1.034.226

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Fenntartható-e a közoktatás?

Hatékonysági szempontok érvényesítése a közoktatásban/Az Oktatáspolitikai Elemzések Központja nyilvános közpoilitikai elemzése

Szerző

Kiadó: Országos Közoktatási Intézet
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 79 oldal
Sorozatcím: Oktatáspolitikai elemzések
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 30 cm x 21 cm
ISBN: 963-682-533-5
Megjegyzés: Színes ábrákkal illusztrált.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Amikor a magyar közoktatás problémáinak megoldását keressük, igen ritkán gondolunk a ráfordítások és a szolgáltatási eredmények összefüggéseire. Ennek egyik fontos oka, hogy a közszolgáltatásokkal... Tovább

Előszó

Amikor a magyar közoktatás problémáinak megoldását keressük, igen ritkán gondolunk a ráfordítások és a szolgáltatási eredmények összefüggéseire. Ennek egyik fontos oka, hogy a közszolgáltatásokkal kapcsolatban általában sem érvényesül az „értéket a pénzünkért" elv. Amennyire természetes, hogy egy étteremben udvarias kiszolgálást és jó minőségű ételeket várunk a pénzünkért, annyira nem nyilvánvaló még, hogy ennek a tudatos „fogyasztói magatartásnak" ki kellene terjednie az adópénzekből finanszírozott egészségügyi vagy oktatási szolgáltatásokra is.
A magyar közoktatásra fordított pénz nemzeti összterméken belüli aránya mára elérte azt a szintet, ahol az oktatás finanszírozási problémái nem kezelhetőek az erre a célra fordított források növelésével. Ezzel szemben az oktatással szembeni kihívások hatalmasak; bizonyos oktatási-képzési ágak szükséges expanziója és az egyre pontosabban dokumentált eredményességi problémák pótlólagos források bevonását teszik szükségessé. Az ellentmondás csak akkor lesz kezelhető, ha a közoktatásban minden eddiginél jobban érvényesülnek hatékonysági szempontok. Az e lapokon olvasható OPEK-elemzésnek nem az a célja, hogy szűk látókörű, fiskális szempontok érvényesítését segítse elő, hanem az, hogy feltárja a hatékonyság érvényesülését korlátozó problémákat, és a döntéshozók figyelmébe ajánlja a hatékonyság és eredményesség szempontjainak erőteljesebb összekapcsolódását biztosítani hivatott változtatásokat, újabb adalékokkal szolgálva a témáról szóló oktatáspolitikai diskurzushoz. Vissza

Tartalom

Előszó 5
Összefoglaló 7
2. Kiindulópont és elemzési keret 23
1.1. Közoktatási alapproblémák 13
1.1.1. Piaci alkalmazkodóképesség 13
1.1.2. Az oktatás eredményességének romlása 13
1.1.3. Finanszírozhatóság 14
1.1.4. Politikai kezelhetőség 15
1.2. A fenntarthatóság feltételei 15
1.3. A hatékonyságot alakító tényezők 16
2. Helyzetelemzés 29
2.1. A gazdaság elvárásai és az európai integráció következményei 19
2.1.1. Lisszaboni célok 19
2.2. A pedagógusok munkaerő-piaci helyzete és foglalkoztatási szabályai 21
2.2.1. A pedagóguslétszám szabályozása 22
2.2.2. Az ágazati kiadások létszám- és bérérzékenységének erősödése 25
2.2.3. Szabályozás és érdekeltség a pedagógus szintjén 26
2.3. Mérés, eredményértékelés a közoktatásban 27
2.3.1. Tanulói teljesítménymérés 27
2.3.2. Az értékelés 28
2.4. A rendszer rugalmassága 30
2.4.1. Az oktatási rendszer belső rugalmassága: a tanulói utak átjárhatósága 30
2.4.2. A közoktatási kínálat tervezése 33
2.4.3. A közoktatási intézmények szervezeti rugalmassága 35
2.5. Finanszírozási szabályok, költségvetési gyakorlat 39
2.5.1. A közoktatás finanszírozási szabályai 39
2.5.2. A helyi önkormányzati támogatási rendszer 40
2.5.3. Kétcsatornás támogatási kísérlet 43
2.5.4. Mi látható a központi költségvetésben? 45
2.5.5. A helyi döntési és intézményrendszer átalakulása 46
2.6. Demográfiai változások, településhálózat, helyi önkormányzati rendszer 49
2.6.1. A demográfiai viszonyok alakulása 49
2.6.2. Településhálózati és önkormányzati változások 51
2.6.3. Közigazgatási reformtervek 55
3. Kihívások 57
3.1. Bővülő feladatok és alacsony foglalkoztatási követelmények 57
3.2. A pedagógus-túlkínálat keresletnövelő hatása - életpálya-lehetőségek nélkül 58
3.3. Eltérő teljesítmény, de differenciálatlan bérezés 59
3.4. A mérési gyakorlat nem támogatja az értékelést és nem ösztönzi a fejlesztéseket 60
3.5. Túlszabályozás és az előírások inflálódása 60
3.6. Feladatfinanszírozás teljesítménykövetelmények nélkül 61
3.6.1. Központi és helyi önkormányzati kapcsolatok 61
3.6.2. Helyi önkormányzati elosztás 61
3.7. Térségi problémák - települési döntések 62
3.8. Nem hatékonyak a tanulási utak: növekvő tantervi időráfordítás és egyre nehezebb
munkaerő-piaci beilleszkedés 62
3.9. Az esélykiegyenlítés szerepe az oktatáspolitikai célok között 63
4. Ajánlások 65
4.1. A helyi foglalkoztatási szabályok átalakítása 65
4.1.1. A helyi pedagógusbér-alku lehetővé tétele 65
4.1.2. Alapilletmény mellett helyi nyitott pótlékrendszer, az elbocsátási feltételek
kötelezettségekhez való igazítása 66
4.1.3. A pedagógusok munkaköri kötelezettségének teljes körű felülvizsgálata 66
4.1.4. Az órakeret törvényi szabályozásának korrekciója 66
4.1.5. A kötelező óraszámok felülvizsgálata 67
4.2. Pedagógus-életpálya: gyakornokság, szakvizsga,
belépés a helyi béralkuba/pótlékrendszerbe 67
4.3. A vezetés megerősítése: dereguláció és vezetőképzés 68
4.4. Mérésre épülő értékelési rendszer 69
4.4.1. Indikátorrendszer kialakítása a mérési és egyéb adatok strukturálására 69
4.4.2. A mérés módszertanának és eredményeinek nyilvánossága 69
4.4.3. Önértékelés és egységes ágazati értékelési rendszer kialakítása 69
4.4.4. Mérési eredményeken alapuló finanszírozás 70
4.4.5. Országos mérési adatbázis és nyilvános értékelési jelentések 70
4.4.6. A mérési és értékelési szakma megerősítése 70
4.5. A társulásos feladatellátás támogatása 71
4.6. Finanszírozási javaslatok 72
4.6.1. Az önkormányzati támogatási módszerek továbbfejlesztése 72
4.6.2. Oktatásfinanszírozási javaslatok 72
4.7. Programfinanszírozás: a központi mozgástér és a közvetett
költségvetési befolyás növelése 76
4.8. Az esélykiegyenlítés 76
4.8.1. Kiemelt oktatási körzetek létrehozása 76
4.8.2. Az óvodák, a napközi esélykiegyenlítő hatásának növelése 76
4.9. Kínálattervezés, -koncentráció, tantervi építkezés
- a tanulási utak hatékonyságának növelése 77
4.9.1. Regionális tervezés és kínálatkoncentráció 77
4.9.2. Az átjárhatóság feltételeinek megteremtése 77
4.9.3. A szülői /tanulói informálódás lehetőségeinek bővítése - pályaválasztás 77
4.9.4. A tantervi egymásra épülés rendszerének kidolgozása a munkaerő-piaci szereplők
bevonásával 77
Hivatkozott irodalom 79
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Fenntartható-e a közoktatás? Fenntartható-e a közoktatás?
Állapot:
1.980 ,-Ft
16 pont kapható
Kosárba
konyv