kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
| Kiadó: | Tankönyvkiadó Vállalat |
|---|---|
| Kiadás helye: | Budapest |
| Kiadás éve: | |
| Kötés típusa: | Ragasztott papírkötés |
| Oldalszám: | 380 oldal |
| Sorozatcím: | |
| Kötetszám: | |
| Nyelv: | Magyar |
| Méret: | 24 cm x 17 cm |
| ISBN: | |
| Megjegyzés: | Fekete-fehér ábrákat tartalmaz. |
| Technikai termodinamika | |
| Hőtani alapfogalmak | 11 |
| A hőmérséklet és mérése | 11 |
| Hőmennyiség, fajhő | 11 |
| A közegek termodinamikai állapotát meghatározó jellemzők | 13 |
| A termodinamika első főtétele | 14 |
| A munka hőegyenértéke | 14 |
| A belső energia | 14 |
| Az első főtétel alapkifejezései | 15 |
| A közeg térfogatváltozásának munkája | 15 |
| A P-v, vagy munkadiagramm | 17 |
| A termodinamika első főtétele megfordítható folyamatokra | 18 |
| Energia áramlása a csővezetéken át. Az entalpia fogalma | 19 |
| Állandó nyomású gép elméleti (technikai) munkája | 21 |
| Az első főtétel további alakjainak megfordítható állapotváltozásokra | 22 |
| Az ideális gázok | 23 |
| Termikus és kalórikus egyenletek | 23 |
| Ideális gázok állapotváltozásai | 25 |
| Állapotváltozás állandó térfogaton (izochor folyamat) | 25 |
| Állapotváltozás állandó nyomásnál (izobar folyamat) | 26 |
| Állapotváltozás állandó hőmérsékletnél (izotermikus állapotváltozás) | 26 |
| Adiabatikus állapotváltozás | 27 |
| Az izotermikus és az adiabikus állapotváltozások összehasonlítása | 29 |
| A politrop állapotváltozás | 30 |
| A fojtás | 33 |
| Ideális gázok keveredése | 33 |
| Az ideális gázok áramlása | 35 |
| A gázok kiömlése állandó nyomású tartályból | 35 |
| Kiömlés kis nyomáskülönbséggel | 36 |
| Kiömlés nagy nyomáskülönbséggel | 37 |
| A sebességgel ekvivalens hőmérséklet | 38 |
| A termodinamika második főtétele | 39 |
| Körfolyamatok | 40 |
| A Carnot körfolyamat | 41 |
| A clausiusi integrál | 42 |
| Az entropia | 43 |
| T-s, vagy hődiagramm | 45 |
| Ideális motorikus körfolyamatok | 47 |
| Az Ottó körfolyamat | 48 |
| A Diesel körfolyamat | 52 |
| A Sabathé körfolyamat | 53 |
| A Humprey körfolyamat, melynél a hőközlés állandó térfogaton történik | 55 |
| A Humprey körfolyamat, melynél a hőközlés állandó nyomáson történik | 56 |
| Az Ottó és Diesel körfolyamatok összehasonlítása | 57 |
| Az ideális állandó nyomású turbina munkafolyamata | 60 |
| Az expanzió izotermikus | 61 |
| Az expanzió adiabatikus | 61 |
| Az izotermikus és az adabatikus turbina munkájának összehasonlítása | 62 |
| Az ideális kompresszor munkafolyamata | 62 |
| A kompresszor izotermikus | 63 |
| A kompresszor adiabatikus | 64 |
| Az izoterikus és adiabatikus kompresszor munkájának összehasonlítása | 64 |
| A repülőgéphajtóművek | |
| Bevezetés, a hajtómű fogalma | 65 |
| A repülőgép hajtóművek általános jellemzése, osztályozása és rövid leírása | 66 |
| A hajtóművek legfontosabb jellemzői, ezek között összefüggések és a jellemzők változása repülési sebesség szerint | 74 |
| A vonóerő és a vonóteljesítmény számítása | 76 |
| A repülőgép hajtóműveinek hatásfokai | 77 |
| A propulziós hatásfok számítása | 80 |
| A rakéták propulziós hatásfokának számítása | 80 |
| A környező levegőt használó közvetett és közvetlen sugárhajtóművek propulziós hatásfokának számítása | 81 |
| A hajtóművek összehasonlítása propulziós hatásfok szempontjából | 82 |
| A hajtóművek termikus hatásfoka, és összehasonlításuk termikus hatásfok szempontjából | 85 |
| A hajtóművek összehasonlításából levonható következtetések | 89 |
| A dugattyús repülőgépmotorok alapelvei | |
| A dugattyús repülőgépmotorok általános jellemzése és osztályozása | 91 |
| A repülőgépmotorok általános jellemzése | 91 |
| A repülőgépmotorok osztályozása | 92 |
| Hatásfok és tüzelőanyagfogyasztás | 93 |
| A termikus hatásfok | 94 |
| Az indikált hatásfok | 95 |
| Az indikált termikus hatásfok | 96 |
| A mechanikai hatásfok | 96 |
| A gazdasági vagy effektív hatásfok | 97 |
| A négyütemű Ottó-motor | 97 |
| A négyütemű Ottó-motor általános felépítése és ideális indikátor diagrammja | 97 |
| A tökéletes Ottó-motor munkája és hatásfoka | 99 |
| Négyütemű Diesel-motor | 102 |
| A volumetrikus hatásfok | 102 |
| A sűrítés | 105 |
| A terjeszkedés | 108 |
| Az égés a benzinmotorban | 108 |
| Keverékképződés a benzinmotorban | 109 |
| A keverék meggyujtása az Ottó-motorban | 110 |
| Az égési sebesség | 111 |
| Az égési görbe alakja és a gyujtás időpontja | 111 |
| Az öngyulladás (Korai gyujtás) | 112 |
| Kopogás a benzinmotorban | 112 |
| Égés a Diesel-motorban | 114 |
| Keverékképződés a Diesel-motorban | 115 |
| A gázváltási folyamat | 116 |
| A kipuffogás | 118 |
| Kitolás és szívás | 118 |
| A benzinmotor munkafolyamatának veszteségei | 121 |
| A benzinmotor tüzelőanyagainak osztályozása kopotási tulajdonságaik szerint | 121 |
| Kétütemű motorok | 123 |
| Kétütemű Ottó-motorok | 124 |
| Kétütemű Diesel-motorok | 126 |
| Két- és négyütemű motorok összehasonlítása | 130 |
| Teljesítményszabályozás | 130 |
| Ottó-motorok teljesítményszabályozása | 130 |
| Diesel-motorok teljesítményszabályozás | 132 |
| A motor indikált és effektív teljesítménye. Indikált és effektív középnyomás | 132 |
| A motor főméreteinek meghatározása | 133 |
| A repülőmotorral szemben támasztott különleges követelmények | 133 |
| Teljesítménysúly-csökkentés, teljesítménynövelés | 134 |
| A kipuffogó gáz energiájának hasznosítása | 135 |
| A motor feltöltése és túltöltése | 138 |
| A feltöltés célja és általános tárgyalása | 139 |
| A sűrítők meghajtása | 140 |
| A sűrítők elhelyezése | 143 |
| Feltöltés a motorról mechanikusan meghajtott sűrítővel | 144 |
| A motor munkafolyamata feltöltéskor | 153 |
| A kompressziótérben visszamaradt égéstermékek összenyomásából származió többlettöltés számítás | 153 |
| A kompressziótér átöblítése | 154 |
| A szívás és a kipuffogás között fellépő munkanyereség | 157 |
| A sűrítők | 157 |
| A sűrítők fajtái | 161 |
| A sűrítők munkafolyamata | 163 |
| A sűrűsödő és a motor együttmüködése | 164 |
| Túltöltés kipuffogó gázturbinával meghajtott sűrítővel | 166 |
| A turbina munkafolyamatának hatása a motor munkafolyamatára | 170 |
| A turbofeltöltés és a mechanikus meghajtású elősűrítővel való feltöltés összehasonlítása | 172 |
| A gázlökések hasznosítása, a Büchi-eljárás | 172 |
| A túltöltés gyakorlati korlátai | 173 |
| A kopogás, mint a túltöltés korlátja | 176 |
| A hőigénybevételek mint a túltöltés korlátjai | 178 |
| A motorok teljesítménye a magasban | 178 |
| Az atmoszféra | 181 |
| Az atmoszféra rétegződése | 186 |
| A nemzetközi normál atmoszféra | 186 |
| A feltöltetlen motor teljesítménye a magasban | 186 |
| A belső teljesítmény változása | 186 |
| A mechanikai hatásfok romlásának hatása | 187 |
| Tapasztalati képletek a feltöltetlen motor magassági teljesítményének számításához | 189 |
| Magassági motorok | 190 |
| Magassági motorok fajtái | 190 |
| A volumetrikus túlméretezett motor | 191 |
| A túlkomprimált motor | 191 |
| Az elősűrítős motor magassági teljesítménye | 191 |
| Feltöltés és túltöltés a magasban | 191 |
| Állandó áttételű, mechanikus meghajtású, elősűrítővel ellátott motor magassági teljesítménye | 192 |
| Az égéstermékek összenyomásából származó többletöltés | 193 |
| A gázváltási munkaterület változása | 194 |
| Mechanikus meghajtás, elősűrítővel ellátott motorok magassági teljesítmények elméleti számítása | 194 |
| A kompresszor teljesítményszükségletének meghatározása | 196 |
| A motor belső teljesítményének számítása | 196 |
| A motor hasznos magassági teljesítményének számítása | 198 |
| A számított magassági teljesítmény változása a magasság szerint | 201 |
| Mechanikusan meghajtott elősűrítős motorok magassági teljesítményének számítása próbatermi mérések alapján | 202 |
| A turbófeltöltős motor magassági teljesítménye | 203 |
| A kipuffogógáz-turbina lapátjainak hűtése | 205 |
| A turbófeltöltő szabályozása | |
| A porlasztás | 206 |
| A porlasztók feladata és osztályozása | 207 |
| Úszóval ellátott permetező porlasztók | 207 |
| A Bánki-Csonka porlasztó | 208 |
| Az elemi porlasztó által szolgáltatott keverékek minősége | 209 |
| A levegő torokban lévő sebességének hatása | 211 |
| A külső körülmények - nyomás, hőmérséklet, magasság - hatása | 212 |
| Az elősűrítő hatása | 213 |
| A géphelyzet befolyása a keverék minőségére | 214 |
| Az elemi porlasztó hibáinak összefoglalása és a szükséges korrekciók | 214 |
| Keverési arány állandóságát biztosító berendezések | 214 |
| A keverési arány állandó értéken való tartása változó motorfordulatnál | 215 |
| A Zenith-karburátor | 216 |
| A Pallasz-karburátor | 217 |
| A Solex-karburátor | 218 |
| Az üresjárási fúvóka | 219 |
| A keverési arány állandóságának biztosítása változó magasságban | 219 |
| Levegő szabályozása | 219 |
| Tüzelőanyagszabályozás | 220 |
| A porlasztók egyéb berendezései | 221 |
| Hátrepülő berendezés | 221 |
| Gyorsító szivattyúk | 222 |
| Gazdaságos üzemanyag-fogyasztást biztosító szerkezet | 222 |
| Gyorsellátó | 223 |
| A porlasztó védelme befagyás ellen | 223 |
| Segélyindító készülék | 225 |
| Úszónélküli porlasztók | 225 |
| Úszónélküli befecskendező porlasztó | 225 |
| Úszónélküli permetező porlasztó | 226 |
| A befecskendező szivattyús porlasztás Ottó-motornál | 231 |
| A befecskendezés módozatai | 231 |
| A befecskendező szivattyú | 233 |
| A tűzelőanyag légtelenítése | 237 |
| Keverékszabályozás befecskendező porlasztás esetén | 239 |
| Szállítószivattyúk | 212 |
| A motor hűtése | |
| A hűtés módjai. Léghűtés. A folyadékhűtés | 244 |
| Folyadékhűtés és a levegőhűtés összehasonlítása | 244 |
| A léghűtés | 245 |
| A folyadékhűtés | 247 |
| A hűtéssel elvitt hő | 247 |
| A hűtőrendszer | 248 |
| A hűtők | 249 |
| A motor szerkezeti kialakítása | |
| A repülőmotorok építési formái | 252 |
| A forgattyús hajtómű dinamikája | 260 |
| Kinematikai viszonyok | 260 |
| A dugattyú útja | 260 |
| A dugattyú sebessége | 261 |
| A dugattyú gyorsulása | 263 |
| Erőbeli viszonyok | 263 |
| A motorban működő erők | 263 |
| Egyhengeres gép tömegerőinek meghatározása | 265 |
| A forgó és ide-oda mozgó tömegek nagysága | 267 |
| A dugattyúra ható erők | 267 |
| A forgattyúcsapon működő hajtóerőművek felbontása érintőleges és sugárirányú összetevőre | 270 |
| A tengenciális diagramm | 270 |
| A lendítőtömegek szerepe és az egyenlőtlenségi fok | 273 |
| A tehetetlenségi erők kiegyenlítése | 275 |
| Egyhengeres motor tömegeiről | 275 |
| Egyhengeres motor tömegerőinek kiegyenlítése | 276 |
| Többhengeres motor tömegerőinek kiegyenlítése | 276 |
| A forgattyús tengely lengései | 288 |
| A csavarólengések csillapítása | 291 |
| A forgattyús hajtómű szerkezeti kialakítása | 297 |
| A dugattyú | 297 |
| A dugattyú alakja és méretei | 297 |
| A dugattyú csúszófelületeinek felületi kezelése | 301 |
| A dugattyúcsapszeg | 302 |
| Dugattyúgyűrűk | 303 |
| A hajtórudak | 303 |
| A hajtórudak fajtái | 304 |
| A hajtórúd hossza | 306 |
| A hajtórúdkisfej | 308 |
| A hajtórúdszár kialakítása és igénybevételei | 309 |
| A hajtórúdnagyfej | 314 |
| A V motor hajtórúdjai | 314 |
| Csillagmotorok hajtórúdjai | 314 |
| Forgattyús tengelyek | 317 |
| A forgattyús tengelyek méretezése | 320 |
| Soros és V motorok tengelyei | 321 |
| Osztott forgattyústengelyek | 322 |
| Ellensúlyok | 325 |
| Csapágyak | 327 |
| Áttételezés | 327 |
| A forgattyúszekrény | 327 |
| Általános szempontok a forgattyúszekrény kialakításánál | 329 |
| Soros és V motorok forgattyúszekrénye | 329 |
| Csillagmotorok forgattyúszekrénye | 329 |
| Hengerek és hengerfejek | 329 |
| A hengerek osztályozása | 333 |
| Különálló hengerek | 334 |
| Hengertömbök | 334 |
| Szelepvezérlés | 340 |
| Elrendezések | 343 |
| Szelepek | 347 |
| A vezérlő bütykök | 347 |
| Az elősűrítő és a szivótérnyomás-szabályozó | 349 |
| Az elősűrítő | 352 |
| Szivótérnyomás-szabályozó | 352 |
| A gyujtás | 353 |
| Gyujtórendszerek | 357 |
| Gyujtómágnesek | 357 |
| Akkumulátoros gyujtóberendezés | 358 |
| Indiító segéd-gyujtóberendezések | 360 |
| Gyujtógyertyák | 360 |
| A motor kenése | 361 |
| Kenési rendszerek | 364 |
| A motor belső olajozási rendszere | 364 |
| Olajhígítás és inditás hideg időben | 367 |
| Kenőolaj szűrők | 367 |
| Kenőolaj hűtők | 367 |
| Indítóberendezések | 370 |
| Kézi indítókészülékek | 370 |
| Elektromos indítókészülékek | 370 |
| Gázzal indítókészülék | 371 |
| A motor fékezése | |
| A motor teljesítményének meghatározása | 373 |
| A fékek | 373 |
| A Prony-fék | 373 |
| Vízfékek | 374 |
| Elektromos fékek | 375 |
| Légcsavarral történő fékezés | 376 |
| Teljesítménymérés repülés közben | 378 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.