kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
| Kiadó: | Tankönyvkiadó Vállalat |
|---|---|
| Kiadás helye: | Budapest |
| Kiadás éve: | |
| Kötés típusa: | Félvászon |
| Oldalszám: | 972 oldal |
| Sorozatcím: | |
| Kötetszám: | |
| Nyelv: | Magyar |
| Méret: | 25 cm x 18 cm |
| ISBN: | |
| Megjegyzés: | 916 fekete-fehér ábrával illusztrált kiadás. Kihajtható melléklettel. Tankönyvi szám: 4419. |
| A repülőgép elektromossága | |
| Bevezetés | |
| Néhány szó az elektromos alapismeretekről | |
| Az egyenáram törvényei | 5 |
| Alapismeretek, mértékegységek | 5 |
| Ellenállások soros és párhuzamos kapcsolása | 6 |
| Fémek ellenállása és elektromos vezetőképessége | 7 |
| Az áram hőhatása | 9 |
| Mágnesesség | 9 |
| A mágneses tér hatása az állandó mágnesre | 10 |
| Ferromágneses anyagok | 11 |
| Elektromágnesesség | 12 |
| A mágneses tér hatása az elektromos áramra | 13 |
| Elektromágneses indukció | 15 |
| Foucault-áram | 15 |
| A váltóáram törvényei | 16 |
| Induktív ellenállás | 17 |
| A kondenzátor és a kapacitatív ellenállás | 18 |
| Az Ohm-törvény a váltóáramú hálózatban | 19 |
| Az áramerősség és feszültség effektív értéke | 20 |
| Repülőgép-akkumulátorok | |
| Repülőgép-akkumulátorokról általában | 23 |
| Típusok, jelölések, műszaki adatok | 24 |
| Az akkumulátorok szerkezete | 24 |
| A cellák szerkezete | 28 |
| Az elektrolit | 30 |
| Az akkumulátorok működésének fizikai és kémiai alapelvei | 31 |
| Negatív lemez | 34 |
| Pozitív lemez | 35 |
| A repülőgép-akkumulátorok elektromos jellemzői | 36 |
| Elektromotoros erő | 36 |
| Belső ellenállás | 37 |
| Feszültség | 38 |
| A hőmérséklet-változás befolyása | 41 |
| Kapacitás | 43 |
| A cellában lévő anyagok mennyisége | 44 |
| Lemezvastagság | 44 |
| A lemez porozitása | 45 |
| Az elektrolit diffúziója | 45 |
| Kisütő áram | 45 |
| Hőmérséklet | 46 |
| Az elektrolit koncentrációja | 50 |
| Megelőző állapot | 53 |
| Megelőző kisütések | 53 |
| A nyomás | 55 |
| A rezgés | 56 |
| A kapacitást befolyásoló egyéb tényezők | 56 |
| Önkisülés | 56 |
| Teljesítmény és energia | 58 |
| Hatásfok | 58 |
| Az akkumulátorok működése és beépítésük a repülőgépekbe | 60 |
| Kapcsolási rajzok és szerepük | 60 |
| Az elektrolit lehűlése | 62 |
| Az akkumulátorok üzeme a repülőgépen | 62 |
| Akkumulátorok beépítése a repülőgépekbe | 65 |
| Hőszigetelés | 66 |
| Az akkumulátorok fűtése | 69 |
| Az akkumulátorok töltési módjai | 72 |
| Töltés állandó áramerősséggel | 73 |
| Fokozatos töltés | 74 |
| Töltés állandó feszültség mellett | 74 |
| Módosított állandó feszültség melletti töltés | 74 |
| A töltési módok összehasonlítása | 75 |
| Az elektrolit elkészítése | 75 |
| Táblázatok | 78 |
| Egyenáramú gépek | |
| Egyenáramú gépek működési elvei | 80 |
| Mozgási indukció | 80 |
| Tekercselési csoportok | 83 |
| Gyűrűs tekercselés | 83 |
| Dobtekercselés | 83 |
| Kapcsolási főcsoportok | 84 |
| Hurkos tekercselés | 84 |
| Hullámos tekercselés | 89 |
| Áramágak száma | 90 |
| Kiegyenlítő (ekvipotenciális) kötések | 91 |
| Feszültségcsillag és feszültségsokszög | 92 |
| Kétpólusú gyűrűs és hurkos tekercselés | 92 |
| Többpólusú gyűrűs és hurkos tekercselés | 93 |
| Hullámos tekercselés | 94 |
| A tekercsoldalak száma a hornyokban | 95 |
| Mágneses kör | 95 |
| Gerjesztési törvény | 95 |
| A légrés mágneses feszültsége, ideális pólusív | 97 |
| Ideális armatúrahossz | 97 |
| Hornyok hatása | 97 |
| Fogak mágneses feszültsége | 99 |
| Az armatúratest mágneses feszültsége | 99 |
| A pólustörzs mágneses feszültsége | 101 |
| Póluskoszorú mágneses feszütlsége | 101 |
| Pólustörzs és koszorú közti illesztés mágneses feszültsége | 101 |
| Armatúra-visszahatás | 102 |
| Kommutátor szeletfeszültsége | 102 |
| Segédpólus és kompenzáló tekercselés | 105 |
| Kommutáció | 105 |
| Egyenes vonalú, siettetett és késleltetett kommutáció | 107 |
| Egyenáramú generátorok jelleggörbéi | 108 |
| Külső gerjesztésű generátor | 108 |
| üresjárási jellegörbe | 108 |
| terhelési jellegörbe | 110 |
| külső jelleggörbe | 110 |
| szabályozási görbe | 110 |
| Párhuzamos gerjesztésű generátor | 110 |
| üresjárási jelleggörbe | 110 |
| terhelési jelleggörbe | 111 |
| külső jelleggörbe | 111 |
| szabályozási görbe | 112 |
| Soros gerjesztésű generátor | 112 |
| üresjárási jelleggörbe | 112 |
| terhelési jelleggörbe | 112 |
| külső jelleggörbe | 112 |
| Kettős gerjesztésű generátor | 112 |
| Egyenáramú motorok jelleggörbéi | 112 |
| Külső gerjesztésű motor | 114 |
| Párhuzamos gerjesztésű motor | 114 |
| Soros gerjesztésű motor | 114 |
| Kettős gerjesztésű motor | 115 |
| A repülőgép-generátorok | |
| A repülőgép-generátorokkal szemben támasztott követelmények és azok szerkezeti sajátosságai | 116 |
| A repülőgép-generátor fejlődése az utóbbi tíz év alatt | 116 |
| A repülőgép-generátorok szerkezeti sajátosságai | 118 |
| A repülőgép-generátorok | 120 |
| Főbb feladatok | 120 |
| A ház | 122 |
| Mellső csapágypajzs | 122 |
| Csatlakozó ház | 125 |
| Pólusok | 125 |
| A forgórész | 126 |
| Akollektor | 129 |
| A kefetartók | 129 |
| A kefék | 130 |
| A csapágyak | 131 |
| A generátor meghajtása a repülőmotorn | 132 |
| A generátor meghajtása (példa) | 134 |
| A repülőgép szabályozó dobozok működésének rövid elmélete | |
| A generátorok feszültség szabályozása | 135 |
| A szabályozó szerkezetek jellemzői | 135 |
| Érzékenység | 135 |
| Gyors működés | 136 |
| A feszültség kifutása | 136 |
| A feszültség változásának okai és szabályozásának módjai | 136 |
| A vibrációs szabályozó működési elve és szerkesztése | 138 |
| Az elektromágnes mozgó részének rezgési frekvenciája és a szabályozás határai | 143 |
| A vibráció frekvenciájának befolyása a szabályozó érzékenységre | 143 |
| Gyorsító tekercs | 144 |
| Gyorsító ellenállás | 145 |
| A szabályozási határok | 145 |
| A szabályozandó feszültség változása | 146 |
| A szikrázás lecsökkentésének módjai | 147 |
| A szikrázás okai | 147 |
| A szikrázás lecsökkentésének módjai | 148 |
| Szikraálló anyagok alkalmazása és az érintkezők formáinak megválasztása | 151 |
| Hőkompenzáció | 152 |
| Szabályozási megoldások | 154 |
| Vibrációs feszültség-szabályozó kapcsolási rajzai | 154 |
| Egyfokozatú, egytekercsű | 154 |
| Kétfokozatú, kéttekercsű | 155 |
| Sima és fokozatos szabályozás | 156 |
| Sima szabályozás | 156 |
| Fokozatos szabályozsá | 158 |
| Önszabályozó gépek | 158 |
| A repülőgép szabályozó dobozok kiviteli formái | 159 |
| Általános jellemzés | 159 |
| Az 1000 W-os szabályozó doboz | 160 |
| Feszültség-szabályozó | 164 |
| Maximál relé | 166 |
| Minimál relé | 166 |
| Minimál relé | 168 |
| Feszültség-szabályozás | 169 |
| Kiegyenlítő főáramkör | 169 |
| Kiegyenlítő tekercs áramköre | 171 |
| A minimál relé működése | 171 |
| Főáramkör | 172 |
| A 350 W-os szabályozó doboz | 172 |
| Szerkezet | 174 |
| A 350 W-os szűrődoboz | 174 |
| A 350 W-os szabályozó doboz működése | 176 |
| A 500 és 1500 W-os szabályozó dobozok | 176 |
| Szerkezet | 176 |
| A feszültség-szabályozó | 177 |
| Csatlakozó doboz | 177 |
| A szabályozó dobozok elemeinek működése | 179 |
| Az 1 és 2 tip. szűrődobozok | 179 |
| A repülőgép elektromos áramforrásai | |
| A repülőgép áramhálózata | 180 |
| Áramszabályozók | 180 |
| Hálózat | 180 |
| Műszerfal | 182 |
| Kapcsolók és átkapcsolók | 182 |
| Olvadó biztosítékok | 182 |
| Automata biztosíték | 185 |
| Átmenő csatlakozók | 185 |
| Eugós csatlakozók | 185 |
| Elektromos vezetékek | 185 |
| Fémharisnyába szerelt vezetékek | 186 |
| A szinkron gépekről | |
| Szinkron gépek | 187 |
| A szinkron gépek általános elmélete | 188 |
| Háromfázisú tekercselés | 193 |
| Csévetekercselés | 193 |
| Rúdtekercselés | 193 |
| A szinkron gépek vektorábrái | 197 |
| Hengeres forgórészű (állandó légrésű) gép terhelési vektorábrája | 200 |
| Kiképzett pólusú (változó légrésű) gép terhelési vektorábrája | 201 |
| Az üresjárási vektorábre | 202 |
| Rövidzárási vektorábra | 202 |
| Hengeres forgórészű (állandó légrésű) gép munkadiagrammja | 203 |
| A szinkron gép áram-munkadiagrammja | 204 |
| A szinkron gépek áttekintése | 204 |
| Gerjesztő mező | 205 |
| Forgómező | 207 |
| Armatúra-visszahatás | 209 |
| Forgató nyomaték | 210 |
| A hálózatra kapcsolt szinkron gépek | 210 |
| Fordulatszám | 210 |
| Feszültség | 210 |
| Szinkron motorok indítása | 211 |
| Szinkron gép meddő teljesítményének szabályozása | 211 |
| A szinkron gépek lengései | 212 |
| A szinkron gépek vizsgálata | 212 |
| Üresjárási karakterisztika | 212 |
| Rövidzárási karakterisztika | 212 |
| Első zárlati áramlökés | 214 |
| Terhelési karakterisztika | 214 |
| Veszteségek meghatározása | 215 |
| Vasveszteség és súrlódási veszteség | 215 |
| Tekercsveszteség | 215 |
| Hatásfok | 216 |
| Forgó átalakítók | 216 |
| Mechanikus jellegű átalakítók | 216 |
| Motorgenerátorok | 216 |
| Egyarmatúrás átalakítók | 217 |
| Az indukált egyen- és váltakozó feszültség viszonya | 217 |
| Melegveszteség az armatúratekercsben | 218 |
| Armatúra-visszahatás | 219 |
| Az armatúra keresztmezejének visszahatása | 219 |
| Az armatúra hosszmezejének visszahatása | 219 |
| Áram egyenirányítás | 222 |
| Feszültség-szabályozás | 222 |
| Indítás | 223 |
| Gyújtás | |
| Az elektromos szikra | 224 |
| Gyújtó feszültség | 224 |
| Szikraképződés | 225 |
| Koronakisülés | 225 |
| A légnyomás hatása | 227 |
| Elektróda-hőmérséklet | 228 |
| Repülő gyújtórendszer | 228 |
| Gyújtómágnesek | 229 |
| A gyújtási elméleti vizsgálata | 229 |
| Az elektromos szikra hatása | 232 |
| A gáznyomás hatása a kisülésre | 233 |
| Kezdeti feltételek | 235 |
| A kisülés időtartama | 236 |
| Összefoglalás | 236 |
| A primér tekercsben folyó áram előállítása. Gyújtómágnesek osztályozása | 237 |
| Forgótekercses gyújtómágnes | 237 |
| Forgómágneses gyújtómágnes | 238 |
| Forgó erővonal-vezetős gyújtómágnes | 238 |
| A primér áram kiszámítása | 241 |
| A megszakító nyitásának és zárásnak időpontja. A nyitás időpontja | 242 |
| A gyújtás időpontja | 243 |
| A fluxus alakja | 243 |
| Megszakító | 243 |
| Mechanikai követelmények a megszakítóval szemben | 244 |
| A megszakító bütyök | 245 |
| Érintkező | 245 |
| Az érintkezők elhasználódása | 246 |
| A megszakító ív húzásának kiküszöbölése | 247 |
| Szénhidrogén gőzök hatása az érintkezőkre | 249 |
| Árnyékolás | 249 |
| Biztonsági szikraköz | 251 |
| Magassági repülés | 251 |
| A gyújtás időtartamának csökkentése | 252 |
| Indítás | 252 |
| Gyújtómágnesek műszaki előírásai | 253 |
| Gyújtómágnesek ellenőrzése | 254 |
| Gyújtófeszültség mérése | 254 |
| Gyújtási kikapcsolásának vizsgálata | 254 |
| A mágnes magassági vizsgálata | 254 |
| Akkumulátoros gyújtás | 254 |
| Az akkumulátoros gyújtás előnyei és hátrányai | 254 |
| Az akkumulátoros gyújtás előnyei a mágnesgyújtással szemben | 255 |
| Az akkumulátoros gyújtás hátrányai a mágneses gyújtással szemben | 255 |
| A primér tekercsben folyó áram kiszámítása | 255 |
| A megszakító működése | 257 |
| Indító segéd gyújtó berendezések | 257 |
| Gyújtógyertya | 258 |
| A gyújtógyertya részei | 258 |
| A repülő gyújtógyertyák osztályozása | 258 |
| Gyertya szigetelő anyagok | 258 |
| Elektromos ellenállás | 258 |
| Hőállóság | 259 |
| Hővezetés | 259 |
| Porozitás | 259 |
| Mechanikai szilárdás | 259 |
| Elektródák | 260 |
| A gyújtógyertyákra vonatkozó fontosabb előírások | 260 |
| Átütési vizsgálat | 261 |
| Szerelési igénybevétel | 261 |
| Irodalom | |
| A repülőgép műszerei | |
| A repülőgép-műszerek általános ismertetése | |
| A repülőgép-műszerek osztályozása | 263 |
| A repülőgép-műszerek üzemét befolyásoló tényezők | 264 |
| A levegő hőmérséklete | 264 |
| A levegő nedvessége | 265 |
| A levegő sűrűsége | 265 |
| Fordulók, túlterhelések | 266 |
| A repülőgép rezgései | 266 |
| Por | 267 |
| A repülőgép-műszerekkel szemben támasztott általános követelmények | 267 |
| A repülőgép-műszerek elhelyezése | 267 |
| Műszerfalak | 267 |
| Műszerfalak rezgéscsillapítása | 268 |
| Repülőműszerek megvilágítása | 270 |
| Megvilágítás kabinlámpákkal | 270 |
| Megvilágítás visszavert fénnyel | 271 |
| Egyéni megvilásítás | 271 |
| A repülőgép-műszerek részei | 271 |
| Szerelési kellékek | 272 |
| Manometrikus műszerek | |
| A manometrikus műszerek elve | 274 |
| A nyomás mérése | 274 |
| Szelence | 275 |
| Áttételezés | 278 |
| Bimetall hőkompenzálás | 281 |
| Benzinnyomásmérő | 281 |
| Rendeltetése | 281 |
| Működési elve | 281 |
| Szerkezete | 282 |
| Laboratóriumi ellenőrzése | 283 |
| Olajnyomásmérő | 283 |
| Rendeltetése | 283 |
| Szerkezete | 283 |
| Laboratóriumi ellenőrzése | 284 |
| Folyadékos hőmérő | 285 |
| Rendeltetése | 285 |
| Működési elve, szerkezete | 285 |
| Laboratóriumi ellenőrzése | 286 |
| Hárommutatós műszer | 288 |
| Rendeltetése | 288 |
| Szerkezete | 288 |
| Szívótérnyomás-mérő | 288 |
| Rendeltetése | 288 |
| Működési elve | 288 |
| Laboratóriumi ellenőrzése | 289 |
| Hidrosztatikus benzinmennyiség-mérő | 289 |
| Rendeltetése | 289 |
| Működési elve | 289 |
| Szerkezete | 290 |
| Sebességmérő | 291 |
| Rendeltetése | 291 |
| Működési elve | 292 |
| A Pitot-cső | 294 |
| A műszer kalibrálása és laboratóriumi ellenőrzése | 295 |
| A sebességmérő ellenőrzése a repülőgépen | 297 |
| Magasságmérő | 297 |
| Rendeltetése és működési elve | 297 |
| Szerkezete | 301 |
| Laboratóriumi ellenőrzése | 302 |
| Ellenőrzése a repülőgépen | 302 |
| Variométer | 303 |
| Rendeltetése | 303 |
| Működési elve | 304 |
| Szerkezete | 305 |
| Laboratóriumi ellenőrzése | 305 |
| Mágneses iránytűk | |
| A földmágnesség | 307 |
| A mágneses iránytűk áttekintése | 308 |
| Rendeltetésük | 308 |
| Szerkezetük | 311 |
| Az iránytűtípusok szerkezete | 312 |
| A megfigyelő iránytű | 312 |
| A pilótairánytű | 312 |
| Az iránytűk beépítése a repülőgépbe | 313 |
| Deviáció | 313 |
| A deviáció elmélete | 315 |
| A félkörös deviáció kompenzálása | 315 |
| Kompenzálás a gyakorlatban | 318 |
| A deviáció meghatározása repülés közben | 318 |
| A deviáció időbeli változása | 318 |
| Az iránytű üzeme | 318 |
| Elektromos műszerek | |
| Néhány szó az elektromos repülőgép-műszerekről | 321 |
| Galvanométerek és logométerek | 321 |
| Elektromágneses galvanométerek | 321 |
| Belső mágnesű galvanométerek | 322 |
| Logométerek | 323 |
| Forgó mágnessel készült műszerek | 323 |
| Ellenállás-hőmérők | 324 |
| Rendeltetésük | 324 |
| Működési elvük | 324 |
| A jelző | 325 |
| A vevő (Hőérzékelő) | 326 |
| Összekötő vezetékek | 326 |
| Hibák | 326 |
| A vevő ellenőrzése beszerelés előtt | 327 |
| Termoelektormos hőmérők | 327 |
| Rendeltetésük | 327 |
| Működési elvük | 327 |
| A vevő (Hőelem) | 328 |
| Jelző | 328 |
| A műszer beszerelése | 330 |
| Elektromos gázanalizátor | 330 |
| Az üzemanyag égése a hengerben | 330 |
| A gázanalizátor szerkezeti elve | 332 |
| A gázanalizátor beszerelése | 334 |
| A gázanalizátor előkészítése felszállás előtt | 334 |
| A gázanalizátor használata repülés közben | 334 |
| A gázanalizátor ellenőrzése repülés után | 335 |
| Elektromos távmanométerek | 335 |
| Rendeltetésük | 335 |
| Működési elvük | 335 |
| Az érzékelők szerkezete | 337 |
| Elektromos távfordulatszám-jelző | 338 |
| Rendeltetése és működési elve | 338 |
| Szerkezete | 339 |
| Beszerelése | 342 |
| Műszerhibák | 342 |
| Elektromos benzinmennyiség-mérő | 342 |
| A benzinmennyiség-mérő vevője és jelzője | 343 |
| Hibák | 344 |
| Elektromos állásjelzők | 344 |
| Rendeltetésük | 344 |
| Hőmérséklet-szabályozó automaták | 344 |
| Rendeltetésük | 344 |
| Működési elvük | 348 |
| A vevő | 348 |
| Az elektromágneses kettős relé | 349 |
| A hajlékony tengely az armatúrával | 349 |
| Az automata szerelése | 349 |
| Mágneses táviránytűk | |
| A táviránytűk elve | 351 |
| A Patin-féle táviránytű | 351 |
| A Magnesin-táviránytű | 353 |
| Egy kivitelezett potenciométeres táviránytű ismertetése | 354 |
| Működési elve | 354 |
| Szerkezete | 355 |
| Műszaki adatai | 358 |
| Kompenzálása | 359 |
| Az iránytű üzembentartása | 359 |
| Mechanikus műszerek | |
| Centrifugális fordulatszámjelző | 360 |
| Rendeltetése, működési elve | 360 |
| Szerkezete | 360 |
| Gyorsulásmérő | 361 |
| Rendeltetése és működési elve | 361 |
| Pörgettyűs műszerek | |
| Alapfogalmak a mechanika köréből | 363 |
| Abszolút és relatív mozgása | 363 |
| Egyenes és forgómozgás | 363 |
| A pillanatnyi sebesség fogalma | 364 |
| Erők felbontása és összetevése | 364 |
| A test gyorsulása erő behatása következtében | 365 |
| A nehézségi gyorsulás | 365 |
| A tömeg és a tehetetlesnégi nyomaték kiszámítása | 365 |
| A gyorsuló testben keletkezett erők | 366 |
| Mozgási lehetőségek | 366 |
| Súlypont és egyensúlyi helyzet | 367 |
| Súrlódási erők | 367 |
| Pörgettyű alkalmazása a repülőgépen | 368 |
| Háromtengelyű pörgettyű | 369 |
| Az erőmentes pörgettyű látszólagos mozgása | 372 |
| Az irányító pörgettyű | 373 |
| Kéttengelyű pörgettyű | 375 |
| Elfordulásjelző és dőlésmérő | 376 |
| Az elfordulásjelző működése | 376 |
| A dőlésmérő működése | 380 |
| Az elfordulásjelző és a dőlésmérő szerkezete | 381 |
| Műhorizont | 383 |
| Működési alapelve | 383 |
| A műhorizont szerkezetének ismertetése | 387 |
| A pörgettyűs iránymutató | 390 |
| Működési alapelve | 391 |
| A pörgettyűs iránymutató szerkezetének ismertetése | 393 |
| Mágneses-pörgettyűs (giromágneses) iránymutató | 393 |
| Pörgettyűs műszerek működtető energiaforrásai | 397 |
| Venturi-cső | 398 |
| Vákuumszivattyú | 399 |
| Vákuum- és nyomásszabályozók | 400 |
| Pörgettyűs műszerek földi ellenőrzése | 401 |
| Elektromos meghajtású pörgettyűs műszerek energiaforrása | 402 |
| Pörgettyűs műszerek rezgéscsökkentő felszerelése | 402 |
| Pörgettyűs műszerek kezelése műrepülés közben | 402 |
| Automatikus kormányzás | 403 |
| Érzékelő műszerek | 404 |
| Szervomotor vezérlés | 405 |
| Letapogatás | 406 |
| A kormánygép iránybeállítása | 408 |
| Biztonsági berendezések | 409 |
| A magassági kormány automatikus működtetése | 409 |
| A csűrőkormány automatikus működtetése | 411 |
| A kormánygép felépítése | 411 |
| Elektromos kormánygép | 412 |
| Légzőkészülékek | |
| Elvi ismertetés | 417 |
| A légzőkészülék gyakorlati megoldása | 418 |
| Műtüdő | 418 |
| Nyomáscsökkentő | 419 |
| A műtüdő működése | 420 |
| Oxigénálarc | 421 |
| Áramlásjelző műszerek | 422 |
| Oxigén nyomásmérő | 422 |
| Táblázatok | 423 |
| A repülőgépek rádiótechnikája | |
| Anyagismeret | |
| Vezetők | 433 |
| Skin-effektus | 436 |
| Ellenállások | 437 |
| Kondenzátorok | 430 |
| Szigetelő anyagok | 440 |
| Kerámikus anyagok | 441 |
| Műanyagok | 441 |
| Celluloza alapanyagú műanyagok | 441 |
| Szálas anyagok | 441 |
| Szigetelő lakkok | 442 |
| Folyékony szigetelő anyagok | 443 |
| Légnemű szigetelő anyagok | 443 |
| Légszigetelésű kondenzátorok | 443 |
| Papírkondenzátorok | 444 |
| Csillámkondenzátorok | 445 |
| Kerámikus kondenzátorok | 446 |
| Elektrolitikus kondenzátorok | 447 |
| Ellenállásból és kondenzátorból álló kör rákapcsolása egyenfeszültségre | 448 |
| Kondenzátor viselkedése tiszta sinusos váltóáram esetén | 450 |
| Tekercsek | 452 |
| Tekercsek ismertetése | 452 |
| Tekercselési módszerek | 453 |
| Indukciók kiszámítása | 454 |
| Vasmagok | 456 |
| Ellenállás és indukciós | 458 |
| Önindukciós tekercs viselkedése tiszta sinusosan változó áram esetén | 459 |
| Kölcsönös indukciók | 461 |
| Transzformátorok | 462 |
| Csövek közötti transzformátorok | 465 |
| Kimenő transzformátorok | 466 |
| Hallgatók és hangszórók | 466 |
| Mikrofonok | 467 |
| Soros rezgőkörök | 470 |
| Párhuzamos rezgőkörök | 474 |
| Kétpólusok | 476 |
| Csatolt rezgőkörök | 481 |
| Sávszűrők | 485 |
| Sávszűrők felépítése | 486 |
| Elektroncsövek | |
| Elektronfizika | 489 |
| Elektronok jellemzői | 489 |
| Az elektron mozgása elektromos térben | 490 |
| Elektron mozgása a fémek belsejében | 491 |
| Kontakt potenciál | 493 |
| Sebességeloszlás | 494 |
| Hideg emisszió | 497 |
| Szekundér emisszió | 498 |
| Fényelektromos emisszió | 499 |
| Elektroncsövek felépítése | 500 |
| Kételektródás cső (dióda) | 501 |
| Többrácsos csövek | 503 |
| Egyrácsos cső (trióda) | 503 |
| Csőkarakterisztikák | 505 |
| Csőállandók | 506 |
| Erősítási tényező | 506 |
| Belső ellenállás | 507 |
| Tetróda | 507 |
| A tetróda belső ellenállása | 508 |
| Sugár tetróda | 508 |
| Pentóda | 509 |
| Hexóda és heptóda | 511 |
| Októda | 511 |
| Csövek kapcsolása áramkörben | 511 |
| Statikus és dinamikus munakpontok | 512 |
| Helyettesítő kapcsolások | 514 |
| Munkagörbék | 516 |
| Belső kapacitások | 519 |
| Rádióvevő készülékek | |
| Általános követelmények | 521 |
| Vevő rendszerek | 524 |
| Rádiókészülékek áramforrásai, segédáramkörei | 526 |
| Általános ismertetés, telepek | 526 |
| Hálózati egyenirányítók | 527 |
| Egyenirányító kapcsolások | 528 |
| Feszültség-sokszorozó egyenirányítás | 532 |
| Vibrátorok | 533 |
| Antennacsatolások, vevők bemenő köre | 534 |
| Keverő fokozat | 536 |
| Keverés elve | 536 |
| Additív keverés | 538 |
| Multiplikatív keverés | 538 |
| Zavaró frekvenciák | 540 |
| Oszcillátorok | 541 |
| Oszcillátorok elve | 541 |
| Oszcillátor-kapcsolások | 543 |
| Frekvencia-elhúzódás | 544 |
| Moduláció | 545 |
| Moduláció elve. Amplitudó-moduláció | 545 |
| Frekviencia-moduláció | 549 |
| Középfrekvencia erősítő fokozatok | 550 |
| Egyenirányítás (demoduláció) | 552 |
| Egyenirányítás elve. Egyenirányítás diódával | 552 |
| Rácsegyenirányítás (audion) | 554 |
| Visszacsatolt audion | 555 |
| Automatikus hangerő szabályozás | 555 |
| Torzítások | 557 |
| Erősítők | 558 |
| Erősítők osztályozása anódáram folyási idő szerint | 558 |
| Feszültség-erősítők | 558 |
| Transzformátoros erősítők | 561 |
| Teljesítmény erősítő | 561 |
| Ellenütemű végfokozat | 562 |
| Negatív visszacsatolás | 565 |
| Frekvencia modulált vevők | 567 |
| Vételi zavarok és azok elhárítása | 567 |
| Repülőgépek rádió vevőkészülékének kapcsolása | 570 |
| Rádióadás | |
| Rádióadókról általában | 572 |
| Vezéroszcillátor | 572 |
| Adócsövek jellemző adatai | 574 |
| Nagy-frekvencia erősítők | 575 |
| Teljesítmény-erősítés | 575 |
| Adóberendezések erősítői | 578 |
| Frekvencia-sokszorozás | 579 |
| Erősítő csőhöz tartozó áramkörök | 579 |
| Semlegesítő kapcsolások | 581 |
| Adók billentyűzése | 582 |
| Különböző modulációs rendszerek | 582 |
| Rácsmoduláció | 583 |
| Fékező rácsmoduláció | 583 |
| Anód-moduláció | 584 |
| Katód-moduláció | 585 |
| Frekvencia-modulált adók | 586 |
| Adókapcsolás ismertetése | 588 |
| A mikrohullámú technika alapelvei és repülővonatkozású felhasználása | |
| Bevezetés | 593 |
| A fejezet felosztása, tárgyalási módja | 593 |
| Jelölések | 594 |
| Fogalmi és elméleti alapok | 595 |
| Energia terjedés | 595 |
| Maxwell-egyenletek | 596 |
| A közegek elektromágneses jellemzői | 598 |
| Határfeltételek | 598 |
| Az impedancia | 599 |
| Thevenin-tétel, maximálisan kivehető teljesítmény | 601 |
| Fourier-féle felbontás | 602 |
| MKS mértékrendszer | 603 |
| Mikrohullámú rezgéskeltők | 604 |
| Fény- és rádióhullámok keletkezése | 604 |
| Az elektron mozgásegyenlete, energiaviszonyai | 605 |
| Trióda | 608 |
| Klystron | 610 |
| Magnetron | 613 |
| Haladó hullámú cső | 617 |
| Modultátorok és vezérfelkeltők | 619 |
| Impulzusmoduláció | 619 |
| Impulzustechnika | 621 |
| Tápvonalak és impedancia-elemek | 625 |
| A tápvonalak feladata; követelmények | 625 |
| Veszteségek | 626 |
| A tápvonalak típusai | 626 |
| Tápvonalelmélet | 627 |
| Hullámvezetők | 633 |
| Üregrezonátorok | 638 |
| Antennák | 639 |
| Alapfogalmak | 639 |
| Az elemi dipól mezeje | 640 |
| Sugárzási ellenállás | 641 |
| Irányítottság | 643 |
| Veszteségek, hatásfok | 645 |
| Az antennák alaptípusai | 646 |
| Rezonáns huzalantenna | 646 |
| Nem rezonáló huzalantenna | 648 |
| Dipólsor | 649 |
| Végén táplált dipólsor | 651 |
| Keresztantenna | 651 |
| Keretantenna | 652 |
| A föld hatása | 653 |
| Bemenő impedancia | 655 |
| Gyakorlati antennarendszerek | 657 |
| Hosszúhullámú antennák | 658 |
| Középhullámú antennák | 658 |
| Rövidhullámú antennák | 660 |
| Ultrarövid-hullámú antennák | 662 |
| Mikrohullámú antennák | 664 |
| Repülőgép antennák | 670 |
| A vevő antenna | 671 |
| Terjedési viszonyok | 673 |
| Hullámterjedési lehetőségek | 673 |
| Felületi hullámok | 674 |
| Térhullámok | 675 |
| A földfelület által okozott reflexió | 677 |
| Az ionoszféra | 678 |
| Az egyes hullámsávok terjedési tulajdonságai | 681 |
| Kozmikus, időjárási és egyéb zavarok | 686 |
| Mikrohullámú vevők és indikátorok | 687 |
| A mikrohullámú vevők sajátságai | 687 |
| Sávszélesség | 688 |
| Adás-vétel kapcsoló | 688 |
| Helyi oszcillátor | 690 |
| Zajforrások | 692 |
| A keverő | 693 |
| Középfrekvenciás erősítő | 695 |
| Amplitudó-modulációs detektor | 695 |
| Indikátorok | 696 |
| A mikrohullámú technika alkalmazása, lokátorok | 697 |
| A helymeghatározás lehetőségei | 697 |
| A rádiólokátor alapelvei | 698 |
| Az antennaszerkezet beépítése, radom | 701 |
| Lokátorokkal szemben támasztott követlemények | 701 |
| Tipikus fedélzeti készülék | 702 |
| Egyéb lokátorok | 704 |
| A lokátorok elleni védekezés | 706 |
| Passzív védelem | 707 |
| Aktív védelem | 707 |
| Rádióval való tájékozódás, vakleszállás | |
| Bevezetés | 708 |
| A tájékozódásra használható alapelvek | 708 |
| Irányított adások, illetve irányított vételek elve | 710 |
| Keretantennás vevő | 710 |
| Irányított sugárzású ieányadók módszere. (Radio Range) | 721 |
| Sonne | 722 |
| Forgó irányítású irányadó | 723 |
| Hiperbolikus navigáció | 724 |
| Gee | 725 |
| Loran | 726 |
| "SS" Loran | 726 |
| "LF" Loran | 727 |
| Decca | 727 |
| Automatikus adatregisztrálás, önműködő kormányzás | 730 |
| Vakleszállási módszerek | 731 |
| ZZ eljárás | 731 |
| Bake-(Loreznz-)eljárás | 732 |
| A leszállási irány sugárzásának módszere | 733 |
| ILS-rendszer | 734 |
| GCA-rendszer | 735 |
| A légi fénykép | |
| A fényképező kamara | |
| A kamaratest | 740 |
| Az objektív vagy lencserendszer | 740 |
| A kereső vagy irányzó berendezés | 748 |
| A lemez- (film-) tartó kazetta | 748 |
| Egyszerű meghajtású filmváltó kazetta | 750 |
| Kiegyenlítő rendszerű filmváltó kazetta | 750 |
| Vontató hengeres filmváltó kazetta | 750 |
| Fogaskerék meghajtású filmváltó kazetta | 750 |
| A fényképező gép záró berendezése | 750 |
| Az objektív zár | 750 |
| A redőnyzár | 751 |
| A fényképező kamarák osztályozása | |
| Szerkezeti felépítésük szerinti osztályozás | 753 |
| Nehéz fényképező készülék | 753 |
| Közepes fényképező készülék | 753 |
| Könnyű fényképező készülék | 753 |
| Különleges fényképező készülék | 753 |
| A lencserendszer száma szerinti osztályozás | 753 |
| Működtetés szempontjából való osztályozás | 753 |
| Légi fényképező kamaráknál előforduló alapfogalmak | 754 |
| Fénytani tengely | 754 |
| A főpont | 754 |
| Az elülső és hátsó főpont | 754 |
| Lemeztartó keret | 754 |
| A keretjel | 754 |
| Gyújtótávolság | 754 |
| Képtávolság | 754 |
| A fényképező gép irányvonala | 754 |
| A lemezfőpont | 574 |
| A fényképező gép belső adatai | 756 |
| A sorképmérő kamara leírása | 756 |
| A légi fényképezés kellékei | |
| A légi fényképező gép felfüggesztő berendezése | 759 |
| A felfüggesztő berendezéstől megkívánt követelmények | 59 |
| Az átfedés szabályozó | 759 |
| A légi fényképezés megtervezése | |
| A fényképezés módja | 763 |
| Az egyes felvétel | 763 |
| A sorozatos felvétel | 763 |
| A repülési magasság | 763 |
| A felvételek méretaránya | 767 |
| A fényképezési terv előkészítése | 766 |
| Függőleges tengelyű felvételhez szükséges repülési terv előkészítése | 766 |
| Szabályos hézagmentes hosszfedés kiszámítása | 767 |
| Oldalfedés kiszámítása | 768 |
| A fényképező repülés végrehajtása | 768 |
| A jó légi fénykép készítésének előfeltételei | |
| Légi filmfelvételek kidolgozásának eszközei | 771 |
| A jó légi fénykép készítésének előfeltételei | 773 |
| Légi fényképek nyilvántartása | 774 |
| A repülőgépek hidraulikus berendezései | |
| A hidraulikus berendezések feladatai | 776 |
| A működtető berendezések fajtái | 776 |
| Elektromechanikus berendezések | 777 |
| Sűrített levegővel működő meghajtások | 777 |
| Hidraulikus berendezések | 778 |
| A hidraulikus berendezések használatának jellemzése | 779 |
| A repülőgépeken alkalmazott hidraulikus rendszerek csővezetékeinek hidraulikája | |
| A folyadékok legfontosabb fizikai tulajdonságai és az alapfogalmak meghatározása | 780 |
| A folyadék fogalma | 780 |
| A térfogategység súlya és a test sűrűsége | 780 |
| A folyadék viszkozitása | 782 |
| A viszkozitás egyezményes egységei | 785 |
| A levegő legfontosabb fizikai tulajdonságai | 789 |
| A hidraulikus rendszerek folyadékai | 790 |
| A repülőgépek hidraulikus rendszereiben használatos folyadékokkal (keverékkel) szemben támasztott fő követelmények | 790 |
| A repülőgép hidraulikus rendszerében használható folyadékok | 792 |
| A hidraulikus rendszerek számításai | 793 |
| A számítások irányelvei | 793 |
| Nyomásveszteség a folyadéknak csöveken való áramlásakor | 794 |
| Nyomsáveszteség a csőhajlatokban | 796 |
| Nyomásveszteség hajlékony csövekben | 796 |
| Helyi nyomásveszteségek | 797 |
| A folyadék áramlása a résekben | 800 |
| A réses tömítés fogalma | 800 |
| A folyadékáramlás elméletének alapjai a réses furatokban | 800 |
| Az excentrikus dugattyú(rúd) befolyása a réstömítés minőségére | 802 |
| A folyadékoknak résekben való áramlására vonatkozó kísérleti kutatások eredményei | 803 |
| A keresztirányú bemélyedéseknek a rések tömítő minőségére gyakorolt hatása | 803 |
| A folyadék átfolyása (csepegése) a lapos felületekkel határolt réseken | 805 |
| Kísérleti adatok az elosztó szerkezet résein átfolyó folyadék mennyiségére | 805 |
| A folyadék áthatolása a fojtó furaton keresztül | 806 |
| A hidraulikus rendszerek felépítésének fő kérdései és elvi vázlatai | |
| A hidraulikus rendszerek berendezéseinek és működésének általános kérdései | 807 |
| A rendszerek működésének alapelve | 807 |
| A folyadék munkanyomásának megválasztása | 811 |
| A hidraulikus rendszerek főbb működési elvei | 811 |
| A hidraulikus áttételek elvi vázlatai | 811 |
| Vészkioldó berendezése | 816 |
| A szivattyú meghajtásával és tehermentesítésével, valamint a mozgó szervek elmozdulásával kapcsolatos kérdések | 817 |
| A szivattyú meghajtása | 817 |
| A szivattyú tehermentesítése | 817 |
| A szivattyúk önműködő tehermentesítése | 819 |
| A szivattyú önműködő tehermentesítése a nyomásszabályozó segítségével | 821 |
| A szivattyú tehermentesítő szelepének méretezése | 824 |
| A szivattyú önműködő tehermentesítése hidraulikus időrelé segítségével | 825 |
| Különleges szivattyúkkal ellátott hidraulikus rendszerek | 826 |
| A szivattyúk tehermentesítő rendszereinek kiértékelése | 826 |
| Arányos elmozdulású vagy fordított kapcsolású rendszerek | 826 |
| A hidraulikus berendezések szerelvényei és gépelemei | |
| A hidraulikus rendszerek szivattyúi | 829 |
| A szivattyúkkal szemben támasztott követelmények | 829 |
| A szivattyúk teljesítméyne | 830 |
| A szivattyúk teljesítmény-vesztesége és hatásfokuk | 830 |
| Hasznos (effektív) teljesítmény | 830 |
| A teljesítmény térfogati vestzesége és a szivattyúk térfogati hatásfoka | 830 |
| A szivattyú teljesítményének mechanikus vesztesége és mechanikus hatásfoka | 832 |
| Hidraulikus szivattyúk hatásfokainak változása a különféle üzemi viszonyokkal | 833 |
| A hidraulikus szivattyúk típusai | 833 |
| Fogaskerekes szivattyúk | 833 |
| Külső csatlakozású fogaskerekes szivattyúk | 833 |
| A fogaskerekes szivattyú folyadékszállítása és a folyadék nyomásának (áramlásának) egyenletessége | 834 |
| A fogaskerekes szivattyú folyadékszállításának kiszámítása | 836 |
| Megközelítő képletek a fogaskerekek méreteinek előzetes megválasztásához és a szivattyú konstrukciós adatainak megválasztása | 837 |
| A fogaskerekek fogai között lévő üregek megtöltése folyadékkal | 838 |
| A fogaskerekes szivattyú folyadékának munkanyomása | 839 |
| A fogaskerekes szivattyúk csapágyainak terhelése | 839 |
| A fogaskerekes szivattyúk csapágyainak tehermentesítése a folyadék nyomásától | 841 |
| A javított (korrigált) fogakkal ellátott fogaskerekek méreteinek megállapítása | 842 |
| A repülőgépeken használatos fogaskerekes szivattyúk szerkezete | 843 |
| Szivattyú elektromotor-meghajtással | 844 |
| A Pesco-féle fogaskerekes szivattyú automatikus hézagszabályozóval a fogaskerekek oldalfala mentén | 847 |
| Három-fogaskerekes szivattyú | 847 |
| Háromfokozatú fogaskerekes szivattyú | 848 |
| A külső csatlakozású fogaskerekes szivattyúkkal és alkatrészeikkel szemben támasztott műszaki követelmények | 849 |
| A belső csatlakozású fogaskerekes szivattyú | 850 |
| Forgórészes (rotoros) szivattyú | 852 |
| Csavaros szivattyúk | 854 |
| A csavarmenetes szivattyúk alkalmazásának szükségessége | 855 |
| Az IMO-féle szivattyú | 855 |
| A Leistritz-féle kétcsavaros szivattyú | 855 |
| Lapátos szivattyúk | 857 |
| Kézi szárnyszivattyú | 859 |
| Mechanikus meghajtású lapátos szivattyú | 859 |
| A kétlapátos szivattyú folyadékszállításának egyenletessége | 860 |
| Többlapátos szivattyúk | 860 |
| A folyadék összenyomásának lehetősége a szivattyú munkaüregeiben | 861 |
| A többlapátos szivattyú folyadékszállításának egyenletessége | 862 |
| A csapágyak tehrelése | 862 |
| Kettős működésű, tehermentesített csapágyazású lapátos szivattyú | 862 |
| A szivattyú folyadékszállításának számításai | 863 |
| A kettős működésű lapáts szivattyú folyadékszállításának egyenletessége | 865 |
| Az anyag kiválasztása a szivattyúk alkatrészeinek készítéséhez | 867 |
| A Vikers-típusú lapátos szivattyúval és alkatrészeivel szemben támasztott műszaki követelmények | 867 |
| Dugattyús szivattyúk | 868 |
| A dugattyús szivattyúk alkalmazásának szükségessége | 871 |
| A dugattyús szivattyúk típusai | 871 |
| Kézi meghajtású szivattyúk | 872 |
| Többdugattyús szivattyú | 872 |
| Mechanikus meghajtású szivattyú | 874 |
| Ferde meghajtó tengelyű, valamint ferdetárcsás dugattyús szivattyú | 877 |
| Hidraulikus motorok, elosztó, biztosító és segédberendezések | 878 |
| A hidraulikus motorok működésének elve | 879 |
| Munkahengerek és egyéb segédberendezések | 879 |
| Meglévő repülőgépek kivitelezett hidraulikus berendezéseinek leírása | |
| A berendezések ismertetésének irányelvei | 902 |
| Kétmotoros repülőgép hidraulikus rendszere | 902 |
| A hidraulikus rendszer általános leírása | 902 |
| A féklapok hidraulikus mozgatása | 907 |
| A futómű hidraulikus mozgatása | 912 |
| A fékek hidraulikus rendszerének működése | 913 |
| Az északamerikai "Mustang" repülőgép hidraulikus rendszere | 916 |
| Az északamerikai B-25-C típusú repülőgép futóműmozgatásának hidraulikus rendszere | 919 |
| A Bristol-cég hidraulikus rendszere | 921 |
| A He-100 típusú repülőgép hidraulikus rendszere | 923 |
| A rendszer általános leírása | 923 |
| A futómű és farokkerék mozgatásának vezérlése | 923 |
| A fékszárnyak vezérlése | 923 |
| A kondenzátor vezérlése | 924 |
| Vészkioldó rendszer | 924 |
| A Me-110 típusú repülőgép hidraulikus rendszere | 924 |
| A rendszer általános leírása | 924 |
| A futómű behúzásának és kibocsátásnak vezérlése | 925 |
| A fékszárnyak vezérlése | 925 |
| Vészkioldó rendszer | 925 |
| A Me-109 típusú repülőgép hidarulikus rendszere | 925 |
| A PZL-37 típusú repülőgépbe beépített "Meszje" hidraulikus rendszer | 927 |
| A Ju-88 Junkers mintájú repülőgép hidraulikus rendszere | 927 |
| A rendszer általános leírása | 927 |
| A futómű behúzása | 929 |
| A farokkerék behúzása | 930 |
| A futómű kiengedése | 930 |
| A hidraulikus rendszerek tervezési és üzembentartási kérdései | |
| A hidraulikus rendszer tervezése | 932 |
| A hidraulikus rendszer tervezésének általános szempontjai | 932 |
| A szerkezetek hidraulikus vezérlésére szükséges erő megállapítása | 932 |
| A folyadéknyomás nagyságának, valamint a munkahenger, a csővezetékek és a motorszivattyú méreteinek kiválasztása | 933 |
| A hidraulikus rendszer üzembentartása | 935 |
| A hidraulikus rendszerek üzembentartására vonatkozó utasítás | 935 |
| A hidraulikus rendszerben előforduló hibák osztályozása | 936 |
| Alacsony nyomás a rendszerben | 936 |
| A futómű nem jön be | 937 |
| A fékszárnyak vagy a motorburkoló lemezek nem maradnak beállított helyzetükben | 937 |
| Hidraulikus fékberendezések | |
| A fékberendezések hidraulikus rendszere | 939 |
| A hidraulikus fékek általános jellemzése | 939 |
| A szivattyúk által táplált fékrendszer | 939 |
| A repülőgép hidraulikus fővezetékéből táplált fékrendszerek | 942 |
| A B-25-C északamerikai repülőgép fékberendezésének hidraulikus rendszere | 943 |
| Sűrített levegős rendszer | |
| A sűrített levegős rendszer leírása | 950 |
| A sűrített levegős rendszer általános ismertetése | 950 |
| A futómű működtetése | 952 |
| Fékezés | 953 |
| Motorindítás | 954 |
| A fékszárny működtetése | 954 |
| A géppuska működtetése | 954 |
| Kényszerkioldás | 954 |
| Összehasonlítás | 955 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.