A kosaram
0
80%-ig
még
5 db

Akadálypályán

Sajátos nevelési igényű tanulók a középfokú iskolákban/Inkluzív nevelés

Szerző
Szerkesztő

Kiadó: SuliNova Közoktatás-fejlesztési és Pedagógus-továbbképzési Kht.
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 343 oldal
Sorozatcím: Akadály nélkül
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Kereskedelmi forgalomba nem került. Fekete-fehér ábrákkal.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az iskolarendszerben zajló (köz)oktatás számára az egyik legnehezebben kezelhető kérdés az volt, hogy milyen pedagógiai megoldásokat tud alkalmazni azoknak a tanulóknak az érdekében, akik... Tovább

Előszó

Az iskolarendszerben zajló (köz)oktatás számára az egyik legnehezebben kezelhető kérdés az volt, hogy milyen pedagógiai megoldásokat tud alkalmazni azoknak a tanulóknak az érdekében, akik valamilyen ok miatt nem, vagy csak komoly nehézségek árán válnak (váltak) beilleszthetővé a(z) (iskola)rendszerbe. A probléma nem új keletű, hiszen az elmúlt másfél évszázad során többször is kialakultak olyan helyzetek, amelyekre az iskolának az érintett szempont miatt kellett választ adnia, megoldást találnia. Elég itt arra utalni, hogy nem volt problémamentes a koedukációhoz vezető feltételek megteremtése, mint ahogy az sem, hogy a középosztály számára létrehozott középiskolákba kellett beilleszteni a népi származású diákokat. De lehetne folytatni a sort akár a roma tanulók az említettekhez képest frissebb problémájával. A felsorolt történeti példák mindegyike azt mutatta, hogy az iskolarendszert működtetők először mindig többnyire szegregáló, részleges vagy teljes szegregációt eredményező megoldásokban gondolkodtak, legyen szó leányiskolákról, leánygimnáziumokról vagy éppen a középosztály irányába nem (vagy csak áttételesen) vezető polgári iskolák felállításáról. Az idő (és a társadalmi-politikai kényszer) azonban elvezettek az integrációt előtérbe helyező megoldásokhoz, amelyek aztán az új(abb) generációk, nemzedékek számára már természetes és magától értetődő tanulási lehetőséget biztosító megoldásokként jelentek meg.
Könyvünk a sajátos nevelési igényű tanulók középiskoláztatásával összefüggő problémákat tárgyalja az integráció szemszögéből. A kötet szerzői arra vállalkoztak, hogy feltárják és bemutassák a sajátos nevelési igényű tanulók helyzetét a többségi iskolákban abból a célból, hogy nyilvánvalóvá tegyék: e tanulók számára sem tudnak más lehetőségeket elképzelni (eltekintve a valóban speciális megoldásokat kívánó esetektől), mint a többségi társadalomhoz tartozó tanulókkal egy közösségben történő együtt tanulást/tanítást. Vissza

Tartalom

Előszó
1. fejezet. Helyzetjelentés a sajátos nevelési igényű tanulókról
Magyarországon (Kőpatakiné Mészáros Mária) 13
1.1. Az integráció mint esély 13
1.2. Az iskola szerepe az esélyteremtésben 15
1.3. A speciális intézményrendszer kialakulásához vezető út 15
1.3.1. Az intézményrendszer megszületése 16
1.3.2. A szakemberek képzése 18
1.3.3. Az orvosi-pszichológiai megközelítéstől a pedagógiai-társadalmi
megközelítés felé 19
1.3.4. A tipológiák 19
1.4. A sajátos nevelési igényű tanulók 20
1.4.1. A sajátos nevelési igény megállapítása 21
1.4.2. A sajátos nevelési igényű gyermekek fejlesztése, intézményei 21
1.4.3. A tartalmi szabályozók és a sajátos nevelési igényli tanulók különleges
gondozási igénye 22
1.4.4. A vizsgarendszer a sajátos nevelési igényű tanulók esetében 22
1.4.5. A többségi és a speciális képzés érintkezése 22
1.4.6. A habilitációs és rehabilitációs ellátás 23
1.5. Miért van szükség integrációra? 23
1.5.1. Mit jelent az integráció (együttnevelés)? 24
1.5.2. Hogyan támogatja a speciális intézmény az integrációt? 24
1.6. Statisztikai adatok 2005-2006 25
1.6.1. Óvoda és általános iskola 25
1.6.2. Középfokú oktatás 25
1.6.3. Speciális képzés 26
1.7. Jó gyakorlatok 27
1.7.1. Szövetségek által szervezett képzések 27
1.7.2. Egy húsz éve befogadó iskolaként működő intézmény 28
1.8. Ami megválaszolásra vár - kulcsfontosságú kérdések 29
2. fejezet. Módszertani megjegyzések a kutatásról (Singer Péter) 31
2.1. Előzetes megközelítés 31
2.2. A kutatás előzményei 32
2.3. A kutatás céljai 32
2.4. A kutatás módszerei 33
2.4.1. Fókuszcsoportos beszélgetések 33
2.4.2. Kérdőíves vizsgálat 34
2.5. Akik nélkül a kutatás nem jöhetett volna létre 36
2.6. A kutatás főbb hipotézisei 36
3. fejezet. A középfokú iskolák belső világa és a sajátos nevelési igényű tanulók
(Kőpatakiné Mészáros Mária - Mayer József- Singer Péter) 39
3.1. Előzmények 39
3.2. A középfokú iskolák intézmények szemlélete, gondolkodásmódja,
magatartása a sajátos nevelési igényű tanulókkal kapcsolatban 40
3.2.1. A középfokú intézmények szelekciós gyakorlata 40
3.2.2. A középfokú iskolák szemléletmódjának alakulása a sajátos nevelési
igényű tanulókkal kapcsolatban - stratégia helyett taktika 42
3.2.3. A középiskolák válasza az együttnevelés megvalósítására - az
intézményi dokumentumok tükrében 44
3.3. A sajátos nevelési igényű tanulók a különböző középfokú
iskolatípusokban 47
3.3.1. SNI-tanulók a gimnáziumokban 48
3.3.2. SNI-tanulók a szakközépiskolákban 49
3.3.3. SNI-tanulók a szakiskolákban 52
3.3.4. A speciális szakiskolák kínálata 55
3.4. A tanulók beiskolázása - szelekció, külső nyomás, expanzió 56
3.4.1. A sajátos nevelési igényű tanulók bejutása a középfokú iskolákba 56
3.4.2. A sajátos nevelési igényű tanulók bejutása a speciális szakiskolába 63
3.4.3. Összefoglalás 64
3.5. A kimaradás okai, jellemző módjai 65
3.5.1. A sajátos nevelési igényű tanulók idő előtti iskolaelhagyásához
vezető okok 68
3.5.2. Az iskolai kudarc három stációja 71
3.5.3. A magántanulói státusz és a felmentés gyakorlata 78
3.5.4. A túlkorosság 84
3.5.5. A kimaradó tanulók további sorsa 85
3.5.6. A nyomon követés, átmenet a munka világába - második esély 86
3.5.7. Összefoglalás 89
3.6. Az intézmények pedagógiai gyakorlata a kimaradás megelőzésére
és az iskolai továbbhaladás segítésére
3.6.1. A problémák azonosítása
3.6.2. A lemorzsolódás előjelei a többségi intézményekben 92
3.6.3. A problémák kezelésének lehetőségei 93
3.6.4. A kimaradás előjelei és okai a speciális szakiskolákban 95
3.6.5. A problémák csoportjai a speciális szakiskolákban 97
3.6.6. A feltételek, illetve azok hiánya, a tanulási környezet 98
3.6.7. Intézményi stratégiák a tanulói kudarcok csökkentésére 102
3.6.8. Az SNI-tanulók továbbhaladásának intézményi szintű támogatási
stratégiái 106
3.7. Pályaorientáció 110
3.7.1. A továbbtanulási és pályaválasztási tanácsadás 111
3.7.2. A tanulói tájékoztató, tanácsadó szolgálat 111
3.7.3. Tehetséggondozás 112
3.7.4. A középfokú intézmények felelőssége 112
3.7.5. Pályaorientáció, felkészítő programok - munkába állás támogatása 112
3.7.6. A speciális szakiskolák és a pályaorientáció 116
3.7.7. Összegzés 120
3.8. Összefoglalás 121
3.9. Hol van/lehet szükség beavatkozásra? 121
3.9.1. Az iskolákban szükséges változások 121
3.9.2. Befogadóbb társadalom 122
3.9.3. Munkahelyteremtés 123
3.9.4. Speciális taneszközök 123
3.9.5. Családsegítés, szociális juttatások 123
3.9.6. A sajátos nevelési igényű tanulókat az óvodától munkába állásig
követő rendszer 123
4. fejezet. „Tegyük akadálymentessé magunkat!" - A sajátos nevelési
igényű tanulók és az integrált oktatás
(Németh Szilvia - Szilassy Eszter) 125
4.1. Bevezetés 125
4.2. 1. csoport: középiskolai igazgatók 126
4.2.1. Sajátos nevelési igény és hátrányos helyzet: összemosott határok 127
4.2.2. Lemorzsolódás 130
4.2.3. Együtt vagy külön? 131
4.3. 2. csoport: a gyógypedagógiai intézmények - speciális általános
iskolák igazgatói 137
4.3.1. Integráció, inklúzió az elméletben és a gyakorlatban 137
4.3.2. Az átjárás, áthelyezés gyakorlata: fordított integráció? 141
4.3.3. Az integráció esélyei középfokon: felkészítés továbbtanulásra,
munkavállalásra 143
4.4. 3. és 4. csoport: a sajátos nevelési igényli gyerekek és szüleik 147
4.4.1. Szegregáció vagy integráció? Speciálisból többségi iskolába 147
4.4.2. Beilleszkedés: konfliktusok és integrációs stratégiák 152
4.4.3. Kinek a felelőssége? A sikeres integrációhoz vezető út 161
4.5. 5. csoport: speciális szakiskolák vezetői 168
4.5.1. Integráció vagy szegregáció? 169
4.5.2. Az integráció feltételei 170
4.5.3. Törvényi szabályozás 171
4.5.4. Az önkormányzatok támogatása 172
4.5.5. A befogadó közeg megteremtése 173
4.5.6. Aktív kommunikáció 175
4.5.7. Módszertani feltételek 176
4.5.8. Infrastrukturális feltételek 178
4.6. 6. csoport: civil szervezetek, egyesületek 178
4.6.1. Az integráció megítélése 179
4.6.2. Befogadó iskola 181
4.6.3. Kapcsolattartás oktatási intézményekkel 184
4.6.4. Egyéb oktatási tevékenységek 185
4.7. 7. csoport: szakértői bizottságok, pedagógiai intézetek, nevelési
tanácsadók 187
4.7.1. Érvek és ellenérvek 187
4.7.2. A befogadó iskola és az együttnevelés feltételei 190
4.7.3. Szülői attitűd 193
5. fejezet. Új módszerek az idő előtti iskolaelhagyás megelőzésére
(Vargáné Mező Ulla) 195
5.1. A prevenciós célú fejlesztési program 195
5.2. Előkészítés 196
5.3. A tanácsadó munkája 196
5.4. A támogató háttér 196
6. fejezet. Hogyan tovább? (Mayer József) 199
6.1. Bevezetés 199
6.2. Szemléletváltozás az elmúlt évtizedben 201
6.2.1. Madridi Nyilatkozat 201
6.2.2. Hazai kezdeményezések 205
6.3. Átmenet az általános iskolából a középiskolákba 208
6.4. Bekerülés a középfokra 211
6.5. Az integráló iskolák pedagógiai gyakorlatáról 212
6.6. A tanulók iskolai előrehaladása 213
6.7. A sajátos nevelési igényű tanulók iskolai kudarcairól 214
6.7.1. Az iskolák kudarckezelő technikáiról 215
6.8. Az iskolát idő előtt elhagyó és az iskolát eredményesen befejező
tanulókról 215
6.9. Összegzés 216
6.10. Az integrációval kapcsolatos álláspontok a többségi iskolák
szereplőinél 217
6.11. Összegzés 218
6.12. A sajátos nevelési igényű tanulók speciális szakiskolai oktatásáról 218
6.13. Ajánlások 221
6.13.1. Társadalmi tudatformálás az integráció eszméjének és gyakorlatának
támogatására 221
6.13.2. Az iskolában zajló szakmai munkát támogató intézkedések 222
6.13.3. A tanulókra irányuló, az iskolai sikerességet előremozdító intézkedések 225
6.13.4. A munkaerőpiaccal, a sajátos nevelési igényű tanulók munkavállalásával összefüggő intézkedések 226
6.13.5. A potenciális munkáltatók bevonása az iskolai munkába, az erre
vonatkozó módszertan kidolgozása 226
Mellékletek 227
Sajátos nevelési igényű tanulók középfokon - I. számú kérdőív 229
Sajátos nevelési igényű tanulók középfokon - II. számú kérdőív 244
Függelék (táblázatok) 261
I. SNI-tanulókat fogadó középfokú iskolák (2005) 263
II. Speciális szakiskolák (2005) 307
Felhasznált irodalom 339
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv