet Olasz és Görögországban4
A kultura mérvadó időszaka5
Az irodalom széptani jellege5
A festészet, mint a legfenségesebb olasz művészet6
Feladata a renaissanceban8
Keresztény és klasszikai hagyományok10
A szobrászat a régieknél13
A képirás a romantikus nemzeteknél14
Középkori hit és babona14
A képirás igérete15
Mennyire fejezhetik ki az alakító művészetek a keresztény eszméket?17
Görög és keresztény vallás17
A plastikai művészet képtelen a probléma megoldására18
Hatásosabb művészetre van szükség19
A szobrászat helye a renaissanceban20
Festészet és keresztény mese22
Egyházi eszmék általánosítása a művészet által23
A valódi ájtatosság szellemének ellenséges állása a művészettel szemben24
Az egyház által létesített kiegyezések25
Fra Bartolommeo Szent Sebestyénje26
A művészet és a theologia, a művészet és bölcselet összeférhetetlensége28
Összefoglalás30
A művészet végre elpogányosít33
Zene34
A festészet jövője a Renaissance után35
Az építészet
Az építési középkor Olaszországban38
Milano, Génua, Velencze38
A fejedelmek mint építők39
Különböző stílek40
Helyi befolyások41
Toskánai román, csúcsíves, lombárdiai stíl43
A csúcsíves építés iránti érzék hiánya az olaszoknál46
Siena és Orvieto székesegyházai50
A középkor világi épületei52
Florencz és Velencze53
Magán paloták54
Nyilvános csarnokok54
A Signoria-palota Florenczben55
Arnolfo del Cambio56
S. Maria del Fiore57
Brunelleschi kupolája59
A klasszikai újjászületés az építésben61
Római romok62
A renaissance építés három korszaka63
Jellemzésök64
Brunelleschi65
Alberti66
Palota-építés67
Michelozzo67
Az újjászületés diszítő munkássága69
Bramante72
Az Umiltá-templom Pistójában, Vitone müve73
A del Te-palota74
A Farnese villa74
Sansovino Velenczében75
Michel-Angelo76
Sz. Péter termplom77
Palladio83
A Ragione-palota Vicenzában83
Lombardiai mesterek84
Az elmélet művelői és Vitruvius tanulmányozói85
Vignolla és Scamozzi85
Palladio stíljenek befolyása Európában87
A tudósok és az építőmesterek, összefüggésben a tudomány felvirágzásával87
Szobrászat
Niccola Pisano89
A korai olasz szobrászat történetének forrásai kétesek90
Vasari legendája Pisanóról91
A Levétel a keresztről Luccában92
A természet és az antik tanulmányozása93
A pisai sarkophag94
A pisai szószék95
Niccola iskolája97
Giovanni Pisano98
A. S. Andrea templom szószéke100
Műveinek töredékei Pisában101
XI. Benedek sirja Perugiában101
Domborművek Orvietóban103
Andrea Pisano105
A szobrászat és a képírás közötti viszony106
Giotto107
Olaszországban a szobrászat alá van rendelve az építésnek108
Pisano befolyása Velenczében109
Balduccio Pisából110
Orcagna111
Az Orsammichele templom szentségháza111
A florenczi keresztelő kápolna kapui112
Ghiberti, Brunelleschi és Della Quercia pályázata113
Ghiberti és Brunelleschi pályaműveinek összehasonlítása113
A domborművek a S. Petronio templomban114
Ghiberti nevelése116
Domborművei festői alakításúak117
Az antik iránti érzéke. Donatello119
Korám megfordúl Rómában120
Keresztény tárgyak120
Természethű alakításra törekszik121
Sz. György és Dávid121
Judith123
Gattamellata lovas szobra123
Donatello természethűségének befolyása124
Andrea Verocchio125
David-ja125
Collioni szobra126
Alessandro Leopardi127
Francesco Sforza szobra Lionardótól127
A Pollajuolo fivérek129
IV. Sixtus és VIII. Incze síremlékei129
Luca della Robbia129
Zománczozott agyagművei130
Agostino di Duccio132
A S. Bernardioni kápolna Perugiában132
Antonio Rosselino133
Matteo Civitale133
Mino da Fiesole133
Benedetto da Majano133
E csoport jellemző vonásai és mesterművei133
Síremlékek134
Andrea Contucci síremléke S. Maria del Popolo templomban136
Desiderio da Settignano139
Szobrászat Riminiben a S. Francesco templomban141
Velenczei szobrászat142
Verona143
Guido Mazzoni143
Modenából144
A Certosa Paviában144
A Colleoni kápolna Bergamóban145
Sansovino Velenczében146
Pogány szobrászat147
Michel Angelo tanítványai150
Baccio Bandinelli151
Bartolommeo Ammanati151
Cellini153
Gian Bologna153
A renaissance szobrászat történetének áttekintése155
Képirás
A művészeti tehetségek felosztása Olaszországban158
Florencz és Velencze159
Osztályozás iskolák szerint160
A képirás fejlődésének korszakai162
Cimabue163
Rucellai Madonnája164
Giotto166
Nagy kiterjedésü tevékenysége166
Művészetének köre167
Életrevalóság167
Szerkezet167
Szín168
Természethűség168
Egészséges irány168
Freskók Assisiban és Paduában169
Sz.-Ferencz legendája169
Giotto követői171
Az utolsó itéletet ábrázoló képek172
Orcagna a Strozzi kápolnában174
Ambrogio Lorenzetti Pisában175
Dogmatikus hittan179
Capella degli Spagnuoli179
Traini »Aquiniai Sz.-Tamás diadala«180
Freskókban kifejezett politikai tanulmány181
Sala della Pace, Sienában184
Vallásos művészet Sienában és Perugiában188
A Giottót követő képirók viszonya a renaissancehoz190
A képirás
A középkori tárgyak ki vannak meritve196
A technikai tökéletesedésre való törekvés új lendületet vesz197
Naturalisták a képirásban198
Közvetítő vívmányok, melyek a művészet aranykorát előkészítik198
A tizenötödik század positiv szelleme199
Msaccio200
A modern modor201
Paolo Uccello203
Távlat203
Realisztikus képirók204
A minta204
Piero della Francesca204
A formákat tanulmányozza204
A Föltámadás Borgó San Sepolcróban205
Melozzo da Forli206
Squarcione Paduában207
Gentile da Fabriano208
Fra Angelico209
Benozzo Gozzoli211
Diszítményes stílje211
Lippo Lippi213
Freskók Prató és Spoletóban216
Filippino Lippi216
Sandro Botticelli218
Értéke arra nézve, a ki a renaissancekori felfogást tanulmányozza219
A hit-regetan iránti érzéke220
Piero di Cosimo221
Domenico Ghirlandajo226
Mily értelemben foglalja össze a kort229
Prósai irány230
Florencz ezentúl hangadó a képirásban231
A művészeti tevékenység elterjedése egész Olaszországban231
A Mediciek pártfogása232
Képirás
Két időszak az igazi renaissanceban235
Andrea Mantegna236
Szobrászati jellegű rajza237
Natiralismusa238
Római ihlet238
Julius Caesar diadala239
Domborművek240
Luca Signorelli243
Michel Angelo előfutárja244
Boncztani tanulmányok244
Szépérzék245
A S. Brizio-kápolna Orvietóban245
Arabeszkjei és medaillonjai246
Eszményének fokozatai248
A szerves élet iránti lelkesedés250
A klasszikai tárgyak kezelésének módja253
Perugino257
Vallásos stílje258
Modorossága260
Életének lélektani rejtélye261
Perugino tanítványai263
Pinturicchio264
Spelloban és Sienában264
Francia265
Fra Bartolommeo266
Átmenet az aranykorba271
Lionardo da Vinci272
A renaissance varázslója273
Ráfáel288
Correggio296
A Faun298
Michel Angelo300
A próféta300
Velenczei képirás
Velenczében későn virágzott a képirás306
Mit nyujtott Velencze a művészeteknek307
Shelley és Pietro Aretino308
Velencze politikai viszonyai310
Összehasonlítás Florenczczel311
A Palazzo Ducale312
A művészet, az állami ünnepélyek segédje313
Velencze mondája313
Velencze hőstettei314
Tintoretto paradicsoma és Guardi festménye, a mely bált ábrázol315
Korai velenczei mesterek Muranóban317
Gian Bellini320
Carpaccio kis angyalai321
A Z. Zaccaria-beli Madonna321
Giorgione321
Az allegória, az idyll, az indulatok ábrázolása322
A barát a zongora-hárfánál323
Tiziano, Tintoretto és Veronese324
Tintoretto kisérlete a velenczei művészet dramatizálásában324
Veronese világi pompája325
Tiziano sophoklesi összhangja326
Iskoláik326
Veronese további jellemzése327
Tintorettóról329
Erélyes képzelő tehetsége331
A költészet túlnyomó hatalma331
Tiziano tökélye az egyensúlyban333
Mária mennybemenetele334
A nagy velenczeiek közös szelleme336
Michel Angelo élete
Ellentét Michel Angelo és Cellini közt338
Michel Angelo gyermekkora és rokonsága339
Ghirlandójával dolgozik339
A S. Marco-kert340
A Mediciek köre340
Korai szobrászati kisérletek341
Látogatás Bolognában342
Első utazás Rómába343
A Pietá Sz. Péter templomában344
Michel Angelo, mint hazafi és a Mediciek barátja346
A pisai csata kartonja347
Michel Angelo és II. Gyula pápa349
A sír tragédiája350
A pápa siremlékének rajza351
Látogatása Carrarában352
Menekülése Rómából353
Michel Angelo Bolognában354
Gyula bronz szobra354
Viszatérés Rómába355
A Sixtus-kápolna mennyezete355
Görög és modern művészet361
Ráfáel362
Michel Angelo és X. Leo pápa363
S. Lorenzo365
Az új sekrestye365
A körülmények melyek közt terveztetett s részben el is készült365
Az allegóriák értelme366
Michel Angelo szobrainak befejezetlensége369
III. Pál371
Az Utolsó itélet372
Kortársak birálata375
Sz. Péter templomának kupolája377
Vittoria Colonna382
Tommaso Cavalieri383
Michel Angelo szokásai383
Indulatos természete384
Utólsó betegsége384
Benvenuto Cellini élete
Hírneve386
Önéletrajza387
Annak értéke, a renaissance történetét, szokásait és jellegét tanulmányozókra nézve388
Születése, rokonsága és gyermekkora389
Fuvolázás389
Tanuló évei Marconenál390
Vándor évei390
Az ötvösművesség Florenczben392
Torrigiani és Angolország393
Cellini elhagyja Florenczet Rómáért393
Összetűz a Guascontiakkal394
Emberölő dühe395
Cellini maga szabja törvényeit396
Férfikorának három időszaka398
Élete Rómában398
Diego a bankettnél399
A renaissance érzéke a testi szépség iránt399
Róma kifosztása401
Cellini életében előfordúlt csodák402
Gyöngéd érzelmei403
Fivére gyilkosát megöli404
Bűnbocsánat és megkegyelmezés405
Varázsolás a Colosseumban406
Első utazása Francziaországba409
Úti kalandok409
Korona-ékszerek lopásával vádoltatik Rómában410
S. Angelo várában fogságba vetik411
A várparancsnok411
Cellini szökése412
Látományai413
Vallásának természete415
Másodszor meglátogatja Francziaországot417
A vándor udvar418
A Petit Nesle418
Cellini a franczia törvényszék előtt419
Jelent Fontainebleauban420
Visszatérte Florenczbe400
Cosimo de'Medici mint pártfogó421
Udvari cselszövények421
Bandinelli421
A herczegnő422
Perseus szobra422
Cellini életének vége423
Cellini és Machiavelli423
Az epigonok
A képirás teljes fejlődése és hanyatlása425
A régi tárgyak kimerültsége426
Lionardo da Vinci viszonya tanítványaihoz426
A Lombardiai iskolának tett hagyományai427
Bernardino Luini428
Gaudenzio Ferrari431
A Sacri Montiak ájtatossága432
Ráfáel iskolája433
Nem marad más hátra, mint utánzás434
Róma egészségtelen befolyásai434
Giulio Romano435
A Michel Angelo modorát utánzók435
Michel Angelo félremagyarázása436
Correggio nem alapit iskolát437
Parmigianino438
Macchinisti438
A bolognaiak439
A művészet másod virágzása Florenczben439
Andrea de Sarto439
Követői440
Pontormo440
Bronzino441
A képirás újjászületése Sienában441
Sodoma441
Befolyása Pacchiára, Beccafumira, Perruzira443
Garofalo és Dosso Dossi Ferraráan444
A Campi család Cremonában444
Brescia és Bergamo445
A hanyatlás a tizenhatodik század második felében445
Az ellenreformatio446
A renaissance lendülete megszűnik446
Függelékek
Első függelék447
Második függelék453

John Addington Symonds

John Addington Symonds műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: John Addington Symonds könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Renaissance Olaszországban III. Renaissance Olaszországban III. Renaissance Olaszországban III. Renaissance Olaszországban III. Renaissance Olaszországban III.

A lapélek foltosak, az előlapon tulajdonosi bejegyzés található.

Állapot:
6.940 ,-Ft
56 pont kapható
Kosárba
konyv