A kosaram
0
80%-ig
még
5 db

Bevezetés a kvalitatív pedagógiai kutatás módszertanába

Szerző
Lektor

Kiadó: Eötvös József Könyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 162 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 978-963-733-899-1
Megjegyzés: Oktatási segédanyag.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A kötet a nemzetközi és a hazai kvalitatív pedagógiai szakirodalomra, illetve folyamatos gyakorlati kutatómunkára alapozva foglalja össze a kvalitatív kutatási paradigmával kapcsolatos ismereteket. Bevezet a kvalitatív kutatásmódszertan alapvető elméleti és gyakorlati kérdéseibe, így olyan könyvet tarthat a kezében az olvasó, amely elméleti és módszertani alapokat ad a kvalitatív vizsgálat szakszerű tervezéséhez, megvalósításához és prezentálásához.
A könyv feltárja a különböző nézeteket valló kutatóknak a vizsgálat felépítésére, a metodológiai elvek érvényesítésére, a mintavételre, a módszerekre, a kvantitatív és a kvalitatív technikák kombinálhatóságára vonatkozó álláspontjait. Elemzi az etikai szempontok jelentőségét, tárgyalja a kvalitatív kutatás felépíthetőségének előnyeit és hátrányait, az általánosíthatóság problémáit, továbbá a kvalitatív vizsgálatok jövőbeni lehetőségeinek és feladatainak jelzésére is vállalkozik. Mindezen elméleti és gyakorlati aspektusokat a kvalitatív... Tovább

Fülszöveg

A kötet a nemzetközi és a hazai kvalitatív pedagógiai szakirodalomra, illetve folyamatos gyakorlati kutatómunkára alapozva foglalja össze a kvalitatív kutatási paradigmával kapcsolatos ismereteket. Bevezet a kvalitatív kutatásmódszertan alapvető elméleti és gyakorlati kérdéseibe, így olyan könyvet tarthat a kezében az olvasó, amely elméleti és módszertani alapokat ad a kvalitatív vizsgálat szakszerű tervezéséhez, megvalósításához és prezentálásához.
A könyv feltárja a különböző nézeteket valló kutatóknak a vizsgálat felépítésére, a metodológiai elvek érvényesítésére, a mintavételre, a módszerekre, a kvantitatív és a kvalitatív technikák kombinálhatóságára vonatkozó álláspontjait. Elemzi az etikai szempontok jelentőségét, tárgyalja a kvalitatív kutatás felépíthetőségének előnyeit és hátrányait, az általánosíthatóság problémáit, továbbá a kvalitatív vizsgálatok jövőbeni lehetőségeinek és feladatainak jelzésére is vállalkozik. Mindezen elméleti és gyakorlati aspektusokat a kvalitatív vizsgálatok fejlődésvonalának feltérképezése foglalja keretbe.
A fejezetek végén lévő összefoglaló kérdések, a kulcsszavak jegyzéke, a név- és tárgymutató a munka felhasználóbarát jellegét erősítik.
A könyv azon kutatóknak, gyakorló pedagógusoknak, valamint egyetemi és főiskolai hallgatóknak ajánlható, akik a neveléstudomány különböző területein végeznek kvalitatív, illetve kvantitatív és kvalitatív módszerkombinációt alkalmazó kutatásokat, továbbá érdeklődésüket felkeltette többek között az a körültekintés és sokoldalúság, amelyek a hiteles kvalitatív vizsga latok nélkülözhetetlen feltételei. Hasznosan fogathatják mindazok is, akik más társadalomtudományi területeken folytatnak kvalitatív vizsgálatokat vagy érdeklődnek a kutatásmódszertan iránt. Vissza

Tartalom

Előszó 7
Bevezetés 9
1. A kvalitatív paradigma 11
1.1. Tudománytörténeti háttér 11
1.2. A kezdet és napjaink 20
1.3. Küzdelem és stabilizáció 24
Kérdések és feladatok: 32
Kulcsfogalmak: 32
2. A kvalitatív kutatás gyakorlata 33
2.1. A kvalitatív kutatás szerkezete 33
2.2. Korlátozó tényezők 41
2.3. Előnyök és hátrányok 44
2.4. Általánosítás 45
2.5. A kutató szerepe 49
Kérdések és feladatok: 49
Kulcsfogalmak: 50
3. Módszertani háttér 51
3.1. A kvalitatív módszertani tengely 51
3.2. Gyakran alkalmazott kvalitatív módszerek, technikák 54
3.2.1. A támogatott felidézés 54
3.2.2. A kognitív térkép 58
3.2.3. A metaforakutatás 63
3.2.4. Az interjú 65
3.2.5. A beavatkozás nélküli vizsgálatok 67
3.3. A kvalitatív módszerek csoportosítása 70
3.4. Kvalitatív adatfelvétel és -elemzés 76
3.5. A kvalitatív adat és a mérés 82
3.6. A kvalitatív minta és a mintavétel 85
3.6.1. Terminológiai problémák 85
3.6.2. A minta 87
3.6.3. Kvalitatív mintavételi stratégiák 91
Kérdések és feladatok: 94
Kulcsfogalmak: 95
4. A kvalitatív és kvantitatív módszerek kombinálhatósága 96
4.1. Az integrált modellek megvalósíthatósága 98
4.2. A szekvenciális-modell és a fázis-modell kapcsolata 100
4.3. A trianguláció modell 102
4.4. A kvantitatív és a kvalitatív eredmények integrációja 103
Kérdések és feladatok: 105
Kulcsfogalmak: 105
5. A kvalitatív metodológiai elvek: stabilizáció vagy bizonytalanság 106
5.1. Klasszikus vagy speciális kritériumok 108
5.1.1. Objektivitás vagy hermeneutikus kör, fegyelmezett szubjektivitás 108
5.1.2. Érvényesség vagy trianguláció, kommunikatív és pragmatikai érvényesség, érvényesség ránézésre, interpretáció argumentatív biztosítása, interjúszituációk
validálása 111
5.1.3. Megbízhatóság vagy autentikusság, procedurális megbízhatóság, külső-belső megbízhatóság 116
5.2. A kritériumok elutasítása 118
5.3. A kvalitatív kritériumkatalógus 119
Kérdések és feladatok: 124
Kulcsfogalmak: 124
6. Etikai vonatkozások 125
6.1. A közreműködők védelme 125
6.2. Kötelezettségeink a társadalommal és a kutatókkal szemben 128
6.3. Az adatok és az eredmények kezelése és nyilvánosságra hozatala 128
Kérdések és feladatok: 130
Kulcsfogalmak: 131
7. A kvalitatív kutatás kivitelezése 132
Kérdések és feladatok: 141
Kulcsfogalmak: 141
8. Kvalitatív stratégia: jelen és jövő 142
Utószó 145
Irodalom 147
Ábrák jegyzéke 153
Táblázatok jegyzéke 153
Névmutató 155
Tárgymutató 159

Sántha Kálmán

Sántha Kálmán műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Sántha Kálmán könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv