1.034.887

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Flash 5 Biblia I-II.

Szerző
Szerkesztő
Fordító
Lektor

Kiadó: Kiskapu Kft.
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 1.515 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 19 cm
ISBN: 963-9301-26-4
Megjegyzés: Fekete-fehér fotókkal illusztrálva. CD-melléklet nélkül.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A Világháló gyökeres változásokat idézett elő az emberek munkájában, életében és kommunikációs szokásaiban. Az ember akaratlanul is párhuzamot von a digitális forradalom és más olyan találmányok... Tovább

Előszó

A Világháló gyökeres változásokat idézett elő az emberek munkájában, életében és kommunikációs szokásaiban. Az ember akaratlanul is párhuzamot von a digitális forradalom és más olyan találmányok között, amelyek nemzedékeket változtattak meg és formáltak át. Ilyen találmány volt a telefon, a rádió és a televízió is. Megjelenésük idején ezek mindegyike meglehetősen kiforratlan volt meg, idővel azonban egyre dinamikusabbá, hatékonyabbá és vonzóbbá váltak. A kezdetben két darabból álló telefonkészülék mára egy kis méretű, vezeték nélküli mobil irodává nőtte ki magát. A televízió olyan nagyfelbontású eszközzé vált, melynek révén otthon a nappaliban ülve is átélhetjük azokat az élményeket, amelyekkel korábban csak a moziban találkozhattunk. A Világháló eleinte igen lassan letölthető, statikus anyagok gyűjteménye volt - sok ember számára még ma is az. A Macromedia Flash forradalmi újdonságot jelentett a tervezők, az animátorok és a fejlesztők számára, akik ennek az eszköznek a segítségével új utakat találtak önmaguk kifejezésére, ráadásul lehetőséget kaptak arra is, hogy világszerte több mint kétszázmillió embernek megmutathassák, mire is képes valójában a Világháló. A Macromedia Flash fejlődésének minden egyes szakaszában egyre több és több felhasználó látta meg a programban rejlő újító lehetőségeket. Eleinte illusztrátorok és animátorok használták a programot vektorgrafikus alkotásaik elkészítéséhez, később pedig a webtervezők is felismerték, hogy a Flash segítségével kiváló interaktív navigációs rendszereket, mozgóképet, sőt akár teljes weblapokat is készíthetnek. A fejlesztők újszerű webes alkalmazásokat és adatbázis-felületeket hoztak létre a segítségével. Mások különféle médiumokban gazdag hirdetéseket, képernyővédőket és termékszimulációkat alkottak a programmal. Akadtak olyanok is, akik a Flash lehetőségeit kiaknázva televíziós rajzfilmsorozatokat és rövidfilmeket készítettek. Nem csoda, hogy a Macromedia Flash közösség mára már félmilliónál is több embert számlál, a témával több tucat weboldal foglalkozik, a különféle regionális konferenciákat pedig több ezren látogatják. Felhasználóink minden Flash kiadás megjelenése után elkápráztattak bennünket innovatív alkotásaikkal, amelyek jócskán kiaknázták a program lehetőségeit. A hihetetlen méretűre duzzadt felhasználói bázis és az általuk készített tartalom arra ösztönzi csapatunkat, hogy folyamatosan javítsuk és továbbfejlesszük a Flash lehetőségeit. Vissza

Tartalom

I. KÖTET
0. fejezet: A Flash dióhéjban ..................................................41
A gyakorlat..........................................................................................................41
Új projekt indítása ...........................................................................................41
A kör szélessége..............................................................................................46
Rajzolás, vonalak és kitöltések ....................................................................46
A labda méretezése és elhelyezése .............................................................48
Az első animáció .............................................................................................49
Egyszerű grafikák, szimbólumok és példányok ............................................50
Képkockák, kulcskockák és képkocka-sorozatok .....................................51
Mozgásátmenet készítése ............................................................................52
Filmklip szimbólumok ............................. ........................................................56
Időszalag alapú animációk átalakítása filmklippé ......................................56
A filmklip elhelyezése..................................................................................58
Címkék és megjegyzések................................................................................59
Melyiket használjuk? ....................................................................................59
Címkék és megjegyzések beszúrása ...........................................................59
Szövegek használata .......................................................................................60
A gomb szimbólum .........................................................................................62
Gombok a Flash 5-ben ................................................................................62
Gombok létrehozása............................. .......................................................63
A gomb módosítása ............................. .........................................................65
A gomb helyzetének megadása az Align tábla segítségével ......................68
A gombok megnyomása..............................................................................69
Címkézzük fel a gombot..............................................................................69
Hangok hozzáadása ........................................................................................71
A hangkezelés alapjai a Flash 5-ben ..........................................................71
A hangok hozzáadása a gombhoz ..............................................................72
Tegyük helyre a dolgokat ......................................................................73
ActionScript alapok .........................................................................................74
Események és eseménykezelők..................................................................75
Képkocka- és objektum-utasítások .............................................................76
Az objektum-utasítások használata .............................................................76
Az Actions tábla ...........................................................................................77
Utasítások hozzáadása ....................................................................................78
Képkocka-utasítások hozzáadása................................................................78
Objektum-utasítások hozzáadása................................................................80
A filmek ellenőrzése........................................................................................81
Ötletek a hatékony fejlesztéshez .......................................................................81
A Flash filmek szerkesztési folyamata ............................................................82
Legyünk tisztában a Flash 5 lehetőségeivel és korlátaival!............................83
1. fejezet: A Flash keretrendszer............................................87
A Flash 5 keretrendszer bemutatása ..................................................................87
Bitkép-kezelő ..................................................................................................88
Vektoros rajzoló...............................................................................................88
Vektoranimáció-készítő...................................................................................89
Szerzői környezet............................................................................................89
Animációs program .........................................................................................89
Programozói és adatbázis-felület....................................................................90
A Flash filmek lejátszása .................................................................................91
A Flash 5 filmek alkalmazási területei ...............................................................92
Az interaktív Flash anyagok megtervezése .......................................................93
Flash film fájltípusok .......................................................................................94
Összefoglalás ......................................................................................................96
2. fejezet: Ismerkedés a felülettel ..........................................97
A Flash eszközökről alapfokon..........................................................................97
Az eszköztár ....................................................................................................97
Az eszközök beállításai................................................................................98
A Drawing eszköztár megjelenítése ............................................................98
A Drawing eszköztár rögzítése PC-n...........................................................99
Billentyűparancsok használata ....................................................................99
Eszközmutatók és eszközleírások ................................................................100
Színek és Flash eszközök..............................................................................100
A Flash felület felépítése ..................................................................................100
Eltérések a különböző változatok között .....................................................100
Környezetfüggő menük ................................................................................104
A főmenü ..........................................................................................................105
A Fájl menü ...................................................................................................105
Közzététel ......................................................................................................109
Nyomtatás......................................................................................................109
Az Edit menü .................................................................................................110
Preferences.................................................................................................113
Billentyűparancsok ....................................................................................119
A View menü.................................................................................................121
Az Insert menü ..............................................................................................126
A Modify menü..............................................................................................127
A Text menü .................................................................................................131
A Control menü ................................... ...........................................................133
A Window menü ................................. ..........................................................135
A táblák használata ....................................................................................140
A Help menü .................................................................................................142
Telepíthető források ......................................................................................143
Leckék és minták .......................................................................................143
Egyéb segítségforrások ..............................................................................143
Internetes források ........................................................................................143
Összefoglalás ....................................................................................................144
3. fejezet: Navigációs és megjelenítő eszközök használata 145
A Nagyító ..........................................................................................................145
Nagyítás és kicsinyítés...................................................................................146
A Hand eszköz...........................................................................................147
A Zoom vezérlő és a View menü parancsai.................................................147
A Zoom vezérlő .........................................................................................148
A Magnification menü ................................. ...................................................149
Milyen hatással van a nagyító az eszközök méretére?..............................150
Összefoglalás ....................................................................................................151
4. fejezet: A kijelölő eszközök és a toll használata ............153
A Lasso eszköz..................................................................................................153
A Lasso eszköz Polygon üzemmódjának használata ...................................154
A Lasso eszköz Magic Wand üzemmódjának használata.............................155
A Magic Wand beállításai ..............................................................................155
A Treshold beállítás....................................................................................156
A Smoothing beállítás ................................................................................156
Az Arrow eszköz...............................................................................................156
Elemek kijelölése az Arrow eszközzel .........................................................157
Az Arrow eszköz Magnet kapcsolójának használata ...................................159
Az alakfelismerésről ......................................................................................160
Az Arrow eszköz Smooth kapcsolójának használata...................................160
Az Arrow eszköz Straighten kapcsolójának használata ...............................161
Az Arrow eszköz Rotate kapcsolójának használata .....................................162
Az Arrow eszköz Scale kapcsolójának használata .......................................163
A Scale and Rotate ablak...............................................................................163
Alakzatok átalakítása és áthelyezése az Arrow eszközzel ...........................164
Csoportosított és nem csoportosított elemek mozgatása az Arrow eszközzel......165
Elemek megkettőzése az Arrow eszközzel ...............................................166
A Pen eszköz ...........................................................................................166
A Pen eszköz használata...............................................................................167
A Subselect eszköz........................................................................................171
Körvonal és szín ..........................................................................................173
Összefoglalás ...............................................................................................173
5. fejezet: A rajzoló és festő eszközök használata .............175
Színválasztás ................................................................................................175
A Stroke és a Fill táblák....................................................................................177
Körvonalszín..................................................................................................177
Körvonal vastagsága......................................................................................178
Körvonal stílusa.............................................................................................178
Egyedi vonalstílusok használata................................................................179
Kitöltések alkalmazása és módosítása a Fill táblán......................................181
A körvonalak módosítása.................................................................................182
A vonalvastagság módosítása .......................................................................183
A vonalszín módosítása.................................................................................183
A Ceruza............................................................................................................183
A Pencil Mode kapcsoló használata .............................................................184
A vonalfeldolgozásról ...................................................................................184
Kiegyenesítés .............................................................................................185
Simítás ......................................................................................................185
Tinta............................................................................................................185
A Vonal eszköz .................................................................................................186
Az Ovális eszköz ..................................... .........................................................186
A Téglalap eszköz ............................................................................................187
Az Ecset használata ..........................................................................................189
A Brush Mode kapcsoló................................................................................191
Normál festés .............................................................................................191
Kitöltött területek festése ...........................................................................192
Festés hátul.................................................................................................192
Kijelölt területek festése.............................................................................193
Festés belül.................................................................................................194
A Brush Size kapcsoló...................................................................................194
A Brush Shape kapcsoló ...............................................................................195
A Brush Lock Fill kapcsoló ...........................................................................196
A Brush Pressure módosító...........................................................................197
A Brush és a Pencil eszköz összehasonlítása...............................................197
A Cseppentő .....................................................................................................199
A Tintásüveg .....................................................................................................202
A Festékesvödör ...............................................................................................204
A Paint Bucket eszköz Gap Size módosítója................................................205
A Paint Bucket eszköz Lock Fill módosítója ................................................205
A Paint Bucket eszköz Transform Fill módosítója .......................................206
A kitöltés középpontjának módosítása .....................................................206
Kitöltés elforgatása.....................................................................................207
Az átalakító nyíl furcsaságai ......................................................................208
Kitöltés megdöntése...................................................................................209
A kitöltés aszimmetrikus átméretezése ..................... ..............................212
A Radír ....................................................................................................212
Az Eraser Shape kapcsoló.............................................................................214
A Faucet kapcsoló .........................................................................................214
Az Erase Mode kapcsoló...............................................................................214
Összefoglalás ....................................................................................................215
6. fejezet: Színek alkalmazása..............................................217
Alapfokon a színekről ......................................................................................217
Színek a Világhálón.......................................................................................218
Tizenhatos számrendszerbeli jelölés ............................................................219
ColorSafe és egyéb megoldások...................................................................219
Gyakorlat: Kevertszín-választók használata a Flashben ...........................220
A színek hatékony használata.......................................................................224
Flash színek ......................................................................................................225
A színtálca......................................................................................................225
Színek alkalmazása a Stroke és a Fill táblákkal ...........................................227
A Swatches tábla használata .........................................................................228
A Mixer tábla használata ...............................................................................231
Színátmenetek létrehozása............................................................................234
Gyakorlat: Színsémák készítése..................................................................240
Flash szimbólumok: átmenetes színhatások és színobjekumok ..............244
Összefoglalás ....................................................................................................244
7. fejezet: Szövegek kezelése...............................................247
A betűtípusok megjelenítése ............................................................................247
Mac problémák..............................................................................................248
PC problémák................................................................................................248
Rendszerek közötti problémák.....................................................................249
A Text eszköz ...................................................................................................249
A Flash szövegmezőinek használata ............................................................250
A Character tábla használata.........................................................................252
A Style almenü ...........................................................................................256
A Paragraph tábla használata........................................................................257
Az Alignment almenü ................................................................................259
A Text Options tábla használata ...................................................................259
Statikus (nem szerkeszthető) szövegek ....................................................260
Szerkeszthető szövegmezők......................................................................262
A rendszer-betűtípusok használata ...........................................................262
Dinamikus szövegmezők...........................................................................263
Engedélyezett HTML elemek.....................................................................264
Beviteli szövegmezők ................................................................................265
A szöveg karaktereinek átalakítása..................................................................267
Összefoglalás ....................................................................................................268
8. fejezet: Az időszalag .........................................................271
Az időszalag felépítése .....................................................................................271
Az időszalag kezelése.......................................................................................276
A rétegek jellemzői........................................................................................276
Az időszalag jellemzői...................................................................................276
Általános beállítások .....................................................................................279
Az időszalag beállításai ..............................................................................280
A kijelölés színe .........................................................................................282
A réteg tulajdonságai.....................................................................................282
A rétegek helyi menüje.............................................................................283
A Layer Properties ablak............................................................................284
A képkockák megjelenése.........................................................................286
A jelenet és szimbólum sáv ...........................................................................288
Az időszalag és a színpad kapcsolata ..............................................................290
A rétegek sorrendje.......................................................................................291
Csoportosítás ..................................................................292
Csoportok szerkesztése.................................................................................292
Szerkesztés az időszalagon ..............................................................................293
Hártyák..............................................................................................................296
Összefoglalás ....................................................................................................301
9. fejezet: A Flash könyvtár: szimbólumok és példányok ................................................303
A könyvtár és szolgáltatásai .............................................................................304
A könyvtár használata...................................................................................305
Szimbólumtípusok............................................................................................311
Saját szimbólumok ........................................................................................311
Kölcsönzött szimbólumok .........................................................................312
Hangok, bitképek, vektorok és QuickTime filmek betöltése .....................312
Hangok.......................................................................................................313
Bitképek és vektorok.................................................................................313
QuickTime..................................................................................................313
Grafikus szimbólumok .....................................................................................313
Filmklipek.........................................................................................................315
Filmklip létrehozása meglévő animációból..................................................315
Gyakorlat: Grafikus szimbólumok és filmklipek ......................................316
Adattípusok a Flashben .............................................................................317
Grafikus szimbólumok vagy filmklipek?...................................................318
Hogyan látja a Flash a világot....................................................................320
Gomb szimbólumok.........................................................................................322
Gomb létrehozása .........................................................................................323
Animáció hozzáadása a gombhoz ................................................................324
Hangok hozzáadása a gombhoz ..................................................................325
A könyvtár rendszerezése ................................................................................327
Szimbólumok hozzáadása a filmhez........................................................ 328
Szimbólumok szerkesztése ......................................................................... 329
Szimbólum szerkesztése szimbólumszerkesztő módban ................... 329
Szimbólum szerkesztése új ablakban ..........................................................330
Szimbólum szerkesztése helyben .................................................................331
Szerkesztés és fejlesztés ...............................................................................331
Szimbólumok szerkesztése a könyvtárban ..................................................332
Visszatérés a filmhez a szimbólum szerkesztése után .................................332
Példánytulajdonságok módosítása...................................................................333
Színhatások módosítása ................................................................................333
Példány viselkedésének módosítása ............................................................334
Szimbólumok cseréje ....................................................................................335
A filmböngésző.................................................................................................336
Szűrőgombok .............................................................................................337
A lista ..........................................................................................................338
A helyi menü ..............................................................................................338
A filmböngésző Options menüje...............................................................340
Megosztott könyvtár és megosztott betűtípusok.............................................342
Összefoglalás ....................................................................................................343
10. fejezet: Rajzolás a Flashben ...........................................345
Egyszerű alakzatok és elemek .........................................................................345
Alakzatok létrehozása ...................................................................................345
Alakzatok egyesítése..................................................................................346
Alakzatok kivágása ....................................................................................346
Csoportosítás ..............................................................................................349
Háromszög rajzolása..................................................................................350
Sokszög rajzolása .......................................................................................352
Gyakorlat: Pirula alakú gombok ...............................................................353
Pirula alakú gombok készítése..................................................................353
A rajztáblák ....................................... ................................................................359
Az Info tábla ..................................................................................................359
A Transform tábla..........................................................................................361
A Transform almenü ..................................................................................363
Az Align tábla .............................................................................................366
Körvonal- és kitöltés-hatások...........................................................................368
Gömbök.........................................................................................................368
Körvonal-hatások .............................................................................................370
Gyakorlat: Görbék módosítása..................................................................370
Vonalakból kitöltés ....................................................................................370
Méretezhető vonalak .................................................................................371
A különböző stílusú vonalak az átalakítás után is megőrzik stílusukat ...372
Faux 3D ......................................................................................................373
Térhatású ferde levágás ................................................................................374
Statikus maszkok ........................................................................................376
Maszkolás grafikával ...................................................................................376
Maszkolás csoporttal ................................................................................378
Maszkolás szimbólummal .......................................................................378
Maszkolás szöveggel .......................................................................380
Szöveghatások készítése ................................................................382
Körvonalas szöveg .............................................................................382
Szöveg vetett árnyékkal ......................383
További szöveghatások.................385
Csillogó szöveg ................................385
Színátmenettel kitöltött szöveg.................386
Összefoglalás .............................................386
11. fejezet: Animáció a Flashben ......................................387
Animáció kockáról kockára ...................................................................388
Kulcskockák hozzáadása ....................................................................... 389
Az animáció elkészítése kockáról kockára ..........................................389
A Flash forrásfájlok rejtelmei .............................................................390
Előkészítő lépések ................................................................................391
Mire figyeljünk? ........................................................................................391
Elemzési módszerek .....................................................................................391
Átmenetek.........................................................................................................392
A Frames tábla..................................................................................................392
Alakzatátmenetek ...................................................................................393
Alakzattippek ...........................................................................................395
Alakzattippek használata az alakzatátmenetben ......................................396
Mozgásátmenetek......................................................................................397
Mozgásátmenet létrehozása.......................................................................399
Mozgásátmeneti hatások........................................................................401
Vezetőrétegek .............................................................................................404
A vezetőrétegek szerepe az elrendezésben .................................................405
Vezetőréteg hozzáadása.............................................................................406
Mozgásvezetők..............................................................................................407
Mozgásátmenet útvonal mentén ...............................................................408
Rendszerezés vezetőrétegekkel....................................................................409
Animációk maszkolása.....................................................................................409
Animált maszkszöveg....................................................................................410
Maszkolt holdfázisok.....................................................................................413
Fokozatosan megjelenő vonal ......................................................................414
Megjegyzés az animált maszkok használatához ..........................................415
Összefoglalás ....................................................................................................416
12. fejezet: Bitképek és egyéb médiafájlok használata .....417
Vektorgrafika és bitképek.................................................................................417
Külső anyagok betöltése ..................................................................................420
Vektorgrafika betöltése.....................................................................................424
Vektorgrafikus fájl betöltése a Flashbe ........................................................425
Bitképek előkészítése Flash filmekhez............................................................426
Néhány tipp a bitképek minőségének megőrzéséhez .........................427
Raszteres képek: felbontás, méret és bitmélység .....................................428
Mi az a felbontás?.......................................................................................428
További tanácsok a bitképek betöltéséhez ..................................................429
Képek betöltése a Flashbe.........................................................................429
Raszteres képek: bitmélység......................................................................429
Bitképek betöltése............................... .............................................................431
Bitképes fájlok betöltése...............................................................................431
Bitképek másolása és beillesztése a Flashbe ...............................................432
A bitképek tulajdonságainak beállítása ...........................................................433
Kitöltés bitképpel ...........................................................................................435
Bitképek feltördelése.....................................................................................437
A Magic Wand kapcsoló Treshold beállítása................................................438
A Magic Wand kapcsoló Smoothing beállítása ............................................439
Bitképek vektorizálása .....................................................................................439
Figyelmeztető megjegyzések ...........................................................................441
Bitkép-eltolás.................................................................................................442
Böngészők közötti eltérések.........................................................................442
Színes melléklet: bitképek összehasonlítása ...................................................443
Összehasonlító képek előállítása..................................................................443
A BoxTop felülete......................................................................................444
A FireWorks felülete...................................................................................445
A Photoshop felülete .................................................................................445
Tömörítési eredmények.............................................................................447
Az eredményekkel kapcsolatos megfigyelések és megjegyzések ..............447
Az alapképek összehasonlítása .................................................................448
Jó minőségű JPEG simítása........................................................................449
Jó minőségű Fireworks JPEG átméretezése (simítás nélkül) ...................449
Közepes minőségű Fireworks JPEG átméretezése (simítás nélkül).........449
Alacsony minőségű Fireworks JPEG átméretezése (simítás nélkül) ........449
Közepes minőségű kétszeresen tömörített JPEG képek (simítás nélkül)........................ 450
A bitmélység és a szín összehasonlítása ...................................................450
Jó minőségű JPEG elforgatása ...................................................................450
Összefoglalás ....................................................................................................451
13. fejezet: Felületek és felületi elemek tervezése .............453
A film elrendezése az időszalagon ..................................................................453
A tervezés ........................................................................................453
A Flash film tulajdonságainak meghatározása .............................................454
A honlap főbb részeinek hozzárendelése kulcskockákhoz ........................455
Feltöltés tartalommal.....................................................................................458
A fő időszalag és a jelenetek felépítése ....................................................458
Gyakorlat: Felülettervezés .........................................................................463
Megfogalmazás és megvalósítás................................................................463
Esztétikai megfontolások ...........................................................................463
A tervezés megkezdése .............................................................................463
Piszkozatok ................................................................................................465
Részletes tervek..........................................................................................466
Felépítés .....................................................................................................467
Navigációs elemek elhelyezése a fő időszalagon ...........................................468
Szöveges gombok készítése a menühöz......................................................468
Gondolatok ................................................................................................468
A termékkatalógus böngészése ....................................................................472
Gyakorlat: Használható felületek ..............................................................474
Pillantás a Flashre ......................................................................................474
Használhatóság: a felhasználó tapasztalata...............................................474
A Flash eszköz, nem rendszer...................................................................475
A gomb találati területe..............................................................................475
Betűméret, betűtípus ...............................................................................476
A menük kinézete ......................................................................................476
Nem mindenki szereti a szürke, téglalap alakú gombokat ......................477
Megszívlelendő tanácsok a menükhöz .....................................................477
A bevezető átugrása...................................................................................478
Navigáció a böngészőben..........................................................................479
Honlap-statisztikák.....................................................................................479
Hangok használata.....................................................................................480
Nyomtatási lehetőség.................................................................................480
Folyamatsávok ...........................................................................................481
Űrlapok.......................................................................................................481
Befejezés ....................................................................................................481
Hivatkozások..............................................................................................482
Egyszerű szöveggörgetés .................................................................................483
Összefoglalás ....................................................................................................488
III. rész: Hangtervezés...............................................................489
14. fejezet: Hangok a Flashben ............................................491
A mintavételezés és a minőség ...................................................................491
Mi a hang?......................................................................................................491
Amit a hangokról tudni kell..........................................................................492
Mintavételezési frekvencia.........................................................................492
Bitfelbontás ................................................................................................493
A fájlméret csökkentése.............................................................................494
Csatornák ...................................................................................................496
Fájlméret.....................................................................................................496
Ötletek a hangfeldolgozáshoz...................................................................496
Importálható hangformátumok........................................................................497
Exportálható hangformátumok .......................................................................499
MP3 egyszerűen.........................................................................................499
Összefoglalás ...................................................................................................502
15. fejezet: Hangok kölcsönzése és szerkesztése ..............503
Hangok kölcsönzése a Flashben ........................................................................503
Hang gombhoz rendelése ............................................................................. 505
A hangok összekapcsolása az időszalaggal................................................... 507
A hangok elrendezése az időszalagon ...................................................... 509
A hangrétegek áttekinthetőbb megjelenítése............................................ 509
Hangrétegek és maszkok.......................................................................510
Összehangolás az animációval ..............................................................510
Összehangolási módszerek......................................................................511
Hangok megállítása ..................................................................................... 512
Áramló hang adott példányának megállítása ............................................ 513
Minden hang megállítása ............................................................................ 513
Hangok szerkesztése a Flashben .....................................................................514
Hangok szerkesztésére szolgáló vezérlőelemek..........................................514
A hang kezdő- és végpontjának beállítása...................................................515
A Sound tábla Effect listájának választható hanghatásai..............................515
Egyedi erősítés vagy elhalkítás..................................................................517
Az Edit Envelope egyéb vezérlőelemei........................................................518
A Loop vezérlő ..............................................................................................518
Összefoglalás ....................................................................................................519
16. fejezet: A Flash hangok optimalizálása.........................521
Hangok optimalizálása - áttekintés .................................................................521
A hang közzétételére vonatkozó beállítások...................................................522
A Set beállítások ............................................................................................523
Az MP3 lejátszó támogatásáról ..................................................................526
Hangbeállítások finomhangolása a könyvtárban ............................................527
Hangbeállítások a könyvtárban ....................................................................527
A különböző hangbeállítási módszerek együttes használata ...................529
Gyakorlat: Kattogó hangok a Flash lejátszóból ........................................529
Közzétételi beállítások a QuickTime-hoz........................................................530
A hangkezelés egyéb vonatkozásai .................................................................533
Változó bitsűrűségű MP3 ..............................................................................533
Hang kinyerése FLA fájlokból.......................................................................535
Összefoglalás ....................................................................................................538
17. fejezet: Utasítások és eseménykezelők.........................541
Utasítások és eseménykezelők ........................................................................541
Az ActionScript ..............................................................................................542
Az Actions tábla beállítása ............................................................................542
Normál és Expert üzemmód......................................................................543
Elavult utasítások .......................................................................................545
Az első hat utasítás ...........................................................................................547
Go to (Ugrás).................................................................................................547
Play (Lejátszás) ..............................................................................................550
Stop (Megállítás) ........................................................................................551
Toggle High Quality (Magas képminőség ki/be).........................................551
Stop all sounds (Minden hang kikapcsolása)...............................................552
Get URL (URL letöltése) ................................................................................552
Utasítások végrehajtása eseménykezelők segítségével...................................554
Működő gomb készítése...............................................................................555
A Flash eseménykezelői................................................................................558
Gombesemények.......................................................................................559
Press (Lenyomás) .......................................................................................559
Release (Felengedés) .................................................................................559
Release Outside (Felengedés kívül) ..........................................................559
Roll Over (Keresztülmozgatás)..................................................................560
Kulcskockák ..................................................................................................562
Összefoglalás ....................................................................................................563
18. fejezet: Navigáció a Flash időszalagján ........................565
Filmklipek.........................................................................................................565
A klipek és a Flash film kapcsolata ..............................................................565
Egy film, több időszalag................................................................................557
Hozzáférés a klipekhez ....................................................................................550
Az új, továbbfejlesztett ActionScript........................................................ 570
Abszolút és relatív elérési utak ................................................................ 571
_parent.kutyaFarok............................................................................... 573
Gyakorlat: az ásító GWEN! szemeinek becsukása..................................574
A Gwen arcát tartalmazó grafikus szimbólum............................................575
Adjuk meg a szimbólum nevét, a viselkedését
pedig állítsuk Movie Clipre...........................................................................575
Az Align táblán a megszokott igazító gombok mellett
megtaláljuk az új To Stage gombot is........................................................575
Húzzuk gwen lezárt szemeit a színpadra..................................................577
A Go To utasításokban a képkockák sorszáma helyett
célszerűbb címkéket használni..................................................................578
Adjunk nevet a szimbólumnak és válasszuk
a Movie Clip lehetőséget...........................................................................579
Szokjunk rá arra, hogy az időszalagon elegendő
helyet biztosítunk magunknak ..................................................................579
Húzzuk gwen nyitott száját a színpadra, majd igazítsuk középre...........581
Húzzuk a szemeket és a szájat tartalmazó
szimbólumokat a könyvtárból GWEN! arcára...........................................582
Az Instance tábla Name mezője................................................................582
A Frame Actions tábla................................................................................583
A Frame Actions tábla és az aktuális paraméterek ...................................584
A Teli Target és a filmklipek használata felületek kialakításához ...............585
A tellTarget utasítás segítségével egy másik klipnek
küldhetünk utasításokat.............................................................................585
Filmklipek elérése a Flash 5-ben .....................................................................586
Hangkönyvtárak készítése filmklipek segítségével .....................................587
A pianoKeys filmklip áttekintése...............................................................587
Hangklipek készítése.................................................................................588
Hangok beágyazása egy hangkönyvtár-klipbe.........................................598
A hangok megcímzése...............................................................................601
Összefoglalás ....................................................................................................607
19. fejezet: Filmklipek vezérlése ..........................................609
A filmklip objektum..........................................................................................609
Filmklip-tulajdonságok .................................................................................610
Filmklip-metódusok ......................................................................................617
onClipEvent: a filmklip objektum kezelője ..................................................618
Filmklipeket használó objektumok ..............................................................627
A Color objektum.......................................................................................627
A Sound objektum .....................................................................................627
A Mouse objektum.....................................................................................627
XML objektum............................................................................................627
Filmklip objektumokat használó utasítások.................................................628
A filmklipek tulajdonságainak használata .......................................................630
Filmklipek elhelyezése..................................................................................630
Filmklipek átméretezése ...............................................................................631
Filmklipek elforgatása ...................................................................................633
A színek módosítása.........................................................................................634
Color objektum létrehozása ..........................................................................635
Átalakító objektum létrehozása ....................................................................637
Hangok kezelése ActionScript utasításokkal ...................................................640
Hangkönyvtárak készítése ActionScript segítségével ..................................643
Gyakorlat: Hangvezérles............................................................................649
Hangátalakító objektum létrehozása ............................................................655
Mozgatható filmklipek készítése......................................................................656
Fogd és vidd alapismeretek ..........................................................................656
Constrain to rectangle (Korlátozás téglalapra)..........................................658
Lock mouse to center (Egér rögzítése középre) .......................................659
A _dropTarget használata .............................................................................659
Csúszkák készítése ,.......................................................................................660
Az alkotóelemek összerakása....................................................................660
A csúszkák elkészítése...............................................................................663
A csúszkák helyzetének ellenőrzése .........................................................668
Filmklipek eltávolítása ............................... .......................................672
Filmklipek másolása új színekkel..............................................................673
A Mouse objektum használata...................................................................675
Gyakorlat: Nyomtatható papírrepülők készítése ......................................679
A fő időszalagon elhelyezett tartalom nyomtatása a print utasítással ......680
Filmklip nyomtatása a printAsBitmap utasítással......................................681
Egy betöltött .SWF fájl nyomtatása ............................................................682
Összefoglalás ....................................................................................................684
20. fejezet: Készletek megosztása és betöltése .................685
A megfelelő letöltés és lejátszás biztosítása.....................................................685
Egyszerű betöltő készítése az ifFrameLoaded utasítással.........................687
Előzetes betöltés a _framesLoaded és _totalFrames tulajdonságokkal ....689
A getBytesLoadedO és getBytesTotalO metódusok használata...................693
.SWF hangfájlok előzetes betöltése...........................................................694
Fogalmi áttekintés ......................................................................................695
Az állapotjelző sáv felépítése.....................................................................696
A loadMovie utasítás megkezdése ............................................................696
A betöltés folyamatának megjelenítése.....................................................697
A lejátszás folyamatának megjelenítése ...................................................698
Hangvezérlő gombok ...............................................................................698
Flash filmek betöltése.......................................................................................700
A Flash honlapok szerkezete........................................................................700
Hol tárolódnak a filmek?...............................................................................702
Külső SWF fájlok betöltése a filmbe.............................................................702
A különböző méretű filmek kezelése...........................................................704
_level0 és jroot: mi a különbség? .............................................................704
A külsőleg betöltött SWF fájlok elhelyezése, méretezése és forgatása .......705
Kapcsolattartás a különböző szinteken lévő filmek között .........................707
loadMovie és loadMovieNum....................................................................707
Filmek eltávolítása.........................................................................................708
Külső fájlok betöltése köztes kiszolgálókon keresztül .............................708
A loadMovie metódus és a loadMovie utasítás ............................................710
Gyakorlat: friss és dinamikus tartalom előállítása
a loadMovie és unloadMovie utasításokkal ..............................................710
A loadMovie működése .............................................................................711
Véletlenszerű hangsáv ...............................................................................712
Napszaknak megfelelő háttérkép..............................................................713
Az osztott könyvtárak tartalmának elérése......................................................715
Osztott könyvtár létrehozása ..................................................................................716
Az elemek elnevezése...................................................................................717
Az osztott könyvtár helyének megadása......................................................717
Az osztott könyvtárat tartalmazó .SWF közzététele .....................................718
A könyvtár elemeinek használata más filmekben........................................718
Összefoglalás ....................................................................................................720
Tárgymutató............................................................................721
II. KÖTET
V. rész Flash filmek programozása.......................................737
21. fejezet: A Flash programozásának alapjai .........................................739
A programszerkezet felépítése........................................................................739
A feladatok meghatározása .....................................................................740
A program működésének vázlata ...........................................................741
Fordítás a Flash nyelvére.........................................................................742
Gyakorlat: A Flash objektumközpontú programozásának alapjai (Philip Fierlinger)....743
Az alapvető elgondolás...........................744
Dinamikus objektumok ..................................................744
Szülőobjektumok - gyermekobjektumok.............................................745
Objektumközpontú Flash honlapok ..............................746
Objektumközpontú programozás ..........................................747
A Flash alapvető programozási környezete .....................................748
Normál ......................................748
Zárszó.....................................749
Expert............................................749
Az ActionScript utasítások használata..................................749
Az Actions lista ........................................................749
Az új #indude utasítás használata..................................................750
Változók az ActionScriptben ............................................................................751
Változónevek.......................................................753
Kifejezések.................................................753
Tömbelérési műveletek......................................................................754
Az evalO függvény és a Flash 4 Set Variable utasítása...............................................754
A változók egyszerű bevezetése...............................................755
Szövegmezőkhöz rendelt változók..................................................755
Változók bevezetése.........................................................................................755
Változók létrehozása utasításokkal....................................755
Változók betöltése.......................................................756
Változók küldése.............................................................757
Változók meghatározása HTML kód segítségével....................................758
Kifejezések az ActionScriptben ........................................................................758
Műveletjelek .....................................758
Általános és számműveletek......................................................758
Karakterlánc műveletek.................................................................759
Logikai műveletek.................759
Feltételvizsgálat az If...Else utasításokkal .............................761
Ciklusok.........................................763
while(feltétel)lutasítások).......................................763
do (utasítások) while(feltétel) ................................764
for (kezdeti érték; feltétel-, ciklusváltozó frissítése) (utasítások)................765
for(keresőváltozó in objektum){utasítások} ............................765
break ..................................................................767
continue ...................................................768
Ciklusok elhelyezése az Actions listában................................768
Tulajdonságok .......................................769
Beépített függvények ...........................769
Eljárások készítése és hívása.....................................769
Eljárások használata a Flash 4-ben...................................770
Bejelentkezési felület készítése változók használatával..........................771
Hibakeresés ....................................................................774
A Debugger tábla használata ...................................777
A távoli hibakeresés beállítása.............................................778
Összefoglalás .........................................................................................779
22. fejezet: Eljárások készítése és az adatkezelés fortélyai ...................781
Néhány szó az adattípusokról..........................................................................781
Karakterlánc típus (string)................................................................................784
Szám típus (number) ........................................................................................785
Logikai típus (boolean) ....................................................................................786
Filmklip típus (movieclip)................................................................................787
Objektum típus (object) ...................................................................................787
Függvény típus (function)................................................................................788
Meghatározatlan típus (undefined)..................................................................788
Adattípusok lekérdezése a typeof utasítással ..................................................788
Függvények és eljárások ..................................................................................789
Mire jók a függvények? ........................................................789
Mikor használjunk függvényeket?...........................790
Hogyan határozzuk meg a függvényeket? ..............................790
Függvények végrehajtása...................................................791
Gyakorlat: Játékkészítés ActionScripttel - Mark Burrs ............................792
Szükséges előkészületek ........................................792
Jéghoki - egy esettanulmány .................................793
A korong mozgatása.............................................798
Az ütés dinamikája..............................................800
Az intelligens gépi ellenfél programozása..............................801
Bemutatójáték készítése ...............................................802
Az ütő és a korong ütközésének felismerése .............................803
A visszapattanás hangja.........................................................805
Rokon adatok kezelése az Array (Tömb) objektummal .................................807
Zárszó..................................807
Tömbök utánzása a Flash 4-ben ...................................809
Dinamikus, újrahasznosítható Flash menü készítése......................................810
Függvények az objektumok eljárásainak szerepében ....................................817
Függvények használata objektumok létrehozására.........................................820
A függvény meghatározása...............................................821
Objektumok létrehozása és hozzárendelése..............................................................821
A hangobjektumok eljárásainak végrehajtása ..........................822
Összefoglalás .................................................................823
23. fejezet: A filmklipek mint összetett objektumok ..............................825
Filmklipek ütközésvizsgálata ...............................................................825
A _dropTarget használata.................................................................825
Ütközésvizsgálat kifinomultabb módszerekkel...............................................826
Gyakorlat: A hitTest használata több célpont esetén - Dorian Nisinson ............828
A film szerkezeti felépítése.............................................................829
A labirintusjáték feladatainak körvonalazása........................................830
1. feladat: Felhasználó által vezérelt labda ..............................................831
2. feladat: A labda mozgatása.....................................................832
Soronkénti elemzés: A ball filmklip onClipEvent eseménykezelőjének 1. sora..........835
Soronkénti elemzés: A ball filmklip onClipEvent eseménykezelőjének 2. sora...........835
Soronkénti elemzés: A ball filmklip onClipEvent eseménykezelőjének 3. sora.............836
Soronkénti elemzés: A ball filmklip onClipEvent eseménykezelőjének 4. sora............838
Soronkénti elemzés: A ball filmklip onClipEvent eseménykezelőjének 5-13. sora .....838
Soronkénti elemzés: A ball filmklip onClipEvent eseménykezelőjének 14. sora...........839
3. feladat: A labirintus elkészítése és az ütközések meghatározása ...............839
Az ütközésvizsgálat kódjának elhelyezése ........................840
Az ütközésvizsgálat teljes kódja a mazeGrid 1. képkockáján...................840
Soronkénti elemzés: A mazeGrid 1. sora..........................................841
Soronkénti elemzés: A mazeGrid 2. sora.....................................841
Soronkénti elemzés: A mazeGrid 3. sora..........................................842
Részletes feltételvizsgálat - a mazeGrid 4-19. sora ............................843
Soronkénti elemzés: A mazeGrid 4-7. sora...................................844
Soronkénti elemzés: A mazeGrid 8-11. sora.....................................845
Soronkénti elemzés: A mazeGrid 12-15. sora..................................845
Soronkénti elemzés: A mazeGrid 16-20. sora..................................846
4. feladat: A "You Win!" felirat megjelenítése a bolyongás végén ..................846
Soronkénti elemzés: A winMC 1. sora ...............................846
Soronkénti elemzés: A winMC 2. és 3. sora...................................846
Soronkénti elemzés: A winMC 4. sora .................................................847
Soronkénti elemzés: A winMC 5. sora ....................................847
Soronkénti elemzés: A winMC 6. sora ............................................847
Soronkénti elemzés: A winMC 7. sora ................................848
Soronkénti elemzés: A winMC 8. és 9. sora..................................848
Soronkénti elemzés: A winMC 10. és 11. sora.....................................848
Gyakorlat: Ütközésvizsgálat a Z tengelyen - James Robertson ....................848
A háromdimenziós világ megjelenítése ....................................849
Ütközések....................................851
A mélység érzékeltetése ..............................................852
További lehetőségek .......................................................853
Kódrészletek újrahasznosítása és „átképzése" okos klipek segítségével .......853
Paraméterek beépítése a filmklip szimbólumokba....................................................855
Értékadás az okos klipek példányaiban.....................................................................859
Összefoglalás....................................................................................................860
24. fejezet: Adatok be- és kivitele a Flashben.........................................863
Adatok megjelenítése és tárolása szövegmezők segítségével.........................863
Szövegbeviteli mezők ..............................................863
Dinamikus szövegmezők............................................................................................865
Adatfolyamatok leírása állapotokkal................................................................866
Bemenet állapot .............................................867
Küldés állapot..........................................................867
Várakozás állapot ........................................868
Kimenet állapot ........................................869
Flash Űrlap készítése ........................................................................................869
Kiszolgáló adatainak betöltése az onClipEvent(data) segítségével .....................876
XML adatok Flash filmekben............................................................................877
Az XML felépítése.......................................................878
XML dokumentumok betöltése........................................879
Az XML objektum ................................................................879
Az XML objektum load metódusa ...............................................879
Az onLoadO metódus ....................................................879
Gyakorlat: XML és Flash - Christian Honselaar...................................880
Zárszó .....................................................................................884
A Flash Exchange használata ...........................................................................884
Gyakorlat: A WDDX és a Flash - Branden J. Hall.......................................886
Gyakorlat: Az XMLSockets használata Flash 5 filmekben - Shane Elliott ...........889
Néhány szó haladóknak .......................................895
Összefoglalás ..............................................................895
25. fejezet: HTML és szövegmezők Flash környezetben ........................897
HTML használata a szövegmezőkben..............................................................897
A támogatott HTML-címkék.............................................898
Karakter- és bekezdésstílusok......................................................898
URL- és ActionScript-hivatkozások .........................................899
Szövegformázás a Character és a Text Options táblák segítségével .........................899
HTML címkék beillesztése szövegmezőkbe az ActionScript segítségével ................902
Az <A HREF> címkék asfunction értéke ...........................904
A szövegmezők tulajdonságainak kezelése.....................................................905
Szövegkezelés a Selection objektummal ................................906
getBeginlndex....................................906
getEndlndex.............................................907
getCaretlndex.........................................907
getFocus........................................908
setFocus...............................................908
setSelection ............................................................908
Összefoglalás .........................................................909
26. fejezet: Filmklipek programozása - haladóknak...............................911
Három gyakorlat...............................................................................................911
Gyakorlat: Mozgás Bézier görbéken - Darrel Plánt ............................912
Gyakorlat: Felületek kialakítása az ActionScript segítségével - Nick Schramm Célkitűzések 919
A lencse........................................................920
Az átgördülési szöveg........................................................921
Megjelenítés ...................................................................924
A gombok ..........................................................925
Zárszó ..........................................................928
Gyakorlat: Óra készítése a getTimerO függvénnyel - Jaké Smith ..............928
