| Előszó | 9 |
| Bevezetés a kreatológiába | 13 |
| A mérhető jellegek harangalakú eloszlása | 14 |
| Az értelmi képesség | 16 |
| A mentális képességek struktúrája és a specifikus mentális képességek | 19 |
| A kreativitás | 25 |
| A motiváció | 31 |
| A kiemelkedő mentális képességek | 33 |
| A kivételes szellemi teljesítmény feltételei | 37 |
| A tehetség és tálentum eredete | 41 |
| A biológiai öröklődés szabályai | 42 |
| A mentális adottságok öröklődése | 46 |
| A család | 51 |
| Az iskola | 57 |
| A kortárs csoportok | 63 |
| A társadalom | 66 |
| A veleszületett adottság és a megnyilvánuló képesség | 73 |
| A tálentum 4x2+1 faktoros modellje | 75 |
| A tálentum-vesztés megállítása | 79 |
| A Terman-féle "legokosabb gyermekek" nyomonkövetes vizsgálat | 83 |
| Lewis M. Terman és vizsgálata | 83 |
| A legokosabb gyermek fizikai és egészségi állapota | 89 |
| A nyomonkövetéses vizsgálat és főbb eredményei | 91 |
| Az egészségi állapot alakulása | 96 |
| Általános tanulságok | 105 |
| A "sors"-faktor | 109 |
| A születés előtti veszteségek | 109 |
| A megszületettek korai halála - a "Békássy Ferenc jelenség" | 115 |
| A sors-faktor és a tehetségtípusok | 118 |
| A zenei tehetség | 118 |
| A matematikai tehetség | 120 |
| A költői tehetség | 121 |
| A betegség és az alkotás | 123 |
| A "zseni és őrült hasonlósága" nézet megalapozói | 123 |
| A skizofrénia (tudathasadás) | 127 |
| A skizofrénia eredete | 128 |
| Csontváry példája | 132 |
| A tudományos vizsgálatok eredménye | 134 |
| A kedélybetegségek | 137 |
| A kedélybetegségek okai | 142 |
| Babits Mihály | 146 |
| A géniuszok kedélybetegségének értékelése | 148 |
| A szélsőséges kedély és az alkotás | 152 |
| Egyéb idegbajok és lelki betegségek | 155 |
| A epilepszia | 155 |
| Az ideggyengeség: a neurózis | 156 |
| A Sidis- és a Wiener-modell | 158 |
| A fogyatékosságok | 162 |
| Az értelmi fogyatékosság (Picasso) | 162 |
| Az autizmus (Az Esőember) | 166 |
| A látási fogyatékosok (Claude Monet) | 169 |
| A hallási fogyatékosok (Betthoven) | 171 |
| A mozgássérültek (A Hawking-csoda) | 173 |
| A szexuális orientáció zavara | 178 |
| Gyakoriságuk | 178 |
| A homoszexualitás eredete | 181 |
| Általános tanulságok | 187 |
| A tehetség és az alkotókészség befolyásolhatósága | 191 |
| A tehetségvédelem és tehetségfejlesztés természettudományos lehetőségei | 191 |
| A felkészülés a fogamzásra | 197 |
| A magzat védelme | 197 |
| A csecsemők agyának képlékenysége | 206 |
| Az alkotókészség ártalmas csiholása | 214 |
| A dohányzás | 215 |
| A mértéktelen italozás | 221 |
| Kábítószerek | 225 |
| Eugénika helyett eufénika | 229 |
| Az eugénika | 229 |
| Az orvosi genetika | 232 |
| A járhatatlan út | 234 |
| A gyakori komplex betegségek megelőzhetősége | 237 |
| Az eufénika | 239 |
| Eufénika a kreatológiában | 242 |
| A fejlesztés jobb, mint a korrekció! | 245 |
| A géniuszok társadalmi-orvosi védelme | 248 |