1.034.202

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Imre Sándor művelődéspolitikai rendszere

Szerző

Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Félvászon
Oldalszám: 299 oldal
Sorozatcím: Neveléstörténeti Könyvtár
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 15 cm
ISBN:
Megjegyzés: Tankönyvi szám: 52421.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

I. A NEMZETNEVELÉS ELŐZMÉNYEI ÉS LÉNYEGES VONÁSAI Szocializmust építő hazánkban mind világosabbá válnak előttünk azok a feladatok, amelyeket az új alappal kölcsönhatásban levő új s az újat... Tovább

Előszó

I. A NEMZETNEVELÉS ELŐZMÉNYEI ÉS LÉNYEGES VONÁSAI Szocializmust építő hazánkban mind világosabbá válnak előttünk azok a feladatok, amelyeket az új alappal kölcsönhatásban levő új s az újat erősíteni hivatott pedagógiatudománynak meg kell oldania. A szocialista alapból fakadt és arra visszaható neveléstudomány a maga szocializmust építő munkáját - amint ezt Marx és Lenin tanításából világosan látjuk - csak akkor végezheti eredményesen, ha átdolgozza, bírálat alá veszi, a munkásmozgalom szempontjából ellenőrzi a tudomány előzményeit, és belőlük olyan következtetéseket von le, amelyeket annak előtte a polgári keretek korlátoztak. - A közvetlen előzményekhez tartozik természetesen a burzsoá „örökség". Ez örökség nyíltan reakciós, fejlődésellenes megnyilvánulásaival kritikailag foglalkozni: a felszabadulás óta szinte a legközvetlenebb és egyben a legkevésbé bonyolult feladatnak látszott. Állást foglalni a gyilkos faji mítoszra épült fasiszta vagy fasizmus felé vivő pedagógiai irányokkal, akár pedig a fejlődést tagadó, a fennálló burzsoá osztályviszonyokat örökösnek tételező dogmatikus rendszerekkel szemben: e téren a tisztázás akadálya kevesebb, a feladat megoldásának sürgőssége nagyobb volt. Ugyancsak hasznos munka a múltnak szinte egyértelműen haladó tradícióit feltárni, s e tekintetben szocialista tudományosságunk igen sok értékes munkát érlelt. Természetes, hogy a feladatok köre az említettekkel nem merül ki: a magyar neveléstudomány számos olyan előzménye kíván tisztázást, amelyek - mivel többé-kevésbé szembenállást jelentettek koruk hivatalos felfogásával, s mert a kibontakozásukat gátló rendszer a feudális-kapitalista rendszer volt - a mai napig is úgy élhetnek a pedagógiai közvéleményben, mint megannyi még ma is időszerű, lehetséges. Vissza

Tartalom

TARTALOM
IMRE NEMZETNEVELÉSI KONCEPCIÓJÁNAK KIALAKULÁSA. A FORRADALMAK HATÁSA IMRE NEMZETNEVELÉSÉRE
1. A nemzetnevelés előzményei és lényeges vonásai 9
II. A nemzetnevelés gyakorlati kérdései 48
A nemzetnevelés magyar feladata 48
A közoktatás bírálata és a tennivalók kijelölése. Közeledés a szocialisták nevelésügyi követeléseihez 50
Imre Sándor tevékenysége a művelődéspolitika és a köznevelés megteremtése, a közoktatásügy megújítása érdekében 67
III. Imre szerepe a polgári demokratikus forradalom kulturális irányelveinek megvalósulásában 75
Imre reformtörekvései az egyes iskolafokokra és -fajokra vonatkozóan 86
Az elemi iskolára vonatkozó reformtervek 89
A polgári iskolára vonatkozó tervek 91
A gimnáziumi reform tervei 95
Imre államtitkári tevékenysége az ifjúsági egyesületek irányításában (1918-19) 97
Imre nemzetiségszemlélete a kulturális autonómia tükrében 100
Imre szervezési munkálatai a köznevelés rendszerének megteremtése érdekében. Változások a minisztérium ügybeosztásában. Kunfi minisztersége. Az államosítás kezdetei 106
IV. Imre viszonya a Tanácsköztársaság művelődéspolitikájához 117
AZ ELLENFORRADALOM ÉS A NEMZETNEVELÉS
Az ellenforradalom és a nemzetnevelés 133
IMRE NEVELÉSTUDOMÁNYI RENDSZERE
I. A neveléstudomány alapvető kérdései Imre koncepciójában ... 211
A neveléstudomány meghatározása 211
A neveléstudomány munkaterülete 215
A nevelés fogalma 220
A nemzetnevelés koncepciójának alakulása 222
II. Imre neveléstana 236
A neveléstan meghatározása 236
A neveléstan felosztása 237
A nevelés célja és feladatai 238
A nevelés lehetőségei és korlátai 239
A nevelés lehetőségeinek és korlátainak biológiai és társadalmi, művelődéspolitikai vonatkozásai 240
A nevelő és a növendék viszonya 243
A nevelés eszközei 247
A nevelés ágai (területei) 250
1. A testi nevelés 250
2. Az értelmi nevelés 252
Fogalma, kölcsönhatása a nevelés többi ágával 252
Az értelmi nevelés közvetlen feladatai 256
Az értelmi nevelés szempontjai 257
Az értelmi nevelés körülményei 259
Az értelmi nevelés eszközei. Az értelmi nevelés fő eszköze: az oktatás 262
Az oktatás fogalma 262
Az oktatás anyaga (tanterv, tanmenet, óraterv) 263
Az oktatás módszertana 268
3. Az erkölcsi nevelés. (Nemes érzületre nevelés) 272
A nevelés módszerei 279
III. A neveléstudomány magyar feladatai 285
FÜGGELÉK
Imre Sándor művei 293
Rövidítések 297

S. Dr. Heksch Ágnes

S. Dr. Heksch Ágnes műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: S. Dr. Heksch Ágnes könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv