1.035.018

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Megközelítések

Roma gyerekek nevelésének egyes kérdései/Felsőoktatási tankönyv

Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A kritikus helyzetű roma oktatás megváltoztatásának előmozdítására eddig kevés figyelmet szánt a hazai pedagógiai szakirodalom. A megjelent írások legtöbbje az oktatásszociológia körére szorítkozott. Könyvünk a roma gyermekek nevelésében megmutatkozó hiányosságok megoldásához szemléletváltással: elvi és praktikus kérdések együttes tárgyalásával kíván hozzájárulni. Az olvasó választ kaphat arra, mit jelent a kisebbségpedagógia, a multikulturális nevelés, az emancipatorikus szemlélet az iskolában. Hogyan tehetik munkájuk gyermekközpontúvá, miként motiválhatják a tanulókat, mit jelent a roma gyermekek igényeit figyelembe vevő adaptív nevelés, mit tehetünk az előítéletek leküzdéséért, milyen jogai vannak a roma gyermekeknek, melyek a klasszikus iskolajogi problémák feloldásának lehetőségei a roma tanulókkal kapcsolatban. A kötet tanulmányainak többsége interdiszciplináris jellegű, érinti és felhasználja a pszichológia, a szociológia és a nyelvészet egyes területeit, eredményeit is. A... Tovább

Fülszöveg

A kritikus helyzetű roma oktatás megváltoztatásának előmozdítására eddig kevés figyelmet szánt a hazai pedagógiai szakirodalom. A megjelent írások legtöbbje az oktatásszociológia körére szorítkozott. Könyvünk a roma gyermekek nevelésében megmutatkozó hiányosságok megoldásához szemléletváltással: elvi és praktikus kérdések együttes tárgyalásával kíván hozzájárulni. Az olvasó választ kaphat arra, mit jelent a kisebbségpedagógia, a multikulturális nevelés, az emancipatorikus szemlélet az iskolában. Hogyan tehetik munkájuk gyermekközpontúvá, miként motiválhatják a tanulókat, mit jelent a roma gyermekek igényeit figyelembe vevő adaptív nevelés, mit tehetünk az előítéletek leküzdéséért, milyen jogai vannak a roma gyermekeknek, melyek a klasszikus iskolajogi problémák feloldásának lehetőségei a roma tanulókkal kapcsolatban. A kötet tanulmányainak többsége interdiszciplináris jellegű, érinti és felhasználja a pszichológia, a szociológia és a nyelvészet egyes területeit, eredményeit is. A tanulmánykötetet egyetemi és főiskolai oktatók és hallgatók, gyakorló pedagógusok és érdeklődő szülők egyaránt haszonnal forgathatják. Vissza

Tartalom

Előszó9
Vámos Ágnes: Kisebbségpedagógia, nyelv és kultúra13
Kisebbségek, nemzetiségek, etnikumok13
Nyelv, kultúra, hagyomány14
Kisebbségi oktatás, kisebbségek oktatása17
A kisebbségi oktatás jogi és tartalmi szabályozása18
A kisebbségpedagógia elmélete és gyakorlata21
Összefoglalás25
Prónai Csaba: A felnőtté válás cigány útjai27
Romano Rácz Sándor: Romanyelv-ismeret42
Bevezetés42
A cigányok nyelvi osztályozása44
Leksa Manush európai roma nyelvi térképe45
A magyarországi kárpáti cigány nyelv47
Szótár49
Pittlik Tímea: Kisebbségszociológia, különös tekintettel a roma gyerekek helyzetére83
Bevezetés83
A cigánykutatások alapproblémái84
Ahonnan a cigány gyermekek az iskolába indulnak86
Cigány gyermekek az oktatás rendszerében87
Összegzés92
Gyenei Melinda: A fejlesztő munka a roma gyermekek nevelésének szolgálatában95
A fejlődés-fejlesztés kérdései95
A tanulási képesség és a pszichikus működés összefüggései97
A tanulási zavarok okai, háttere (elméletek)103
A tanulási zavarok diagnosztikája105
A fejlesztés, preventív és korrektív formák106
Torgyik Judit: Modellértékű roma oktatási programok és elterjedésük gátjai109
Bevezetés109
Néhány modellintézmény110
Az alternatív pedagógia és a gyermekbarát iskola113
A tanárképzés és a továbbképzés hiányosságai117
A megfelelő tankönyvek és taneszközök hiánya120
Karlovitz János Tibor: Mit tehetünk az előítéletek csökkentéséért?123
Bevezetés123
Az előítéletes magatartás szociálpszichológiai alapjai124
Első lépés: nézzünk szembe önmagunkkal!129
Második lépés: az iskolai nevelőtestületek "megtisztítása"130
Harmadik lépés: a tanulói előítéletek mérséklése, kezelése132
Módszertani adalékok133
Nahalka István: A roma gyerekek kognitív fejlesztése137
Elméleti "vonatkoztatási rendszer"138
Előítéletek a roma gyerekek kognitív fejlesztésével, fejleszthetőségével kapcsolatban143
A roma gyerekek kognitív fejlesztését meghatározó sajátosságok145
Torgyik Judit: Az alternatív pedagógia értékei a roma gyerekek nevelésével foglalkozó iskolák számára159
Bevezetés159
Értékelés, osztályozás161
Szervezeti keretek, formák és munkaformák163
Emberi kapcsolatok az iskolában166
Iskolai környezetkultúra170
M. Nádasi Mária: A differenciálás módszerei173
A téma fogalmi kerete173
A differenciálás, az adaptivitás feltételei176
Az adaptivitás biztosítására alkalmas eljárások184
Problémák185
Rapos Nóra: Félelmek egy iskolában187
Bevezetés187
Az érzelmek környezeti meghatározottsága188
A vizsgálat bemutatása189
A vizsgálat eredményeinek összegzése191
Mellékletek197
Torgyik Judit: Milyen jogaik vannak a roma gyerekeknek?201
Bevezetés201
A gyermekekre, a tanulókra általánosan alkalmazható jgok203
"Klasszikus" jogi problémák az iskolában206
A nemzeti és etnikai kisebbségek jogai212
Lénárd Sándor: A tehetséggondozás nehézségei az iskolában215
Bevezetés215
A tehetséggondozás problematikája215
A tehetség fogalma218
A tehetség érvényesülése221
A tehetség felismerése - gondozása228
Réthy Endréné: Inkluzív pedagógia231
Egy új filozófia, új emberkép231
Társadalmi kontextus233
Pedagógiai kontextus234
Az inkluzív iskola jellemzői237
Az inkluzív (befogadó) minőségi iskola ismérvei239
Az integrációt segítő programok240
Az inkluzív oktatás feltétele241
Az inkluzív iskola fejlődése242
Réthy Endréné: Motivációs eljárások, pedagógiai kirekesztődés246
A tanulási motivációt alakító tényezők248
A tanulási motivációt alakító negatív tényezők hatása a teljesítménygyenge roma tanulóknál251
A motiválatlanság tünetei252
A motivációs zavarok formái253
A motivációs zavarok okai253
A tanulási motiváció zavarainak kiküszöbölése255
Solymosi Imre: A szociális munka gyakorlata romákkal268
Bevezetés268
Egy esettanulmány271
A gyermekek védelmének rendszere275
A gyermekvédelem rendszere, önkormányzati és állami feladatok276
A döntéshozatal és a gondozás folyamata281
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv