| Tőkei Ferenc: A Múzeológia szak emlékezete | 5 |
| Boglár Lajos: Bőrben az igazság! - Az adaptáció művészete | 7 |
| Sarkady János: Egy társadalom és kultúra születése - A mykénéi civilizáció és a "sötét kor" | 9 |
| Sz. Jónás Ilona: Nemzeti és védőszent | 14 |
| Ruzsa György: La russie kiévienne et la Hongrie | 16 |
| Takács Imre: "Rosa inter lilia rubinosa" - A zágrábi káptalan 1371. évi pecsétjének Szent István képéhez | 20 |
| Kovács Éva: Egy különös mecénás: Szakállas Lajos | 26 |
| Prokopp Mária: Erényábrázolások Vitéz János esztergomi stúdiójában | 31 |
| Mikó Árpád: Egy stílusfordulat reinkarnációja - Antonio Bonfini építészeti terminológiájának értelmezéseihez | 37 |
| Kalniczay Tibor: Akadémiai törekvések Mátyás udvarában | 41 |
| Kalmár János: Erdély a rastatti béketárgyalásokon | 46 |
| Galavics Géza: Válsághelyzetek és képzőművészeti válaszok a 17-18. századi Magyarországon | 51 |
| Kelényi György: A nemzeti stílus és tematika kérdése a 18. századi Magyarországon | 56 |
| Bibó István: Johann Schauff nemzeti oszloprend-terve 1790-ből | 60 |
| Mojzer Miklós: Egy jelmezes macénás: Esterházy Imre hercegprímás | 64 |
| Gonda Zsuzsa: John Boydell Shakespeare Galériája | 71 |
| Ninamizuka Shingo: Nemzeti ébredés Japánban a Meiji restauráció alkonyán | 76 |
| Szabolcsi Hedvig: A "honi" és a "nemzeti" az iparművészetben | 82 |
| Szabó Péter: Kuros és koré | 86 |
| Zádor Anna: Egy ismeretlen hazai képgyűjtemény | 89 |
| Széphelyi Frankl György: Felzárkózás vagy elzárkózás - Henszlmann párhuzamának eszmetörténeti összefüggéseihez | 92 |
| Keserű Katalin: Nemzeti gondolat a 19. század magyar építészetében - Az egyetemestől a regionális stílusig | 102 |
| Komárik Dénes: A nemzeti elem Feszl Frigyes művészetében | 107 |
| Tehel Péter: Történelmi festészet, historizmus és agnoszticisztikus agglomerációk | 112 |
| Bellák Gábor: Nemzeti hős vagy valami más? - A Dobozi-téma értelmezéséhez | 118 |
| Gellér Katalin: Zichy Mihály, a kívülálló | 122 |
| Szabadi Judit: A nemzeti érzület népszerűsítése a századvég társasági festészetében | 125 |
| Sármány Ilona: "Elidegenedett szomszédok" - Párhuzamos portrévázlat Bécs és Budapest képzőművészetéről a századfordulón | 131 |
| Molnár László: A herendi Balatonfüredi készlet | 136 |
| Bela Duranci: Streitmann Antal (1850-1918) gimnáziumi rajztanár, a torontáli szőnyegipar kialakításának kezdeményezője (Fordította: Ágoston Julianna) | 141 |
| Jurecskó László: Jankó János munkássága és nézetei a magyaros stílus létrehozására irányuló törekvések tükrében | 150 |
| Vadas Ferenc: Nemzeti pantheon és ezredéves emlékmű | 159 |
| Gerle János: Boglyakupola, boglyaív | 170 |
| Gábor Eszter: "...e műemlékeinkben a történelmi magyar hangulatoknak mélységes tengerét bírjuk" - Lechner Jenő kísérlete a magyar nemzeti historizmus megteremtésére | 180 |
| Ferkai András: A "nemzeti" problematikája a két világháború közötti építészeti gondolkodásban | 186 |
| Sinkó Katalin: A vázlat mint a nemzeti géniusz kézjegye | 192 |
| Bernáth Mária: Hatás és asszimiláció Rippl-Rónai franciaországi képeinek tükrében | 203 |
| Timár Árpád: A műkritikától a művészetfilozófiáig - Fülep Lajos Rippl-Rónairól | 208 |
| Sturcz János: A magyar művész és a betyár - Adalékok Fülep Lajos Izsó-interpretációjához | 214 |
| F. Csanak Dóra: Fülep Lajos az első világháború éveiben | 224 |
| Szabolcsi Miklós: Néhány megjegyzés Bartók Béla és Lukács György viszonyáról | 232 |
| Thomas Strauss: A csend közlésének problémája... - Művészet- és vallás-fenomenológiai vizsgálat (Fordította: Zwickl András) | 239 |
| Marosi Ernő: A 20. század elejének magyar művészettörténetírása és a bécsi iskola | 248 |
| Eörsi Anna: Tiszteletlen gondolatok Otto Pächt egy tanulmánya kapcsán - Van-e vagy nincs nemzetkarakterológia a XV. századi festészet alakítóelveiben? | 255 |
| Ráth Zsolt: Kmetty helye a magyar korai konstruktiv törekvések között | 265 |
| Forgács Éva: Nemzeti és internacionális horizont a Bauhaus színpadán 1921-1924 | 275 |
| Nagy Ildikó: Magyar szobrászat - egyetemes szobrászat | 280 |
| Majoros Valéria: A Tihanyi-Tersánszky barátság alakulása 1919 után | 285 |
| Tamás Attila: Nemzeti arculat, nemzeti jelleg Illyés Gyula költészetében | 290 |
| Sárközy Péter: "Roma est patria omnium fuitque" - Közös hazánk: Róma (Cs. Szabó László Római muzsikájáról) | 296 |
| Bodnár György: Történelmi metaforák | 301 |
| Frank János: Dunántúlról a fények - Gyarmathy Tihamérról | 306 |
| Végvári Lajos: Kondor Béla: Szentek bevonulása a városba | 311 |
| Egry Margit: Ország Lili Labirintusa | 314 |
| Kovalszky Márta: Tér és kapcsolat - Schaár Erzsébet Utca című kompozíciójáról | 316 |
| Kovács Péter: Melocco Miklós Ady-oltára | 321 |
| Mezei Árpád: Magritte | 325 |
| Ladányi József: Pinczehelyi Sándor szimbólumai | 330 |
| Szőke Annamária: Piros fehér zöld | 333 |
| Horányi Özséb: Meddig ép egy jégremetszett kép? | 341 |
| Peternák Miklós: Rőzsehordó nő - Archetypologia hungarica II. | 349 |
| Takács József: Provincionális gondolatok a provincializmusról | 353 |
| Vámossy Ferenc: Építészet és környezet a nyolcvanas években | 356 |
| Molnár Péter: Építészeti kultúránk lehetőségei és gondjai | 362 |
| Hegyi Lóránd: A nyolcvanas évek magyar festészetének értelmezéséhez | 367 |
| Szegedy-Maszák Mihály: Modern és posztmodern: ellentmondás vagy összhang? | 372 |
| Beke László - Pataki Gábor: Kelet-európai kérdőívtervezet kelet-európai művészek, művészettörténészek és gondolkodók számára | 381 |
| Banga Ferenc: Káprázat a barlang falán 1-7. Képregény | 384 |
| Abstract - Resumé - Zusammenfassung - Riassunto - Rezime | 393 |