1.035.099

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Marxista ismeretelmélet alapjai I.

Segédkönyv a pedagógusok továbbképző tanfolyamához

Szerző
Szerkesztő

Kiadó: Országos Pedagógiai Intézet
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött papírkötés
Oldalszám: 159 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN:
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A tanfolyam, amelyhez ez a könyv készült, sajátos jellegű. Tárgya a marxista ismeretelmélet, s ez magában véve is fontos és érdekes, egész világlátásunkat mélyen érintő témakör. De a tanfolyam... Tovább

Előszó

A tanfolyam, amelyhez ez a könyv készült, sajátos jellegű. Tárgya a marxista ismeretelmélet, s ez magában véve is fontos és érdekes, egész világlátásunkat mélyen érintő témakör. De a tanfolyam nemcsak általánosságban teszi tárgyává a megismerés filozófiáját. Voltaképpeni anyaga a pedagógia szemszögéből tekintett ismeretelmélet. Ezért minden egyes foglalkozáson helyet kapnak pedagógiai kérdések is, ezért a tanfolyam utolsó részében több pedagógiai vonatkozás önálló témaként is szerepel, s ezért a megismerés filozófiai vizsgálata mindenütt szorosan egybekapcsolódik a megismerés pszichológiai vizsgálatával. A munkaközösségek, melyek e tanfolyam anyagát feldolgozzák, vagy zömmel óvodai és alsótagozatos, vagy zömmel felsőtagozatos és középiskolai nevelőkből állnak. Ezért a tanfolyam témái - a második évben - a kétfajta érdeklődési körnek megfelelően részben különböznek egymástól. Ugyanazt a kérdéscsoportot itt a gyermek-; ott a serdülő- és ifjúkor pedagógiája szemszögéből tanulmányozzák. Kívánatos azonban, hogy az így szakosodott munkaközösségek ne szűkítsék le túlságosan programjukat.
E könyv - a tanfolyam vezérfonala - magában foglalja az általános tájékoztatásokon kívül mindkét munkaközösség-típus számára a kötelező olvasmányokat, s (a később megjelenő II. kötet végén) ismeretelméleti-logikai magyarázó kisszótárt ad. Mivel a feladat többszörösen újszerű, az első években fokozott szükség lesz arra, hogy szoros és eleven kapcsolat létesüljön az ismeretelméleti munkaközösségek és az Országos Pedagógiai Intézet között. Kérjük a munkaközösségek vezetőit és tagjait, hogy a tanfolyamra és a segédkönyvre vonatkozó észrevételeiket - az illetékes továbbképzési felügyelő útján vagy közvetlenül - juttassák el hozzánk. Vissza

Tartalom

Előszó 3
A tanfolyam tématerve 5
Feldolgozási terv és irodalomjegyzék az első évfolyam
témáihoz 6
TANULMÁNYOK
Dr. Tamás György: A megismerés és a valóság. A megismerés társadalmi jellege 11
Az ismertelmélet fogalma 11
A megismerés és a valóság 13
A megismerés objektív alapja 13
Az ismeretek eredete 13
A valóság meghatározó szerepe 19
A megismerés társadalmi jellege 22
A társadalmi megismerés fogalma 22
A társadalmi helyzet meghatározó szerepe 24
A. Szpirkin: Az öntudat kialakulása 29
Az öntudat kialakulásának feltételei 29
Az öntudat kialakulásának fokai 34
Dr. Tamás György: A megismerés általános jellemzése,
módszere és törvényei 44
A megismerés általános jellemzése 44
Az emberi megismerés sajátosságai 44
A megismerés fogalma 46
A tudat aktivitása 48
A megismerés módszere 50
Az ösztönös dialektika 51
A formális módszer 53
A dialektikus módszer 56
A megismerés törvényei 59
A megismerés törvényeinek általános jellemzése 59
A megismerés dialektikus törvényei 61
Az ellentétek egységének és harcának törvénye 61
A mennyiségi változások minőségi változásokba való átcsapásának törvénye 63
A tagadás tagadásának törvénye 64
Dr. Tamás György: A megismerés folyamata, tartalma és
formái. A tapasztalás 67
A megismerés folyamata 67
A megismerés folyamatának általános jellemzése 67
A megismerés folyamatának fő mozzanatai 69
Lényég és jelenség 71
A megismerés tartalma és formái 75
A tartalom és a forma viszonya 75
Hogyan fejlődik a -gondolkodás? 77
A megismerés alapformái 79
A tapasztalás 82
A tapasztalás általános jellemzése 82
• A tapasztalás folyamata 85
A képzet 89
Sz. L. Rubinstein: Az észlelés fejlődése gyermeknél 91
A gyermek szenzoros fejlődése 91
A térészlelés fejlődése a gyermeknél 93
A formaészlelés a gyermeknél 95
Az időészlelés a gyermeknél 97
Az észlelés és a megfigyelés fejlődése a gyermeknél 99
Dr. Tamás György: A gondolkodás 109
A gondolkodás szerepe a megismerésben 109
A logika fogalma 109
A gondolkodás általános jellemzése 111
A gondolkodás és a nyelv 114
A gondolkodás alapműveletei 115
Állítás és tagadás - 115
Azonosítás és megkülönböztetés 118
Az analízis és szintézis 120
Absztrakció és konkretizálás 123
Indukció és dedukció 125
A gondolkodás folyamata 127
A köznapi fogalom 127
Az ítélet 129
A tudományos fogalom 131
Z. Pietrasinski: A problémamegoldás folyamata 138
A gondolkodás alapvető területe 138
A problémamegoldás két legegyszerűbb módja 139
A problémamegoldás folyamatának szakaszai 139
A problémák érzékelésének művészete 141
Az információk felhasználásának és kiegészítésének művészete 142
Gondolkodási tevékenységek a megoldás keresésének folyamatában 144
A sémák kettős funkciója 147
A beállítódások hasznossága és káros hatása 148
Funkcionális rögzítődés 151
Á problémák megoldása és az érzelmek 152
A problémamegoldás tudományos módszerei 152
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv