A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Pedagógia

Szerző
Szerkesztő

Kiadó: Szent István Társulat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 419 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 978-963-277-214-1
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Schütz Antal több tudományt művelt kiváló módon és fokon. Főként persze a filozófiát és a teológiát, de pszichológiai doktorátust is szerzett, s több szemesztert abszolvált természettudományos kurzusokból az egyetemen. Bár sokan méltatták tanári tevékenységét is, annak egy dimenziója, nevezetesen pedagógiatudósi munkássága, mind ez idáig homályban maradt. Élete utolsó szakaszában írott, kéziratban maradt nevelési kézikönyve ismeretlen nemcsak a pedagógus társadalom, de a szakmai akadémikus körökben is.
Schütz Antal ebben a művében szerves összefoglalását adja e tudomány tárgyának, feladatának és módszereinek. Tudásának egészét felvonultatja, vagyis nemcsak a neveléstan nagy teoretikusait, iskolateremtőit mutatja be, hanem az irodalom, a történelem, a természettudomány és a bölcselet nagyjait is, akik főleg történelemformáló eszméikkel, új kísérleteikkel, nemzetnevelő és kulturális tevékenységükkel járultak hozzá az emberi tudás gyarapításához és az emberi ember neveléséhez. Schütz... Tovább

Fülszöveg

Schütz Antal több tudományt művelt kiváló módon és fokon. Főként persze a filozófiát és a teológiát, de pszichológiai doktorátust is szerzett, s több szemesztert abszolvált természettudományos kurzusokból az egyetemen. Bár sokan méltatták tanári tevékenységét is, annak egy dimenziója, nevezetesen pedagógiatudósi munkássága, mind ez idáig homályban maradt. Élete utolsó szakaszában írott, kéziratban maradt nevelési kézikönyve ismeretlen nemcsak a pedagógus társadalom, de a szakmai akadémikus körökben is.
Schütz Antal ebben a művében szerves összefoglalását adja e tudomány tárgyának, feladatának és módszereinek. Tudásának egészét felvonultatja, vagyis nemcsak a neveléstan nagy teoretikusait, iskolateremtőit mutatja be, hanem az irodalom, a történelem, a természettudomány és a bölcselet nagyjait is, akik főleg történelemformáló eszméikkel, új kísérleteikkel, nemzetnevelő és kulturális tevékenységükkel járultak hozzá az emberi tudás gyarapításához és az emberi ember neveléséhez. Schütz Antal nemcsak gyakorló pedagógus volt, hanem e tudomány teoretikusa is. Mintegy hatvan év távlatából szemlélve úgy gondoljuk, hogy időszerű e mű kiadása, mert így újra bekapcsoljuk a mai pedagógiai kutatások problématudatába azokat az eredményeket, amelyeket a múlt század első felében alkottak, fedeztek fel, alkalmaztak katolikus pedagógusaink. Vissza

Tartalom

ELŐSZÓ 9
1. NEVELÉS ÉS NEVELÉSTUDOMÁNY 13
1.1. Nevelés 13
1.2. A nevelési folyamat 15
1.3. A nevelés alanya: az ember 19
1.4. A nevelés alanya: az emberfajták 23
1.5. A nevelők 28
1.6. Cél a nevelésben 32
1.7. Neveléstudomány 35
1.8. A nevelői tevékenység 40
1.9. A nevelő felkészültsége 47
1.10. A nevelő emberismerete 50
1.11. Eszmény és valóság a nevelésben 57
2. TESTI NEVELÉS 62
2.1. A testi nevelés alapkövetelményei 62
2.2. A táplálkozás 66
2.3. A ruha és a lakás 69
2.4. A munka 71
2.5. A pihenés 74
2.6. Az edzés 79
2.7. A betegség 81
2.8. A higiéné és az aszkézis 83
3. A GONDOLKODÓ EMBER NEVELÉSE 86
3.1. Tanítás és tanulás 86
3.1.1. Célok és utak 86
3.1.2. A tanítás folyamatának elemzése 90
3.1.3. A tanítás előkészítése 94
3.1.4. A tanítási (oktatási) fokok 98
3.1.5. A tanulás 102
3.2. Az elmebeli képességek 107
3.2.1. A szemlélet 107
3.2.2. A fantázia nevelése 110
3.2.3. Az emlékezet 113
3.2.4. A gondolkodás nevelése 118
3.2.5. A figyelem 121
3.3. A tanítás anyaga 124
3.3.1. A betűvetés 124
3.3.2. A számvetés
3.3.3. Elemi hasznos ismeretek 134
3.3.4. Elemi vallási ismeretek 137
3.3.5. Az anyanyelv 143
3.3.6. Idegen nyelvek 154
3.3.7. A matematika 159
3.3.8. A természettudomány 165
3.3.9. A történelem 165
3.3.10. A bölcselet 169
3.3.11. A vallástan 172
4. A SZÍV NEVELÉSE 177
4.1. A szív világa 177
4.2. Az érzelmek nevelése 182
4.3. Az alázatosság 186
4.4. A kegyeletesség 189
4.5. A fájdalom 192
4.6. Az öröm 196
4.7. A bátorság 198
4.8. A szeretet 201
5. A TÖREKVŐ EMBER NEVELÉSE 205
5.1. A jellem 205
5.2. A lelkiismeret 207
5.3. Az akarat nevelése 210
5.4. Az emberi természet gáncsvetései 216
5.5. Az aszkézis 220
5.6. Fegyelem és fenyíték 224
5.7. A nemi nevelés 229
5.8. Az erények 233
5.9. A mértékesség 236
5.10. A méltányosság 240
5.11. Az igénytelenség 242
5.12. Az állhatatosság 245
6. AZ ALKOTÓ ÉS ALAKÍTÓ EMBER NEVELÉSE 248
6.1. Az alakító erő jellemzése és elemzése 248
6.2. A test fölötti uralom 250
6.3. A beszéd 252
6.4. Gimnasztika és torna 254
6.5. írás és rajzolás 255
6.6. Ének és zene 256
6.7. Az eutrapélia 260
6.8. A kézügyesség 261
6.9. A technika 264
6.10. Az esztétikai műveltség 266
6.11. A proforika 268
7. NEVELŐ INTÉZMÉNYEK 271
7.1. A nevelés mint szociális folyamat 271
7.2. A nevelés szociális hordozói 274
7.3. Az iskolák tagolódása 277
7.4. Az iskola szervezete 281
7.5. Az iskola élete 286
7.6. Az elemi iskola 295
7.7. A középiskola 298
7.8. A szakiskolák 301
7.9. Az egyetem 304
7.10. A nőnevelés 308
7.11. Az abnormisok nevelése 312
7.12. A nevelők nevelése 316
7.13. A nemzetnevelés 319
7.14. A neveléspolitika 323
7.15. Az emberiség nevelése 326
8. A PEDAGÓGIA TÖRTÉNETE RÖVID ÁTTEKINTÉSBEN 331
8.1. A keleti pedagógia 331
8.2. A római és görög nevelés 333
8.3. A keresztény nevelés 336
8.4. A reneszánsz pedagógiája 342
8.5. A fölvilágosodás nevelése 347
8.6. A 19. század pedagógiája 350
9. FÜGGELÉK 353
9.1. A katolikus nevelés problematikája 353
9.2. Tanításminták 360
9.2.7. Egy logikaóra a magyartanításban 360
9.2.2. A csillagászat alapjai 362
9.2.3. A társadalmi rendek 364
9.2.4. A nemi fölvilágosítás 366
KUMINETZ GÉZA: SCHÜTZ ANTAL ISMERETLEN ARCA: A PEDAGÓGIATUDÓS 371
1. Pedagógiai munkásságának ismertetése 371
1.1. A nevelés és neveléstudomány 372
1.2. A testi nevelés 379
1.3. A gondolkodó ember nevelése 381
1.4. A szív nevelése 387
1.5. A törekvő ember nevelése 391
1.6. Az alkotó és alakító ember nevelése 397
1.7. A nevelő intézmények 399
1.8. Rövid pedagógiatörténet 408
1.9. A katolikus nevelés problematikája 408
2. Pedagógiai munkásságának értékelése 412
3. Befejezés 419
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv