1.031.440

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Révész László László

Szerző
Szerkesztő
Fordító
Róla szól
Fotózta

Kiadó: István Király Múzeum
Kiadás helye: Székesfehérvár
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 44 oldal
Sorozatcím: Az István király Múzeum közleményei
Kötetszám: 199
Nyelv: Magyar  
Méret: 29 cm x 21 cm
ISBN: 963-7390-065
Megjegyzés: Színes és fekete-fehér reprodukciókkal, fotókkal.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Egy röviddel ezelőtt véletlenül megtalált filmtekercsen Révész László és Böröcz András egy campingasztalnál ülnek egymással szemközt és - talán csak abból az egyetlen indíttatásból, hogy egy... Tovább

Előszó

Egy röviddel ezelőtt véletlenül megtalált filmtekercsen Révész László és Böröcz András egy campingasztalnál ülnek egymással szemközt és - talán csak abból az egyetlen indíttatásból, hogy egy végtelenül unalmas szünidei nap cammogó idejét felgyorsítsák - egy ügyességi játékot játszanak olyan játékszabályokkal, amelyek a szemlélő számára valószínűleg mindörökké rejtve maradnak, amennyiben mindketten egy fonálon lógó gyufaskatulyát tartanak és pörgetnek kezükben /a kamera követi a forgást/, egészen addig, amíg valamennyi gyufaszál ki nem hull a skatulyából. A skatulya kiürítése - legalábbis mindennapi mércével mérve - ilyen meglehetősen körülményes módon szétrombolja egy tevékenységről alkotott nézetünket, amennyiben a tevékenységet egy bizonyos célhoz vezető útnak fogjuk fel.
Hogy a gyufaskatulya fonalán továbbszőjük egy történet fonalát - egy elő-történetét -, Révész és Böröcz 1981-ben hosszabb időt töltöttek el nyáron Szigligeten a budapesti Képzőművészeti Főiskola tanárának, Kokas Ignácnak vezetésével. Révész 1977 óta ezen a főiskolán tanult Kokas Ignácnál és Klimó Károlynál festészetet. A közelben tartózkodott Erdély Miklós Altorjay Sándor vendégeként. Erdély Miklós egészen másfajta "tanár" volt és rendkívül fontosnak bizonyult Révész tájékozódása szempontjából. Az a fajta tanár volt, aki kívül állt a hivatalos intézményeken. A vonzáskörébe tartozó fiatal művészek a hatvanas évek végétől fogva performance-okat rendeztek és a hagyományostól eltérő kifejező eszközökkel kísérleteztek. Ilyeténképpen Révész mind a mai napig szabadon mozog a festészet, Performance, Film és Computergrafika "műfajai" között, amennyiben mindig ezeknek a közegeknek a specifikumát ragadja meg, hogy sajátosságukat paradox módon átvigye egy másik közegbe /amit például világosan mutatnak legújabb papírmunkái, amelyek festői módon szimulálják egy computer által generált kép strukturális elveit/.
Talán azon sem csodálkozhatunk, hogy Erdély és Kokas szigligeti találkozásukkor nem kerültek közel egymáshoz, túlságosan is különböző indittatásuknál fogva. Révész /nemzedékének egyéb képviselőivel egyetemben/ képes volt magát túltenni a hivatalos és nemhivatalos avantgarde-művészet választóvonalán és fel tudta használni mindkét terület lehetőségeit.
Erdély Miklós kb. 1970 táján megalkotott egy elméletet a spiritiszta szeánsz és az avantgarde happening közti összefüggésről. Egy olyan aspektusról van szó, amely a fentebb leírt cselekmény megértéséhez nagyon fontos /habár Révész akkortájt nem tudatosította magában Erdély megfontolásait/. Századunk elején írta Schrenck-Notzig egyikét azoknak az alapvető könyveknek, amelyek a materializálódás és a jelenések létrehozatalát eredményező pszichikai erőkről szólnak és túlmennek a fizika, fiziológia, biológia valamint ezeknek térbeli és időbeli szemléleti formáin. Erdély ennek a könyvek tartalmas fotós bizonyítási anyagát többek között saját kollázsainál alkalmazta. Vissza
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Révész László László Révész László László Révész László László
Állapot:
2.480 ,-Ft
12 pont kapható
Kosárba
konyv