| Előszó | 7 |
| A pszichikum fejlődésének alapkérdései | 9 |
| A fejlődés biológiai és társadalmi összetevői | 9 |
| A lelki fejlődés biológiai alapjai | 12 |
| Törzsfejlődés és emberré válás | 12 |
| A lelki működés evolúciója | 15 |
| Az ösztönök világa | 16 |
| A tanult viselkedés | 20 |
| Az értelemes viselkedés | 21 |
| Az öröklődés és a környzet hatása a pszichikum fejlődésére | 24 |
| Szélsőséges elméletek és békítési kísérlet | 24 |
| Az ikerkutatások eltérő eredményei | 29 |
| A társadalom hatása a pszichikum fejlődésére | 32 |
| Az érés és a tanulás szerepe a fejlődésben | 37 |
| A pszichikum fejlődésének alaptörvényei | 40 |
| A plaszticitás | 41 |
| Az aktitvitás | 42 |
| A szerkezet és a funkció egysége | 42 |
| A koegzisztencia | 43 |
| A transzfer | 43 |
| A fejlődés menete és üzeme | 45 |
| A fejlődés szakaszossága és folyamatossága | 47 |
| A megismerő tevékenység és a gyakorlati cselekvés fejlődése | 57 |
| A mozgás és az érzéki megismerés fejlődése | 58 |
| A pszichikum kialakulásának előzményei a méhen belüli fejlődésben | 58 |
| Tanulás a méhen belül | 60 |
| A mozgás és a tárgyi cselekvés mint a megismerés kialakulásának alapja a születés után | 61 |
| Az óvodáskorúak érzékelése | 77 |
| A mozgás és érzékelés fejlődése az iskoláskorban | 80 |
| Fejlődési nehézségek a serdülőkorban | 87 |
| Mozgásharmónia az ifjúkorban | 89 |
| A felnőttek mozgása és érzékelése | 90 |
| A gondolkodás mint a legmagasabb rendű megismerőtevékenység fejlődése | 92 |
| A gondolkodás eredete | 94 |
| A gondolkodás és a cselekvés együttes fejlődése | 96 |
| A szenzomotoros szakasz | 97 |
| A képekben történő gondolkodás (a konkrét műveletek kialakulása) | 100 |
| A szociális kapcsolatok hatása az értelmi fejlődésre | 107 |
| A variációk megoldásának fejlődése | 111 |
| A beszéd és a fogalmi gondolkodás fejlődése | 119 |
| A beszélt nyelv kialakulásának újabb elméleti megközelítése | 121 |
| A beszéd előtti kommunkáció | 122 |
| Az aktív beszéd kezdete | 124 |
| Az "egocentrikus beszéd" | 126 |
| A beszéd fejlődése az iskoláskorban | 135 |
| A fogalmak kialakulása és fejlődése | 138 |
| Az absztrakt-logikai gondolkodás kialakulása | 138 |
| Hogyan előzi meg a lehetséges a valóságost? | 146 |
| A gondolkodás stratégiájának fejlődése | 147 |
| A gondolkodás sajátosságai az ifjúkorban és a felnőttkorban | 154 |
| A tanulás és az emlékezés fejlődése | 156 |
| Az önkéntelen emlékezet dominanciája | 165 |
| A szándékos tanulás előtérbe kerülése | 166 |
| Tanulás és emlékezés az ifjúkorban és a felnőttkorban | 171 |
| A képzelet fejlődése | 174 |
| A fantáziahazugság | 174 |
| A kreatív gondolkodás kialakulása és fejlődése | 179 |
| Intelligencia és kreativitás | 180 |
| A divergens gondolkodás összefüggése egyéb tényezőkkel | 181 |
| A divergens gondolkodás fejlődése külöböző életkorokban | 182 |
| Irodalom | 192 |