1.034.149

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Rendszerváltás az oktatástechnológiában

A II. nemzetközi oktatási és képzési taneszköz-konferencia előadásai/HUNGARODIDACT '93 Nemzetközi taneszköz kiállítás és konferencia

Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Kedves Olvasó!
A HUNGARODIDACT '93 II. nemzetközi oktatási és képzési taneszköz-kiállítással egy időben - 1993. október 26. és 29. között a BNV K pavilonjában - megrendezett RENDSZERVÁLTÁS AZ... Tovább

Előszó

Kedves Olvasó!
A HUNGARODIDACT '93 II. nemzetközi oktatási és képzési taneszköz-kiállítással egy időben - 1993. október 26. és 29. között a BNV K pavilonjában - megrendezett RENDSZERVÁLTÁS AZ OKTATÁSTECHNOLÓGIÁBAN című konferencia közel 80 előadója azzal járult hozzá a magyar oktatás és képzés fejlesztéséhez, hogy közkinccsé tette azt a pedagógiai-szakmódszertani-oktatástechnológiai tudást és tapasztalatot, amely nélkül a leglátványosabb technika sem válik értékteremtő részévé a tanítás-tanulás mindennapos folyamatának. Jelen kötet az elhangzott előadások írásos anyagát tartalmazza.
A tanulmánykötetben szereplő írások a rendszerváltás tényét több síkon is érzékeltetik. Az első, leginkább kézzelfogható jelenség az új információs és kommunikációs lehetőségek, technikák, rendszerek létrejötte, amelyek részben kiegészítik, részben új minőséggel váltják fel az eddigi megoldásokat. (Ilyenek pl. a CD-ROM, CD-I, CBT rendszerek.) Rendszerváltás következett be a taneszköz-ellátás rendszerében is, hiszen a központi ellátást a piacgazdaság törvényei szerinti igénykielégítés váltotta fel. Ez a felhasználókra merőben új feladatot rótt és ró, hiszen számtalan sok hardver és szoftver közül kell kiválasztani az adott tantervhez leginkább megfelelő médiumokat.
Rendszerváltás következett be abban is, hogy a fejlesztésben a pedagógusok közvetlenül is érdekeltté váltak. Számos egyedi tanterv, program készül alkotó iskolai műhelyekben, amely szükségszerűen együtt járt a megfelelő médiarendszerek kikísérletezésével, kidolgozásával is.
Az előadásokat áttekintve egyértelművé vált, hogy a speciális programok, a kötetlenebb oktatási formák (pl. a távoktatás) komoly, sok esetben rendszerszemléletű oktatástechnológiai tervezést igényelnek, mivel e téren már rendkívül sok értékes metodikai és technikai tapasztalat gyűlt össze.
Amikor a DURMA MSI GmbH, a HUNGARODIDACT kiállítássorozat kezdeményezője és német társrendezője felkérte a HunDidac Szövetséget a konferencia megszervezésére, az volt a fő célkitűzés, hogy a konferencia tükrözze a hazai köz-, szak- és felsőoktatás jelen helyzetét és trendjeit az oktatástechnológia alkalmazásával kapcsolatban. Úgy gondolom, e célt az előadások által megismertetett részletes elméleti háttér, a bemutatott nagyszámú metodikai megoldás és a felvázolt számos pozitív minta révén sikerült maradéktalanul megvalósítani. A konferencia tudományos megalapozását végző Tárcaközi Bizottság, valamint a konferenciát szervező Előkészítő és Rendezőbizottság nevében ezért ezúton is elismerésemet és köszönetemet fejezem ki az előadóknak és jelen kötet szerzőinek kiemelkedő közreműködésükért.
Vissza

Tartalom

ÓVODAPEDAGÓGIA
Körösné Mikis Márta: Képességfejlesztés kisgyermekkorban az informatika segítségével 5
Páli Judit: Játékok a gondolkodás és más megismerő folyamatok fejlődésében 8
Zilahi Józsefné - Stöckert Károlyné: Eszközök a tágan értelmezett tanulás szolgálatában 10
Porkolábné Baiogh Katalin - Fodorné Földi Rita: Mozgás-, testséma-, énkép-fejlesztés 12
Kovács Anna: Eszközök a Montessori-pedagógiában 14
Pálfiné Kováts Ágnes: A gyermekek önálló tevékenységének elősegítése a Freinet-pedagógiában 16
Tarr Ágnes: Óvónők által készített játékok 18
Salné Lengyel Mária - Ábrahámné Györök Margit: Országos Utazótanári Szakmai
Szolgálat 20
KÖZOKTATÁS
Heffner Anna - Németh István: Az értékközvetítés és képességfejlesztés pedagógiája
Szűcs Ervin: Technikai műveltség nélkül nincs társadalmi haladás 24
Vári Péter - Horváth Zsuzsa: A MONITOR '93 vizsgálat tapasztalatai 28
Victor András: Az oktatástechnika lehetőségei a környezeti nevelésben 30
Vancsó Ödön - Vásárhelyi Éva: Számítógépes grafika a matematika tanításához 32
Sas Elemér: Fizikai kísérletek videón 34
Lovas Béla: Mikrovideográfia a kutatás és oktatás szolgálatában 36
SZAKOKTATÁS
Benedek András: A szakképzés szerepe Magyarország gazdasági és szociális
megújulásában 38
Szűcs Pál: Emberi erőforrások fejlesztése-a jövő útja 40
Sallay Mária: Új szakképzési modell a Világbank és a PHARE támogatásában 42
Madarász Sándor: Az Országos Képzési Jegyzék 45
Megyeri László: A mezőgazdasági szakoktatás irányai és taneszköz-igénye 47
Csóti Ferenc: Autóelektronikai oktatás Magyarországon 49
Kiss Mária: A középfokú egészségügyi szakképzés 51
Szenes György: Fiatalok felkészítése a munkaerőpiacra 53
FELSŐOKTATÁS
Szűcs Tamás: Európai egységesítési törekvések az oktatásban 54
Vekerdy Tamás: Hazai célkitűzések a Waldorf-tanárképzésben 56
Adolf Melezinek: IGIP EUR-PAED Regiszter- „európaképesség" a műszaki
tanárképzésben 59
Kiss Iván: Mérnöktovábbképzés - mérnökpedagógia Magyarországon 62
Csizmadia László: Kereskedelmi, vendéglátóipari és idegenforgalmi felsőoktatás 64
Szabó József: Távoktatás a GATE Gépészmérnöki Karán 66
Kiss Jenő - Fábián Gyula: Informatika a Testnevelési Egyetemen 70
Zoltán Örs Tamás: Magyar egészségügyi felsőoktatás Európában - európai egészségügyi felsőoktatás Magyarországon 72
Agócs László: Informatika és orvosképzés 76
Marton Sylvia - Antal István - Rácz István: Új didaktikai lehetőségek a gyógyszerészképzésben 79
Rudas Péter: Interaktív multimédia az Állatorvostudományi Egyetemen 81
Braun Norbert - Megyesi László: Oktatástechnológia a Göttingeni Egyetemen és az ELTE Természettudományi Karán 84
Hauser Zoltán: Az OTDK szerepe az oktatástechnológiai fejlesztésben 87
KÉPZÉS, TOVÁBBKÉPZÉS
Soós Adrianna: A munkaerőpiaci képzések és az átképző központok hálózata 89
Jekkel Antal: A pályakezdő munkanélküliség, az Adj Esélyt program 92
Bereczki Ferenc: A Debreceni Regionális Munkaerőfejlesztő és Képző Központ
tevékenysége 94
Juhász Ágnes: A továbbképzés és átképzés információforrásai 96
Halász Gábor: Diplomaszerzés távoktatással 99
Zentay Gabriella: A távoktatás nemzetközivé válása Európában 102
Forgó Sándor: Távoktatási kurzus a Hágeni Távegyetemen 105
Nagy Andor: Médiapedagógia-tömegkommunikáció 107
Kelemen Endre: Megújuló magyar oktatótelevíziózás 109
IRÁNYÍTÁS, SZERVEZÉS
Bessenyei István: Szabályozási dilemmák és az oktatási törvények 112
Varga Lászlóné: Az Országos Közoktatási Szolgáltató Iroda tevékenysége 113
Vígh István: A közoktatás közismereti tankönyvellátásának átalakulása 115
Varga Lajos: A Magyar Szakképzési Társaság 117
Tompa Klára: A Nemzetközi Taneszköz Tanács - ICEM 119
BohonyPál: SlovDidac 123
Kabdebó György: CD-I: a jövő technológiája, a ma realitása 125
Kis-Tóth Lajos: AGRIA MÉDIA '94 oktatástechnológiai kiállítás és konferencia Egerben 127
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv