Előszó
Kedves Olvasó!
A HUNGARODIDACT '93 II. nemzetközi oktatási és képzési taneszköz-kiállítással egy időben - 1993. október 26. és 29. között a BNV K pavilonjában - megrendezett RENDSZERVÁLTÁS AZ OKTATÁSTECHNOLÓGIÁBAN című konferencia közel 80 előadója azzal járult hozzá a magyar oktatás és képzés fejlesztéséhez, hogy közkinccsé tette azt a pedagógiai-szakmódszertani-oktatástechnológiai tudást és tapasztalatot, amely nélkül a leglátványosabb technika sem válik értékteremtő részévé a tanítás-tanulás mindennapos folyamatának. Jelen kötet az elhangzott előadások írásos anyagát tartalmazza.
A tanulmánykötetben szereplő írások a rendszerváltás tényét több síkon is érzékeltetik. Az első, leginkább kézzelfogható jelenség az új információs és kommunikációs lehetőségek, technikák, rendszerek létrejötte, amelyek részben kiegészítik, részben új minőséggel váltják fel az eddigi megoldásokat. (Ilyenek pl. a CD-ROM, CD-I, CBT rendszerek.) Rendszerváltás következett be a taneszköz-ellátás rendszerében is, hiszen a központi ellátást a piacgazdaság törvényei szerinti igénykielégítés váltotta fel. Ez a felhasználókra merőben új feladatot rótt és ró, hiszen számtalan sok hardver és szoftver közül kell kiválasztani az adott tantervhez leginkább megfelelő médiumokat.
Rendszerváltás következett be abban is, hogy a fejlesztésben a pedagógusok közvetlenül is érdekeltté váltak. Számos egyedi tanterv, program készül alkotó iskolai műhelyekben, amely szükségszerűen együtt járt a megfelelő médiarendszerek kikísérletezésével, kidolgozásával is.
Az előadásokat áttekintve egyértelművé vált, hogy a speciális programok, a kötetlenebb oktatási formák (pl. a távoktatás) komoly, sok esetben rendszerszemléletű oktatástechnológiai tervezést igényelnek, mivel e téren már rendkívül sok értékes metodikai és technikai tapasztalat gyűlt össze.
Amikor a DURMA MSI GmbH, a HUNGARODIDACT kiállítássorozat kezdeményezője és német társrendezője felkérte a HunDidac Szövetséget a konferencia megszervezésére, az volt a fő célkitűzés, hogy a konferencia tükrözze a hazai köz-, szak- és felsőoktatás jelen helyzetét és trendjeit az oktatástechnológia alkalmazásával kapcsolatban. Úgy gondolom, e célt az előadások által megismertetett részletes elméleti háttér, a bemutatott nagyszámú metodikai megoldás és a felvázolt számos pozitív minta révén sikerült maradéktalanul megvalósítani. A konferencia tudományos megalapozását végző Tárcaközi Bizottság, valamint a konferenciát szervező Előkészítő és Rendezőbizottság nevében ezért ezúton is elismerésemet és köszönetemet fejezem ki az előadóknak és jelen kötet szerzőinek kiemelkedő közreműködésükért.
Vissza