A számlap bevitele a Flashbe......................................................929
A másodpercmutató.................................................................929
Az óra járni kezd..........................................930
A percmutató ......................................................931
Az óramutató is a helyére kerül ....................................932
Összefoglalás ..........................................................934
VI. rész: A Generátor és más kiszolgáló programok... 935
27. fejezet: Mi a Generátor?................................................937
A Generátor 2 áttekintése................................................938
A Generátor Server ....................................................................939
A Generátor változatai.......,...................................940
Élőben vagy kapcsolat nélkül?.....................................941
"Ál" kapcsolat nélküli működés..............................................................946
Generátor bővítmények .......................................945
Első Generátor sablonunk................................................................946
ActionScript vagy Generátor?..............................................952
Összefoglalás...................................................................................952
28. fejezet: A Generátor felpörgetése ......................................................952
Az adatábrázolás áttekintése............................................................................953
Név-érték alak......................................................................................954
Oszlopnév-érték alak .......................................................................955
A diagram objektum................................................................956
Oszlopdiagram készítése .................................................957
Listák és futó szövegek ...............................................................960
A Generátor változók és tulajdonságok használata............................960
.SWF fájl vagy .SWT fájl? ......................................................961
Egyszerű listák................................................962
Görgethető listák...................................................968
Futó szövegek ...............................................970
Gyakorlat: Hogyan készítsünk többoldalas listákat - Christian Buchholz...............971
Generátor sablonok használata........................................................................974
Generátor sablonok közzététele.......................................974
Dimensions (Méretek)..................................................................................975
Background (Háttérszín) .......................................976
Frame Rate (Sebesség).....................................................976
Load Order (Betöltési sorrend) .........................................976
Data Encoding (Kódolás) ............................................................976
Create External Font (Betűtípusok külön fájlban)..........................................976
External Media (Külső média)...................................................975
Parameters (Paraméterek) ...............................................977
Generátor sablonok használata HTML-ben........................................977
Generátor sablonok használata Flash filmekben .................................977
Gyakorlat: A Generátor használata webkamerával - Mike Jones...........................979
A webkamera...........................................981
Feltöltés a webkiszolgálóra ...........................982
Betöltés a Flashbe ........................................982
A tároló......................................................983
A képbetöltő ..........................................984
Generátor objektumok .............................................985
Összefoglalás ..........................................987
29. fejezet: A Flash és egyéb kiszolgáló-oldali alkalmazások....989
Az ASP és a Flash................................989
Gyakorlat: Beléptető rendszer ASP-vel - James Baker.........990
A Flash és az ASP.........990
A beléptető alkalmazás.............................990
A Flash fájl............................................991
1. képkocka: Készenléti állapot (Ready).....992
A variablesMC klip...................................994
5. képkocka: Bejelentkezés (Logging) ....995
10. képkocka: Hiba (Error)......................995
15. képkocka: Sikeres bejelentkezés (Succes).....996
Az ASP fájlról............................................997
A Login.asp oldal .....................................998
Vége .........................................................999
Egyéb Flash „generátorok"...............999
Swift Generátor (Swift Tools)..............999
SwiffPEG (SwiffTOOLS)......................999
Flash Turbine (Blue Pacific)................1000
Form2Flash ..........................................1000
OpenSWF.org.......................................1000
Pár szó a CGI-röl.....................................1001
Összefoglalás ....................................1001
VII. rész A Flash használata más programokkal...................1003
30. fejezet: Rasztergrafika használata....................................................1005
Bitképek optimalizálása a Fireworks 4-ben ..................................................1005
Gyakorlat: A Fireworks és a Flash (Scott Brown)......................................1006
Hogyan illeszkedik a Fireworks a webes tervezési folyamatba? ........................1006
Bitképsorozatok optimalizálása a Flashhez .............................1007
A kötegelt feldolgozás beállítása..........................................1008
Fireworks parancsok létrehozása...............................................1008
Egyedi tömörítési beállítások ...............................................1009
A kötegelt feldolgozás elindítása.........................................1010
Fájlsorozat betöltése a Flashbe................................................1011
Finomhangolás.........................................................1011
Mozgó Flash/.GIF hirdetések készítése ..................................1012
Mi legyen a végleges formátum?...........................................1012
Színekben gazdag animációk készítése .........................1013
Egy másik megoldás.......................................................1015
Képek előkészítése a Photoshop 6-ban.........................................................1015
Alfa csatornák készítése .PNG fájlokhoz...................................................1016
Színkezelés a Photoshop 6-ban ......................................1021
Gyakorlat: 360 fokos forgatás (Jay Vanian)....................................1022
Képhatások készítése a Corel Painterrel............................................1027
Gyakorlat: a Painter használata a Flashsel (Aréna Reed) ............................1027
A Painterról .........................................1027
Mintázatok készítése a Painterrel ....................................1028
Kép festése parancsfájlból ......................................1030
Különleges hatások készítése klónozással...................................1033
Raszteres képek készítése a Flashben ...........................................................1033
A raszteres formátumok általános beállításai ............................1035
A raszteres formátumokhoz kapcsolódó további beállítások..........................1037
.BMP (csak PC) beállítások.........................................1037
.PICT (csak Mac) beállítások ..........................1038
.GIF beállítások......................................................................1040
Összefoglalás ................................................................ ......................1040
31. fejezet: Vektorgrafika használata .........................................................1043
A vektorgrafikák előkészítése a Flash SigM "...................................1044
A külső vektorgrafikák használatára vonatkozó irányelvek .......................1044
Összetett utak leegyszerűsítése...............................................1045
Utak egyszerűsítése a FreeHandben...........................................1046
Görbék optimalizálása a Flashben................................................. .....1047
Az Illustrator 9 Pathfinder ablakának használata............................1047
Vektoros képek újrarajzolása a Flashben.................................1049
Szöveg átalakítása körvonalakká ...........................................1050
A színkimenet vezérlése........................................1050
FreeHand beállítások.................................................1051
A megfelelő mentési formátum beállítása....................................................1051
A FreeHand 9 használata a Flashsel.........................................................1051
Gyakorlat: A Flash és a FreeHand összeházasítása (Bentley Wolfe) ............................1051
Miért házasítsunk?...................................................1053
Az alapozás előtt.....................................................1053
Az alapok ...........................................................1053
A lapméret beállítása a FreeHandben....................................................1055
Vonások, kitöltések és átmenetek.................................1055
Színek átalakítása.......................................................................1058
Szimbólumok................................................................................1058
Rétegek .....................................1061
Lencse kitöltések........................................................1061
Színátmenet kitöltések...................................................1062
Vágóutak......................................................1062
Szövegblokkok és tulajdonságok...................................1063
Szaggatott vonalak..................................................1063
Elérni a lehetetlent......................................1063
Gyakorlat: Áramvonalas munkafolyamat: a FreeHand 9 és a Flash 5 (Todd Purgason)1064
Milyen előnyöket biztosít a FreeHand Flash 5 anyagaink számára?....................1065
Folyamatmodell készítése........................................1065
Tervezés .....................................................1066
A bemutató valódisága ..................1066
Azonnali módosíthatóság .......................................1068
Az elkészült FreeHand anyagok átvitele a Flashbe......................1068
Statikus Flash filmek készítése az SWF Export szolgáltatással...................1068
Flash filmek animálása az SWF Export segítségével ........................1070
FreeHand fájlok közvetlen megnyitása a Flash 5-ben...............................................1072
Vektorgrafika átvétele az Illustratorból ...........................1073
A Flash Writer bővítmény használata ........................................................... 1074
•SWF fájlok készítése az Illustrator 9-ben..................................1076
Átmenetek helyettesítése Flash színátmenetekkel ..............................1078
Rétegelt FreeHand, EPS és Illustrator fájlok használata...................1081
Játék az Expressionnel .....................................................1083
Gyakorlat: Vektorfestés: az Expression 2 használata (Arena Reed) ......................1083
Mi az Expression?..................................................................................1084
Képek készítése az Expressionben .......1084
Flash viselkedés hozzárendelése a kompozíció elemeihez ....................1085
Flash (.SWF) fájlok készítése az Expressionben........................................1089
Mit tehetünk az elkészített Flash CSWF) fájllal ...................1090
Raszteres képek vektorizálása..................................1090
A Flash Trace Bitmap parancsa.......................................1091
A FreeHand Trace eszköze ................................1092
Vektorizálás az Adobe Streamline programmal.........................................1093
Vektorgrafika kivitele a Flashből....................................................................1095
Még néhány szó a Flashből kivitt vektorgrafikákról ................................................1096
Egységes színek .......................................1097
Flash átmenetek....................................................1097
Összefoglalás ......................................................................1098
32. fejezet: Hangszerkesztő programok használata .............................1099
Hangszerkesztő és zenekészítő programok ..................................................1099
A Sonic Foundry csomag (csak PC)....................................1100
Sound Forge...........................................1100
vegas...................................................1100
ACIDPro ...........................................1101
A Bias csomag (csak Macintosh) ..........................1102
Peak................................................1102
Deck ......................................1102
SFX............1102
A Cakewalk csomag (csak PC) .....................................1102
Studio Vision Pro (csak Mac).....................................1103
Cubase (Mac/PC).................................................1103
Macromedia SoundEdit 16 (csak Mac) .................................1103
Pro Tools (Digidesign; Mac/PC) .............................1103
Gyakorlat: Hangstúdió kialakítása otthon - Scott Brown .................1104
A kezdő- és végpontok beállítása..........................................1106
Hangszintek kiegyenlítése ........................................................1107
Gyakorlat: Hangok optimalizálása a Flashhez
a Sound Forge programban - William Moschella........................1109
Hangfájl kiegyenlítése........................................................1109
A mintavételezés módosítása ....................................1110
Néhány megjegyzés.............................................................1111
Hangerő fokozatos növelése és csökkentése..............................1112
Visszhang készítés....................................................1113
Egyéb hatások .........................................1114
Gyakorlat: Ismétlődő hanganyagok készítése a Rebirth segítségével-Jusün Jamieson..1114
Lássunk munkához..................................1115
Az első ütem létrehozása......................................................1115
Szintetizátorhangok hozzáadása .................................................1117
A 808-as használata.......................................................1118
További vezérlőelemek a Rebirthben ........................................1118
A Rebirth anyagok előkészítése, keverése és véglegesítése .......................1119
Összetett hangzások létrehozása...........................................1119
Gyakorlat: ACID ciklusok a Flashben - William Moschella ........................1120
A könyvtárlemezekről.................................................................1120
A ciklusok kiválasztása .............................................1120
Ütem és hangnem módosítása ................................................1121
Keverés.........................................................1121
Véglegesítés...........................................................1121
Gyakorlat: Miért használjuk a Beatnik Audiot?
Bevezetés a strukturált hanganyagok világába - Doug Loftus .......1122
MIDI és RMF .................................................1122
Strukturált és lineáris hanganyagok ..............................................1124
Példa: egy probléma strukturális és lineáris megközelítése...................1125
Összehangolás ..........................................1125
Összefoglalás......................1125
Gyakorlat: A Mixman egy weblapon - Andreas Wagner...................1127
A HTML előkészítése .....................................1130
A Flash 5 ActionScript....................................1132
Az okos klip........................................................1133
Zárszó..........................................................1134
Összefoglalás .........................................................1135
33. fejezet: Háromdimenziós grafika használata..............................1135
Bevezetés a térmodellezésbe...........................................................1135
Térutánzás a Flashben..................................................................1141
Gyakorlat: Örvénylés: a tér illúziója a Flashben - Manuel Clement...................1142
Illúzió: örvény ............................................1142
Térobjektumok létrehozása az Adobe Dimensions segitsegevel..................1144
Vektoros képek kitolása........................................1144
Sorozat betöltése a Flashbe.............................................1114
Figurák mozgatása a MetaCreations Poserben ..............................................1144
Sétáló figura készítése a Poserben...........................................1144
Poser képsorozatok előkészítése a Flashhez .............................................1144
Poser sorozatok betöltése a Flashbe.........................................1144
Animációk átvétele a Kinetix 3D Studio MAX-től .........................................1144
Gyakorlat: 3D Studio MAX modellek használata a Flashben - Dániel ClufF.............1144
Áttekintés....................................................1144
A kezdő lépés ...........................................................................1144
A középső lépés..........................................................................1144
Az utolsó lépés ..............................................................................1144
Összefoglalás ............................................................................1144
Térobjektumok létrehozása az Adobe Dimensions segítségével..................1150
Vektoros képek kitolása..............................................................1150
Sorozat betöltése a Flashbe....................................................1154
Figurák mozgatása a MetaCreations Poserben ..............................................1154
Sétáló figura készítése a Poserben................................................1154
Poser képsorozatok előkészítése a Flashhez ..................................................1158
Poser sorozatok betöltése a Flashbe.....................................................1161
Animációk átvétele a Kinetix 3D Studio MAX-től .........................................1163
Gyakorlat: 3D Studio MAX modellek használata a Flashben - Dániel Cluff.............. 1163
Áttekintés..................................................... 1163
A kezdő lépés ............................................................................1163
A középső lépés................................................ ...................1164
Az utolsó lépés......... ...............................................................1167
Összefoglalás..........................................................................1171
Összefoglalás ............................1173
34. fejezet: A QuickTime használata ....1175
QuickTime vagy Videó for Windows? ..........................................1175
QuickTime támogatás a Flashben...............................................1175
QuickTime fájlok betöltése a Flashbe .......................................1178
Flash és QuickTime filmek egyesítése......................1180
QuickTime Flash filmek létrehozása...............1181
QuickTime Video készítése a Flashben..............1188
Néhány szó a QuickTime VR filmekről............1191
Digitális filmek használata a Flashben..............1194
Digitális videofilmekből származó képkockák..............1195
Képsorozat betöltése a Flashbe...............1210
35. fejezet: A RealPlayer használata.........................1213
A Flash és a RealPlayer .................1213
A Flash változatai és a tartalommal kapcsolatos megfontolások...........1214
A RealPlayer visszajátszás szabályozása.................1216
A RealPlayer anyagok számára megfelelő minőség kiválasztása...........1217
RealPlayer anyagok közzététele.................1222
Összefoglalás.....................1231
36. fejezet: Videofilmek készítése.............1233
Jó minőségű videofilmek készítése a Flashben............1233
Amit a videóról feltétlenül tudni kell - gyorstalpaló kezdőknek...................1234
Adattorlódás lejátszáskor............................... ......................1238
A Flash filmek beállítása videós alkalmazásokhoz................................1239
A váltottsoros megjelenítésről ..............................................1244
Képsorozatok készítése Flash filmekből......................................1245
Képek kinyerése a Flash filmekből .....................................................1246
Képsorozat-formátumok .....................................................................1246
Vektorgrafikus formátumok...............................................1247
Bitképes formátumok ..........................................................1249
AVI fájlok készítése PC-n.........................................................1250
Dimensions (Méretek)................................................................1250
Videó formát (Képformátum) .......................................................1251
Sound formát (Hangformátum) ........................................................1251
Videó compression (Videotömörítés).............................................1252
Képsorozatok betöltése a videoszerkesztő programokba ...............1252
Adobe Premiere ..........................................................1253
Adobe After Effects 4.1...........................................................1254
Összefoglalás ...............................................................................1257
37. fejezet. Rajzfilmek készítése ..............................................1259
Túlméretezett fájlok........................................................................1259
A forgatókönyv..............................................................1260
Háttér és díszletek .......................................................................1263
Bitképek....................................................................1263
A QuickTime korlátai......................................................1264
Rétegelt hátterek készítése a Photoshoppal....................................1264
Maszkrétegek........................................................1265
Hosszú panorámák........................................................1265
Panorámák több síkban ..................................................1266
Mélységélesség.............................................................1267
A rajzfilmes animáció alapjai..........................................................1268
A mozgás és az érzelmek kifejezése..............................1268
Előrevetítés ...........................................1268
Súlyproblémák............................................1269
Ellentétes mozgások..........................1269
Homályos, tehát mozog! ..........................................................1270
Kulcskockák és átmenetek.........................................................1270
Járás......................................................................................1271
ismétlők....................................................................1272
Járástípusok .......................................................1272
Színezés...........................................................................................1273
A modell lap ....................................................................................1274
Hézagok...................................................................................................1274
Színezzünk gyorsabban............................................................................1275
Átmeneti hátterek...................................................................1275
Flash átmenetek.......................... ...................................................1275
Panorámafelvételek..................... ....................................................1275
Példánycsere.......................................................................................1275
Mozgásvezetők.............................................................................1277
Ajakszinkron ..................................................................1278
Alakzatátmenet és ajakszinkron? A válasz: nem! ...........................................1279
Kifejező ajakszinkron ......................................................1279
Az ajakszinkron mesterfogásai................................................1279
Összehangolás zenével és hanghatásokkal..............................................1280
Gyakorlat: Ajakszinkron a rajzfilmekben - Bili Turner.......................1281
A Sync beállítás.....................................................1283
Kerüljünk szinkronba!...............................................1283
A fonémák......................................................................1283
Utolsó simítások ....................................................................1285
Végső változat .................................................1285
Gyakorlat: Kétdimenziós karakteranimáció - Richárd Bazley ......................1286
Újrafelhasználás ......................................................................1287
Trükkös fejforgatás................................................................1288
Az egyszerűség dicsérete........................................1288
Rétegek...........................................1289
Az animációról ...........................................................1289
Reszketés............................................................1291
„Élő" szereplők.....................................................1292
Időzítés, tagolás és mintázat...................................................1293
Párbeszéddiagram.................................................................1293
Az animáció mesterfogásai..............................................................1293
Az ember az animáció mögött.....................................................1294
Összefoglalás .................................................................................1294
38. fejezet: Tervezés folyamatábrákkal ..................................................1297
A munkafolyamat megtervezésének alapelvei ..............................................1297
I. fázis: Átfogó tervezés és a célok kijelölése ...........................1298
A probléma meghatározása.................................................1298
Információs építészet........................................................1299
A célok meghatározása.............................................1301
Kreatív megközelítés: a lehetséges megoldások kidolgozása............................1302
A végső terv és a költségek jóváhagyása................................................1307
Gyakorlat: Központban a használhatóság - Scott Brown ........................1308
A webhely céljának meghatározása .......................................1308
A célközönség meghatározása .................................................1309
Lehetséges forgatókönyvek összeállítása......................................1309
A versenytársak webhelyeinek elemzése .........................................1309
Egyeztessük a „jó terv" fogalmát! ..........................................1310
A tartalom felépítése...................................................1310
A használhatósággal kapcsolatos tényezők ................................................1310
Makett készítése ..............................................................1314
Teszteljük a tartalmat valódi felhasználók segítségével ...........................1314
II. Fázis : A bemutató elkészítése, tesztelése és átadása..........................1315
Az elemek összeállítása ................................................1315
A Flash felépítmény elkészítése ............................................1316
Helyi tesztkörnyezet felállítása...................................................1316
A HTML lapok elkészítése .............................................1316
Tesztkörnyezet kialakítása a kiszolgálón .......................................1317
Minőségbiztosítással kapcsolatos vizsgálatok..........................................1317
Fenntartás és frissítés ................................................................1318
Folyamatábrák készítése az Inspiration segítségével ....................................1319
A szerkezeti diagram elkészítése .........................................1319
Folyamatábra készítése .................................................1323
Gyakorlat: Vázlatkészítés avagy az interaktivitás megtervezése.......1326
Előzetes munkálatok..............................................................1327
A projekt indítása..................................................................1329
Vázlatkészítés........................................................................1330
Szerkezeti vázlat..........................................................................1330
A Flash vázlat bemutatása ..........................................................1331
Animációs vázlat.........................................................................1332
Az interaktivitás vázlata ..............................................................1334
Az interaktivitás szöveges leírása ...............................................1334
Képes interaktivitási vázlat .........................................................1336
Az összetett ActionScript szerkezetek folyamatvázlata .............1337
Prototípusok................................................................................1338
Összefoglalás ................................................................1339
39. fejezet: Munka az alkotói segédeszközökkel...................................1341
Flash SWF fájlok használata a Dreamweaverben..........................................1342
Munka a Flash filmmel.............................................................1345
A film elhelyezése...........................................1345
Flash gombok elhelyezése..........................................................1346
A Flash gombok szerkesztése........................................................1348
Flash szövegobjektumok beillesztése....................................1349
A Flash szövegobjektumok szerkesztése.....................................................1350
A böngésző utasítása a Flash bővítmény letöltésére................................................1350
Gyakorlat: A Flash 5 JavaScript Integration Kit felfedezése -Joseph Lowery .........1351
A Macromedia Flash lejátszási vezérlőelemei.....................................1352
Űrlap-ellenőrzés..............................................1357
Beágyazott programok .................................................1364
Flash átirányítás.............................................................1367
A HTML dokumentum közzététele...................................1368
Rétegeket használó animációs eljárások .........................................1368
SWF fájlok használata a Macromedia Directorban........................................1369
A Flash filmek Directorban való használatának előnyei és korlátai........................1369
A Director műveletek előállítása a Flashben.................................................1371
Szabványos GetURL utasítások...........................................1372
Az Event: utasítás.....................................1373
A Lingo: utasítás.......................................................1374
SWF fájlok vezérlése a Directorban......................................................1375
Flash elempéldányok és Lingo go parancsok..........................................1375
A Flash Asset Xtra: Flash filmek betöltése .......................................1375
Flash filmek előzetes betöltése a Lingo segítségével ................................1379
A Director Property Inspectorának használata .........................................1382
Flash filmek mint elempéldányok...................................................1383
SWF fájlok vezérlése a Lingóból.................................1383
A Lingo és az ActionScript..............................................1385
A Flash elempéldányok méretének és elforgatásának módosítása.............1385
Gyakorlat: Flash karakterek a Directorban készített többfelhasználós játékokhoz-Róbert Walch .......1392
Összefoglalás ..................................................1394
VIII. rész: Flash filmek bemutatása..................1397
40. fejezet: Flash filmek közzététele.......................................................1399
Flash filmek optimalizálása ............................................................................1399
Egyszerűsítsünk! .........................................1399
Használjunk szimbólumokat!....................................................1402
A Flash könyvtár tartalma ................................................1403
A Flash filmek tesztelése ...............................................................1403
A Test Movie és Test Scene parancsok.........................................1404
TestMovie........................................................................................1405
Test Scene .............................................................1405
A sávszélesség mérése a Bandwidth Profller segítségével ..............................1405
A View menü ..............................................................1406
Miért érdemes MP3 fájlokat használni? ..........................................1406
A Control menü...................................................................1408
A Debug menü................................................................1409
Jelentés készítése..............................................................1410
Filmek közzététele.....................................................................1410
Megjegyzés az Export Movie parancsról.................................................1410
Beállítások.......................................................................................1411
Formátumok kiválasztása................................................................1411
Flash................................................................................1412
HTML ...............................................................................1416
GIF ................................................................................1424
JPEG............................................................................1428
PNG...........................................................................1429
Windows és Macintosh vetítők ................................................1431
QuickTime..................................................................................1432
RealPlayer ..................................................1432
Közzétételi előnézet és közzététel ..............................................1432
Közzétételi előnézet ......................................................................1432
Közzététel ..........................................................................1433
Összefoglalás ..............................................................1433
41. fejezet: Flash és HTML ......................................................................1435
A szükséges HTML ismeretek ........................................................................1435
Az <OBJECT> címke ........................................................1436
Az <EMBED> címke...........................................................1438
Gyakorlat: Egész ablakos Flash filmek - Colin Moock ..............................1440
Az üres terület kitöltése..........................................................................1440
Keret használata..................................................................................1441
Közvetlen hivatkozás az .SWF fájlra...............................................................1443
A Flash Player felismerése..............................................................................1444
Bővítmény és ActiveX: ellenőrzés nélkül ...................................................1444
A Flash lejátszó meglétének ellenőrzése JavaScriptből és VBScriptből ..................1446
A Flash bővítmény ellenőrzése JavaScriptből.........................................1446
Tesztobjektum készítése VBScriptben...........................................................1447
A képek beillesztése .........................................................................1448
Flash swiffer használata .....................................................1449
A swiffer elkészítése .................................................................1449
A swiffer beillesztése a HTML oldalba.......................................................1452
Gyakorlat: A Flash lejátszó felismerése - Colin Moock.................................1453
Flash, DHTML, JavaScript........................................................1454
Milyen hatással van a nagyító az eszközök méretére? ................................1454
Pár szó a webfejlesztőknek......................................................1455
Hogyan működik együtt a Flash és a JavaScript?.........................................1455
A HTML paraméterek módosítása ...................................................1456
Az FSCommand utasítások használata......................................................1456
JavaScript használata Flash filmekkel......................................................1457
A PercentLoaded0 eljárás..............................................................1460
Gyakorlat: JavaScript és FSCommand utasítások - Christian Honselaar .....................1462
Összefoglalás..................................................................................................1466
42. fejezet: Lejátszók, vetítők és képernyővédők .................................1469
A lejátszó és a vetítő.......................................................................................1469
Vetítő létrehozása ........................................................1470
1. módszer: A Publish parancs használata ......................................1470
2. módszer önálló Flash lejátszó.................................................1471
A terjesztés és az engedélyek ..............................................1472
Terjesztés CD-n és hajlékonylemezen....................................1472
FSCommand utasítások.........................................................1472
Gyakorlat: Weblapok megnyitása a lejátszóból - Chrissy Rey.......................1474
Gyakorlat: CD-ROM-ok és vetítők - William Moschella ..................................1475
A filmekről ............................................................................1476
A CD-író programokról..........................................................1476
Automatikus indítás.................................................................1477
A lejátszó korlátai ...........................................................................1478
Gyakorlat: Bemutatók Flash lejátszóval - Cam Christiansen ......................1478
1. megoldás: Vetítő használata ..................................................1479
2. megoldás: HTML és JavaScript..........................................................1481
Az első HTML oldal......................................................................1482
A második HTML oldal.......................................................................1483
A harmadik HTML oldal .........................................................................1485
A Flash Player bővítmény használata ...............................................1485
A támogatott operációs rendszerek........................................1486
A támogatott böngészők .......................................................1486
A Flash bővítmény és Flash filmek terjesztése a Világhálón ...................................1487
A bővítmény telepítése................................................................1487
Egyéb Flash lejátszók .......................................................................1489
Java Flash Player...................................................................1489
RealPlayer 8.0 ................................................................1490
QuickTime Player................................................1490
Shockwave Player ..................................................1492
Képernyővédők...................................................1492
Gyakorlat: Képernyővédő készítése a Living Screen
programjával - Christian Kocholl..............................................1492
Hogyan tovább?................................................................1497
Összefoglalás ..................................................................................1497
A. függelék: A mellékelt CD-ROM használata .......................................1499
A programok és bővítmények telepítése, használata....................................1499
A sendmail.cgi telepítése és használata .........................................................1500
Tárgymutató...........................................................................................1501
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Flash 5 Biblia I-II. Flash 5 Biblia I-II. Flash 5 Biblia I-II. Flash 5 Biblia I-II. Flash 5 Biblia I-II. Flash 5 Biblia I-II.

A kötetek borítója kissé elszíneződött, enyhén kopott, a lapélek foltosak.

Állapot:
6.980 ,-Ft
56 pont kapható
Kosárba
konyv