1.031.304

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Statisztika I.

Kézirat/Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetem

Szerző
Lektor

Kiadó: Aula Kiadó Kft.
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 434 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Néhány fekete-fehér ábrával illusztrálva. Kézirat.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

E jegyzet elsődleges célja az, hogy írásos tananyagként szolgáljon a BKE hallgatói számára. A folytatását képező második kötet, ami a hipotézisvizsgálatot, az idősorok elemzését, a... Tovább

Előszó

E jegyzet elsődleges célja az, hogy írásos tananyagként szolgáljon a BKE hallgatói számára. A folytatását képező második kötet, ami a hipotézisvizsgálatot, az idősorok elemzését, a regressziószámítást, valamint a statisztikai tevékenység néhány kiemelt vonatkozását öleli fel, előkészületben van, és remélhetőleg a közeljövőben megjelenik.
Egyetemünkön a statisztika elméletének oktatása évtizedek óta Köves Pál és Párniczky Gábor Általános Statisztika c. könyve alapján folyt, s ezen a könyvön közgazdász generációk - köztük e jegyzet szerzői is - nevelkedtek. Ez amellett, hogy Köves Pál és Párniczky Gábor könyve alapos, jól sikerült, didaktikus munka, annak is betudható, hogy az egyetemi oktatás évtizedeken keresztül szinte változatlan formában, stabil, olykor túlzottan merev struktúrában folyt.
Ez a stabilitás napjainkra megszűnt. Az Egyetemen reform reformot követ, új tárgyak születnek, évtizedekig megingathatatlannak tűnő tárgyak tűnnek el, vagy alakulnak át lényegesen. Átalakulóban van a képzés rendje is, és még ma sem teljesen egyértelmű, hogy e tekintetben mit hoz a jövő. Nem feladatunk a 90-es évek elején e téren lezajló változások áttekintése, erről csak azért teszünk említést, hogy rámutassunk, milyen nehéz e helyzetben új és jó tananyagot kialakítani.
Joggal vethető fel persze a kérdés, hogy akkor miért vállalkoztunk erre a szinte megoldhatatlan feladatra. Válaszunk erre a kérdésre több irányú. Egyrészt nem tudható pontosan az, hogy mikorra alakul ki a tan anyagírást megkönnyítő, viszonylag stabil oktatási rend. Ezért nem láttunk más megoldást, mint késedelem nélkül elkezdeni a munkát, és megpróbáltunk olyan tananyagot készíteni, ami maga is jó irányba befolyásolhatja a tantervről és az oktatás rendjéről folyó vitákat. Másrészt a megújuló közgazdasági tárgyak új igényeket támasztanak a statisztikával szemben, melyeknek szeretnénk mielőbb és minél magasabb színvonalon megfelelni. Továbbá, a statisztika - mint tudomány - belső fejlődése is indokolja a tananyag felújítását. Külön ki szeretnénk emelni e helyen a számítástechnika gyors fejlődésének a statisztikára és annak oktatására gyakorolt hatását is. A közkézen forgó statisztikai programcsomagokban szereplő módszerek oktatása ma már nem kerülhető el, ugyanakkor ezek a szoftverek messzemenően lehetőséget adnak arra, hogy a módszertan technikai elemei helyett inkább annak gondolatiságát, alkalmazási lehetőségeit állítsuk előtérbe. Végül megemlítjük, hogy a statisztika oktatásában is lépést kívánunk tartani azokkal a törekvésekkel, amelyek a nemzetközi standardokhoz való mielőbbi felzárkózást célozzák. Ezt azzal is elő kívánjuk segíteni, hogy a tárgymutatóban megadjuk a jegyzetben szereplő fontosabb fogalmak, módszerek angol elnevezését is. Ez egyben a statisztikai programcsomagok számítógépes outputjainak olvasását is megkönnyíti. Vissza

Tartalom

1. ALAPFOGALMAK 1
1.1. A statisztika mibenlétéről 2
1.2. A valóság statisztikai leképezése 6
1.3. Statisztikai alapműveletek 13
1.4. Adatszerzési módok 23
1.5. Adathasznosítási módok 32
1.6. Összefoglalás 33
1.7. Gyakorló feladatok 35
2. AZ INFORMÁCIÓSŰRÍTÉS FŐBB ESZKÖZEI 39
2.1. További tudnivalók a viszonyszámokról 41
2.2. A grafikus ábrázolás alapelvei 48
2.3. A sokaság egy ismérv szerinti vizsgálata 51
2.4. Részekre bontott sokaságok vizsgálata 113
2.5. A sokaság több ismérv szerinti vizsgálata 127
2.6. A részleges felvételekből származó adatok elemzéséről 159
2.7. Összefoglalás 161
2.8. Gyakorló feladatok 163
3. Összehasonlítás standardizálással és indexszámítással 167
3.1. Standardizálás: különbségfelbontás és indexszámítás 168
3.2. Érték-, ár- és volumenindexek 182
3.3. A kétféle indexszámítás összefüggéséről 218
3.4. Összefoglalás 221
3.5. Gyakorló feladatok 222
4. MINTAVÉTEL 227
4.1. Bevezetés a mintavételbe 228
4.2. Alapfogalmak 233
4.3. A mintajellemzők fontosabb tulajdonságai 241
4.4. A statisztikai dedukciótól az indukcióig 246
4.5. Véletlen mintavételi tervek 250
4.6. Nem véletlen mintavételi eljárások 273
4.7. A mintavétel néhány gyakorlati kérdése 276
4.8. Összefoglalás 280
4.9. Gyakorló feladatok 281
5. STATISZTIKAI BECSLÉSEK 289
5.1. Alapfogalmak 290
5.2. A becslőfüggvény tulajdonságai 293
5.3. A pontbecslés módszerei 303
5.4. Az intervallumbecslés alapjai 310
5.5. Az intervallumbecslés különféle esetei 319
5.6. Külső információk felhasználása 368
5.7. Összefoglalás 374
5.8. Gyakorló feladatok 376
A. FÜGGELÉK: Levezetések, bizonyítások 384
B. FÜGGELÉK: Gyakorló feladatok megoldása 391
C. FÜGGELÉK: Táblázatok 399
IRODALOM 416
TÁRGYMUTATÓ 419
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv