1.035.018

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Egyház és iskola

Református iskolák a Tiszántúlon 1944-1945 fordulóján

Szerző
Lektor
,
Kiadó:
Kiadás helye: Debrecen
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 167 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 15 cm
ISBN: 963-7288-23-6

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Ecclesia semper reformari debet. Ecclesia semper reformanda...
Az egyháznak újra meg újra meg kell újulnia, illetve az egyházat szüntelenül meg kell újítani - szól a reformátorok ősi elvárása,... Tovább

Előszó

Ecclesia semper reformari debet. Ecclesia semper reformanda...
Az egyháznak újra meg újra meg kell újulnia, illetve az egyházat szüntelenül meg kell újítani - szól a reformátorok ősi elvárása, ami a megújulás alapeszméjét, az evangélium tiszta hirdetésének követelményét fogalmazza meg. A reformált egyházakat szokás protestáns egyházaknak is nevezni, és a protestáns jelzőt valami ellen való tiltakozásként felfogni. Holott eredeti értelme nem ezt jelentette, hanem: kiállást valamiért; s ez nem volt más, mint nyilvános bizonyosságtevés az evangélium eredeti üzenete mellett. Az evangélium eredeti, megmásíthatatlan üzenete és a megújulás állandó jelenléte így kapcsolódott egybe.
A változó történelmi korok, társadalmi berendezkedések sokszor próbára tették a protestáns egyházakat. Minden kor megfogalmazta a maga kihívását, kísértését, s az örök kérdést: hogyan lehet a tiszta evangéliumot hirdetni, kiállni érte úgy, hogy az ősi reformátori elv ne sérüljön, a szinkronitás megmaradjon. Meg kell vallani őszintén: az évszázadok folyamán a bátor kiállások mellett jelen voltak az önmegtartóztatásra, az önmérsékletre intő magatartás, a hatalomhoz való simulás jelei is. Ugyanakkor, amennyi próbatételt jelentett az egyházak számára a folyton-folyvást való megújulás igénye, ugyanannyi lehetőséget is biztosított a társadalmi szerepvállalásban, a társadalomban jelentkező problémák megoldásában. A reformációban megjelenő "konzervativizmus" - vissza az eredeti, a tiszta evangéliumhoz - és a permanens megújulás parancsa lehetővé tette azt, hogy ne alkalom és kényszerszülte változásokról, a hatalmi berendezkedés által kierőszakolt, vagy a hatalomnak mindenáron megfelelni, vagy ellenszegülni akaró belső kényszerről beszéljünk akkor, amikor az egyház társadalmi kérdésekben akár a hatalom mellett, akár ellenében foglalt állást. Vissza

Tartalom

BEVEZETÉS 3
EGYHÁZ ÉS ISKOLA 6
Templom és iskola 6
Iskolapolitika és nevelési koncepció 18
A református egyház művelődéspolitikájának kidolgozása 24
HELYZETKÉP 1944-1945 FORDULÓJÁN 29
A történelmi út mérlege 29
Révész Imre szerepvállalása 34
A közoktatás újjászervezése a Tiszántúlon 41
A Bizalmas utasítás keletkezésének körülményei 50
Baloldali elképzelések az iskolák jellegének megváltoztatására 59
HOGYAN TOVÁBB? 64
Földreform és iskola 68
Reform - államosítás - általános iskola 73
KITEKINTÉS 76
DOKUMENTUMOK 81
1. Új szellem a magyar közoktatásban!
Dr. Révész Imre ref. püspök, a debreceni tankerület főigazgatója a következő utasítást adta ki a tanszemélyzet számára 82
2. Egyház és állam
D. dr. Révész Imre ref. püspök nyilatkozata az egyház állásfoglalásáról az új magyar életben 87
3. Egyház és állam
Hozzászólás dr. Révész Imre ref. püspök nyilatkozatához 90
4. "A hitleri Németország sodort le bennünket a nemzeti becsület útjáról" 93
5. Egységes köznevelést! 96
6. Beszélgetés gróf Teleki Gézával a tanügyi reformokról 99
7. "A tanító, a legarababb magyar" 102
8. "Vállvetett munkával népünk lelki megújulásáért"
A katolikus és protestáns lelkészek közös nyilatkozata 104
9. Földreform és az iskolák
Révész Imre tiszántúli református püspök két memoranduma az Ideiglenes Nemzeti Kormány tagjaihoz 107
10. A magyar oktatást új alapokra kell fektetni 116
11. Demokrácia és nevelés
Karácsony Sándor előadása a Szabadegyetemen 117
12. Demokrácia és nevelés néhány kérdésről
Írta: dr. Andics Erzsébet 119
13. Faragó László igazgató iskolai reformtervezete 124
14. Békéssámsoni református iskola autonómiájának sérelme 139
15. Iskolák államosításának elképzelései és kísérletei 146
16. Révész Imre: Református iskolázásunk jövője 155
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv