Előszó
Tudásszintmérő teszteket már régóta használnak az iskolában és iskolán kívül egyaránt. A módszer nagy előnye, hogy a tesztek könnyen javíthatók és javításuk egyértelmű. A matematika tesztek mégis sokáig hiányoztak a hazai módszertani gyakorlatból, talán azért, mert bizonyos típusú feladatok - például matematikai bizonyítások - számonkérésére nem alkalmasak. A számonkérés és önellenőrzés más területein viszont ezek a tesztek kiválóan használhatók, ezt külföldi tapasztalatok és az amerikai típusú versenyek - ilyen például a Zrínyi Ilona matematikaverseny - hazai sikere egyaránt bizonyítják.
Ez a könyv és a sorozat többi tagja nem versenyfeladatokat, hanem a középiskolai matematika tanítás és tanulás mindennapi gyakorlatában alkalmazható feladatsorokat tartalmaz, ilyen értelemben régi hiányt pótol. A könyvsorozat négy részből áll, minden kötet egy-egy középiskolai évfolyam matematika tananyagához kapcsolódó teszteket tartalmaz. Az évfolyamonként feldolgozott tíz témakör a középiskolai tananyag jó részét lefedi, de vannak olyan témakörök, amelyekhez nem készültek tesztek. Ezek részben olyanok, amelyek számonkérésére a feleletválasztós tesztforma nem alkalmas, részben olyanok, amelyek csak kevés gimnáziumban vagy szakközépiskolában részei a tananyagnak.
A könyv első része tartalmazza a teszteket, témakörönként két változatban. A tesztek megoldási ideje 40 perc, tehát egyaránt alkalmazhatóak tanórai dolgozatként, differenciált osztálymunkában, és az önálló tanulásban. Minden feladat után hat lehetséges válasz közül kell kiválasztani az egyetlen helyeset. A válaszlehetőségek közül az (A) ... (E) betűkkel jelöltek az adott feladat lehetséges megoldásai, az (F) választ abban az esetben kell megjelölni, ha az előző öt lehetőség között nem szerepel a helyes megoldás. A megoldásokat célszerű a függelékben közölt formájú megoldólapon megadni, mert ennek használata a teszteket többször felhasználhatóvá teszi, és a javítást is egyszerűsíti.
A feladatlapok megoldásához számológép nem használható, de függvénytáblázat igen. Sok kérdésre ugyan közvetve vagy akár közvetlenül is választ lehet találni a függvénytáblázatban, de az alapvető ismeretek hiányából következő állandó keresgélésre nincs idő - egy feladatra átlagosan 2 perc áll rendelkezésre - így a függvénytáblázat használata a tesztek diagnosztikus értékét nem rontja. A számológép használata azért nem engedhető meg, mert segítségével sok feladat megoldása egyszerűen kitalálható lenne. Emiatt a tesztkönyvben szereplő feladatok olyanok, hogy megoldásukhoz nincs szükség számológépre, a szükséges számítások külön papíron elvégezhetők.
Vissza