1.034.151

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Őszöd árnyékában

A 2. Gyurcsány-kormány első éve

Szerkesztő

Kiadó: Századvég Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 597 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 978-963-7340-41-3
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A 2006. évi parlamenti választások után a Magyar Szocialista Párt és a Szabad Demokraták Szövetsége alakíthatott újra koalíciós kormányt Magyarországon. A választási eredmény Gyurcsány Ferenc személyes győzelmét is hozta, hiszen sokan elsősorban neki tulajdonították a szocialisták sikeres szereplését a kampányban. Hivatalban lévő miniszterelnök a rendszerváltozás óta először kapott lehetőséget a kormányzás folytatására, ráadásul úgy, hogy az ország a megnyíló európai uniós támogatások révén történelmi lehetőség kapujában állt.
Ezt a politikai esélyt Gyurcsány Ferenc elszalasztotta. Ahelyett, hogy hiteles kormányzati cselekvéssel társadalmi tőkét gyűjtött volna a reformok megvalósításához, a párttársai körében elmondott kirohanásával morális válságba taszította a magyar politikát. A kormányzás első éve valójában az őszödi beszéd árnyékában zajlott. Az első év nekirugaszkodása és erőltetett menetelése csak a kormányfő és közvetlen környezetének elszántságát mutatta, a kidolgozatlan... Tovább

Fülszöveg

A 2006. évi parlamenti választások után a Magyar Szocialista Párt és a Szabad Demokraták Szövetsége alakíthatott újra koalíciós kormányt Magyarországon. A választási eredmény Gyurcsány Ferenc személyes győzelmét is hozta, hiszen sokan elsősorban neki tulajdonították a szocialisták sikeres szereplését a kampányban. Hivatalban lévő miniszterelnök a rendszerváltozás óta először kapott lehetőséget a kormányzás folytatására, ráadásul úgy, hogy az ország a megnyíló európai uniós támogatások révén történelmi lehetőség kapujában állt.
Ezt a politikai esélyt Gyurcsány Ferenc elszalasztotta. Ahelyett, hogy hiteles kormányzati cselekvéssel társadalmi tőkét gyűjtött volna a reformok megvalósításához, a párttársai körében elmondott kirohanásával morális válságba taszította a magyar politikát. A kormányzás első éve valójában az őszödi beszéd árnyékában zajlott. Az első év nekirugaszkodása és erőltetett menetelése csak a kormányfő és közvetlen környezetének elszántságát mutatta, a kidolgozatlan reformok mögül gyorsan elfogyott a társadalmi támogatottság. Egy évvel a Gyurcsány-kabinet megalakulása után a kormányzat működésével való elégedetlenség már a baloldali szavazótábor stratégiai bázisát is elérte.
A Századvég Alapítvány negyedik alkalommal jelenteti meg a kormány egyéves teljesítményének szakpolitikai témakörök szerinti értékelését. A sorozat legújabb kötetét annak reményében adjuk közre, hogy ezzel is hozzájárulunk a felhalmozódott súlyos problémák megoldására irányuló, a koalíciós partnerek részéről mindeddig nagy igyekezettel kerülni kívánt társadalmi viták, diskurzusok felélesztéséhez. Vissza

Tartalom

Előszó11
Reformdiktatúra és társadalmi bizalmatlanság14
A politikai erőtér jellegzetességei a 2006-os parlamenti választások után14
Kormányprogram: új egyensúly, országreform, fejlesztés20
A közigazgatás átszervezése: a politikai zsákmányrendszer határainak kiterjesztése, avagy a "közszolgáltató ország-részvénytársaság" megteremtése25
Forró ősz: az őszödi beszéd társadalmi fogadtatása és az önkormányzati választások30
Költségvetés a fiskális paradigma fogságában: az állam leépítése37
Szembenézés: megkésett kísérlet a reformok társadalmi bázisának kiszélesítésére39
Kormányzati (in)stabilitás a pártkongresszusok után - Kimerültek-e a gyurcsányi politika tartalékai?41
A paradigmákba zárt miniszterelnök45
A politikai vezetés három paradigmája a modern demokráciákban: kreativitás, gondoskodás és reprezentáció45
A politikai vezetés három paradigmája47
A paradigmákba zárt miniszterelnök65
Gyurcsány Ferenc mint menedzser-fejedelem73
Gyurcsány Ferenc mint dramaturg(ia)81
Összegzés88
Konvergenciaprogram és a 2007. évi költségvetés100
Konvergenciaprogram100
A 2007. évi költségvetés117
Egészségügy - A piac mindenek felett168
Az egészségpolitikai beavatkozások kiindulási pontjai169
A "reformtörekvések" motivációi174
A törvények176
Biztosítási reform176
A valódi biztosítói működés feltételeinek kialakítása178
Gyógyszerpolitika180
Vizitdíj180
Az ellátórendszer kapacitásai183
Kapacitásszűkítés és verseny185
Emberi erőforrások188
Patikapolitika189
Kettős hatalom az egészségügy vezetésében190
A biztosítási reform közeljövője192
Az egészségügyi kormányzás közeljövője193
Kultúra195
Új kultúrpolitika: a kultúra leértékelése195
Az új minisztérium196
A 2118-as kormányhatározat és ami belőle következik197
Tengertánc és PANKKK200
Írók, költők, könyvkiadók201
A fény: képzőművészeti tárlatok nemzetközi reflektorfényben - és az árnyék: feudális viszonyok a képzőművészet-politikában204
Határon kívüli magyar kultúra: a szavak és a tettek közötti diszkrepancia205
Operaház: kormányzati szappanopera206
A megyék kultúrális elsorvasztásának programja208
Kultúrafinanszírozás211
Oktatáspolitika215
Közoktatás, felsőoktatás215
Költségvetési hatások230
Zárszóként - az immár elmaradhatatlannak tűnő botrányok az oktatás területén236
Külpolitika - a külügy ezoterikus, zárt világa239
A külpolitika a belpolitika szolgálatában240
"Államközi külpolitika helyett intézményközi, emberközi külpolitikát"247
Magyarország helye a világban248
Sikerorientáltság: érték- vagy érdekvezérelt külpolitika?251
Mindenkivel jóban lenni?253
Nemzetpolitika, nemzetstratégia, kisebbségpolitika256
Védelem- és katonapolitika260
A 2002 óta regnáló kormányok hagyatéka260
Magyarország biztonsági környezete261
A kormányprogram katonapolitikai része268
A honvédelmi szektor finanszírozási problémái271
Reform helyett szervezeti korszerűsítés276
Az állomány helyzete283
Nemzetközi szerepvállalás286
Zengő helyett Tubes290
Összefoglaló290
Rendvédelem és belbiztonság292
Az első lépések: átszervezés, személycserék, kommunikáció293
A tünetek298
Következtetések, prognózis310
A demokratikus jogállam működési zavarai312
A közigazgatási rendszer átalakítása és az önkormányzatok helyzete328
Az önkormányzatok szerepe, jelentősége 2007-ben329
Mit nevezünk államreformnak?329
Az államreform elméleti háttere330
Miért van szükség államreformra, azon belül területi reformra?332
Reform és átszervezés335
További várható reformlépések339
A 2007. évi költségvetés hatásai a helyi önkormányzatok szintjén346
Összefoglalás350
Területfejlesztés a közigazgatási reform szolgálatában352
Területfejlesztés és közigazgatási reform a kormányprogramban és a kormányzati stratégiában353
"Területfejlesztés - esélyteremtő modernizáció": a filozófia354
"Területfejlesztés - esélyteremtő modernizáció": a prioritások355
A prioritások "értelme": a kormányzat szándékai357
Az új minisztérium357
A regionalizálás folyamata, törvényi előkészítések358
Lehetséges közigazgatási modellek360
Delegált régió360
Nagymegye-koncepció362
Regionális területfejlesztés és támogatáspolitika: a megye kiüresítése363
Kistérségek megerősítése366
Új intézményi keretek és személyi kompetenciák az uniós források elosztása körül368
Összegzés372
Az ötéves tervek új időszaka - Új Magyarország Fejlesztési Terv374
Előzmények374
Új Magyarország Fejlesztési Terv és operatív programjai - a kormány teljesítménye a startégiai dokumentumok tervezése során379
Az intézményrendszer átalakítása388
Agrárpolitika398
Reálfolyamatok a mezőgazdaságban398
A kormány agrárpolitikája406
Tények és értékelés417
Foglalkoztatáspolitika és munkaerő-piaci fejlemények419
Problémagócok419
A kényszervállalkozások helyzete421
A kormány foglalkoztatáspolitikai teljesítményének alakulása uniós összehasonlításban423
Uniós elvárások és kormányzati prioritások425
A hitelesség kudarca430
Uniós prioritások: az Európai Foglalkoztatási Stratégia431
Politikai viszonyulás a számonkérhetőség kérdéséhez433
Kormányzati kudarc a részmunkaidős foglalkoztatásban és a női munkavállalás ösztönzésében435
Jelentős visszalépés az alacsony képzettséggel rendelkezők foglalkoztatási esélyeinek javítása terén438
Összegzés440
Állami vagyonkezelés, MFB441
A felelős banki irányítás az MFB gyakorlatában444
Autópályák Kóka-módra456
A privatizáció néhány jellemzője460
A nemzeti energiapolitika - liberális nyomás alatt463
Az unió "új" energiapolitikája463
A hazai helyzet465
A VET előkészítése - MVM-fóbiával469
Kormányzati döntések473
Innováció és kutatás-fejlesztés476
Versenyképesség476
A kutatás-fejlesztés és az innováció szabályozási és intézményi környezete477
A 2006. évi változások a szabályozási és intézményi rendszerben479
Felsőoktatás481
Az alapkutatás helyzete483
K+F ráfordítások és pályázati támogatások484
Összegzés486
Infokommunikáció488
Post mortem492
Az NFT-s kapcsolat493
A Dataplex-ügy494
Meditcom, KFKI és az Informatikai Kockázati Tőkealap496
Itt a TETRA, hol a TETRA?497
Központosított széttagolás499
Az interaktív tábla500
(A)dás vagy vétel?501
Infrastruktúra és közlekedés503
Közutak503
Vasút507
Légi közlekedés512
Hajózás514
Összegzés515
A 2. Gyurcsány-kormány első évének fontosabb kormányzati hírei516
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Őszöd árnyékában Őszöd árnyékában Őszöd árnyékában

A lapélek foltosak.

Állapot:
2.780 ,-Ft
14 pont kapható
Kosárba
konyv