| Előszó | 3-14 |
| Általános tudnivalók | |
| Mi a vers: a ritmusos rend emberi tevékenység eredménye | 15 |
| A ritmusos jelenség mozgási folyamat: időben fejlik ki; kész hangidom nincs; szerkezeti rendjét a sorozatos ismételtség teszi érzékelhetőve | 16 |
| Belső hallás | 17 |
| Térbeli jelenségek "ritmusa" | 17 |
| Közösségi ritmusérzék | 17 |
| Nemzeti veridomunk | |
| Rendező elve már közönséges beszédünkben jelentkezik: kétféle időszakolás, kétféle tempó, két ütem-típus | 18 |
| De nem bizonyos, hogy a vers beszédből fejlődött ki | 19 |
| Ütemfeleződés | 20 |
| Versnyomaték | 21 |
| Időszerkezet; ütemegyenlőség, szótagszámkülönbségek ellenére is | 22 |
| Hangzat és gondolat; gondolatritmus; prózaritmusok | 26 |
| Nemzeti versidomunk formakészlete | |
| A szokványos típusé | |
| Az ütem; teljes és hiányos szótagszámú ütemek | 27 |
| A sor; egyszerű és összetett sorképletek | 29 |
| Kétütemű sorok | 29 |
| Háromüteműek | 30 |
| Négyüteműek | 33 |
| Egy hatütemű | 36 |
| Van-e együtemű sor? | 36 |
| Fogyatékos ütemezésű sorok | 37 |
| A szabálytörés jelentősége | 38 |
| Bizonytalan (ingatag) ütemezés, dal- és szóvers ütemeinek kétfélesége; a felező tizenkettős ütemezése; Zrínyi sorfaja, Aranyé | 39 |
| A periódus | 41 |
| A strófa | 42 |
| Különnemű sorokból és periodusokból alakult strófa-formák | 44 |
| A gyors ütemtípus | 45 |
| A felező tízes | 46 |
| Faludi tízese; a gyors kilences és nyolcas | 48 |
| A gyors tizenkettős | 49 |
| Gyors típusú periódusok és strófák | 51 |
| Vermondattani fogások és alakzatok | |
| Változtatás a beszéd szokott alakján: a szótagszám | 52 |
| A rím | 52 |
| A metszet és az ütem-elhatárolás | 53 |
| A sormetszet biztosítása: "eloltás" | 53 |
| A sorhatáré: "közölés" | 55 |
| A rím | |
| Fajai; alliteráció, szöveges alliteráció | 56 |
| Asszonánc, tiszta rím, ragrím; Csokonai, Arany, Radó Antal az asszonáncról | 57 |
| Hagyományos követelmények | 59 |
| Példák az asszonáncra, a tiszta rímre, a toldalékos, a kevert, a terjedelmes és a hézagos rímre | 60 |
| A magyar rímelés története példákon bemutatva: kezdettől Balassáig | 62 |
| Balassától Gyöngyösig | 64 |
| Gyöngyösitől Himfyig | 64 |
| Az Aurora és Atheneaum korában | 68 |
| Petőfi | 69 |
| Arany | 70 |
| Sárosi | 71 |
| Tompa rímelése | 72 |
| Utánok máig | 73 |
| A rím helye. Szomszédos képletek: négyes, páros, hármas, ráütő, echós, halmozott, közép- és füzérrím | 75 |
| Távoliak: fél-, kereszt-, visszatérő-, ölelkező rím | 80 |
| A refrain | 80 |
| Arany játékos szabadságú rímhelyezései | 82 |
| Prózába ékelt rímes részletek; megrímelt próza: makáma | 83 |
| Jövevény formáink | |
| Szórványos átvételek: a középlatin, az ógermán rendszer, Sz. Molnár zsoltárformái | 84 |
| Meghonosodott versrendszerek. A szótagmérés; lábak, metronok | 86 |
| Vers- és beszédnyomaték különjárása | 88 |
| A mi ütemeinkhez viszonyítva rokonabb, és idegenebb verslábak; ezt a ritmusrendszert is csak a formaideál ismeretével lehet objektív valóságában felfogni | 89 |
| Csokonai a szótagmérés hasznáról | 89 |
| Mely szótagok hosszúk, melyek rövidek? | 90 |
| Verstani jelek, nevek | 91 |
| Görög-római rendszerű jövevény formáink. Lábak, lábmetszet | 92 |
| E rendszer meghonosítói | 93 |
| Daktylusi képletek: hexa- és pentameterek, distichon; hexameter más párverseken | 93 |
| Leoninusok | 96 |
| Logaedi versek: asklepidesi, sapphói és alkaiosi strófa | 97 |
| Az anakreoni vers; elegyes és szőnyegversek | 100 |
| Nyugateurópai jövevény formák. Ütemnemeik; több szabadság mint az antik képletekben | 101 |
| Ütemelőző? Trocheusi és jámbusi eljtés puszta szótagmérő alapon; jámbusi lejtés hangsúly segítségével | 103 |
| Daktylusi lejtésű képletek | 104 |
| Rímes jámbusi sorfajok és periodusok | 110 |
| Lejtésváltoztatás | 116 |
| Rímtelen sorozatok | 118 |
| Strófaminták | 119 |
| Különlegesek: a "Romhányi" strófája | 121 |
| Olasz stanza | 121 |
| Terzina; ritornell; triolett | 122 |
| A szonett | 123 |
| Rím, rímhelyezés, refrain, szabálytörés a nyugati rendszerben | 126 |
| Ritmusbizonytalanság. Rendszer-keveredés | |
| Volt bizonytalanság már a magyar rendszer termékeiben is: a jövevényekkel több lett reá az alkalom a naív ritumusérzék felfogásában | 127 |
| Szótaggyüjtő magyar elv érvényesítése a szótagosztályozó idegen elv mellőzésével. Trocheusi sorfajok könnyű összetéveszthetése nemzetiekkel | 128 |
| Hangsúlyos rövid szótag helyettesíthet-e hosszút? | 129 |
| Trocheusi és jámbusi egész sorok időhuzamának érzékelését mi teszi lehetőve? | 129 |
| Trocheusi példák | 130 |
| A költő önkénytelen áthangolódása trocheusi képletből magyar ritmusra | 132 |
| Fontosabb a jámbus kérdése; emelkedő jellege nem akadályozza magyarra átjátszását | 134 |
| Főkép a gyors típus képleteire játszható át | 134 |
| De némely szokványosra is | 135 |
| Folyamatos átjátszás akadályai; naív ritmusérzék viselkedése oly esetekben; a drámai jámbus ellenállása | 136 |
| Más emelkedő ritmusok példái | 137 |
| A Ráday-nem licentiái Petőfiig | |
| A jámbus "elpongyolásodása" már beplántálásakor megkezdődött: Ráday nyilatkozatai szabadabb prozódia választásáról | 138 |
| Licentiái verselési gyakorlatában | 139 |
| Már azok is idézhettek elő ritumusbizonytalanságot | 140 |
| Ráday engedékenyebb felfogását vette át Kazinczy | 141 |
| Szigorúbbat kívánt Csokonai | 143 |
| Földi | 143 |
| Verseghy | 144 |
| Példák időrendben a legjelentősebb nyelvi licentiákra: rövid szótagnak hosszúvá minősítésére: Kazinczy, Rájnis, Csokonai, Kölcsey, Kisfaludy Károly, Bajza, Vörösmarty, Petőfi verseiben | 145 |
| Kisebb fontosságú nyelvi licentiák | 146 |
| Alkati licentiák; a megengedett licentiák is megtéveszthetik a versolvasót | 146 |
| Jámbus helyett anapaestus, diphtongusok, az a névelő, rövid szótag hosszúnak számítása: zavart okozhatnak | 147 |
| Sorkezdet és sorvég szabálytalan alakítása elnyomhatja a lejtés jellegét | 149 |
| Összefoglalás | 151 |
| A szabadvers | 153 |
| Egyéni formakeresések Petőfi és Arany János után | |
| A Petőfi utáni gyakorlat már alig ismer szabályt a jámbusi versben | 154 |
| Kiss József verselése; nyilatkozatok róla | 155 |
| Főkülönbségek elődeihez képest; a versolvasó diszpoziciója; kedvelt versmelódiája | 156 |
| Gyors típusu magyar sorai | 157 |
| Szimultán ritmusú sorai | 158 |
| Összefoglaló jellemzése | 160 |
| Ady verselése; hatott-e rá Kiss József? | 160 |
| Szimultán ritmusú versei | 161 |
| Ennek a verselő eljárásnak már volt hagyománya; az ő különlegessége más: szokatlan sorkapcsolatok és strófa-rögtönzések: nemzeti versidomban | 161 |
| Jámbus-ritmusban | 162 |
| Az első strófa mint szabálydiktáló | 163 |
| Ellentétes lejtésű sorok | 165 |
| Rímelési különlegességek | 165 |
| Sorismétlések, a záró ritmus | 166 |
| Ritmusbizonytalanság: mesterkéltség, nem-ritmikai eszközökkel: összefoglalás | 168 |
| Babits verselése; a hangzat gondolatigazgató szerepe | 169 |
| Kedveletebb sorfajai, ritmus és rím szokatlanságai, conventionalistól a különösség felé | 171 |
| Koszotlányi verselése; rímtornája | 173 |
| Tóth Árpád hosszú verssora, rímei | 174 |
| Mindezek verstörténeti jelentősége | 175 |
| Sárközi György és Radnóti Miklós; Juhász Gyula és Reményik Sándor | 175 |
| József Attila: egyéni jellegét inkább belső, mintsem alaki tulajdonai teszik | 177 |
| Függelék | |
| Sz. Molnár Albert zsoltárstrófái | 181 |
| Szemelvények Arany, Varga Gyula és Kozma Andor rímeiből | 182 |
| Kiss József verseléséhez | 186 |
| Ady Endre verseléséhez | 187 |
| Babits Mihály verseléséhez | 194 |
| Kosztolányi verseléséhez | 196 |
| Tóth Árpád verseléséhez | 197 |
| József Attila verseléséhez | 199 |
| Névmutató | 202 |