1.034.226

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A tanterv kérdésköre az elmúlt másfél évszázadban

A tantervelmélet forrásai című sorozat bevezető tanulmányai (1983-1998)

Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Tartalom

Horánszky Nándor: Mérlegen a tantervelmélet forrásai című sorozat tizennyolc éve9
Egyes iskolatípusok tantervei27
Mészáros István: Felekezeti népiskoláink tanterveinek történeti alakulása29
Visszatekintés29
Eötvös mintája nyomán (1896-1905)38
Egy különleges tantervi-tantárgyi struktúra49
Állami - felekezeti tantervi kölcsönhatások (1905-1925)53
Nem magyar tannyelvű felekezeti népiskolák62
Tantervek, megcsappant számban (1925-1940)66
Nyolc osztályban (1940-1948)77
Népiskolai (állami, katolikus, protestáns, zsidó) tantervek86
Jegyzetek, bibliográfia90
Simon Gyula: A polgári iskolai tantervekről 93
A polgári iskola törvénybe foglalása és fejlődése 1919-ig94
A polgári iskola virágkora és megszűnése97
Jegyzetek104
Zibolen Endre: Az organisationsentwurf és a nyolcosztályos magyarországi gimnázium107
Az "Organisationsentwurf"107
Az Organisationsentwurf keletkezése107
A szerzők109
Az Organisationsentwurf iskolaszervezete112
Az Organisationsentwurf műveltségfelfogása114
Az Organisationsentwurf bevezetése Magyarországon116
A magyar középiskola a provizóriumtól az 1883. évi XXX. törvényig125
Eötvös József reformkísérlete128
A zavar tovább tart. (Az 1870-es évek)130
"Egy racionális gimnáziumi tanterv példája"132
A fejlődés csúcsa és az azt követő időszak137
Irodalom140
Jegyzetek142
Felkai László: A XIX. századvégi gimnáziumi tantervek145
Az 1874. évi tanterv előzményei145
Az 1879. évi gimnáziumi tantervben érvényre jutó elvek147
Az 1899. évi gimnáziumi tanterv156
Jegyzetek160
Antall József: Az 1934. évi középiskolai törvény és vitája163
Bevezetés163
A magyar középiskola történetéből166
Jegyzetek és irodalom177
Mészáros István: A felekezeti gimnáziumi tantervek történeti alakulása181
Az első hazai tantervek181
Az Entwurf évtizede (1850-1860)183
Felekezeti gimnáziumi tantervek (1861-1948)188
Jegyzetek207
Felkai László: A magyarországi zsidó iskolák tanterveinek áttekintése211
A zsidó iskolázás alakulása és a korabeli tantervek 1867-ig211
A dualizmus kora (1867-1918). (Elemi iskola, polgári iskola, tanítóképző intézet, középiskola, egyéb zsidó tanintézetek)219
A két világháború közötti időszak (1919-1941). (Elemi iskola, polgári iskola, tanítóképző intézet, középiskola, egyéb zsidó tanintézetek)241
Kitekintés a második világháborút követő évekre255
Jegyzetek261
Tanterv- és műveltségfelfogások269
Mann Miklós: Kultuszminiszterek és a műveltségkép alakulása a dualizmus korában271
Eötvös József273
Pauler Tivadar276
Trefort Ágoston279
Csáky Albin288
Eötvös Loránd293
Wlassics Gyula294
Berzeviczky Albert300
Lukács György303
Apponyi Albert306
Zichy János309
Jankovich Béla311
Jegyzetek és hivatkozások314
Kékes-Szabó Mihály - Pukánszky Béla: Oktatáselméleti koncepciók és a tanárképzés gyakorlata a kolozsvári-szegedi egyetemen (1872-1934)319
Bevezetés319
A tanárképzés kereteinek kialakulása322
Az elméleti és gyakorlati tanárképzés jellemzői a századfordulóig325
Szamosi János327
Felméri Lajos333
Felekezeti törekvések a gyakorlati tanárképzés érdekében342
Schneller István személyiségpedagógiára alapozott didaktikája345
Szintézis és továbblépés - Imre Sándor didaktikája355
Összegzés361
Irodalom362
Jegyzetek365
Ravasz János: Schneller István és Imre Sándor pedagógiai felfogásának körvonalai371
Schneller István371
A személyiség pedagógiája371
Javaslat a felső osztályaiban differenciált, az egyetemre hatékonyabban előkészítő középiskolára376
A kolozsvári tanárképző intézet reform-középiskolája388
Imre Sándor390
Életéről és munkáiról390
Célok, tanterv és folyamatok397
Irodalom400
Ballér Endre: Nagy László tantervfelfogása és hatása403
Nagy László és a tanterv404
A tanítóképzés tantervi reformjáért404
A népiskola új tantervi koncepciójának kialakítása406
"A Didaktika gyermekfejlődéstani alapon" tantervelméleti koncepciója408
Nagy László hatása a korabeli tantervekre és kísérletekre 428
Jegyzetek436
Mészáros István: Kornis Gyula neveléstudományi-közoktatás-politikai tevékenységének korszaka (1920-1931)439
Művelődéselméleti felfogása440
Kultúrpolitikai nézetei442
Tantervi alapelvei444
Jegyzetek448
Németh András: Weszely Ödön pedagógiai munkásságának tanterv- és művelődéselméleti vonatkozásai449
Tankönyvírói munkássága450
A népiskola tantervelméleti kérdései451
A polgári iskola tantervelméleti kérdései454
Weszely véleménye a tanítóképző tantervéről455
Főbb elméleti műveinek tantervelméleti vonatkozásai456
Jegyzetek461
Zibolen Endre: Prohászka Lajos tantervelmélete463
Életrajzi adatok463
Kultúrfilozófia és pedagógia464
Prohászka pedagógiai rendszere467
"A tanterv elmélete"478
Jegyzetek479
Kontra György: Karácsony Sándor műveltségfelfogása481
Karácsony Sándor és a korabeli pedagógia481
Társaslélektan - iskolai művelődés484
Nyelv, magyar nyelv, iskolai nyelv489
Karácsony Sándor műveltségfelfogása könyvei tükrében491
Összegezés500
Jegyzetek és irodalom501
Vecsey Beatrix: Németh László műveltségképe507
Ahogy a nemzet fölemelkedhet. (Európai perspektívával - a "szocialista szerzetesrendektől" az értelmiségi társadalomig)508
Ahol a tanultság műveltséggé válhat. (A mesterségesen előállított életdarabtól a valóságos élet feladatainak fölismeréséig)512
Amikor tudásunk és magatartásunk egyet jelent. (A "Szent Lehet"-től a megoldott életig)528
Jegyzetek és hivatkozások532
Irodalom536
Báthory Zoltán: Meditáció pedagógiáról, tantervről537
Kiss Árpád neveléstudományi munkássága537
Jegyzetek544
Irodalom545
Ballér Endre: Faludi Szilárd tantervelmélete547
Tantervelméleti örökségünk547
Faludi tantervelméleti munkásságának első szakasza548
A disszertáció szintézise551
Faludi koncepciójának időszerűsége552
Kitekintés külföldre555
Ballér Endre: A tantervtől a curriculumig. (A tantervelmélet fejlődése)557
Nem tudják, de teszik?557
Az önálló tantervelmélet kialakulása, fő irányzatai558
A tantervelmélet új útjai562
Jegyzetek569
Szebenyi Péter: Az 1920-as évek szovjet tantervei573
Jegyzetek583
Szebenyi Péter: Tantervfajták külföldön az 1980-as években585
Névmutató591
Összefoglaló601
Summary602
Zusammenfassung602
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv