| Előszó a második, átdolgozott és bővített kiadáshoz | 11 |
| Előszó az első kiadáshoz | 12 |
| A tehetség-talentum három jellegzetessége | 17 |
| Ritka | 17 |
| Az általános értelmi képesség | 19 |
| A biológiai változatosság és a társadalmi egyenlőség | 21 |
| Összetett | 23 |
| Az általános értelmi képesség (az ún. intelligencia) | 23 |
| A specifikus szellemi képességek | 25 |
| A kreativitás | 28 |
| A motiváció | 33 |
| A 3, illetve 4 faktoros modell | 35 |
| Kétgyökerű | 37 |
| A veleszületett adottságok és a megnyilvánuló képességek | 38 |
| Az "örökletesség" részesedése | 40 |
| A 2x4 faktoros talentum modell | 42 |
| A biológiai alapok | 45 |
| Az öröklődés | 45 |
| A Mendel-szabályok | 46 |
| A Galton-szabályok | 48 |
| Az általános értelmi adottság öröklődése | 50 |
| A specifikus szellemi képességek gyökerei | 54 |
| A zeneszerző géniuszok jellegzetességei | 55 |
| A magyar költő géniuszok értékelése | 57 |
| A magyar Nobel-díjas természettudósok | 60 |
| A matematikai tehetség | 62 |
| A szellemi adottságokért felelős agyi struktúrák | 62 |
| A környezeti hatások | 67 |
| A család | 67 |
| Az anyatej és szülői gondoskodás | 68 |
| Az anyai életkor | 69 |
| Az elsőszülöttség előnye | 69 |
| Az egykék és csonka családok hátránya | 70 |
| A kulturális háttér | 71 |
| Az iskola | 72 |
| Az iskola felelőssége | 73 |
| A szellemi képességek esélyegyenlősége | 73 |
| A pedagógusok küldetése | 77 |
| A kortárs csoportok | 78 |
| A leválás a szülőkről | 78 |
| A tizenévesek bizonyítási vágya | 78 |
| A kortársak felértékelődése | 78 |
| A társadalom | 80 |
| A géniuszok történelmikorszak-függése | 81 |
| Magyarország talentumtérképe | 82 |
| Helyünk a világban | 83 |
| A Terman-féle "legokosabb gyermekek nyomonkövetéses vizsgálata" | 87 |
| Lewis M. Terman | 88 |
| A Terman-vizsgálat | 89 |
| A potenciális géniuszok kiválasztása | 89 |
| A vizsgálati módszerek | 90 |
| A legokosabb gyermekek jellegzetességei | 90 |
| Fizikai és egészségi állapotuk | 93 |
| A nyomon követés | 94 |
| Életük alakulása | 95 |
| Az egészségi állapotuk | 98 |
| Lelki egészségük | 101 |
| Általános tanulságok | 105 |
| A vizsgálat hibái, illetve hiányosságai | 106 |
| Az egészség fontossága | 107 |
| A "sors" faktor | 109 |
| A korai halál | 111 |
| A születés előtti veszteségek | 111 |
| A csecsemők, gyermekek és ifjak halála | 115 |
| A betegségek | 117 |
| A testi bajok | 117 |
| A Sidis-modell kontra Wiener-modell | 118 |
| A tehetségvesztés és talentumromlás társadalmi okai | 121 |
| A szegénység | 121 |
| A balsors: a "Békássy Ferenc-jelenség" | 123 |
| A jó sors: a "Szent-Györgyi Albert-jelenség" | 125 |
| Az ember sorsa | 128 |
| "Jó szerencse, semmi más" (?) | 128 |
| A "választott sors" | 130 |
| A betegség és az alkotás | 133 |
| A "zseni és őrült hasonlósága" hiedelem | 133 |
| Az ihletettség | 133 |
| Lombroso és társai | 135 |
| Az ellentábor érvei | 136 |
| A szkizofrénia (tudathasadás) | 137 |
| A szkizofrénia eredete | 138 |
| Csontváry Kosztka Tivadar példája | 141 |
| A tudományos vizsgálatok tanulsága | 143 |
| A szélsőséges kedélyállapot és a kedélybetegségek | 144 |
| A szélsőséges kedély típusai és okai | 144 |
| A szélsőséges kedélyállapot és kedélbetegségek okai | 149 |
| A magyar költő géniuszok élettartama és kedélyállapota | 152 |
| Babits Mihály | 154 |
| A géniuszok szélsőséges kedélyének értékelése | 156 |
| A szélsőséges kedély és az alkotás | 159 |
| Egyéb idegi és lelki betegségek | 161 |
| Az epilepszia | 161 |
| Az ideggyengeség: a neurózis | 163 |
| A fogyatékosságok | 164 |
| Az értelmi fogyatékosság (Picasso) | 164 |
| Az autizmus (az "Esőember") | 167 |
| A látási fogyatékosság (Claude Monet) | 169 |
| A hallási fogyatékosság (Beethoven) | 170 |
| A mozgássérültek (a Hawking-csoda) | 172 |
| A szexuális orientáció zavara | 175 |
| Gyakoriságuk | 176 |
| A homoszexualitás eredete | 178 |
| Általános tanulságok | 182 |
| A tehetség és az alkotókészség befolyásolhatósága | 185 |
| A theetségvédelem és theetségfejlesztés természettudományos lehetőségei | 185 |
| A felkészülés a fogamzásra | 186 |
| A magzat védelme | 189 |
| A csecsemők agyának képlékenysége | 196 |
| Az alkotókészség ártalmas csiholása | 203 |
| A dohányzás | 204 |
| A mértéktelen italozás | 208 |
| Kábítószerek | 211 |
| Eugenika helyett eufenika | 215 |
| Az eugenika | 215 |
| Az eugenika története | 216 |
| Az orvosi genetika | 218 |
| A járhatatlan út | 219 |
| A gyakori komplex betegségek megelőzhetősége | 222 |
| Az eufenika | 223 |
| Az eufenika orvosi hasznosítása | 224 |
| Eufenika a kreatológiában | 225 |
| A fejlesztés jobb, mint a korrekció! | 227 |
| A tehetségek/talentumok és a géniuszok társadalmi és orvosi védelme | 230 |
| Irodalomjegyzék | 233 |
| Önéletrajz | 238 |
| Az elmúlt években megjelent fontosabb művei | 239 |