A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
Előszó
Még a hetvenes évek közepén két makroszintű probléma előtt álltam ugyancsak értetlenül. Az egyik az volt, hogy mire vezethető vissza az a jelenség, hogy a munka melletti tanulásra bizonyos...
Tovább
Előszó
Még a hetvenes évek közepén két makroszintű probléma előtt álltam ugyancsak értetlenül. Az egyik az volt, hogy mire vezethető vissza az a jelenség, hogy a munka melletti tanulásra bizonyos időszakokban sokan, másszor pedig alig-alig vállalkoznak a felnőttek, és ez a jelenség gyakorta megismétlődik. A másik pedig, hogy miképpen jöhetett létre az az - akkor még természetesnek tekintett, ma már általánosan bírált - állapot, hogy a dolgozók általános és középiskolái jogi tekintetben a nappali tagozattal azonos érvényű bizonyítványt adnak ki, holott a tanítás tartalma és a követelmények alapvetően mások.1 Elképedésem fokozódott, amikor feltűnt, hogy minden egyes ciklusban a bizonyítvány megszerzésének - nevezzük itt így - nehézségi foka egyre csökken, különösképpen a középfokú oktatás esetében.
E kérdéskört a felnőttoktatás honi irodalma kiejtette figyelméből, minthogy főként vagy filozófiai, vagy individuális szinten közelítette meg a témát. A közoktatáspolitika hullámzó voltát a magam szerény megfigyelése után jó pár évvel későbben mások is leírták. Andor Mihály politikai és szakmai izgalmat egyaránt kiváltó esszéjében a politika iskolával való egyfajta játékaként: „csiki-csuki"-ként írta le az ismétlődő jelenségeket.
Kezdetben a probléma magyarázatára egy meglehetősen mechanikus „pumpa-szelep" modellt javasoltam, amely alapján elvileg két egymásnak ellentmondó magyarázat adható. Az egyik, hogy vannak szép számban olyan felnőttek, akik tanulni szeretnének ugyan, de valamilyen külső körülmény meggátolja őket ebben. Amikor azonban bármilyen okból és módon a korlátok leomlanak, kinyílik a „szelep", a tanulni vágyó tömeg bezúdul az iskolákba. Addig-addig amíg valamely (külsődleges) ok folytán a „szelep" ismét be nem záródik; ismét gát emelkedik a tanulásvágy elé. A folyamat átbillenését, a ciklus leszálló ágát tehát aktív beavatkozás okozza. A művelődési szükségletek egy része tehát időközben kielégült, másrésze azonban továbbra sem. Ami nem, az volna a következő hullám kiváltó oka: a dolgozók erős és kínzó tanulásvágya előbb-utóbb újra elsöpri a gátakat.
Vissza
Tartalom
Bevezetés 7
I. rész. A probléma és magyarázata
1. A jelenség 11
2. A felnőttoktatási ciklusok homológjai: a tananyagreformok és az általános iskolai lemorzsolódás ciklusai 13
2.1 Az oktatás tartalmát újrarendező globális reformok szakaszai 14
2.2 Az általános iskolai lemorzsolódás ciklusai 18
2.3 Az iskolarendszerű felnőttoktatás ciklusai 25
3. A teória: a központosított rendszerek igazgatásának jellemző vonása, a „stop-go" típusú szabályozás 26
II. rész. A felnőttoktatás integrálódása az iskolarendszerbe
1. Az integrációt megelőző évek 31
2. Az integrálódás kezdeti szakasza 35
3. A teljes integrálódás ciklusokkal 38
3.1 Rendkívüli helyzetben - rendhagyó képzés 38
3.2 Gazdasági-társadalmi szükségletek teremtése - a rendhagyó képzés állandósulása 43
3.3 Feszített tervcélok 46
3.4 Az extenzív fejlesztés megtorpanása - a felnőttoktatás visszaszorulása 49
III. rész. A ciklusok szerkezete
1. A ciklusok természete 53
2. A harmadik ciklus két utolsó szakasza 57
2.1 A fordulópont: 1963 -64 57
2.2 Elfordulás a felnőttoktatástól 62
2.3 Kényszerű döntések sorozata 64
3. A negyedik ciklus első szakasza, 1967-1970 68
3.1 Az „igazi felnőttoktatásért" 68
3.2 Gazdasági problémák - politikai megoldások 69
4. A negyedik ciklus második szakasza, 1970-1974 72
4.1 Az általános iskola reformja - munkástovábbképzés 72
4.2 A középiskola reformja - a szakmunkások szakközépiskolája 75
Végezetül 79
Jegyzetek 83
Mellékletek 113
Irodalom és a dokumentumok jegyzéke 117
Google, Facebook, Apple, Microsoft fiókkal való belépés/regisztráció eseténautomatikusan elfogadja az Általános Szerződési Feltételeket.
Elfelejtett jelszó
Kérjük, adja meg azonosítóját, és a hozzá tartozó email címet, hogy jelszavát elküldhessük Önnek!
A *-gal jelölt mezők kitöltése kötelező!
Azonosító név/E-mail cím* Azonosító és e-mail cím megegyező
E-mail cím*
(2009 március óta a regisztrált ügyfelek azonosító neve megegyezik az email címmel)
Ha az azonosítóját sem tudja megadni, kérjük, hívja az ügyfélszolgálati vonalat:
+36-62-452-833
konyv
×
1
2
3
Regisztráció
×
Regisztráció
Regisztrációja sikeresen megtörtént.
Megadott e-mail címére megerősítő e-mailt küldtünk. Ahhoz, hogy a regisztrációja véglegesedjen, és le tudja adni rendeléseit, kérjük, kattintson a levélben található linkre. A megerősítő link a kiküldéstől számított 48 óráig érvényes, ezután a regisztrációs adatok törlésre kerülnek.
Kérjük, jelölje meg az érdeklődési körébe tartozó témaköröket!
Mehet
×
Regisztráció
Az ön által megjelölt témakörök:
Temakor_1
Beállíthatja, hogy emailben értesítőt kapjon az újonnan beérkezett példányokról a bejelölt témaköröknek megfelelően.
Beállított értesítőit belépés után bármikor módosíthatja az Értesítő menüpont alatt:
létrehozhat új témaköri értesítőt
inaktiválhatja értesítőjét, ha éppen nem kíván a megadott témában értesítőt kapni
törölheti véglegesen az adott értesítőjét
szerkesztheti jelenlegi értesítőjét, ha még részletesebben szeretné megadni mi érdekli.
Az Ön választása alapján naponta vagy 3 naponta kap tőlünk emailt a beállított értesítőjéről.