A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A tisztaság testvérei - Az állatok és az emberek pere a dzsinnek királya előtt

Arab ökológiai mese a 10. századból

Szerkesztő
Fordító

Kiadó: Corvina Kiadó Kft
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Vászon
Oldalszám: 338 oldal
Sorozatcím: Keleti Források - Fontes Orientales
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 22 cm x 13 cm
ISBN: 978-963-13-5947-3
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

"A tisztaság testvérei" - 51 értekezésből álló - enciklopédiája az arab irodalom egyedülálló alkotása, amelynek egyéb premodern kultúrában sem találjuk párját. A 10. századi Baszrában, majd Bagdadban működő titkos társaság egy olyan - tudományos igényű - filozófiai enciklopédiát állított össze, amelynek célja a muszlim vallásjog és a filozófia egyesítésével az adeptusokat bevezetni a rejtett tudásba, és elvezetni őket az egyetemes lélekkel való egyesülésig. A szerzők bármi faji, vallási és kulturális elfogultságtól mentes minden - a korabeli iszlámban ismert (ind, perzsa, görög, zsidó, keresztény, zoroasztriánus és mancheista) filozófiai, tudományos és vallási hagyományból merítettek, s a korban egyedülálló vallás és kulturális pluralizmust, toleranciát és humanizmust hirdettek, és elvetették a dogmákat, az erőszakot és a képmutatást. Munkájuk egyfajta szellemi beavatásnak tekinthető, amely a kor úgyszólván minden filozófiai és tudományos anyagát felvonultatta; ezt úgy mutatták be,... Tovább

Fülszöveg

"A tisztaság testvérei" - 51 értekezésből álló - enciklopédiája az arab irodalom egyedülálló alkotása, amelynek egyéb premodern kultúrában sem találjuk párját. A 10. századi Baszrában, majd Bagdadban működő titkos társaság egy olyan - tudományos igényű - filozófiai enciklopédiát állított össze, amelynek célja a muszlim vallásjog és a filozófia egyesítésével az adeptusokat bevezetni a rejtett tudásba, és elvezetni őket az egyetemes lélekkel való egyesülésig. A szerzők bármi faji, vallási és kulturális elfogultságtól mentes minden - a korabeli iszlámban ismert (ind, perzsa, görög, zsidó, keresztény, zoroasztriánus és mancheista) filozófiai, tudományos és vallási hagyományból merítettek, s a korban egyedülálló vallás és kulturális pluralizmust, toleranciát és humanizmust hirdettek, és elvetették a dogmákat, az erőszakot és a képmutatást. Munkájuk egyfajta szellemi beavatásnak tekinthető, amely a kor úgyszólván minden filozófiai és tudományos anyagát felvonultatta; ezt úgy mutatták be, hogy a négy életkor és egyszersmind négy fokozatosan kibomló szellemi állapot számára megnyissák az utat a mind elmélyültebb tudás és szellemi önmegismerés terén. A szellemi nevelésben négy állomást különböztettek meg: 1. "a jámborok és irgalmasak": az ő elméjük még tabula rasa, amely könnyen befogadja a tudást; ők a 15. év utáni korosztály, amely főleg a kézművességre alkalmas; 2. "a jók és a derekasak": bennük kialakul már az empátia mások iránt, és képesek a jó cselekedetekre; ez a fázis a 30. évtől kezdődik, és alkalmas a politikai vezetésre; 3. "a kiválóak és nemesek", akik az isteni törvény képviselőiként hivatottak a kormányzásra; ez a fázis a 40. évtől kezdődik; 4. az angyalok osztálya, akik eljutnak az abszolút igazság szemlélésére. "A testvérek" a tudást a szókratészi/platóni/újplatonikus hagyományt követve összekötik az etikus és boldog élettel.
E sajátos és egyedülálló enciklopédiából a legmaradandóbb hatást az állatok és emberek "ökológiai meséje" gyakorolta, amely már a 15. században plagizálásra indította a Timiszban az iszlámra áttért ferences szerzetest, Fr. Anzelmo Turmedát. A híres történet ma időszerűbb, mint valaha, hiszen arról szól, hogy az Istentől elrendelt ökológiai egyensúlyt az ember miként veszi semmibe,az élőlények számára rendelt életteret hogyan hágja át azzal, hogy határtalan és zabolátlan fogyasztási igényeit kiterjeszti a földön kívül a levegőre és a tengerekre is, és az állatok természetes egymásrautaltságát és egymást kiegészítő életmódját kíméletlenül felborítja. A történet szerint az állatok a dzsinnek királya elé viszik az ügyet, bevádolják az embereket, és szabályos bírósági tárgyalás folyik le a szemük előtt, amelyben az ember lépten-nyomon a röviddebet húzza, és végső felmentése voltaképpen a Jób-történet végéhez hasonlítható, amelyben a nem igazságos és nem racionális isteni elrendelés lenne a végső érv. Vissza

Tartalom

Az állatok és az emberek pere a dzsinnek királya előtt
A tárgyalás /13/, Az állatok érzékeinek a kiválóságáról /17/, Az állatok
panasza az emberek zsarnoksága miatt /18/ A ló előnyei az állatok
között /23/, A tanácskozás haszna a belátással bírók számára /27/, Hogyan
alakult a dzsinnek nemzetsége és Adám fiai közötti ellenségesség? /32/,
Hogyan próbálja a köznép kifürkészni a királyok titkait? /40/,
Az állatok tanácsa /44/, A követségek sorrendje /46/, Mik a küldött
jellemvonásai, és milyennek kell lennie a jó követnek? /50/, Miért
tartanak a kutyák, a macskák és az egerek az emberrel? /51 /, A küldött
az énekesmadaraknál /55/, A küldött a rovaroknál /65/, A küldött
a ragadozó madaraknál /68/, A küldött a tenger állatainál /76/ A követ
a csúszómászóknál /80/ A tücsök beszéde és bölcsessége /81 /A kígyó /S6/,
A bírósági tárgyalás /89/, A pártok bemutatkozása /91/, Az indus /99/
A zsidó /101/ A szír keresztény /102/, A quraysita /103/,
A görög /113/, A khurászání /117/, Az oroszlán tulajdonságairól /120/,
A griffmadárról /122/ A sárkányról és a vízikígyóról /123/,
A vita /128/, A méhek kiválóságáról, csodálatos állapotukról, s arról,
hogy miféle különleges adományok különböztetik meg őket más
rovaroktól /133/, A dzsinnek példás engedelmessége vezetőik és királyuk
iránt /137/, A bizánci és a méh /141/, Az arab és a csalogány /148/,
A szír és a papagáj/155/ Az iráqí és a sakál /159/, A perzsa
és a papagáj /169/ Az angyalok lényegéről /175/ A termesz /200/,
A bölcs tücsök /201/, A perzsa és a fülemüle /205/, Az indus /221/,
A dzsinnek nagy száma /231/, A mekkai és a csalogány /232/
Utószó (Simon Róbert)
"A tisztaság testvérei" ökológiai meséje. Arab titkos társaság
és enciklopédiája a 10. századból /239/, Kik voltak "A tisztaság testvérei"
és miért írták enciklopédiájukat? /239/, A szerzők kérdése /253/,
A keletkezés időpontjához /ISI/, Az értekezések száma /260/,
Az iszmáíliyya és a filozófia /261/, „A tisztaság testvéreidnek
emanációs tana: kozmogónia és antropológia /278/, Kik voltak végül is
„A testvérek"? /283/, Az enciklopédia utóélete /297/, Állat és ember
az Ábrahám-vallásokban - különös tekintettel az iszlámra /301/, Állatok
a judaizmusban s a kereszténységben /305/, Állatok az iszlámban /309/,
Az állatok és emberek perének társadalmi és ökológiai vonatkozásai /325/
Rövidítések /333/
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv