A kosaram
0
80%-ig
még
5 db

Találkozások Közép-Európában

A kortárs művészet és műkritika eszméi, témái, módszerei és problémái

Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Egykor régen, a közép-európai „szubrégióban" egy sajátos történelmi jelenség formálódott: különféle etnikumok, vallások, kis nemzetek közös léte, együttélése. Az utóbbi két évszázad során azonban... Tovább

Előszó

Egykor régen, a közép-európai „szubrégióban" egy sajátos történelmi jelenség formálódott: különféle etnikumok, vallások, kis nemzetek közös léte, együttélése. Az utóbbi két évszázad során azonban mindegyikük azon volt, hogy megteremtse a maga független államát, és nem gondoltak az együttélés kereteinek, struktúráinak és módszereinek kialakítására. Ebből és a hatalmi pozíció megszerzésének vágyából fakadóan állandóvá vált az országok között és az országokban is a háborúskodás, miközben kultúrájuk, ún. magaskultúrájuk mentes maradt az ellenségeskedéstől: a művészek és írók ismerték egymás munkáit, ismerték egymást. A XIX. század végének szépirodalma, művésztelepei, a klasszikus és neoavantgárd művei és művészcsoportjai, a nyolcvanas évek irodalma közös kulturális értékeket hordoztak és közvetítettek, köztük a más kultúrák, nyelvek természetes és mindennapi ismeretét, állandó kölcsönhatásukat, ami hozzájárult e kultúrák folytonos gazdagodásához, s ami az életképesség fenntartója, e régió sajátossága lehetett vagy lehetett volna. E közös kulturális értékeket a „hivatalos" társadalmak nem tették magukévá, s ráadásul belső, mesterséges értékrendjükkel gyakran zavart okoztak a kultúra természetes életében. Közép-Európa másfelől, időben és földrajzilag eltérő és változó történelmi kapcsolatrendszerei révén (s helyzetéből fakadóan is) Európa minden irányába nyitott. Kultúrájában ez is meghatározó, művészetében különösen. Itáliai, francia, angol és skandináv, kelet-európai kapcsolatok követték egymást illetve éltek-élnek együtt, esetenként eltérő művészet-koncepciók formájában, melyek közül egynek-egynek hivatalos, mesterséges preferálása vagy egyesek tiltása néha zavart okozott a művészet természetes életében. Vissza

Tartalom

Keserű Katalin: Előszó 5
Pierre Restany: Az igazság művészete és forradalma: a tolerancia jogállama felé 8
I.
KORUNKRÓL, A MŰVÉSZETRŐL ÉS A MŰKRITIKÁRÓL
Jacques Leenhardt: Az értékek válsága, a művészet jövője, a kép világa 17
Félix Ruiz de la Puerta: Percepció és rituálé a kortárs művészetben 25
Achille Bonito Oliva: A művészet; a közönség és ami körülötte van 29
Catheríne Millet: Miért döntöttem úgy, hogy „generalista" művészetkritikus leszek? 35
II.
KÖZÉP-EURÓPÁRÓL, MŰVÉSZETI JELENSÉGEIRŐL ÉS MŰVÉSZETI ÉLETÉRŐL
1.
Sturcz János: Európa 42
HOZZÁSZÓLÁSOK
Elaine A. King: Transzformációk: Közép-Európa és a posztmodern modell 44
Iaroszlava Boubnova: Konceptualizmus despotizmus és liberalizmus között 51
2.
Zelimir Koscevic: Kartográfusok 56
Piotr Piotrowski: Művészet a tükörfázisban 58
Zdenka Badovinac: A szlovén művészet terei 67
HOZZÁSZÓLÁSOK
Diana Popova: N-formák a bolgár művészetben - új fordulat nyugat felé 75
Irina Genova: Az „új forma" versus a „kép" Bulgária művészetében, a kilencvenes évek kontextusában 78
3.
Ladislav Dániel: új kihívás: a régi mesterek 83
Keserü Katalin: a művészet belső párbeszéde 87
Irina Subotic: Kortárs művészet a hagyományos múzeumi installációkban: a kurátor, mint művészetkritikus 93
Szoboszlai János: Egy terminológiai kérdés: „appropriation art" Közép-Európában? 98
Jana Gerzova: A kortárs művészet identitása 102
Az ELTE művészettörténet szakos hallgatói
Kiállítás. A művészettörténet a kortárs művészetben 105
4.
Ileana Pintilie: Performance-művészet Romániában: Gesztus és rituálé között 107
Petemák Miklós: Intermédia 111
5.
Marijan Susovski: Találkozások Közép-Európa művészetében - a műkritika és az együttműködés lehetőségei
Közép-Európa kulturális és politikai problémáinak felderítése, mint az együttműködés előfeltétele 115
Tardos Károly: A berlini képzőművészeti szcéna fejlődése 122
Éri Gyöngyi: Műkritika és műkereskedelem Magyarországon 129
HOZZÁSZÓLÁS
Sonja Abadzieva: Megszakadt párbeszéd 134
III.
KIÁLLÍTÁS
Korner Éva - Lóska Lajos: Szegmensek. A Magyar Alkotóművészek Országos Egyesülete művészeinek munkáiból 137
A szerzőkről 139
Képek 147
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv