1.034.828

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Scott Walter/Az eszmény a művészetben

Az "École des Beaux-Arts"-ban tartott előadások

Szerző
Fordító

Kiadó: Franklin-Társulat Magyar Irod. Intézet és Könyvnyomda
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Könyvkötői kötés
Oldalszám: 239 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 14 cm x 10 cm
ISBN:
Megjegyzés: Két mű egy könyvbe kötve. A "Scott Walter" 1895-ben került kiadásra. "Az eszmény a művészetben" a harmadik kiadás. Nyomatta a Franklin-Társulat nyomdája.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

SCOTT WALTER
Az amerikai Cooper mondja valamelyik könyvében, hogy az emberekben ösztönszerű hajlam van nézni az olyan emberre, ki a többiek közt kitűnővé lett. Bizonyára igaz: a mint az emberiség... Tovább

Előszó

SCOTT WALTER
Az amerikai Cooper mondja valamelyik könyvében, hogy az emberekben ösztönszerű hajlam van nézni az olyan emberre, ki a többiek közt kitűnővé lett. Bizonyára igaz: a mint az emberiség vizsgálata és áttekintése, Chinától Péruig, Nabukodonozortól Barnumig mindig és mindenütt igazolja azt. Miért tódulnak az emberek a Newgate akasztófája felé, hogy lábujhegyről is lássanak valamit? Az az ember, a kit ott akasztanak, kitüntetett helyzetben van. S olyan tömeg csoportosul oda, hogy sokszor nem csak az istenadta ficzkó élete az, a mely ott kioltatik. S ismét, kérdezd meg ezeket a bőrös hintókat, könnyű kocsikat, cabrioletteket, melyek a főutczákon át robognak, tele díszesen öltözött nőkkel és férfiakkal, hogy hova sietnek? Hogy lássák a kedves Hűhó asszonyt, a kitűnő hölgyet; a nagy Hűhó urat, a kitűnő férfiút! Vissza

Tartalom

H. Taine: Eszmény a művészetben
E tanulmány tárgya és módszere. Az eszmény
szó értelme 3
I. Úgy tűnik föl, mintha valamennyi jellemvonás egyenlő értékkel birna. - Logika, igazságok. -
Történeti igazságok. - Ugyanazon tárgy előadásának különböző módjai. - A fösvény, az atya, a szerelmesek az irodalomban. - A festészetben Krisztus utolsó vacsorája Rembrandttól és Veronesétől, Raffael és Rubens mythologiai,
da Vinci, Michel Angelo és Correggio Lédái. Valamennyi fontos jellemvonás absolut értéke 5
II. Különböző művek kisebb-nagyobb értéke. -
Az ízlések és végső ítéletek megegyezése különböző pontok tekintetében. - A vélemény tekintélye megerősítve a vélemény előadásának módja által. - Vannak szabályok, amelyek meghatározzák a remekmű értékét 14
III. A remekmű meghatározása. - A két föltétel, mit be kell töltenie. - A remekművek kisebb nagyobb értéke, a szerint, a mint e két föltétel többé-kevésbbé be van töltve. - Alkalmazása az utánzó művészetekre. - Hogyan és minő
korlátozással alkalmazkodik e szabály a nem utánzó művészetekhez 17
1. §. A jellemvonás fontosságának foka.
I. Miben áll a jellemvonás fontossága. - A jellemvonások beosztásának elve a természettudományokban. - A legfontosabb jellemvonás a legkevésbbé változatos. Példák a növény- és állattan köréből. - Maga után von és egyesít
fontosabb és kevésbbé változó jellemvonásokat.
Példák az állattanból. - Kevésbbé változó,
mert elemibb. - Állat- és növénytani példák. .. 21
II. Ezen elvnek az erkölcsi emberre való alkalmazása. - Az erkölcsi emberben lévő jellemvonások
beosztási rendjének meghatározására szolgáló eszköz. - Változásaik foka mérlegelve a történelem által. - Állandóságuk rendje. - A pillanat és divat jellemvonásai. - Példák. - Egy történeti félkorszakig tartó jellemvonások. - Példák. - A nép egy korán át tartó jellemvonások. - Példák. - Ugyanazon törzsből származó népek közös jellemvonásai. - Az egész emberiséggel közös jellemvonások. - A legállandóbb jellemvonások a legelemibbek. - Példák 27
III. Ezen erkölcsi értékek fokának megfelel az irodalmi értékek foka. - A divat és a pillanat irodalma. - A folyamatban lévő irodalom. - L'Astrée La Clélie, Epheus, Adone, Hudibras Atalája. - A törvény próbája és ellenpróbája. - Felsőbb
elszigetelt művek más alsóbbak közt ugyanazon szerzőtől: Gil-Blas, Manón Lescaut, Don Quijote, Robinson Crusoe. - Alsóbbrendű részek nagyobb író művében: Racine herczegei, a clownok és a lovagok Shakespearenél. - A nagy irodalmi művek által föltüntetett jellemvonások állandósága és mélysége. - A történelmi irodalom modern eljárásából vont próba. - Indus költemények, spanyol regények és drámák. Racine színháza, Dante és Goethe korszakai. - Bizonyos művek által
kifejezett általános jellemvonások. - A psalmusok, imitatiók, Homeros, Plato, Shakespeare, Robinson Crusoe, Candide, Don Quijote 39
IV. Ugyanezen elv alkalmazása a physikai emberre. Nagyon változó jellemvonások a physikai emberben. - A divatos ruha. - A ruha általában. - A mesterség és viszony különlegességei. - A történeti korszak kinyomata. - A történelem elégtelensége a physikai jellemvonások változatosságának megmérésére. - Az elemi jellemvonásnak az állandó jellemvonás alá való helyezése. - A physikai ember benső és mély jellemvonásai. - A csontváz. - Az élő bőr. - A vérmérsék és a faj különféleségei. 51
V. A plastikai értékek foka megfelel a physikai értékek fokának. - Művek, melyek a használatban lévő ruhát, vagy általában a ruhát tüntetik föl. - Művek, melyek kifejezik a mesterség, helyzet, jellemvonás és történeti korok sajátságait. Hogarth és az angol festők. - Az olasz festészet korszakai. - Gyermekkor. - Virágzási kor. - Hanyatlási kor. - A művek többé-kevésbbé tökéletesek, a szerint, a mint a physikai élet érzelme többé-kevésbbé uralkodó. -
Ugyanazon törvény a más iskolákban. - A különféle iskolák által kifejezett különféle fajok és vérmérsékek. - A flórenczi, velenczei, flamand, spanyol typus 58
VI. Záradék. - A jellemvonás átengedi a műnek fontossága fokát 65
2. §. A jellemvonás kedvezőségének foka.
I. A két szempont kapcsolata és megkülönböztetése. - Miben áll az erkölcsi jellemvonás kedvezősége. - Az egyénben. - Az ész és az akarat. - A társadalomban. - A szerelem hatalma. - A kedvező értékek rangja az erkölcsi
jellemvonásban 70
II. Az irodalmi értékek megfelelő rangja. A realisztikai vagy kómikai irodalom tipusai. - Példák. -
Henri Monnier. - Koldusregények. - Balzac. - Fielding. - Walter Scott. - Moliére. - Azok az eljárások, melyeket a nagy írók köznapi személyek elégtelenségén segítendők, alkalmaznak. - A drámai és bölcseleti irodalom typusai. - Shakespeare és Balzac. - Az epikai és népies irodalom típusai. - Hősök és Istenek 75
III. A kedvezőség értékeinek hangja a physikai jellemvonásokban. - Az egészség. - A természetes typus tökélye. - Az athlétikai és gymnastikai készültség képességei. - Az erkölcsi nemesség jegyei. - Határok, melyekben a plastikus
művészetek kifejezhetik a lélek életét 85
IV. A plastikai értékek megfelelő rangja. - Kóros, alaktalan vagy elsatnyult typusok. - Az antik szobrászat hanyatlás alatt. - A bysantiumi művészet. - A középkori művészet. - Egészséges, de még tökéletlen, közönséges és nyers típus. - Az olasz festészet a XV. században. - Rembrandt. - A kis flamandok. - Rubens. - Felsőbb typusok. - A velenczei mesterek. - A firenzei mesterek. - Az athéni mesterek 89
V. Záradék. - A jellemvonások fontossága és kedvezősége megfigyelve a természetben. - A természet és a művészet magasabb harmóniái 101
3. §. A hatások összpontosításának foka.
I. Az irodalmi mű különböző elemei. - A jellemvonás. - Elemei. - A cselekvény. - Elemei. -
A stilus. - Elemei. - A jellemvonás, cselekmény és stilus általános összpontosítása 106
II. Valamely irodalmi korszak különböző mozzanatai meg vannak határozva az előbbi törvény
által. - Az irodalmi korok kezdete. - Nem teljes összpontosítás tudatlanság által. - A gestákban
levő dalok. - Elsőrangú drámaírók. - Az irodalmi korok vége. - Nem teljes összpontosítás
össze nem férő tényezők miatt. - Euripides és Voltaire. - Az irodalmi korok középpontja. -
Teljes összpontosítás. - Aeschylos. - Racine. - Shakespeare 115
III. A plasztikai mű különböző elemei. - A test és elemei. - A vonalak architecturája és elemeik. -
A színezés és elemei. - Hogyan összpontosítható valamennyi elem 121
IV. Valamely irodalom korszakának különböző mozza - natai meg vannak határozva az előbbinek törvénye által. - Kezdetleges korszakok. - Nem teljes összpontosítás tudatlanság miatt. - Symbolikus és mystikus iskolák Olaszországban. - Giotto. Realista és anatom festők Olaszországban. - Vinci előzői. - A hanyatlás korszakai. - Nem
teljes összpontosítás össze nem férő tényezők miatt. - A Carraccik és követőik Olaszországban. Az olasz stílus utánzói Flandriában. - Virágzási korok. - Teljes összpontosítás. - Vinci. - A velenczések. - Raffael. - Correggio. -
A törvény általánossága 128
V. Végösszegezés. - A remekmű kitűnőségének és elhelyezésének elve 135
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv